Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:14:29
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Auteur Topic: Schaduw station automatiseren  (gelezen 2158 keer)

Leo Bettonviel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: Schaduw station automatiseren
« Reactie #15 Gepost op: 27 October 2023, 16:26:32 »
Hallo Lui. Waanzinnig interessant deze discussie.
Ik speur ook het internet af naar een oplossing maar tot nu toe noppes.
Ik begrijp inmiddels dat je hier met een pendel systeem te maken hebt. Het baantje is een type Vork: heft met aan het einde 3 tanden. 3 korte treintjes. Afgesloten van de rest.
Wat in de buurt komt is TAMS Helios maar dat is voor analoog en slechts 2 sporen.

.....en dan die handregelaar. Weer een probleem erbij

we speuren verder....

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 27 October 2023, 16:48:50 »
Het baantje is een type Vork: heft met aan het einde 3 tanden. 3 korte treintjes. 
.....en dan die handregelaar. Weer een probleem erbij
Maar dan begint het juist veel simpeler te worden. Vraag is dan wel, of je iedere keer maar met 1 treintje rijdt of ook met 2 tegelijk.  Daar lijkt me ook een oplossing voor, maar één treintje op één baan ?  Geen probleem binnen de tot nu toe gegeven info  (y)
Maar wat bedoel je met "Weer een probleem erbij" ?    Welk probleem ? Je kunt bij ABC altijd de handregelaar blijven bedienen, ook alle functies blijven beschikbaar.

Als je baan (ik hoop eerlijk gezegd: baantje) alleen maar een vork is en je maar met 1 trein tegelijk rijdt, dan kun je simpelweg ook op het enkelsporige eindstuk een ABC module plaatsen en......klaar is Leo.  Dan pendelt het treintje netjes op en neer en kun je onderweg alles uithalen wat je wil.
Het enige wat dan overblijft is het al aangekaarte analoge probleem bij de driewegwissel en misschien wat problemen bij het  uitschakelen van de spanning en de invloed die dat op de decoders heeft.

PS  geef eens een overzichtje van je baan met wat maten er bij.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2023, 16:50:27 door MartinRT »

Leo Bettonviel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 27 October 2023, 18:51:31 »
Beste martin,

er tijden 4 treinen simultaan op verschillende niveaus met elk een eigen gesloten circuit. Op verschillende hoogtes. On30 schaal.
Dus 4 treinen aan het tufffen. Baan is 160cm x 120.
Moeilijk uit te leggen maar ik stuur komende week wel een fotootje.

Drie niveau's gaan geheel automatisch en zijn analoog. Ik wil tijdens een beurs mijn handen vrij hebben want dodelijk vermoeiend dat geregel. het niveau waar het hier om gaat moet een automatisch schaduwstation krijgen maar aan de voorkant regelbaar zijn i.v.m. laden en lossen. Blijft er nog iets om te spelen. Op mijn vorige baan, de Sodumb & Gamorra Mining and Navigation Co. heb ik een uitschakelbare ABC detectie aan één kant zodat ik ook kan spelen als ik daar zin in heb.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 October 2023, 19:38:45 »
Corrigeer me als ik het fout heb.
Het gaat hier om een DCC aangestuurde baan van 160 cm. lengte met aan de ene kant een driewegwissel in een schaduwstation, waaruit elke keer een andere trein (van de 3) tevoorschijn komt  (is de bedoeling) die vrij bedienbaar is op de baan (spelen, rangeren) en die (vanwege het pendelen) op het enkelsporige einde stopt, van richting wisselt, en na enige tijd weer richting schaduwstation vertrekt.

Meer kan ik er niet van maken, tenzij jij andere bedoelingen hebt. De bedoeling in het schaduwstation was al duidelijk.

Om nog iets meer duidelijkheid te krijgen:  waar bestaat een trein uit en hoe lang is die dan ?  De loc zal niet van plaats wisselen, dus als er wagens achter hangen zal die de ene of de andere kant op de wagens duwen.  Of je moet ze al weer afgekoppeld hebben. Wat gaat het worden ?
« Laatst bewerkt op: 27 October 2023, 19:41:57 door MartinRT. Reden: toevoeging »

RBlok

• Offline Offline
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
« Reactie #19 Gepost op: 27 October 2023, 19:55:26 »
Ik kan bv. starten met vervangen van decoders met LENZ silver die zover ik weet de enige zijn met echte ABC. Ik heb daar ervaring mee. Ik heb dan alleen de keuze van het inrijspoor nog niet opgelost.

Leo,

ABC gebruik ik ook. Voor 'mooi' remmen en als wisselbeveiliging. Mijn locs zijn uitgerust met ESU Lokpilot en Loksound. Die kunnen prima overweg met ABC. Er zal vast een overzicht zijn met andere ABC compatibel decoders.

Rian

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #20 Gepost op: 28 October 2023, 17:37:02 »
Leo,
Je hebt al een zwarte Roco Z21. Beschikken de decoders in je locomotieven allemaal over Railcom? Dan zou dat een oplossing zijn. Voorwaarde is wel dat je met Rocrail wil werken, maar dat past op een Raspberry Pi, dus niet veel mee te slepen.
Ik stel me zo voor dat bij de ingang van een schaduwstation een blok maakt met een melder aan de Roco 10808 bezetmelder. Die melder beschikt over Railcom en gaat via de CAN bus naar de Z21. Een Digikeijs DR5088RC kan ook via Loconet.
Je rijdt dan met je handregelaar je loc vanaf de hoofdbaan naar dit blok waar de loc door Rocrail wordt herkend via Railcom. Dan neemt Rocrail de loc over en stuurt deze naar het kopstation, ook weer voorzien van 1 of 2 melders. In Rocrail verandert een loc dan automatisch van rijrichting. En dan is het even kijken hoe je verder wilt. Rocrail kan de loc weer terugsturen naar het ingangsblok. Als je hem daar weer overneemt met de handregelaar verdwijnt de loc uit het blok via Railcom.
Het is een idee dat nog enige finetuning behoeft.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 28 October 2023, 17:51:27 »
Als ik het in ogenschouw neem dan begint zich af te tekenen, grofweg, dat er een keuze gemaakt kan / moet worden tussen een "software-matige oplossing" en een "hardware-matige oplossing"  .

Misschien je voorkeur of keuze vooraf bekendmaken ? Scheelt een hoop tijd voor minimaal de helft van de hulptroepen  ;D

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #22 Gepost op: 29 October 2023, 08:22:42 »

Moeilijk uit te leggen maar ik stuur komende week wel een fotootje.

Leo, beter idee; zet hem even hier neer in het draadje, dan weten wij ook wat de bedoeling is. Schemaatje mag ook.
Nu blijft het lastig beoordelen wat je hebt en wilt , en met een schema kunnen we je dan misschien beter helpen  :)

Leo Bettonviel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 29 October 2023, 15:56:28 »
Beste helpers, ik begon met niets en met jullie hulp en de geschetste mogelijkheden tekenen zich meerdere keuzerichtingen uit waarover in een besluit moet/mag nemen. Waarvoor dank
Ik vind de oplossing van AlbetG een interessante en elegante oplossing. Moet zoals je zegt nader onderzocht ge gefinetuned worden. Ik heb twee locs voor het onderste spoor en onboard decoders van Bachmann waarvan ik (nog) niet weet of ze Railcom ondrsteunen en een nog te bouwen railbus waarin ik een ZIMO decoder wil. Dus even pas op de plaats. Een Raspbery is weer een ander probleen maar ook hier neem ik de handschoen op.
Ik ben het met MartinRT en Ronald eens dat ik een keuze moet maken. Ik ga hier komende week over nadenken. Zodra ik kan plaats ik wel een foto van werk under construction en houd jullie op de hoogte van mijn (voorlopige) keuze.
Veel geleerd, bedank allen
en hou je niet in als er een lampje gaat branden.

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #24 Gepost op: 29 October 2023, 17:00:48 »
Hoi Leo,
De Raspberry is een optie. Als je liever met Windows werkt kan dat ook natuurlijk, maar dan op een laptop of pc.
Succes met het vervolg en ik blij het volgen.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker