Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 16:53:17
Een leuke vrachtwagen door Keska
Vandaag om 16:39:14
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
Show je werkplek door hervé
Vandaag om 16:30:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 16:27:39
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 15:33:49
info gezocht over ETS aandrijfunits door sncf231e
Vandaag om 15:33:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 14:25:09
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51

Poll

Wat vinden we van deze plannen?

Goed, kan alleen maar de stad ten goede komen.
Slech, het karakteristieke stationsgebied werk je zo compleet de vernieling in.
Neutraal.
  

Auteur Topic: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.  (gelezen 2275 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Gepost op: 28 November 2023, 00:12:17 »
Architectenbureau Coenen heeft het ontwerp vrijgegeven voor een nieuw stationsgebied in Maastricht.

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20231127_94931989

Jos.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2023, 12:56:45 door Duikeend. Reden: link aangepast »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #1 Gepost op: 28 November 2023, 01:28:29 »
Het lijkt wel een trend, overal het spoor ondergronds stoppen. :)
Ook hier in Oss hebben ze al plannen om het station ondergronds te maken.
Het kan best mooi gedaan worden, kijk bijvoorbeeld eens naar Delft. ;)



Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10755
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #2 Gepost op: 28 November 2023, 07:32:21 »
Interessant plan!
Maar stop die bussen dan ook gelijk onder de grond. 8)
No dress rehearsel, this is our life.

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #3 Gepost op: 28 November 2023, 09:42:07 »
Intercity's naar Berlijn en Parijs?
leuk dit soort verkoopplaatjes voor een veel te duur project.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4745
    • Filmpjes op YouTube
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #4 Gepost op: 28 November 2023, 11:16:38 »
Het emplacement blijft ook bovengronds zo te zien, de perronsporen zijn in de animatie verdiept aangelegd.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8086
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #5 Gepost op: 28 November 2023, 12:47:40 »
Het kan best mooi gedaan worden, kijk bijvoorbeeld eens naar Delft. ;)
Is maar wat je mooi vindt.
Ondergronds vindt ik het niet echt bijzonder. 2 perrons en vier sporen (ja ik weet het, nog niet allemaal in gebruik).
En die puist die bovengronds staat, mwah smaken verschillen.
Het enige wat dan nog mooi is is het plafond in de stationshal als je naar boven komt vanaf de perrons met een oude stadskaart. Dat heeft dan wel weer wat.
En al die nieuwbouw op de plaats van de van Leeuwenhoeksingel kan me nou ook niet echt bekoren. Zo vol gepropt. Nog nooit iemand gesproken die dat mooi vindt.
Hierdoor valt het oude stationsgebouw helemaal weg tussen dit alles. Heel jammer.
Gr.
Eric

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #6 Gepost op: 28 November 2023, 13:43:08 »
Het wordt nog een klusje. Als ik me niet vergis is er aan de zuidkant van het station een tunnel onderdoor de sporen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #7 Gepost op: 28 November 2023, 14:09:17 »
Interessant plan!
Maar stop die bussen dan ook gelijk onder de grond. 8)
Rijden er nu ook meer bussen dan auto's zoals op de video?

Mbt Delft: is er boven de grond op vooruit gegaan, dat viaduct  was nog erger dan het luchtspoor in Rotterdam :(
« Laatst bewerkt op: 28 November 2023, 14:13:39 door hrp »
Groet,
      Ronald

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8086
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #8 Gepost op: 28 November 2023, 15:37:32 »
Mbt Delft: is er boven de grond op vooruit gegaan, dat viaduct  was nog erger dan het luchtspoor in Rotterdam :(
Dat het luchtspoor weg is is zeker een verbetering. Geeft veel meer ruimte. Zeker voor de mensen die aan de spoorsingel wonen. Alleen jammer van die glaze kubussen naar de parkeergarage onder de Phoenixstraat . Die ontsieren de boel dan weer wel. Dar hadden ze wel iets mooiers voor kunnen ontwerpen.

Maakt Delft wel weer uniek nu. Trein heeft op straat niveau gereden, vervolgens op het viaduct en nu onder de rond. Zie je toch niet vaak  ;D
Gr.
Eric

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #9 Gepost op: 28 November 2023, 20:29:04 »
Intercity's naar Berlijn en Parijs?
leuk dit soort verkoopplaatjes voor een veel te duur project.

Groeten Arjen

Hoezo verkooppRaatjes?

De verbindingen naar zowel Duitsland als België liggen er al en worden al gebruikt.
Met meer ruimte in het station zou er dan best wel eens een marktpartij in kunnen gaan stappen ja.

Zijn de afgelopen maanden voldoende nieuwe diensten online gegooid door de partijen.

Altijd maar via het noorden moeten reizen geeft voor de Zuid-Limburger nu niet echt tijdwinst boven de huidige diensten direct vanuit het station lijkt me.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #10 Gepost op: 29 November 2023, 11:40:54 »
Wat zo in mij opkomt.
Op dit moment is er volgens mij een grotere prioriteit om de schaarse bouwcapaciteit in te zetten voor “volkshuisvesting”.
Natuurlijk het maakt ruimte vrij om daarop te bouwen. Maar dat is dan dure grond.
Welk probleem gaat het oplossen: Betere verbindingen dankzij een verzonken station. Eerdere intercity’s zoals naar Brussel zijn vooral gestrand door tegenwerking van NS.
Ook voor de intercity naar Aken vanuit Eindhoven wist men allerlei obstakels te vinden. Hebben we dan behoefte aan IC naar Berlijn of Parijs… zou fijn zijn. Maar het probleem bestaat niet. Immers binnen 25 kilometer zijn in Aken en Luik deze verbindingen prima voorhanden. Als de  Arriva drielanden expres na alle tegenwerkingen door de drie betrokken landen eindelijk rijdt is er een prima verbinding vanuit heel Zuid Limburg. In Limburg is men sowieso al georiënteerd op het buitenland.
Zo zijn we er inmiddels achter dat reizen per OV in België en Duitsland veel goedkoper is. Het loont om daar je kaartje te kopen ipv in NL. Afgezien van dat NS int. vind dat je reis van Limburg naar Parijs via Rotterdam ipv via Aken of Luik moet lopen.
🤔Een begroting van drie kwart miljard. Wedden dat dit getrouw andere prestigieuze infraprojecten minimaal 1 miljard gaat worden. Nee zeggen is dan natuurlijk geen optie meer want er is al veel gemeenschapsgeld in gestoken.
Overigens maakt Maastricht daar wel een positieve uitzondering op de regel. Men had hier wel de moed om de bouw van de Calatrava Campus te stoppen. In mindere mate is dat ook van toepassing op de streep door de tramlijn Hasselt Maastricht.
En de A2 tunnel schijnt binnen budget te zijn gerealiseerd.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2023, 21:05:30 door RikM. Reden: Historisch perspectief toegevoegd. »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22568
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #11 Gepost op: 29 November 2023, 15:21:49 »
Het emplacement blijft ook bovengronds zo te zien, de perronsporen zijn in de animatie verdiept aangelegd.

Als het zo gaat worden, dan komt er niet veel bouwgrond vrij en blijft het spoor een barrière.
Verder zou je denken dat ze in Maastricht de buik een beetje vol hebben van dit soort grootschalige werkzaamheden na het A2-project. Hoe zit dat Jos?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #12 Gepost op: 01 December 2023, 01:03:31 »
Het emplacement blijft ook bovengronds zo te zien, de perronsporen zijn in de animatie verdiept aangelegd.

Alleen het noordelijk emplacement met werkplaats blijft bovengronds.
De rest is ondergronds gepland.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #13 Gepost op: 01 December 2023, 01:05:05 »
Intercity's naar Berlijn en Parijs?
leuk dit soort verkoopplaatjes voor een veel te duur project.

Groeten Arjen

Is ook onzin, men wil een directe grensoverschrijdende verbinding realiseren.
Punt is alleen: die is er al, er valt dus niks te realiseren.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #14 Gepost op: 01 December 2023, 01:07:10 »
Is maar wat je mooi vindt.
Ondergronds vindt ik het niet echt bijzonder. 2 perrons en vier sporen (ja ik weet het, nog niet allemaal in gebruik).
En die puist die bovengronds staat, mwah smaken verschillen.
Het enige wat dan nog mooi is is het plafond in de stationshal als je naar boven komt vanaf de perrons met een oude stadskaart. Dat heeft dan wel weer wat.
En al die nieuwbouw op de plaats van de van Leeuwenhoeksingel kan me nou ook niet echt bekoren. Zo vol gepropt. Nog nooit iemand gesproken die dat mooi vindt.
Hierdoor valt het oude stationsgebouw helemaal weg tussen dit alles. Heel jammer.

Correct, dat dreigt dus ook met het imposante gebouw van van Heukelom te gebeuren.
Dat raakt op die manier zijn hele karakter kwijt.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)