Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Bouw NS-serie 6000 (6015)  (gelezen 4893 keer)

peterha

• Offline Offline
Bouw NS-serie 6000 (6015)
« Gepost op: 29 December 2023, 16:33:37 »
Nu de onderdelen binnenstromen kunnen we hier gaan uitkijken naar nieuwe bouwverslagen en zonder twijfel met andere zienswijzen. Ik ben heel benieuwd wie als eerste de kriebels gaat krijgen.

Zal ik dan maar een poging wagen, met het 'gevaar' dat bij veel zaken de montage hetzelfde is en het dus een 'herhaling van zetten' wordt? Het bouwen zal overigens niet met dezelfde snelheid verlopen 😎

Ik heb besloten de NS6015 als voorbeeld te nemen; een na-oorlogse NS loc met de lange waterbakken.

In mei had ik overigens al een stukje geplaatst op het Spoornulforum. Daarom als start van mijn bouwperikelen dit ook maar hier even naar toe gekopieerd:

Aangezien ik met het bouwen van het locframe wilde wachten tot gietdelen binnen zijn, ben ik met iets 'simpels' begonnen, althans dat dacht ik.

Ik ben begonnen met het voorste draaistel/bogie. Hierin komen klinknagels 0,5 x 0,7 mm, maar het paste niet. Alle gaatjes waren nèt te klein, dus alles met een 0,5 mm boortje opgeboord. Datzelfde gold voor het V-vormige verstevigingsdeel dat aan de binnenkant komt. Maar, toen ik beide delen op elkaar legde, paste het nog niet; er zat her en der een minieme verschuiving t.o.v. elkaar. De delen op elkaar gelegd, een paar gaatje doorgeboord, daar klinknagels in en die vastgesoldeerd. Vervolgens alle gaatjes nogmaals doorgeboord en toen alle klinknagels aangebracht. Let op dat je klinknagels uit eenzelfde batch gebruikt. Ik had nog klinknagels die bij verschillende leveranciers vandaan kwamen en ondanks dat het allemaal 0,5 x 0,7 was, zat er toch verschil in de koppen in. Toen alle klinknagels er naar tevredenheid in zaten, heb ik ze allemaal vastgesoldeerd.

Bij het plaatsen van de tussenschotten bleek dat de smalle horizontale wel goed geplaatst kan worden, maar de smalle vertikale niet. In de vertikale zit een nok die in de uitsparing van de horizontale dient te vallen, maar aan de vertikale zitten dan de nokjes aan de zijkant op de verkeerde plek. Aangezien ik op een zijkant van het draaistel frame al een vleugel had vastgezet kon ik daarmee niets doen, anders dan voor die kant het nokje van het vertikale schot afvijlen, maar voor de andere (nog samen te stellen) kant heb ik in de vleugel een uitsparing gezaagd; hierin past nu wel het nokje.

Nadat ik alle onderdelen en klinknagels had aangebracht, viel het me op dat de zaak niet recht/evenwijdig/haaks zat. Ik zag dat bij de smalle verbindingssteunen aan de 'buitenkanten' van het draaistelframe de klinknagels niet overeenkomstig de andere kant zaten. Aan een kant zat er meer ruimte tussen de steun en de klinknagels dan aan de andere kant. Conclusie: de draaistel frame zijkanten zijn niet symetrisch en hebben hun eigen binnen- en buitenkant en mogen dus niet verwisseld worden.

Dat geconstateerd hebbende een kant helemaal los gesoldeerd, schoongemaakt, klinknagels verwijderd. En weer van voor af aan begonnen met klinknagels zetten. Als laatste de bovenste plaat er op gezet.

Voorste draaistel frame is klaar.

Ook bij het achterdraaistel zaten er in de beide platen die aan de binnenkant van het draaistel komen geen inkepinkjes voor de 2 smalle dwarssteunen, dus heb die er maar zelf ingemaakt. De nokjes van die dwarssteunen had ik ook kunnen afzagen, dan had het ook gepast maar dit vond ik leuker.

Let op: ook hier zijn beide zijplaten verschillend.
Wederom met een paar klinknageltjes de binnenste en de buitenste platen gefixeerd, toen alle gaatjes nog even nabewerkt met een 0,5 mm boortje en daarna de klinknagels aangebracht.

Aan de andere kant idem. Eveneens de 2 smalle breedte strips vastgezet.

Beide draaistellen zijn nu zover klaar, in die zin dat alle klinknagels aangebracht zijn om het frame in elkaar te kunnen zetten. De gaatjes die overblijven worden in een later stadium voorzien, maar eerst nog zien of er nog andere onderdelen op moeten.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2024, 17:13:00 door Reinout van Rees. Reden: Titel aangepast naar 6015 »
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

• Offline Offline
Re: Bouw NS-serie 6000 (6015)
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2023, 13:03:01 »
AANVULLING:
Op bovenstaande foto had ik al teveel klinknagels aangebracht en wel specifiek de 5 klinknagels in de rode cirkel. Hier moeten (bij beide draaistellen en aan beide kanten) nog L-profieltjes komen. Dus deze klinknagels nog niet aanbrengen, maar samen met het (steun)profiel.

p.s. ook bij mij zullen naar alle waarschijnlijkheid in een later stadium de breedtestrips in aanraking komen met de onderkant van de kruiskoppen (het bevestigingspunt voor een horizontale drijfstang). Maar ik wacht nog even met het aanpassen tot het moment daar is.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2023, 13:05:59 »
Na een lange tijd weer verder met de 6015.
Overigens niet altijd stilgezeten in tussentijd, maar bezig geweest met diverse andere projecten. Nu deze klaar zijn, verder met de NS6015.

Voor de 1200/6000 zijn door de werkgroep allemaal onderdelen getekend die vervolgens bij Shapeways besteld kunnen worden. Ook is er een gieter gevonden die een aantal onderdelen kon gieten. Ik heb gekozen voor deze gietdelen en mocht dat niet bevallen, kan ik altijd nog de betreffende onderdelen bestellen bij Shapeways.

Er zijn overigens nog een paar etsplaten beschikbaar, dus als iemand interesse heeft?

Nu weer verder met de draaistellen/bogies.
Voor beide draaistellen geldt, dat toen ik de veerpakketten wilde aanbrengen het niet paste omdat aan de binnenkant de montagelippen in de weg zaten. Ik heb toen een stukje van de lip verwijderd. Maar wanneer de veerpakketten op het draaistelframe gesoldeerd zitten, zijn deze te dik voor het aslagerblok. Dat betekende dat ik aan de achterkant van alle veerpakketten flink wat heb moeten afvijlen om de aslagerblokken goed te kunnen laten bewegen.

Ik was trouwens al begonnen met het monteren van de veerpakketten op het achterste draaistel toen ik me realiseerde dat eerst een deel van de klinknagels aangebracht had moeten worden. Met de brander de veerpakketten even snel losgemaakt en daarna de klinknagels er bij beide draaistellen in gesoldeerd. Nadat de binnenkanten waren schoongemaakt en glad gevijld, wederom de veren aangebracht. De 4 gaatjes aan de uiteinden van de zijkanten moeten evenwel open blijven; deze gaatjes worden gebruikt om de baanruimers te monteren, maar ook de 5 gaatjes boven in het midden van de draaistel zijkant. Zie eerdere 'aanvulling'.

In het midden tegen de bovenkant komt nog een steun, echter ik had daar al klinknagels zitten. Gelukkig deze er uit kunnen solderen en op een stukje L-profiel de gaatjes overgenomen. Dit 4x gedaan en uiteindelijk de steunen op de draaistel zijkanten kunnen solderen.

Beide draaistellen met extra steunen en veerpakketten.
Met vriendelijke groet,
Peter

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2023, 13:12:05 »
Het is en blijft lastig om 6 stappen vooruit te denken  (y)
Maar goed ik kan er mijn voordeel mee doen  ;D
Gr Jan

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2023, 15:53:18 »
En goed de eerdere verslagen, van begin tot eind, van ondergetekende door te nemen want ook ik liep in de loop van de tijd tegen verrassingen aan zoals dat L-profieltje en het niet passen van het verenpakket.
Maak een lijstje van wat ik gedaan heb in welk bericht anders blijf je zoeken en achteraf mopperen (op jezelf dus).
« Laatst bewerkt op: 31 December 2023, 15:55:56 door FritsT »

peterha

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2024, 16:39:31 »
@Jan, Als je er straks bij het bouwen profijt van hebt dan heeft het plaatsen al nut gehad.  (y)
@Frits, Bedankt voor de tip, maar ik was daar eigenlijk al mee begonnen, daardoor was ik al 'voorbereid' op o.a. het verenpakket  ;D
Maar ik wilde het voor eventuele toekomstige (??) bouwers toch nog extra benadrukken.
Overigens, dat kan ook niet voorkomen dat er toch wat 'gemist' wordt, zoals de steunen aan de zijkant van de draaistellen. In reactie #466 zijn de steunen aan de draaistellen niet te zien en in #478 zitten ze er wel op. Dus dat zoeken zal toch wel blijven gebeuren....  :angel:
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2024, 18:57:34 »
Een begin gemaakt met het frame. Na het uitzoeken hoe het frame en de tussenplaten geplaatst moeten worden, alles 'droog' in elkaar gezet en aan een kant even met 'n druppeltje soldeer gefixeerd. Dit alles op een stevig stuk aluminium U-profiel vastgeklemd en de bovenliggende framehelft op de tussenplaten gesoldeerd.

Bij het frame moeten eerst nog 2 andere platen gemonteerd worden, dus zorg bij deze onderdelen dat eerst deze puzzel droog goed in elkaar zit en soldeer daarna pas alles aan elkaar.

Met vriendelijke groet,
Peter

1795

• Online Online
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2024, 20:04:34 »
Het is inderdaad wel een 3d puzzle, en droog passen is een must. Ik heb wel deel van de klinknagels voor het definitief in elkaar zetten er al in gesoldeerd, omdat je dan, als alles nog plat is, mooi binnenkant glad kunt vijlen. Is niet noodzakelijk, is net wat je zelf wilt.

Maar verder, lekker bezig!! (y) (y)

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

peterha

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2024, 09:45:40 »
Dit zijn alle gietdelen.

Deze van de gietboom losgemaakt en gesorteerd, klaar voor gebruik.

De krukas is van het aangietsel ontdaan en de gaten voor de Slater's as opgeruimd met een handruimer 3/16".

Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #9 Gepost op: 03 January 2024, 10:23:29 »
Ik mis zowat de helft van de gietdelen...... Heb je die wel?

peterha

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 January 2024, 12:08:08 »
Klopt, die heb ik nog niet.

Ik noem dit 'de gietdelen' aangezien deze door een gieter gemaakt zijn en de onderdelen van Shapeways worden geprint.
Maar deze gietstukken hebben veel nabewerking nodig, daarom wil ik eerst zorgen dat deze onderdelen goed functioneren en alles soepel draait.

Zodoende wacht ik nog even met het bestellen van de rest van de onderdelen bij Shapeways. Als er dan toch nog bepaalde dingen niet gelukt zijn, kan ik deze alsnog op mijn lijstje te bestellen onderdelen van Shapeways zetten.
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #11 Gepost op: 03 January 2024, 14:55:04 »
De onderdelen van Shapeways worden wel degelijk gegoten. Het moedermodel is een was-print die wordt uitgesmolten.

peterha

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 January 2024, 16:10:28 »
Oh, ik veronderstelde altijd dat het geprint werd vanwege de vele lijntjes die zichtbaar waren. Hierbij denk dan vooral aan de onderdelen die voor de Oersik gemaakt waren. Maar als het de 'lost wax' methode is, dan ken ik dat wel.
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #13 Gepost op: 03 January 2024, 16:34:42 »
Kleinseriefabrikanten printen veelal in was (met lijntjes) en behandelen dat printje daarna handmatig om die lijntjes en andere onrechtmatigheden er af te halen en dan wordt het of afgegoten of voor een mal gebruikt. Het is dus maar net hoe groot de serie is en hoe netjes de wasprint er uit komt.
Shapeways behandeld de wasprint niet en giet gelijk af. Met het borstelen achteraf verwijderen ze overmatige lijntjes en gips. Gips gaat makkelijk, maar die lijntjes. Net iets te hard geborsteld (met alle goede bedoelingen) en je hebt negatieve lijntjes, krassen dus.

HenkZ

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 January 2024, 22:02:25 »
Dit zijn denk ik alle gietdelen inclusief Philotrain en Slaters