Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
  

Auteur Topic: Wisselstroom reduceren  (gelezen 2327 keer)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
Re: Wisselstroom reduceren
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2023, 08:37:29 »
Bart geeft aan dat een lampje ca. 100 mA opneemt (bij 16 V).
De weerstand bedraagt dan R=V/I = 16/100 * 10^3 = 160 Ohm.

Als je een weerstand van 100 Ohm in serie schakelt en je gaat gemakshalve uit van dezelfde stroomsterkte (bij lagere spanning neemt de weerstand van een gloeilamp af), ontstaat er een spanningsval over de weerstand van 100/(100+160) * 16 V = 6,2 V.

Het vermogen dat de weerstand dan moet kunnen opnemen bedraagt dan P = V*I = 6,2 * 100 * 10^-3 = 0,62 W. Liefst nog iets meer (1W), aangezien een trafo altijd iets meer afgeeft dan de nominale spanning.
Dit is uiteraard een benadering, maar m.i. wel aan de veilige kant.

Misschien twee lampjes in serie zetten?




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstroom reduceren
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2023, 11:00:43 »
Trouwens, een smd zal ook een flinke weerstand nodig zijn. En ik heb al een paar keer de woorden warm en heet gelezen.
Een smd-led trekt wel veel minder stroom. Daar moet wel een weerstand voor, maar die zal veel minder warm worden.

Het is wel apart dat Marc de indruk geeft dat hij het lampje kan vervangen door een led. Als je dat kunt dan ben je toch ook wel in staat om het probleem van de te hoge spanning op te lossen?

Het zou ook wel helpen als we de artikelnummers van de betreffende seinen weten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marcstomer

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Wisselstroom reduceren
« Reactie #17 Gepost op: 09 December 2023, 19:02:58 »
Bedankt voor de vele reacties, ik ga de verschillende voorgestelde oplossingen eens uitproberen.