Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 20:39:32
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 20:37:42
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 20:22:05
Piko 2025 door Rob Moerkerken
Vandaag om 20:20:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Pfarrerwinkel bahn door einte
Vandaag om 19:44:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:24:37
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:28:02
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:26:14
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:40:30
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
  

Auteur Topic: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)  (gelezen 6198 keer)

JREN

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Gepost op: 30 April 2008, 17:30:00 »
Wellicht een wat onduidelijke onderwerpaanduiding, maar ik wist even niets anders te bedenken.

Als je een wisselstraat of een seinvak uitschakelt doordat je het sein op rood zet of de wissel in de andere rijrichting staat is er op het uitgeschakelde vak geen stroom.

Nu heb ik vernomen dat je ergens een weerstand tussen moet zetten om te voorkomen dat een locdecoder (digitaal dus) z'n gegevens kwijtraakt.

Weet iemand hier iets van of is dit een fabel?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2008, 17:48:53 »
Dit is geen fabel, maar is alleen nodig bij de eerste generatie decoders van Marklin dus de decoders welke alleen geschikt zijn voor het oude motorola format. Waarbij de decoder na enkele minuten terug gezet wordt in zijn default rijrichting vooruit.

Verder is het beter om helemaal geen stroomloze gedeeltes te maken of te gebruiken, maar door gebruik te maken van je digitale systeem en dus de decoder netjes te laten afremmen tot snelheid nul.
 Hoe dat moet is afhankelijk van je digitale systeem en de decoders welke jij in gebruik hebt, maar die info mist geheel bij deze probleem stelling, dus is de vraag niet volledig te beantwoorden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2008, 22:37:37 »
Bij mijn weten (en ik weet niet alles) had de Lokpilot-2 hier ook last van. Middels CV124 is dat te verhelpen, want het ding kan het wel goed, alleen de fabriek heeft 'm default wat rot ingesteld.
Vervolgens blijkt dat ook de Digirails 1010 het met een Multimuis met software 1.00 slecht doet. Waar dat aan ligt is nog niet uitgezocht, maar het is een feit.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat veel decoders met dit soort stroomonderbrekingen behoorlijk goed uit de voeten kunnen. Het is natuurlijk niet de optimale oplossing, maar die is ook weer niet overal uitvoerbaar.
Overigens heb ik geen enkele ervaring met het plaatsen van een weerstand waardoor dit probleem niet op zou treden, sterker nog, ik had er nog niet van gehoord  :o
« Laatst bewerkt op: 30 April 2008, 22:41:12 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Reactie #3 Gepost op: 30 April 2008, 22:47:22 »
Het was inderdaad een probleem bij de oudere type (Motorola)decoders. In de praktijk viel het nog wel mee. Soms stonden ze na een half uur nog in de laatst gekozen rijrichting met de laatst ingestelde snelheid.
Maar goed, zo werk je niet meer als het goed is.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Reactie #4 Gepost op: 30 April 2008, 23:54:36 »
Louis, met alle respect, maar waar reageer je nu op? Je verhaal raakt kant nog wal, en is helemaal niet terzake doende. Waarschijnlijk een gevalletje klok en kepel??

Mvg

Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Reactie #5 Gepost op: 01 May 2008, 04:21:26 »
Overigens heb ik geen enkele ervaring met het plaatsen van een weerstand waardoor dit probleem niet op zou treden, sterker nog, ik had er nog niet van gehoord  :o

Louis, ik begrijp niet veel van je verhaal. De oorspronkelijke vraag was:

Nu heb ik vernomen dat je ergens een weerstand tussen moet zetten om te voorkomen dat een locdecoder (digitaal dus) z'n gegevens kwijtraakt.

Je begint een verhaal over de lp2, en dan zeg je dat je er nog niet van had gehoord. Wat moet ik hier nou mee?

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • MartOnTheWeb
Re: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Reactie #6 Gepost op: 01 May 2008, 08:23:04 »
Om even terug te keren naar de originele vraag. Kan het inderdaad kwaad om op onzichtbare stukken, bijv in het schaduwstation, gewoon stroomloze stukken in te lassen. Niets digitaal, gewoon - zonder stroom -. Als dit geen kwaad kan voor de huidige generatie decoders, waarom verkopen ze dan die 'dure' electronica?
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Reactie #7 Gepost op: 01 May 2008, 08:32:14 »
Wat een aardige reacties hier ::)

Ik vind Louis z'n bijdrage wel zinvol. Het is toch handig om te weten welke decoders hier last van hebben?!?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Reactie #8 Gepost op: 01 May 2008, 08:33:44 »
Zo duur is een weerstandje toch ook niet

Welke dure electronica bedoel je, Mart?

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Reactie #9 Gepost op: 01 May 2008, 08:55:40 »
Nu heb ik vernomen dat je ergens een weerstand tussen moet zetten om te voorkomen dat een locdecoder (digitaal dus) z'n gegevens kwijtraakt.

Daar ging het toch om???
Voor alle duidelijkheid: in het geval de baanspanning weg is en daarna terugkeert

De ESU LP-2 heeft daar speciaal een CV voor om de zg. datenspeicherung te regelen. Wat doet de lok als de spanning weg is geweest en terugkeert en daarin heb je een aantal opties.

Als dat niet is wat JREN bedoelde met zijn vraag, dan heb ik het verkeerd begrepen; met excuses voor de overlast.
-
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • MartOnTheWeb
Re: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Reactie #10 Gepost op: 01 May 2008, 10:45:08 »
Met die dure electronica bedoel ik de aansturing voor schaduwstations van Systeme Laur, Holtermann, SBS, etc.
Drie sporen geautomatiseerd voor € 300,00, terwijl dit ook zou kunnen met een paar reed-relais en 'denkende' wissels.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Reactie #11 Gepost op: 01 May 2008, 11:09:59 »
Het gaat inderdaad om een andere kwestie Louis. Bij de eerste Motoroladecoders vergat de decoder na een tijdje stroomloos te hebben gestaan met welke instellingen er werd gereden en keerde terug naar de defaultinstellingen. Dat kon bijvoorbeeld betekenen dat de loc rechtsomkeert maakte na het inschakelen van de stroom. Maar er worden denk ik al 15 jaar geen decoders meer gemaakt die zo in elkaar zitten.

Jij hebt het over het zogenaamde Alzheimer effect. Bij een korte stroomonderbreking werd de loc stilgezet en reed daarna niet verder op de ingestelde snelheid, maar begon de snelheid weer helemaal op te bouwen. De decoder vergeet de instellingen dan niet, maar begint er weer helemaal naar toe te werken. Dat is in een schaduwstation nou net geen probleem, maar is vooral irritant op de vrije baan.
Overigens speelde het Alzheimer effect sowieso niet bij een goede stroomafname en zijn er steeds minder decoders die het nog vertonen. LP1 stond erom bekend, maar ik heb er tientallen probleemloos in gebruik. Bij LP2 kon je inderdaad instellen wat er bij een korte stroomonderbreking gebeurde en bij LP3 speelt het helemaal niet meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Reactie #12 Gepost op: 01 May 2008, 13:50:31 »
Met die dure electronica bedoel ik de aansturing voor schaduwstations van Systeme Laur, Holtermann, SBS, etc.
Drie sporen geautomatiseerd voor € 300,00, terwijl dit ook zou kunnen met een paar reed-relais en 'denkende' wissels.

Dan heb je het over een totaal systeem. Dat is toch iets anders dan een hulpmiddeltje van een dubbeltje per spoor.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Reactie #13 Gepost op: 01 May 2008, 19:10:11 »
Duidelijk Henk, en bedankt voor de uitleg.
A.d.h. van de originele vraag kon ik slechts het "Alzheimer effect" koppelen, vandaar mijn antwoord, want er werd niet over oude Motorola's gepraat.
Inmiddels heb ik mijn frustraties lekker op 3 bomen en boomstronken in de tuin gebotvierd, zodat er nu 1 ton boomstam/tak/stronk/wortel opgehoopt ligt om afgevoerd te wordenl.
Is de dag toch nog ergens goed voor geweest  ;D
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

JREN

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Stroomonderbekingen bij digitaal rijden (sein, wissel, ....)
« Reactie #14 Gepost op: 02 May 2008, 21:08:47 »
Dit is geen fabel, maar is alleen nodig bij de eerste generatie decoders van Marklin dus de decoders welke alleen geschikt zijn voor het oude motorola format. Waarbij de decoder na enkele minuten terug gezet wordt in zijn default rijrichting vooruit.

Verder is het beter om helemaal geen stroomloze gedeeltes te maken of te gebruiken, maar door gebruik te maken van je digitale systeem en dus de decoder netjes te laten afremmen tot snelheid nul.
 Hoe dat moet is afhankelijk van je digitale systeem en de decoders welke jij in gebruik hebt, maar die info mist geheel bij deze probleem stelling, dus is de vraag niet volledig te beantwoorden.

Mvg
Wim.


Ik maak gebruik van het ROCO-digitale systeem.

Ik ben van mijn oude analoge systeem gewend dat een trein voor een seinpaal òf bij een perron stopt door daar ter plekke de stroom te onderbreken. Bij het wegrijden wordt de spanning weer op de rails gezet.

Ik heb begrepen dat dit wat problemen kan geven, vandaar deze vraag.

Echter ..... mijn vaste baan is nog niet klaar. Ik bouw af en toe een testbaantje op de grond en dan raakt geen enkele trein z'n gegevens kwijt. Waarom zou het dan wel zo zijn bij een sein/perron?

Maar goed .... ik lees en hoor dat je eventuele storingen simpel met een weerstandje kan voorkomen. Mijn vragen dus ....
1. Klopt dit?
2. Zo ja, wat voor weerstand heb je dan nodig?
« Laatst bewerkt op: 02 May 2008, 21:12:47 door JREN »