Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42

Poll

Wat vinden we van deze plannen?

Goed, kan alleen maar de stad ten goede komen.
Slech, het karakteristieke stationsgebied werk je zo compleet de vernieling in.
Neutraal.
  

Auteur Topic: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.  (gelezen 2188 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Gepost op: 28 November 2023, 00:12:17 »
Architectenbureau Coenen heeft het ontwerp vrijgegeven voor een nieuw stationsgebied in Maastricht.

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20231127_94931989

Jos.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2023, 12:56:45 door Duikeend. Reden: link aangepast »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #1 Gepost op: 28 November 2023, 01:28:29 »
Het lijkt wel een trend, overal het spoor ondergronds stoppen. :)
Ook hier in Oss hebben ze al plannen om het station ondergronds te maken.
Het kan best mooi gedaan worden, kijk bijvoorbeeld eens naar Delft. ;)



Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #2 Gepost op: 28 November 2023, 07:32:21 »
Interessant plan!
Maar stop die bussen dan ook gelijk onder de grond. 8)
No dress rehearsel, this is our life.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
    • Dwangrail.nl
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #3 Gepost op: 28 November 2023, 09:42:07 »
Intercity's naar Berlijn en Parijs?
leuk dit soort verkoopplaatjes voor een veel te duur project.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4742
    • Filmpjes op YouTube
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #4 Gepost op: 28 November 2023, 11:16:38 »
Het emplacement blijft ook bovengronds zo te zien, de perronsporen zijn in de animatie verdiept aangelegd.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #5 Gepost op: 28 November 2023, 12:47:40 »
Het kan best mooi gedaan worden, kijk bijvoorbeeld eens naar Delft. ;)
Is maar wat je mooi vindt.
Ondergronds vindt ik het niet echt bijzonder. 2 perrons en vier sporen (ja ik weet het, nog niet allemaal in gebruik).
En die puist die bovengronds staat, mwah smaken verschillen.
Het enige wat dan nog mooi is is het plafond in de stationshal als je naar boven komt vanaf de perrons met een oude stadskaart. Dat heeft dan wel weer wat.
En al die nieuwbouw op de plaats van de van Leeuwenhoeksingel kan me nou ook niet echt bekoren. Zo vol gepropt. Nog nooit iemand gesproken die dat mooi vindt.
Hierdoor valt het oude stationsgebouw helemaal weg tussen dit alles. Heel jammer.
Gr.
Eric

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #6 Gepost op: 28 November 2023, 13:43:08 »
Het wordt nog een klusje. Als ik me niet vergis is er aan de zuidkant van het station een tunnel onderdoor de sporen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #7 Gepost op: 28 November 2023, 14:09:17 »
Interessant plan!
Maar stop die bussen dan ook gelijk onder de grond. 8)
Rijden er nu ook meer bussen dan auto's zoals op de video?

Mbt Delft: is er boven de grond op vooruit gegaan, dat viaduct  was nog erger dan het luchtspoor in Rotterdam :(
« Laatst bewerkt op: 28 November 2023, 14:13:39 door hrp »
Groet,
      Ronald

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #8 Gepost op: 28 November 2023, 15:37:32 »
Mbt Delft: is er boven de grond op vooruit gegaan, dat viaduct  was nog erger dan het luchtspoor in Rotterdam :(
Dat het luchtspoor weg is is zeker een verbetering. Geeft veel meer ruimte. Zeker voor de mensen die aan de spoorsingel wonen. Alleen jammer van die glaze kubussen naar de parkeergarage onder de Phoenixstraat . Die ontsieren de boel dan weer wel. Dar hadden ze wel iets mooiers voor kunnen ontwerpen.

Maakt Delft wel weer uniek nu. Trein heeft op straat niveau gereden, vervolgens op het viaduct en nu onder de rond. Zie je toch niet vaak  ;D
Gr.
Eric

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #9 Gepost op: 28 November 2023, 20:29:04 »
Intercity's naar Berlijn en Parijs?
leuk dit soort verkoopplaatjes voor een veel te duur project.

Groeten Arjen

Hoezo verkooppRaatjes?

De verbindingen naar zowel Duitsland als België liggen er al en worden al gebruikt.
Met meer ruimte in het station zou er dan best wel eens een marktpartij in kunnen gaan stappen ja.

Zijn de afgelopen maanden voldoende nieuwe diensten online gegooid door de partijen.

Altijd maar via het noorden moeten reizen geeft voor de Zuid-Limburger nu niet echt tijdwinst boven de huidige diensten direct vanuit het station lijkt me.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #10 Gepost op: 29 November 2023, 11:40:54 »
Wat zo in mij opkomt.
Op dit moment is er volgens mij een grotere prioriteit om de schaarse bouwcapaciteit in te zetten voor “volkshuisvesting”.
Natuurlijk het maakt ruimte vrij om daarop te bouwen. Maar dat is dan dure grond.
Welk probleem gaat het oplossen: Betere verbindingen dankzij een verzonken station. Eerdere intercity’s zoals naar Brussel zijn vooral gestrand door tegenwerking van NS.
Ook voor de intercity naar Aken vanuit Eindhoven wist men allerlei obstakels te vinden. Hebben we dan behoefte aan IC naar Berlijn of Parijs… zou fijn zijn. Maar het probleem bestaat niet. Immers binnen 25 kilometer zijn in Aken en Luik deze verbindingen prima voorhanden. Als de  Arriva drielanden expres na alle tegenwerkingen door de drie betrokken landen eindelijk rijdt is er een prima verbinding vanuit heel Zuid Limburg. In Limburg is men sowieso al georiënteerd op het buitenland.
Zo zijn we er inmiddels achter dat reizen per OV in België en Duitsland veel goedkoper is. Het loont om daar je kaartje te kopen ipv in NL. Afgezien van dat NS int. vind dat je reis van Limburg naar Parijs via Rotterdam ipv via Aken of Luik moet lopen.
🤔Een begroting van drie kwart miljard. Wedden dat dit getrouw andere prestigieuze infraprojecten minimaal 1 miljard gaat worden. Nee zeggen is dan natuurlijk geen optie meer want er is al veel gemeenschapsgeld in gestoken.
Overigens maakt Maastricht daar wel een positieve uitzondering op de regel. Men had hier wel de moed om de bouw van de Calatrava Campus te stoppen. In mindere mate is dat ook van toepassing op de streep door de tramlijn Hasselt Maastricht.
En de A2 tunnel schijnt binnen budget te zijn gerealiseerd.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2023, 21:05:30 door RikM. Reden: Historisch perspectief toegevoegd. »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #11 Gepost op: 29 November 2023, 15:21:49 »
Het emplacement blijft ook bovengronds zo te zien, de perronsporen zijn in de animatie verdiept aangelegd.

Als het zo gaat worden, dan komt er niet veel bouwgrond vrij en blijft het spoor een barrière.
Verder zou je denken dat ze in Maastricht de buik een beetje vol hebben van dit soort grootschalige werkzaamheden na het A2-project. Hoe zit dat Jos?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #12 Gepost op: 01 December 2023, 01:03:31 »
Het emplacement blijft ook bovengronds zo te zien, de perronsporen zijn in de animatie verdiept aangelegd.

Alleen het noordelijk emplacement met werkplaats blijft bovengronds.
De rest is ondergronds gepland.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #13 Gepost op: 01 December 2023, 01:05:05 »
Intercity's naar Berlijn en Parijs?
leuk dit soort verkoopplaatjes voor een veel te duur project.

Groeten Arjen

Is ook onzin, men wil een directe grensoverschrijdende verbinding realiseren.
Punt is alleen: die is er al, er valt dus niks te realiseren.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Plannen: stationsemplacement Maastricht ondergronds.
« Reactie #14 Gepost op: 01 December 2023, 01:07:10 »
Is maar wat je mooi vindt.
Ondergronds vindt ik het niet echt bijzonder. 2 perrons en vier sporen (ja ik weet het, nog niet allemaal in gebruik).
En die puist die bovengronds staat, mwah smaken verschillen.
Het enige wat dan nog mooi is is het plafond in de stationshal als je naar boven komt vanaf de perrons met een oude stadskaart. Dat heeft dan wel weer wat.
En al die nieuwbouw op de plaats van de van Leeuwenhoeksingel kan me nou ook niet echt bekoren. Zo vol gepropt. Nog nooit iemand gesproken die dat mooi vindt.
Hierdoor valt het oude stationsgebouw helemaal weg tussen dit alles. Heel jammer.

Correct, dat dreigt dus ook met het imposante gebouw van van Heukelom te gebeuren.
Dat raakt op die manier zijn hele karakter kwijt.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)