Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:02:03
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:57:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:49:14
PBM/PWM met joystick door Eric B
Vandaag om 20:44:56
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Jeroen95
Vandaag om 20:44:44
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:31:27
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 20:12:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 20:07:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door ArjanB
Vandaag om 20:04:48
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 20:04:14
Model cipressen in 1:87 door Rob Ellerman
Vandaag om 20:03:42
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 20:02:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 19:34:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:26:04
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:14:11
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:08:28
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:00:35
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 18:59:04
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 18:10:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
Vandaag om 17:40:15
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:25:26
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door spoorzeven
Vandaag om 17:16:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:15:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:23:12
Ervaring 187-prestigemodels door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:36
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02

Auteur Topic: Magnetisch Carsystem  (gelezen 5284 keer)

plateringenrj

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Magnetisch Carsystem
« Gepost op: 01 May 2008, 09:35:30 »
Beste modelspoorders,

Ik ben bezig met het bouwen van een N-baan.
Ik ben nog een beetje zoekende naar een carsystem.
Nadeel van het faller systeem vind ik dat ik alleen maar bussen of vrachtwagens kan laten rijden.

Nu heb ik op Youtube een paar interessante filmpjes gevonden. Hierin worden voertuigen door middel van magnetisme aangedreven. Hierdoor hoef je dus geen motor meer in het voertuig in te bouwen.
Probleem is alleen dat ik alleen deze filmpjes kan vinden, maar verdere informatie hierover niet.

De filmpjes:
http://nl.youtube.com/watch?v=gPYRdqv6KZA
http://nl.youtube.com/watch?v=_L3zzVBn774

Iemand een idee hoe je zoiets op kan zetten?
En of dit mogelijk een bruikbaar iets is voor op de N-baan?

Groetjes,

Ronald

Erwin (n-spoorder)

• o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
    • www.leukehobby.nl
Re: Magnetisch Carsystem
« Reactie #1 Gepost op: 01 May 2008, 10:05:47 »
ik ken je probleem dat er veelal vrachtautos en bussen verkrijgbaar zijn.

ik zelf heb via via een site in Duitsland gevondne waar ze ombouw setjes verkopen voor schaal-n , om een standaard auto om te bouwen naar een faller systeem.
Moet we plek in het voertuig zijn voor motortje  ;D

http://www.bau187pkw.de/

misschien dat een mailtje sturen naar de mensen achter de site je meer info kunnen geven over maat voeringen van de onderdelen.

Ik heb zelf 2 setjes vorig jaar gekocht. inhoud , motor, vooras, achteras, tandwiel overbrenging, accu, switch, magneet geleider.  voor (weet niet zeker) iets van 15euro per setje.

suc6
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 May 2008, 12:10:30 »
Ik heb een  half jaartje geleden eens geholpen om een treinbaantje
aan een plafond te laten rijden (ovaaltje op oude wasmachinezijkant,
met een klein Fleischmann-locje die op de baan bleef met behulp van
een supermagneetje) en met zo'n supermagneet zou er ook een ondervloer-
aandrijving gemaakt kunnen worden.

Magneetje in autootje, magneet onder de tafel via een draadsysteem of
zelfs op een spoorrails..... ;D

Enige jaren geleden was er het merk Raillino dat op die manier (met draadsysteem)
een veldspoortreintje aanbood in de schaal n....

Veel succes in ieder geval.

Mvg,

T.Spat

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #3 Gepost op: 01 May 2008, 12:27:33 »
Misschien is dit wat: http://www.mikromodellbau.de/

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

plateringenrj

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 August 2008, 11:02:04 »
Beste modelspoorders,

Op bovenstaande berichten heb ik, tot op heden, nog niet gereageerd.
Dit omdat het voor mij best duidelijk is dat je in een personenenwagen in schaal N misschien wel een motortje in zou kunnen bouwen, maar dan sowieso geen ruimte meer over hebt voor een accu.

Ik heb ook na zitten denken over een systeem met magneetjes aan een draadsysteem onder de tafel, maar omdat ik met modules werk, wordt dit niet echt een succes!
Daarnaast kan je daar niet echt mooie bochten mee maken.
Faller heeft een grasmaaier die volgens dit principe werkt. Op zich een heel leuk systeem, maar als je hier de filmpjes op youtube even over opzoekt, dan zie je ook het probleem hieraan: De snaar loopt vrij snel van het systeem af!
Leek mij ook niet echt een oplossing.

Na een hoop speurwerk kwam ik een verslag tegen van de New York Toy Fair 2008, zie hier!
Zodoende dat het nu bekend is wie dit idee bedacht heeft:
IDL Motors

Op hun website laten zij meerdere “Linear Motion Devices” zien (foto’s en filmpjes).
De eerder geposte filmpjes gingen over het systeem “Magnetrack”.
Een doorontwikkeling hiervan is “Bullet Trains & Cars”, waarbij al te zien is dat de bewegende objecten bijna vertikaal omhoog kunnen en tevens licht kunnen geven.
Verdere ontwikkeling is “Z-drive”. Vraag daarvan is weer of dit refereert naar de schaal Z (1:220) of naar een mogelijkheid om dit systeem zelfs vertikaal te laten werken.

Op deze site staat zelfs “Nano Transportation” aangekondigd. Meer informatie daarover is niet beschikbaar.

Aangezien ik nogal nieuwsgierig was of dit systeem al ergens te krijgen was heb ik de ontwikkelaar een gemaild en het volgende antwoord gekregen:

These products are in preproduction mode and we also looking for the partners to produce them.

Het is dus onbekend of een dergelijk systeem binnen redelijke termijn op de markt gaat komen.

Gert1

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 August 2008, 11:24:28 »
Interessant! Ik loop al een tijdje rond met het idee modelbootjes te laten varen op basis van magnetische aandrijving: magneet in het bootje en 'onder water' een locje met een goederenwagon waarop een andere magneet gemonteerd is.

Maar als dit systeem op de markt komt, waordt het misschien nog eenvoudiger. (Hoewel ik blijf zitten met de wrijving tussen boot en oppervlak, maar daar hoop ik nog iets op te verzinnen)

mvg,
Gert

Ben de Vink

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 August 2008, 13:03:56 »
 ;D ;D
Fantastische ontwikkeling!! Ben benieuwd wat er van gemaakt kan worden? Lopende Preisertjes???  ;D
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´

Gert1

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 25 August 2008, 13:18:26 »
Dat worden dan ijsberende Preisertjes op het perron, in afwachting van hun trein.   :D

mvg,
Gert

plateringenrj

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 25 August 2008, 14:11:53 »
Ik kan me herinneren ooit op eurospoor een baan gezien te hebben met wandelende preisertjes.
Dit was een futoristische baan met alleen maar HSL materieel, gebouwd in tempex en plexiglas.
De preisertjes kwamen dan in het perron op wanneer de trein er aan kwam. Dit werd gedaan met een lopend bandje. De preisertjes verdwenen en verschenen via het trapgat van de onderdoorgang!

Geen foto's of dergelijke van kunnen vinden.

plateringenrj

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 September 2008, 11:48:19 »
Inmiddels is er ook informatie over "Nano Transportation" te vinden op de site van IDL Motors.

Uit de foto's kan worden afgeleid dat de "auto's" nog zo'n 5 mm breed zijn en het "track" zo'n 7 mm. Al met al klein genoeg om in schaal N auto's te laten rijden.
Wandelende preisertjes zijn hiermee toch nog niet echt een reele optie!  ;)

Aan het eind van het filmpje wordt ook aangegeven dat dit niet alleen beschikbaar is voor licencing, maar ook voor production.
Moeten we nu Faller een mailtje gaan sturen met de vraag of ze dit in productie willen nemen?
 ;D

wvdm

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 19 September 2008, 01:59:23 »
Interessant! Ik loop al een tijdje rond met het idee modelbootjes te laten varen op basis van magnetische aandrijving: magneet in het bootje en 'onder water' een locje met een goederenwagon waarop een andere magneet gemonteerd is.

Maar als dit systeem op de markt komt, wordt het misschien nog eenvoudiger. (Hoewel ik blijf zitten met de wrijving tussen boot en oppervlak, maar daar hoop ik nog iets op te verzinnen)

mvg,
Gert
Een Artitec boot onderkant beplakken met zwart vilt en in de neus een gat boren voor een magneet.
Schepen met een holle onderkant daar passen de wieltjes uit een computermuis, die waarin de rubberen bal draait. Ik heb met datzelfde idee gespeeld en die computer wieljes onder een vrachtschip van Pola gemaakt en een magneet in de neus. Met een magneet met de hand bewogen onder de sloot bewoog de boot wel. Maar, omdat ik ook modules heb, heb ik het nooit verder uit gewerkt. Het zou volgens het hieronderstaand principe moeten werken.
In de Railhobby heeft een keer een goederen loods met laad perron gestaan en daar had de maker een ketting met tandwielen ondergemaakt en daaraan een sterke magneet. Een tandwiel was aan gedreven door een motor.
In het zicht reden dan vorkheftrucks in en uit de loods over het los perron.
Je zou die ketting je straten kunnen laten volgen.
Die ketting en tandwielen waren van een fiets en een van de pennen van een schakel was vervangen door een stalen pen met een bakje en magneet erin.
Conrad heeft ketting en verschillende maten plastic tandwielen in z'n programma. Mischien kan je dat gebruiken.

Op RAIL in Den Bosch had iemand een diorama gemaakt met fietsende fietsers. Die reden achter een heg. De truck was een lopende band, waarop de fietsers vast geplakt zaten.
Ervoor waren koeien aan het lopen in een weiland. Dat was een begrasde draaischijf van een pickup en die draaide langzaam rond.

Verder heb ik er weleens aan gedacht om met een visdraadje personen autos achter een vrachtwagen van Faller Car Systeem te laten rijden. Faller heeft dat zelf een keer op de markt gebracht met een scooter achter een auto. Die is niet meer te koop.

Verder heb ik in een van de verslagen van Neurenberg nieuwtjes een locomotief gezien met een lange pantograaf met daaraan een magneet, die onder de treintafel reed. Ze hadden voor de uitleg de weg door een doorzichtige plaat vervangen. Ik weet niet of die op de markt is gekomen?
Nadeel grote bochten.

Groetjes
Wil