Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 23:16:30
Conrat door hmmglaser
Vandaag om 23:14:15
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: ontkoppelrail bedienen (impuls of voor een bepaalde tijd)  (gelezen 1106 keer)

Cees van Stiphout

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
ontkoppelrail bedienen (impuls of voor een bepaalde tijd)
« Gepost op: 05 November 2023, 17:03:06 »
Kun je de ontkoppelrail behalve door impuls (wissel-commando) ook aansluiten op een schakelaar voor bijvoorbeeld de seinen met een beperkte actie-duur (bijv enkele seconden). Het is lastig om de ontkoppelrail zodanig te bedienen/in te stellen dat net op het juiste moment de loc er staat of langskomt om te ontkoppelen. Bij een impuls is het bijna een toevalstreffer.
hartelijke groeten
Cees van Stiphout

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: ontkoppelrail bedienen (impuls of voor een bepaalde tijd)
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2023, 17:06:07 »
Normaliter staat een trein stil als er ontkoppelt wordt, ook al om de koppeling te ontlasten, ik zie je probleem dus niet zo.

Cees van Stiphout

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: ontkoppelrail bedienen (impuls of voor een bepaalde tijd)
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2023, 19:07:41 »
Dat klopt, maar als de trein stil staat en de ontkoppelrails komt omhoog en gaat weer onmiddellijk omlaag ... dat vallen de koppelingen soms weer in elkaar en is er .... dus niet ontkoppelt.
Het komt vaak ook precies erop aan dat het gewicht van de wagons de koppeling 'een beetje' los trekt.
Maar de vraag is en blijft nog steeds staan; impuls om te bedienen of blijvend met een tijdsbepaling voor de bekrachtiging.
hartelijke groeten
Cees van Stiphout

ROANSBNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: ontkoppelrail bedienen (impuls of voor een bepaalde tijd)
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2023, 22:13:28 »
Ik gebruik de ontkoppelrails van Fleischmann modellgleis 6014 in combinatie met de elektrische besturing 6414 en bedien deze automatisch met behulp van Koploper. Ik laat de te ontkoppelen trein (met de locomotief voorop) zeer langzaam over de ontkoppelrails rijden en bedien dan automatisch op enig moment de spoel van de elektrische besturing. Omdat er altijd wat spreiding zit in het juiste moment van ontkoppelen (snelheid van de locomotief is niet altijd hetzelfde), wordt vanuit Koploper de spoel 1,5 tot 2 seconden bekrachtigd. Dit functioneert vrijwel altijd goed.

Robert.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: ontkoppelrail bedienen (impuls of voor een bepaalde tijd)
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2023, 23:42:50 »
Ik heb van Roco een rail (61118) / (61197) decoder -setje. Als je de rail aanstuurt blijft hij 'even' omhoog, is ook nog aan te passen met de decoder. Ik stop dan met mijn loc (koppeling) op de rail tot stilstand. Geef dan weer gas en druk dan op de wisselstand. De rail blijft dan lang genoeg om te ontkoppelen.

Goedkoop setje o.a. hier:
https://www.ewmb.de/product_info.php?info=p2000000659_roco-61118-h0-entkupplungsgleis-mit-antrieb-und-decoder.html

Denk alleen niet dat je digitaal bedoelt.

Gr, Marc

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: ontkoppelrail bedienen (impuls of voor een bepaalde tijd)
« Reactie #5 Gepost op: 06 November 2023, 06:09:09 »
Maar goed, feitelijk is de vraag van Coen of een ontkoppelrail met spoel wat langer dan met een puls aangestuurd kan wordden. Ja dat kan. Het kan door een decoderinstelling zoals hij zelf al beschrijft. En de ontkoppelspoelen kunnen er in de regel tegen enkele seconden te functioneren. Bij analoge bediening met een knopje gebeurt dat ook vaak als de koppeling niet gelijk los gaat of de loc even moet worden weggereden. Fabrikanten weten dat, dus zijn de spoelen wat robuuuster dan in de doorsnee wisselaandrijving.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Cees van Stiphout

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: ontkoppelrail bedienen (impuls of voor een bepaalde tijd)
« Reactie #6 Gepost op: 06 November 2023, 19:35:15 »
Dankjewel, met zo'n antwoord kan ik verder.
hartelijke groeten
Cees van Stiphout