Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
Vandaag
om 23:27:47
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 23:19:53
Dat overkomt mij niet.
door
hmmglaser
Vandaag
om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Albert de Heer
Vandaag
om 23:09:40
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:48:56
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan
door
wob
Vandaag
om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:05:41
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
timtrein
Vandaag
om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
Vandaag
om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
Vandaag
om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
Vandaag
om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 17:25:53
Roco Plan T
door
008200
Vandaag
om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
Vandaag
om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw NS-serie 6000 (6015)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw NS-serie 6000 (6015) (gelezen 4892 keer)
peterha
Re: Bouw NS-serie 6000 (6015)
«
Reactie #15 Gepost op:
07 January 2024, 13:18:55 »
Leuk zoekplaatje
Denk je met de etsplaat een loc te kunnen gaan bouwen, moet je zien wat er (aan losse onderdelen) allemaal nog meer bij komt kijken.
Nog afgezien van boutjes, moertjes, profieltjes etc......
Met vriendelijke groet,
Peter
peterha
«
Reactie #16 Gepost op:
07 January 2024, 13:21:18 »
Ik wil een goed rijdend frame hebben voordat ik aan de opbouw begin.
Daarom ben ik eerst begonnen met het bewerken van de krukas en de bijbehorende (drijf)stangen. Dit is echter een behoorlijk werkje; de onderdelen zijn nogal ruw en hebben daarom veel vijlwerk nodig. Ik ben gestart met de drijfstangen. Hierin een gaatje 0,8 mm door en door geboord om de stang en de klamp met elkaar te kunnen verbinden na montage op de krukas. Hier even tijdelijk gefixeerd met een restant boortje.
Dan volgt het bewerken van de binnenkant/wangen om de stang vrij te kunnen laten bewegen. Dit evenzo gedaan met de andere zuigerstang.
Het pas maken van de middelste stangen ging lastiger, je komt er wat moeilijker bij. Uiteindelijk overal zover afgevijld dat het draaibaar was. Er zaten echter nog wel wat 'zware' plekken in, maar door het middenstuk met viltstift te kleuren en daarna het draaiende gedeelte te monteren, werden die schaafplekken zichtbaar en konden ze wat afgevijld worden. Uiteindelijk nog wat polijstmiddel er tussen om het zoveel mogelijk glad te krijgen.
Toen alles gemonteerd.
Dit is dan het resulaat van dagenlang vijlen, markeren, vijlen, testen, markeren, vijlen, testen, bijstellen, vijlen....
Maar het scheelt in ieder geval 2 minuten vernikkelen....
Met vriendelijke groet,
Peter
1795
«
Reactie #17 Gepost op:
07 January 2024, 18:59:08 »
Klopt helemaal, het is veel passen en meten, maar uiteindelijk lukt het.
Voor diegene die er nog aan moeten beginnen: pas tevreden zijn, als alles echt soepel beweegt zonder zware momenten.
En inderdaad, dit moet eerst werken, voordat je verder moet gaan.
Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
peterha
«
Reactie #18 Gepost op:
12 January 2024, 13:24:21 »
De sluitstukken voor de aslagers hebben een 0,5 mm gaatje om 'iets' van een bevestiging te maken, maar in de lagerhouder moet nog wel een gaatje geboord worden. Je kunt er na montage van de wielassen dan een stukje draad doorheen steken of eventueel opboren en er een passende imitatiebout in lijmen maar ik heb eigenlijk voor een lastigere methode gekozen. Ik wilde kijken of het schroefbaar en demontabel kon worden met niet al te grote boutjes. Ik wilde het met 0,8 mm boutjes proberen.
Ik heb eerst de gaatjes naar 0,6 mm opgeboord, maar toen bleek dat het gaatje wel heel dicht tegen de opstaande kant van de lagerhouder kwam. Draad tappen en een boutje er in draaien, zou m.i. niet gaan lukken. Daarom maar wat ruimte gemaakt door onderaan een klein stukje te verwijderen, zodat ik een plat vlakje overhield.
In de linker cirkel de oorspronkelijke situatie, rechts nadat het onderste stukje verwijderd is en een plat vlakje is ontstaan.
Nogmaals het gaatje met 0,6 mm doorgeboord en 0,8 mm draad getapt. Tijdens deze delicate handeling braken er wel een paar tapjes, maar gelukkig bleef er wel voldoende over om het met een tangetje te kunnen verwijderen. Later ging het beter; de eersten waren kennelijk niet van zo'n goede kwaliteit.
Nieuwe tapjes besteld en met deze ging het wel goed. Voorzichtig tappen, snijolie gebruiken, in stapje draaien en regelmatig terughalen om losgesneden materiaal te verwijderen. Dit keer ging het verbazingwekkend goed en makkelijk
foto van ingedraaide boutjes
Eigenlijk ligt voor mij 0,8 mm draad tappen wel op de grens c.q. er net over. In gewoon messing lukt het meestal wel, maar zodra het materiaal wat dikker of harder wordt (messing gietstukken bv) wordt het precair. Tapjes van 1,0 mm worden meestal in setjes van 3 geleverd, voor-snijden, 2e snijgang en de laatste, finale snijgang. Dan bouw je de snijdiepte op, maar 0,8 mm heb ik (nog) niet in setjes van 3 gezien.
Achteraf was het misschien makkelijker geweest om gaatjes te boren en er imitatieboutjes in te lijmen. Maar goed, het is me gelukt
Echter, die wielen liepen aan op de boutjes, mede doordat aan de binnenkant van de wielen nog restjes kunststof van de aangietsels zaten.
Ik heb deze weggevijld en de koppen van de boutjes ook dunner gevijld. Echter hierbij ontstond aan de randen vijlrandjes waardoor het dopsleuteltje niet paste en moesten deze randjes ook weer eerst weggevijld worden.
Bij het volgende draaistel heb ik de koppen van de boutjes door midden gezaagd; nu paste het dopsleuteltje zonder aanpassingen prefect.
Volgende uitdaging: de assen passen niet in lagerblokken; deze hebben een iets te kleine diameter. Nadat ik ze met een handruimer 5/32" op maat gemaakt had, pasten de assen wel en konden de draaistellen voor het eerst op eigen benen (lees: wielen) staan.
foto beide draaistellen
Op maat maken door heel secuur de asopening passend te vijlen, kan natuurlijk ook
«
Laatst bewerkt op: 12 January 2024, 13:27:06 door peterha
»
Met vriendelijke groet,
Peter
peterha
«
Reactie #19 Gepost op:
16 January 2024, 12:38:16 »
De lagerhouders in het frame gesoldeerd, de lagers en de assen erin en beide draaistellen er voorlopig even onder.
En 't spul rolt ook nog
Met vriendelijke groet,
Peter
FritsT
«
Reactie #20 Gepost op:
16 January 2024, 13:10:23 »
Kijk in dit stadium goed of de bogies (wielflens) onder het frame door kunnen draaien. Indien noodzakelijk kan je het frame nu nog makkelijk aanpassen.
Op de rechte baan is het allemaal geen probleem, maar in de wissels....daar kan je een probleem hebben.
Frame omhoog zetten is ook een optie, maar meet dan de bufferhoogte na.
roadster36
Team Mitropa
«
Reactie #21 Gepost op:
16 January 2024, 13:31:45 »
Mooi werk Peter
peterha
«
Reactie #22 Gepost op:
16 January 2024, 15:10:53 »
@Frits
Ik had al gemerkt dat 'standaard' het draaistel niet vrij kon draaien, dus had ik voor en achter het frame al wat omhoog gezet met een paar moertjes. Zoals het frame er nu zo staat, kan het goed door de wisselstraat zonder dat onderdelen elkaar raken. Moet 'm nog wel verder afstellen met veertjes in de frame-lagers, maar dat komt later wel. Moet nog teveel aan gebeuren.
@Jan,
Dank je.
Met vriendelijke groet,
Peter
peterha
«
Reactie #23 Gepost op:
21 January 2024, 14:02:36 »
Zo, deze onderdelen zijn klaar. Na wat vijlwerk beweegt dit soepel en vrij en past het op en in elkaar.
Nu nog 'even' monteren....
«
Laatst bewerkt op: 21 January 2024, 14:04:58 door peterha
»
Met vriendelijke groet,
Peter
peterha
«
Reactie #24 Gepost op:
23 January 2024, 11:42:11 »
De krukas op de drijfas gesoldeerd en de tussendelen er uit gezaagd.
Beide drijfstangen met boutje M0,8 in kruiskop bevestigd.
De kop van de leibanen een pietsie ingekort, zodat ze tussen de leiderplaat en de cilinderdeksel passen. In de zijplaten van de leiderplaat 0,6 mm draad getapt zodat die van buitenaf met M0,6 boutjes kan worden vastgezet.
Gaatjes in de leiderplaat zijn een fractie te groot, daardoor ging het tappen wel erg makkelijk maar hebben de boutjes M0,6 echter (te) weinig houvast.
De leiderplaat zit echter strak tegen de leibanen aan waardoor de boutjes wel (klemmend) op hun plaats blijven zitten.
Met vriendelijke groet,
Peter
peterha
«
Reactie #25 Gepost op:
23 January 2024, 15:03:33 »
De manier waarop bij mij nu die plaat 'bevestigd' zat, zat me niet lekker; vond het eigenlijk maar niks.
Dus heb ik er M0,6 moertjes op gesoldeerd. Nu kan het boutje er wel goed ingedraaid worden.
En gelijk maar even de steunen voor de scharen.
Met vriendelijke groet,
Peter
peterha
«
Reactie #26 Gepost op:
24 January 2024, 15:17:24 »
De voorste cilinderdeksels (boven en onder) aangebracht.
Aan de voorkant van het cilinderblok moeten ook 2 stangen/buizen komen. Deze beschermen de naar buiten komende zuigerstangen.
Ik heb hiervoor ø 3 mm buis gebruikt, deze steekt 10 mm naar voren uit.
Gaten in de cilinderdeksels zijn iets te krap hiervoor, dus op maat (uit)gevijld.
Hmmm, ik zie nu dat het lijkt alsof de buizen verschillend van lengte zijn. Gelukkig is het een vertekening op de foto; ze zijn echt even lang
De zuigerstangen hoefde ik niet in te korten, het liep allemaal netjes en vrij in de beschermbuizen.
achterste positie
voorste positie
Met vriendelijke groet,
Peter
peterha
«
Reactie #27 Gepost op:
25 January 2024, 13:20:36 »
Het aanbrengen van de (beweegbare) scharen; hier is mijn oplossing.
De schaarsteunen eerst weer losgehaald, de beide middelste steunen wel aan elkaar laten zitten.
Toen alles op een draadje ø 1,0 mm geschoven en in de middelste steunen vastgesoldeerd.
Daarna heb ik de middelste steunen op hun plek op de leiderplaat gesoldeerd. Het overtollige soldeer vooral aan het draad bij de steunen weggevijld aangezien de scharen wel strak tegen de steunen aan komen.
De scharen in positie gebracht en de buitenste steunen op hun plek gedraaid en vastgesoldeerd. Toen heel voorzichtig met een klein druppeltje soldeer de draad aan de buitenkant van de buitenste steunen vastgezet en de binnenliggende stukjes weggezaagd.
«
Laatst bewerkt op: 25 January 2024, 15:11:14 door peterha
»
Met vriendelijke groet,
Peter
FritsT
«
Reactie #28 Gepost op:
25 January 2024, 14:46:22 »
Alle strak tegen elkaar...netjes.
Klopt de H-O-H afstand van de stangen naar de krukas nog? Iets scheef en het gaat wringen. Ik heb er onderlegplaatjes tussen moeten doen om het uit te lijnen.
Het hele model is net een schaakspel.."tig" zetten vooruit denken en je ook steeds afvragen van "wat zit/komt er aan de andere kant (waar nu nog niks zit)"
peterha
«
Reactie #29 Gepost op:
25 January 2024, 21:39:35 »
H.o.h. afstand nog niet bekeken; ik kom er wel achter als ik onderdelen ga samenvoegen. Tot nu toe is mijn ervaring met die gietstukken zo dat ze veel nabewerking (vijlen) nodig hebben en qua samenstelling vrij zacht zijn en dus makkelijk buigen/vervormen, wat dus weer ten koste kan gaan van maatvoering. Maar ik ga het wel zien.
Met vriendelijke groet,
Peter
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-