Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Kibri station CALW ingekort als NS station door Ronald Halma
Vandaag om 02:26:20
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
  

Auteur Topic: Railreiniging onder de loep  (gelezen 5654 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #30 Gepost op: 25 October 2023, 10:28:31 »
Nieuwzilver oxideert wel degelijk. Alleen veel minder snel dan b.v. aluminium. Aluminium vormt binnen seconden een oxidehuid. Het voordeel daarvan is dat die huid volkomen afsluit, zodat het onderliggende metaal niet verder oxideert.

Het voordeel van nieuwzilver is dat het zeer langzaam oxideert. Vandaar ook de ervaring van mensen die veel rijden dat ze bijna nooit hoeven te poetsen. Ze rijden steeds die oxidehuid kapot.

De soortelijke weerstand van nieuwzilver is wel laag, maar altijd nog 2 keer zo veel als zuiver koper.

Zilver oxideert ook, maar het oxide van zilver is geleidend. Daarom wordt zilver vaak als coating gebruikt op relaiscontacten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #31 Gepost op: 25 October 2023, 10:43:37 »
Klopt natuurlijk, het zijn altijd gradaties (zelfs RVS oxideert), echter ik deel niet de ervaring dat het oxideert als je het lang niet gebruikt - niet zodanig dat het een probleem wordt. Ik heb een setje flexibele Roco rails (nieuwzilver) al ca. 25 jaar ongebruikt op de plank liggen. Laatst had ik een stuk nodig voor een loctest en ze geleiden even goed als een nieuwe rails en zien er ook identiek uit.

In de praktijk is die oxidatie verwaarloosbaar.

Anders doen we een keer een grote praktijktest baan kuisen  ::) ;D om alle do's en dont's te bepalen.
Groet, Herb73

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #32 Gepost op: 25 October 2023, 10:46:41 »
In het verlengde hiervan:

Ik lees hier en daar over de minder goede ervaringen met de Dapol B802 reinigingswagon... zijn er hier ook gebruikers actief waarbij het ding niet ontspoort zonder aangepaste wielen? Ik vind vooral de stofzuigfunctie interessant.
Groet, Herb73

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #33 Gepost op: 25 October 2023, 10:48:49 »
Tja, ik denk toch wel dat nieuwzilver geleidelijk oxideert. Als gezegd, ik poets vrijwel nooit en dat gaat goed. Na een doorsnee vakantie zet ik de baan weer aan en loopt alles nog prima. Maar afgelopen zomer was het om praktische redenen enkele maanden niet mogelijk treinen te laten rijden en toen was er ineens gestotter. Ik begon al te twijfelen aan de stroomafname van de gloednieuwe Wadlopers.  ;D Maar na enkele dagen werd het geleidelijk beter en nog steeds zonder veel te poetsen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #34 Gepost op: 25 October 2023, 10:51:28 »
Ja als je echt dagelijks rijdt, zal dat zeker een rol spelen. En rust roest...
Groet, Herb73

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5018
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #35 Gepost op: 25 October 2023, 10:55:52 »
Ze rijden steeds die oxidehuid kapot.

Ik kan mij eigenlijk slecht voorstellen dat een modeltrein dergelijke herze spanningen veroorzaakt, dat oxidelagen kapot worden gereden... ? Of is dit oxide laag veel zachter? Mechaniker; ben minder bekend met de scheikunde... :angel:

Kan het ook zijn dat het door de nikkel beter geleidend blijft..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #36 Gepost op: 25 October 2023, 11:36:00 »
Wat is herze?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #37 Gepost op: 25 October 2023, 11:50:17 »
In het verlengde hiervan:

Ik lees hier en daar over de minder goede ervaringen met de Dapol B802 reinigingswagon... zijn er hier ook gebruikers actief waarbij het ding niet ontspoort zonder aangepaste wielen? Ik vind vooral de stofzuigfunctie interessant.

Ik heb de Dapol (DCC versie) van Modellbahn Union. Prima ding. Ik gebruik eigenlijk alleen de stofzuigfunctie, tweemaal per jaar. Van ontsporen nooit last gehad. Daarna railgum en een lapje met wasbenzine over de railstaven. Dat laatste kan ook met de Dapol maar ik vind de wasbenzine soms niet zo goed doorkomen op de draaiende pad van de Dapol.

Rian

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #38 Gepost op: 25 October 2023, 11:54:19 »
De Dapol van Modellbahn Union gebruik ik ook. Vind wel de wielassen nogal veel speling hebben, die willen wel eens uit de aspotten gaan... Gebruik zelf trouwens geen wasbenzine maar 70% alcohol van de Kruidvat op een doekje.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #39 Gepost op: 25 October 2023, 12:05:57 »
Tja, alcohol of wasbenzine.
Met wasbenzine moet je volgens mij oppassen met morsen op (kunststof) bielzen. Zouden die daarvan aangetast kunnen worden?

Rian I

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #40 Gepost op: 25 October 2023, 12:49:47 »
Wasbenzine is niet schadelijk voor het kunststof van de bielzenmat. Voordeel van wasbenzine is dat het vluchtig is, het verdampt vrij snel volledig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #41 Gepost op: 25 October 2023, 14:20:12 »
Dat is geruststellend Klaas.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #42 Gepost op: 25 October 2023, 14:46:36 »
Wasbenzine is niet schadelijk voor het kunststof van de bielzenmat. Voordeel van wasbenzine is dat het vluchtig is, het verdampt vrij snel volledig.

Inderdaad geruststellend. Maar toch schijnen er bepaalde kunststoffen te zijn die wel schade ondervinden van wasbenzine, zoals styreen.
Ikzelf heb bijvoorbeeld vanuit een bouwdoos overwegplaten (van styreen) tussen de rails liggen. Ik poets mede daarom voorzichtigheidshalve met alcohol. Of levert wasbenzine alleen bij grote hoeveelheden problemen op bij styreen?
Grt
Marc

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #43 Gepost op: 25 October 2023, 14:51:26 »
Inderdaad geruststellend. Maar toch schijnen er bepaalde kunststoffen te zijn die wel schade ondervinden van wasbenzine

Geruststellend?
Veiligheidsaanbevelingen (CLP) : P210 - Verwijderd houden van warmte, hete oppervlakken, vonken, open vuur en andere ontstekingsbronnen. Niet roken. P261 - Inademing van nevel, rook, spuitnevel, damp vermijden. P301+P310+P331 - NA INSLIKKEN: onmiddellijk een arts, een ANTIGIFCENTRUM raadplegen.

Kortom: oppassen met wasbenzine!
Groet,
      Ronald

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #44 Gepost op: 25 October 2023, 14:55:09 »
Nieuwzilver oxideert wel degelijk. Alleen veel minder snel dan b.v. aluminium. Aluminium vormt binnen seconden een oxidehuid.

Bij RVS en nieuwzilver gebeurt precies hetzelfde als bij aluminium. Bij RVS oxideert het Chroom en zal een beschermende laag vormen. Je ziet de "roest" niet, maar hij is er wel degelijk.

Bij nieuwzilver zal het nikkel oxideren en een (overigens stroomgeleidende) oxidelaag vormen.

Dus al poets je je suf, binnen enkele seconden heb je toch weer een oxidelaag die de boel voor verdere corrosie afsluit. (y)

Bart