Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:17:53
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 20:16:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:54:17
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
US diorama in H0 door Kees V
Vandaag om 19:32:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Prutsert
Vandaag om 19:03:18
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
  

Auteur Topic: Startpakket Z21 en inbouwen decoder  (gelezen 3972 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Startpakket Z21 en inbouwen decoder
« Reactie #15 Gepost op: 11 December 2023, 12:07:46 »

Als je het plaatje bekijkt hoeft er niets los gesoldeerd te worden:
Op het plaatje is dat al gebeurd. Je ziet daar die zes zwarte lijntjes omhoog van het chassis richting de printplaat. Dat zijn die draadjes die ieder door een klein gaatje in de printplaat gaan en dan aan de bovenkant vastgesoldeerd zijn.

Helaas steken die draadjes niet zo netjes recht omhoog nadat alles los is, ze weer door die gaatjes krijgen en vastsolderen is best een hoop gedoe.

Citaat
Wel moet ook de verlichtingsprinten even los gehaald te worden zodat je die mee kunt nemen naar boven. En misschien dat het dan in de praktijk ook lukt om dat maar aan 1 kant te doen?

Misschien dat dat lossolderen ook zorgt voor het herprogrammeren omdat draadjes verwisseld zijn?

Die verlichtingsprintjes zitten niet vast, die komen er zo uit.

De draadjes zitten vrij ver van elkaar en zijn erg kort, ik geloof niet dat het überhaupt mogelijk is ze te verwisselen. Ik neem aan dat dit stroomafname links + rechts van beide draaistellen is plus de motor.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2046
Re: Startpakket Z21 en inbouwen decoder
« Reactie #16 Gepost op: 11 December 2023, 13:04:04 »
Op het plaatje is dat al gebeurd. Je ziet daar die zes zwarte lijntjes omhoog van het chassis richting de printplaat. Dat zijn die draadjes die ieder door een klein gaatje in de printplaat gaan en dan aan de bovenkant vastgesoldeerd zijn.

Helaas steken die draadjes niet zo netjes recht omhoog nadat alles los is, ze weer door die gaatjes krijgen en vastsolderen is best een hoop gedoe.


Nu snap ik wat je bedoeld. Dat is inderdaad een rare oplossing waar ze voor gekozen hebben.
En als ik dat dan zo bekijk dan is weer verkeerd aansluiten ook uitgesloten. Die zitten wel op vast gedefinieerde posities.

Bedankt,
Roelco

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3436
    • Mijn van-alles website
Re: Startpakket Z21 en inbouwen decoder
« Reactie #17 Gepost op: 11 December 2023, 13:21:12 »
Ik heb ontdekt dat die cabineverlichting onder F6 zit. [..] De cabineverlichting is gekoppeld aan de voorlichten, als die om één of andere reden aan de betreffende kant uit zijn dan gaat de cabineverlichting aan die kant ook niet aan. Het lijkt er ook sterk op dat de wisseling van rijrichting niet door de decoder aangestuurd hoeft te worden maar dit voor de voorlichten en cabineverlichting automatisch gebeurt.
Dat zóu kunnen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk: ik gok eerder dat er mogelijk op de print wat gerommeld wordt met extra onderdelen om dit voor elkaar te krijgen. Ik kan het op de foto niet goed zien (en ik heb de handleiding niet gelezen daar ik geen artikelnummer heb) maar ik lijk een set dipswitches te zien. Wordt daar iets in de handleiding over gezegd?
Maar voor de achterlichten geldt dit allemaal niet: die worden apart aangestuurd via AUX1 en AUX2 en moet je dus de juiste CVs instellen om te reageren op de rijrichting. En ik heb ook condities toegevoegd dat ik met F10 en F11 de lichten aan de kant van de loc waar wagons gekoppeld zijn uit kan zetten.
Met het risico dat ik nu uit m'n nek klets (ik ben op vakantie en ik denk er zoals gezegd praktisch niet meer over na), maar volgens mij kun je F10 en F11 vervangen door 1 knop: door de functies zo toe te wijzen dat AUX1 en AUX2 alleen actief zijn als functieknop 10 (of 11, wat je wil) ingeschakeld is én ze tegelijkertijd rijrichtingsafhankelijk te laten functioneren, kun je met 1 druk op de knop aan 1 zijde zowel sluitseinen als frontseinen uitschakelen als er een trein achter hangt. Met de lichtknop regel je dan de andere kant van de lok.

Ik vraag het nogmaals (vooral ter lering, andere mensen gebruiken soms verrekte handige materialen waar je zelf nog nooit van gehoord hebt), wat is magnetronfolie?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8437
  • Spoor N
Re: Startpakket Z21 en inbouwen decoder
« Reactie #18 Gepost op: 11 December 2023, 13:51:21 »
Als je het plaatje bekijkt hoeft er niets los gesoldeerd te worden:

Maar in de handleiding staat dit alleen bij het deel van motor vervangen? Al kun je ook daar op de aangegeven tekening niets vinden over het lossolderen van draden?
En hoe kom je bij dat plaatje in de handleiding? Door eerst de stappen 1 t/m 3 te volgen. Heeft iemand van jullie de loc in bezit, laat staan open gehad?

maar ik lijk een set dipswitches te zien. Wordt daar iets in de handleiding over gezegd?
Handleiding PDF. De dipswitches zijn om de frontseinen uit te kunnen zeten.

Citaat
Met het risico dat ik nu uit m'n nek klets (ik ben op vakantie en ik denk er zoals gezegd praktisch niet meer over na), maar volgens mij kun je F10 en F11 vervangen door 1 knop: door de functies zo toe te wijzen dat AUX1 en AUX2 alleen actief zijn als functieknop 10 (of 11, wat je wil) ingeschakeld is én ze tegelijkertijd rijrichtingsafhankelijk te laten functioneren, kun je met 1 druk op de knop aan 1 zijde zowel sluitseinen als frontseinen uitschakelen als er een trein achter hangt. Met de lichtknop regel je dan de andere kant van de lok.
Zoiets postte ik al eerder in dit draadje, allen zou ik de knop gebruiken om het licht te activeren in plaats van deactiveren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Startpakket Z21 en inbouwen decoder
« Reactie #19 Gepost op: 11 December 2023, 14:00:13 »
Ik kan het op de foto niet goed zien (en ik heb de handleiding niet gelezen daar ik geen artikelnummer heb) maar ik lijk een set dipswitches te zien. Wordt daar iets in de handleiding over gezegd?

De handleiding staat hier en bevat onder meer:

Hinweis: Die Stirnbeleuchtung der Lok kann mit Hilfe der DIP-Schalter S1 (für FS1) oder S2 (für FS2) auf der Platine für jede Lokseite abgeschal- tet werden.
Note: If desired, the front lights of the locomotive can be switched off on each side by use of the DIP-switch S1 (for FS1) or S2 (for FS2) on the PCB.

Maar dat doe ik liever via de multimaus of Z21 app.  :D


Citaat
Met het risico dat ik nu uit m'n nek klets (ik ben op vakantie en ik denk er zoals gezegd praktisch niet meer over na), maar volgens mij kun je F10 en F11 vervangen door 1 knop: door de functies zo toe te wijzen dat AUX1 en AUX2 alleen actief zijn als functieknop 10 (of 11, wat je wil) ingeschakeld is én ze tegelijkertijd rijrichtingsafhankelijk te laten functioneren, kun je met 1 druk op de knop aan 1 zijde zowel sluitseinen als frontseinen uitschakelen als er een trein achter hangt. Met de lichtknop regel je dan de andere kant van de lok.

Dus de standaard lichtknop (F0) doet alleen kant 1, de extra lichtknop (bv. F10) doet kant 2? Dat zou natuurlijk kunnen werken maar niet echt handiger, lijkt mij. Ik heb in elk geval geen gebrek aan F-plekken met decoders zonder geluid.

Ik heb F10 en F11 gekozen (F11 niet bepaald de handigste) omdat deze functies daar al zitten op de loc uit het startpakket, de BR 111 diesel.

En: https://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetronfolie :-)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8098
Re: Startpakket Z21 en inbouwen decoder
« Reactie #20 Gepost op: 11 December 2023, 20:12:05 »
En hoe kom je bij dat plaatje in de handleiding? Door eerst de stappen 1 t/m 3 te volgen. Heeft iemand van jullie de loc in bezit, laat staan open gehad?
Dat is jouw interpretatie. Het is gewoon een slechte handleiding.
Ik kijk naar het rechter deel van de handleiding wat over het plaatsen van de decoder gaat. Daar zie je duidelijk dat de hoofdprint en de beide lichtprintjes opgetild worden om bij de decoder te komen.
Blijf het een absurd idee vinden dat je een halve loc moete demonteren en draadjes moet lossolderen om de decoder te kunnen plaatsen. Het is een digitaal voorbereide loc. Dan moet het plaatsen van een decoder gewoon zonder kunnen. Niet iedereen heeft de skills om priegelsoldeerwerk te kunnen doen. Al helemaal niet in een N spoor loc.
Als ik de foto's van de TS bekijk kan het volgens mij gewoon heel simpel. Beide schroefjes van de hoofdprint loshalen. Hoofdprint iets optillen waarbij de drie draadjes naar de lichtprint iets mee omhoog komen. Dan moet er toch voldoende ruimte zijn om de dummy te verwijderen en de decoder te plaatsen.
Gr.
Eric

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8437
  • Spoor N
Re: Startpakket Z21 en inbouwen decoder
« Reactie #21 Gepost op: 12 December 2023, 20:20:31 »
Dat is jouw interpretatie.
Nee hoor.

Citaat
Ik kijk naar het rechter deel van de handleiding wat over het plaatsen van de decoder gaat. Daar zie je duidelijk dat de hoofdprint en de beide lichtprintjes opgetild worden om bij de decoder te komen.
En hoe wordt die opgetild? Door de stappen uit de handleiding te volgen.
Er staar daar letterlijk dat het openen van de loc nodig is om een decoder te kunnen installeren waarna in stap drie de printplaat moet worden los gesoldeerd. Als de draadjes een paar centimeter lang waren geweest had ik je gelijk gegeven dat het zo kon maar ze zijn slechts een paar millimeter lang. Hier zijn twee foto's van de loc, met de printplaat erop en zo ver mogelijk losgehaald als alleen de schroeven zijn verwijderd:




Citaat
Blijf het een absurd idee vinden dat je een halve loc moete demonteren en draadjes moet lossolderen om de decoder te kunnen plaatsen. Het is een digitaal voorbereide loc. Dan moet het plaatsen van een decoder gewoon zonder kunnen. Niet iedereen heeft de skills om priegelsoldeerwerk te kunnen doen. Al helemaal niet in een N spoor loc.
Je zal aan Fleischmann moeten vragen waarom ze hiervoor gekozen hebben, handig is anders.

Citaat
Als ik de foto's van de TS bekijk kan het volgens mij gewoon heel simpel. Beide schroefjes van de hoofdprint loshalen. Hoofdprint iets optillen waarbij de drie draadjes naar de lichtprint iets mee omhoog komen. Dan moet er toch voldoende ruimte zijn om de dummy te verwijderen en de decoder te plaatsen.
En dat heb ik al eerder in dit draadje vertelt, het is krap maar te doen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Startpakket Z21 en inbouwen decoder
« Reactie #22 Gepost op: 21 December 2023, 15:20:54 »
Nog even een nabrander: ik ontdekte onlangs JMRI. Dit is gratis software waarmee je computer met je modelspoorbaan kan praten. Daar zijn verschillende adapters voor, maar JMRI kan ook met een Z21 praten, mits die gedeblokkeerd is voor netwerkgebruik.

Onderdeel van JMRI is DecoderPro, een programma dat van alle (?) soorten decoders alle (?) instellingen kent en je helpt die instellingen te wijzigen. Het instellen van de lichten van de 1848 onder verschillende omstandigheden is met DecoderPro geen enkel probleem. Wat ook helpt is dat het programma de instellingen ook uit de decoder uit kan lezen dus je kan zien hoe de decoder daadwerkelijk ingesteld staat.

Van harte aanbevolen.

BramFokke

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Startpakket Z21 en inbouwen decoder
« Reactie #23 Gepost op: 30 April 2025, 22:33:51 »
Ik ben net een halve avond aan het prutsen geweest om een decoder in te bouwen in de Fleischmann 732104, een NS klasse 1700 loc. En ik sluit me aan bij degenen die stellen dat de handleiding inconsistent is en deze loc de term 'DCC Ready' niet verdient.

De handleiding stelt "You just have to open the locomotive to change the motor, lubrify the bearings of the motor, turn on/off the headlights and to install a digital receiver". Hieronder staat een stappenplan, waarin stap 3 doodleuk is: "Remove Screws and unsolder Board. Remove the board and motor"

Het is me na een boel gevloek gelukt om de decoder in te bouwen zonder te solderen.Dat heb ik als volgt gedaan:
1. De buffers en de plastic cover verwijderen. So far so good.
2. De twee schroefjes los schroeven die de print op het chassis bevestigen.
3. Met pincet de 6 draadjes die de print met het chassis verbinden zo ver mogelijk uit trekken, zodat de afstand tussen de printplaat en het chassis maximaal is. Dat leverde bij mij een gat van ca een centimeter op. Ruim genoeg voor de decoder, maar niet voor mijn vingers.
4. De lok op de kop hangen met hulp van een paar helping hands.
5. Hierdoor kan je de decoder met een pincet naar de juiste plaats bewegen.
6. De decoder vast drukken met de pincet als deze eenmaal op de juiste plaats ligt. Ik had dit liever met mijn vinger gedaan, maar die paste er niet tussen.

Wonder boven wonder werkte de locomotief na het weer ineen schroeven. Dat kan dus zonder solderen maar het is geen sinecure. De een is handiger dan de ander, maar mijns inziens verdient deze constructie het predicaat 'DCC-ready' niet.