Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 04:56:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 04:34:49
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald69
Vandaag om 01:21:51
Plan E - 2023 oplage door KNed
Vandaag om 00:33:52
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door sneek
14 June 2025, 23:40:26
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
14 June 2025, 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
14 June 2025, 20:41:41
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
14 June 2025, 17:32:25
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 June 2025, 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
14 June 2025, 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
14 June 2025, 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
14 June 2025, 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
14 June 2025, 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
14 June 2025, 11:48:48
19 Toen door R1954
14 June 2025, 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
14 June 2025, 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
14 June 2025, 10:31:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
14 June 2025, 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
  

Auteur Topic: Hornby TT  (gelezen 6199 keer)

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Hornby TT
« Reactie #15 Gepost op: 18 December 2023, 22:46:09 »
Nog een kleine update mbt de koppelingen.
Net nog even een meetlatje erlangs gelegd en ik meet 3,5mm van koppelingsschacht tot einde buffer.
Is toch wel wat korter dan die 6mm volgens de norm maar dat mag de pret niet drukken.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: Hornby TT
« Reactie #16 Gepost op: 19 December 2023, 08:33:15 »
Heb je de regelaar trouwens al eens uitgeprobeerd met een andere locomotief op een ovaaltje H0 of zo? Altijd goed om te weten of iets echt waardeloos is of dat het vooral aan de combinatie ligt.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Hornby TT
« Reactie #17 Gepost op: 21 December 2023, 19:17:12 »
Hoi Paul,
Vanmiddag een wat ouder n-spoor lokje met een 5 polige motor laten rijden op de Hornby regelaar.
Dat ging wel een stuk beter, vanuit stilstand goed te regelen.
Nog niet zo mooi als met de oude Weistra pwm regelaar.
Alleen die herrie uit de lok was niet om aan te horen, leek een beetje op het geluid van de trilfunctie op je telefoon maar dan hard ;D.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: Hornby TT
« Reactie #18 Gepost op: 21 December 2023, 19:25:21 »
Oke, dat gaat hem dus gewoon niet worden. Jammer dat er van die losse eindjes in zitten in wat echt leuke modellen zijn. De sets zijn ook gewoon goed aan de prijs dus dan mag je verwachten dat alles ook gewoon goed is.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Hornby TT
« Reactie #19 Gepost op: 22 December 2023, 14:04:28 »
Men schrijft op div Britse fora ook dat Hornby de kwaliteitscontrole wel wat mag verbeteren.
En mijn ervaring met de Britse merken is dat ze vaak qua techniek tientallen jaren achterlopen op de merken van het vasteland.
Zoals het toepassen van 3 polige motortjes en soms geen verlichting in de loks.
Maar dat mag de pret niet drukken, het is wel heel mooi spul allemaal.
Ik zit op internet ook graag naar allerlei plaatjes en filmpjes te kijken van het Britse modelspoor.

En nu weer verder met mijn lokje en rijtuigen.
De TT modellen van Hornby zijn allemaal voorzien van Nem 355 koppelingsschachten die ook in N-spoor gebruikt worden.
Peco heeft ook een paar TT wagonnetjes te koop maar deze hebben weer geen Nem 355 schacht, beetje jammer.
Dapol heeft div Easi-Shunt koppelingen (kort, medium en lang) geschikt voor bovengenoemde schacht.
Deze werken bijna hetzelfde als de Kadee  koppelingen in de grotere schalen.

Boven de medium Dapol Easi-Shunt  en onder de standaard TT koppeling.


Hier is één rijtuig al voorzien van zo'n koppeling.


Het spul kan worden ontkoppeld dmv een magneet onder de rails.
Ik heb hier een originele Kadee magneet voor gebruikt.
Deze is doormidden gesneden, 2 voor de prijs van 1 :).
Het magneetje is opklapbaar gemaakt, hoeft niet per se maar ik vind het wel beter werken.
Morgen meer plaatjes van de ontkoppelmagneet.

Alvast een kort filmpje gemaakt van de ontkoppelaar in actie.
https://youtu.be/gjSaslqEK9o

André

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
Re: Hornby TT
« Reactie #20 Gepost op: 22 December 2023, 14:38:59 »
De rijtuigen zijn uitgevoerd met een kortkoppelmechanisme .....

Is moeilijk zichtbaar, maar hebben deze TT-rijtuigen effectief een KKK, een kortkoppelkinematiek ofte -mechaniekje ?
Lijkt slechts een vertikaal asje met schachtje en 'vleugeltjes' , dat beperkt links/rechts (héén/wéér) kan draaien.  Maar niet achteruit/vooruit zoals bij een volwaardige KKK.   Maar misschien zie 'k het verkeerd op de foto's. 
« Laatst bewerkt op: 22 December 2023, 14:44:34 door hervé »

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Hornby TT
« Reactie #21 Gepost op: 22 December 2023, 14:52:18 »
Even naar het filmpje gekeken en daar valt me op, dat na het ontkoppelen de koppeling van de wagon weer teruggaat naar de uitgangspositie.
Dat kan natuurlijk alleen als de magneetkracht uitgeschakeld wordt, in dit geval dus door het verwijderen/naar beneden brengen van de magneet.
Normaal gesproken blijft de koppeling in de stand "ontkoppeld" staan en kun je, als de loc even naar voren getrokken is zoals in het filmpje, de wagon terugduwen ZONDER aankoppelen. Vóórontkoppeld dus.

Overigens is het natuurlijk wat vreemd, als je eerst iets wil met korter koppelen, en dan iets met deze koppeling zou gaan doen, want het is geen kortkoppeling.  Die andere vermoed ik wel. Dus daar zou ik ook graag een plaatje of filmpje van willen zien.
Zou dat kunnen  ???

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: Hornby TT
« Reactie #22 Gepost op: 22 December 2023, 15:42:02 »
Ik vond het in de jaren tachtig het technische verschil al bizar. Waar een Roco locomotief  standaard met vijfpolige motor verlichting, lage flenzen, aangezette details ed kwam was het Hornby materieel een soort Lima. Zonder verlichting, simpel uitgevoerd en met een vergelijkbare pannenkoekmotor. Dat is blijkbaar nog steeds niet helemaal voorbij. En dat in het land met de hoogste modelspoordichtheid ter wereld. Misschien juist daardoor wel omdat er weinig eer te behalen viel in ready to run. Als het mooi moest zijn bouwde men het wel zelf van een kit.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
  • class 37 Fan
Re: Hornby TT
« Reactie #23 Gepost op: 22 December 2023, 17:48:50 »
@Pauldg ze hebben een hele sprong gemaakt sinds de 80er jaren,De modeltreinen die onder andere Bachmann,Dapol en Hornby uitleveren kunnen zich met gemak meten met de Europese merken, En dat vaak nog voor een fractie van de prijzen die hier gevraagd worden,Het klopt dat Hornby wat issues heeft gehad met kwaliteit en levering
« Laatst bewerkt op: 22 December 2023, 19:14:34 door class 37 »
British Rail diesel Fan

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Hornby TT
« Reactie #24 Gepost op: 22 December 2023, 23:17:26 »
@Hervé
Vanavond nog een paar foto's gemaakt van de rijtuigkoppelingen.
Deze zijn zeer zeker van het kinematische type.
Ze werken een beetje te goed want de afstand tussen de rijtuigen wordt wel erg groot in de bochten.


@Martin
Dat voorontkoppelen wat jij bedoeld werkt wel bij de grotere Kadee's.
Bij Kadee wordt de klauw opzij getrokken en ook draait de hele koppeling een klein stukje.
Dat laatste gaat niet bij deze schaal N koppelingen, ze gaan dus niet ver genoeg open om voor te ontkoppelen.

Deze Easi-Shunt koppelingen wil ik alleen gaan gebruiken op de lok en aan de voor- en achterkant van een stam rijtuigen.
De rijtuigen wil ik wel zo dicht mogelijk tegen elkaar hebben.
Op mijn nog te bouwen baan is het de bedoeling om een kopstation in te rijden, lok afkoppelen, rondlopen, keren op een draaischijf en
weer aan te koppelen aan de andere zijde van de rijtuigen.


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Hornby TT
« Reactie #25 Gepost op: 22 December 2023, 23:26:51 »
@André,

Zo gebruik ik de Kadee koppelingen ook op mijn OO materieel. Alleen op de loc, eerste en laatste rijtuig.

Gr, Hans

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
Re: Hornby TT
« Reactie #26 Gepost op: 22 December 2023, 23:28:48 »

Goeienavond,

Duidelijk.  Dit zijn functionele KKK's, zoals bij H0-materieel.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Hornby TT
« Reactie #27 Gepost op: 24 December 2023, 15:37:39 »
Lekker weertje vandaag.
Mooi excuus om even te rommelen met de lok.
De afstand tussen lok en tender best wel groot dus even een proefje gedaan met een kortere koppeling.
In het echt is de tussenafstand veel kleiner, de groene deurtjes horen de tender bijna te raken.
Dat is hier duidelijk een stuk groter.
Boven de standaard afstand en onder met een iets korter plaatje tussen de lok en tender.


Veel korter kan de nieuwe koppeling niet worden, nog 1 mm korter en de tender raakt de lok als ie door een boog gaat.
Heel misschien kan ik nog 0,5mm eraf snoepen maar of dat nou de moeite is?.
Links weer de standaard afstand en rechts een aangepaste koppeling.
Het groene deurtje raakt nu de tender net niet bij het ingaan van een boog.
(Ik zie nu ook pas dat één foto bewogen is >:().


De afstand tussen de schroefjes is normaal 12mm, bij het alu proefplaatje is dat nu 10mm.
Die 2mm lijkt niet veel maar in het echt is dat toch alweer 24cm.
Op deze foto zijn ook duidelijk de wielen zonder flens te zien, in een krappe boog steken ze behoorlijk ver uit zoals ook in de foto hierboven te zien is.







Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Hornby TT
« Reactie #28 Gepost op: 27 December 2023, 11:51:56 »
Ik heb nog een paar plaatjes geschoten van de ontkoppelaar.
Heeft verder weinig met Hornby TT te maken maar het zit nu eenmaal op mijn testbaantje.
En het is van toepassing op de Dapol koppelingen.

Als magneet heb ik de grote Kadee #308 gebruikt.
Deze zijn 2"x1,5" (ongeveer 50x38mm voor de moderne mens  ;D).
Best wel groot en daarom is ie hier gehalveerd en zo heb ik er 2 voor de prijs van 1.
De magneet zelf is heel makkelijk met een scherp mes door te snijden.
Voorzichtig een paar keer snijden en steeds een beetje openbuigen.
Het is ook geen hard materiaal, het lijkt net een soort hard rubber.
Het stalen plaatje is wel hard en moet in een bankschroef worden doorgezaagd.
In het plaatje is nu een gat geboord van 3mm en daarna verzonken.
Dan het M3 schroefje erin en de magneet plaatsen op het plaatje.


De M3 draadeind steekt door de voorzijde en heeft een houten kraal als draaiknop.
Het spul wordt op z'n plek gehouden door 2 kunststof hoekprofieltjes en een paar M3 borgmoertjes zorgen ervoor dat het zijdelings niet kan verschuiven
De houtschroefjes zijn een beetje te lang / de mdf plaat is te dun dus even wat getruukt met een paar moertjes.
Hier is de ontkoppelaar in rust.


En hier is ie in actie.


André




Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Hornby TT
« Reactie #29 Gepost op: 10 January 2024, 22:45:34 »
Vanmiddag weer een pakketje ontvangen met daarin weer wat nieuw TT spul.

Twee MK1 rijtuigen als aanvulling op de drie uit de startset.
Een paar wagonnetjes en een Class 08 diesellokje waar ik echt heel nieuwsgierig naar was.


De Class 08 vanmiddag uitgepakt een natuurlijk gelijk een paar rondjes laten rijden.
Vond hem eerst niet zo bijzonder goed rijden maar dat kwam blijkbaar doordat de loopvlakken van de wielen niet schoon waren.
Dus deze eerst schoongemaakt met een glasvezelpotlood tot ze weer mooi glimmen.
Nu rijdt ie perfect, zelfs kruipend over de Hornby wissel met geïsoleerd hartstuk.

Zeg nou zelf, mooi lokje toch?
Een hoop details en dan te bedenken dat ie maar 75mm lang is.



Omdat het met de stoomlok uit de startset niet wilde lukken met de Weistra pwm regelaar heb ik vanavond het eens met dit lokje geprobeerd.
Nou, hij rijdt prachtig hierop en kan heel langzaam kruipen.
Ben erg blij met deze aankoop, morgen nog even goed inrijden en dan een decodertje erin proppen.

Komende weekend meer plaatjes en info over het nieuwe spul.

André