Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 09:26:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 09:25:32
Ervaringen met van Perlo ( DinoSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:21:52
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
Vandaag om 09:07:59
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Bert Senden
Vandaag om 08:41:16
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:35:52
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:30:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:26:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door ca.gorter
Vandaag om 08:23:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Rick
Vandaag om 08:23:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 08:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:56:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:54:17
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:47:01
Zelfgemaakt BiDiB modules door vt175
Vandaag om 07:22:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
24 November 2025, 23:07:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
24 November 2025, 22:47:14
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
24 November 2025, 22:24:14
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
24 November 2025, 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
24 November 2025, 21:33:55
Oost Europa-draadje door ns.1200
24 November 2025, 21:23:51
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
24 November 2025, 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
24 November 2025, 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
24 November 2025, 21:04:00
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
24 November 2025, 19:57:50
  

Auteur Topic: MGB - Täsch / Zermatt - Tunnel ?  (gelezen 1741 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
MGB - Täsch / Zermatt - Tunnel ?
« Gepost op: 16 October 2023, 21:57:57 »
  MGB (voorheen (B)VZ)   /  CH-Täsch-Zermatt   /  Tunnel

  Is dit een kwalijke grap of toch de waarheid ?       Niet meer met de trein door het zo prachtige Mattertal ?   
  Maar door een trieste tunnel, zonder tandradsysteem.    Ingebruikname 2035.
  Geweldig, met de Glacier-Express met panorama-rijtuigen door een (metro-)tunnel.

  https://gpag.ch/detail/neubau-tunnel-taesch-zermatt-258/

Die Matterhorn Gotthard Bahn fährt heute auf ihrer
bestehenden Strecke zwischen Täsch und Zermatt
über lange Abschnitte durch Galerien und Tunnels, um
einen sicheren Betrieb trotz der verschiedenen Naturgefahren gewährleisten zu können. Dennoch kommt
es vor allem im Winter öfter zu Betriebsunterbrüchen
infolge von Lawinenunterbrüchen, Steinschlägen oder
anderen Naturereignissen. Die Strecke, wie sie heute
besteht ist aufwändig in Unterhalt und Instandhaltung
.
Um die Situation zu verbessern, plant die MGBahn
einen neuen Tunnel zwischen Täsch und Zermatt. Mit
dem Tunnel soll ein wintersicherer Betrieb der Bahnstrecke und eine unterbruchsfreie Erreichbarkeit von
Zermatt sichergestellt werden.
Beschrieb des Tunnels
Gemäss der aktuellen Planung verlässt neu das zukünftige Bahntrasse doppelspurig den Bahnhof Täsch,
quert nach ca. 400m über eine neue Brücke die Vispa
und führt dann durch einen durchgehenden Tunnel bis
unmittelbar zum Bahnhof Zermatt. In Zermatt wird
der Tunnel im Bereich des Nordportals der Schafgrabengalerie an die heutigen Gleise angeschlossen. Der
Bahnhof Täsch wird durch das Tunnelprojekt nicht
verändert.
Der Tunnel weist eine Steigung unter 40‰ auf, wodurch auf Zahnstangen verzichtet werden kann. Dies
erlaubt eine höhere Fahrgeschwindigkeit der Züge.
Die Fahrzeit zwischen Täsch und Zermatt reduziert
sich damit von heute 12 auf 8 bis 9 Minuten. Zugleich
wird das Fahrplanangebot verbessert. Geplant ist ein
15-Minuten-Takt für die Shuttlezüge Täsch–Zermatt,
zuzüglich der Regionalzüge von Visp nach Zermatt.
Das Layout des Tunnels wird in der aktuell laufenden
Vorstudienphase erarbeitet. Denkbar sind ein Einspurtunnel mit Kreuzungsstelle oder ein Doppelspurtunnel
in einer oder in zwei Röhren, Der Tunnel wird mit einer
festen Fahrbahn und mit einer Deckenstromschiene
ausgerüstet. Die Tunnelsicherheit hat hohe Priorität.
Das zu erarbeitende Tunnelsicherheits- und rettungskonzept gilt es durch bauliche und organisatorische
Massnahmen umzusetzen.
Die Kosten belaufen sich um die 350 Mio. CHF, die
durch das Bundesamt für Verkehr über das Bahnausbauprogramm STEP 2035 finanziert werden. Die
Terminplanung sieht vor im Herbst 2022 mit dem
Vorprojekt zu beginnen. Die öffentliche Auflage ist
ab 2025 vorgesehen mit dem Ziel, nach dem Erhalt
der Plangenehmigungsverfügung (Baubewilligung) im
Jahr 2028 die Bauarbeiten für den Tunnel beginnen
zu können. Die Inbetriebnahme ist im Jahr 2035 vorgesehen. Anschliessend wird die bestehende Strecke
zurückgebaut.

Auswirkungen Gemeinde Täsch
Da der Hauptzugangspunkt für den Tunnel sich in
Täsch befinden wird, bietet sich für Täsch die Chance
von zusätzlichem Umsatz durch die Vermietung von
Wohnungen, Restauration, Hotelübernachtungen und
den Einzelhandel. Zudem bietet sich für ortsansässige
Firmen die Möglichkeit für Aufträge bei der Realisierung des Bahnprojekts.
Für die Bauarbeiten werden vorübergehend Flächen
für Installationsplätze und Materialzwischendeponien benötigt. Zudem wird es während der Bauzeit
zu Mehrverkehr sowie Lärm- und Staubemissionen
kommen. Die MGBahn wird sich als Bauherr bemühen, die Auswirkungen zu minimieren und so gering
wie möglich zu halten.
Verfasser:     Roland Heinzmann, MGBahn Infrastruktur

>  (Decken)Stromschiene:   https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/80/GemmenicherTunnel02.JPG/1280px-GemmenicherTunnel02.JPG
« Laatst bewerkt op: 17 October 2023, 10:43:02 door hervé. Reden: correctie »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: MBB - Täsch / Zermatt - Tunnel ?
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2023, 22:42:58 »
Lijkt me een flinke inverstering...maar het gaat om de laatste 4 en een halve kilometer van het traject,
hoe dan ook...de benaming metro is dan wel passend... ;D

Vriendelijke groet, Tis
********

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: MBB - Täsch / Zermatt - Tunnel ?
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2023, 08:32:21 »
Hallo Hervé

Je vergeet dat de Furka basistunnel ook al het oude traject verpest heeft.

Jos

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: MGB - Täsch / Zermatt - Tunnel ?
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2023, 09:57:41 »
« Laatst bewerkt op: 17 October 2023, 10:45:34 door hervé. Reden: correctie »


Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1002
Re: MGB - Täsch / Zermatt - Tunnel ?
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2023, 11:23:12 »
De Furka basistunnel heeft wel ervoor gezorgd dat de treinen in de winter doorgaand konden zijn. En het oud traject is eigenlijk beter nu, want je kan met de originele stoomtrein in de zomer het hele traject weer afleggen.

Täsch-Zermatt ligt al jaren voor het grootste deel in tunnels en gesloten gallerijen, in dat smalle stuk dal is het uitzicht ook niet persé heel bijzonder. Ik snap best dat ze dan voor een complete tunnel gaan waar ze helemaal geen last meer hebben van de sneeuw. Vanaf Brig/Visp en Täsch is nog genoeg uitzicht en tandrad

Groeten Edwin.

PS ben ook fan van de oudere periodes van BVZ en FO, maar ook genoeg boeken gelezen en snap best deze overwegingen, gezien de altijd voortdurende winter perikelen.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: MGB - Täsch / Zermatt - Tunnel ?
« Reactie #6 Gepost op: 17 October 2023, 13:43:18 »
Goeiemiddag,

Het onderwerp hier hoort eigenlijk te zijn:  "Banen en Diorama's".   
Dus hebben we even tussendoor 10 (tien) van deze geweldige Noch-tunneldingen besteld.   ;)
We gaan deze leuke tunneltjes dan alle achter elkaar kleven.  Genaamd,   modelbaan in H0m   "Täsch / Zermatt - Tunnel"  .   
(zie nu achteraf dat dit Noch TT is, maar daarom is het zeker geschikt voor Bemo-H0m-materieel  "BVZ")

https://www.noch.com/tunnel/48670/
« Laatst bewerkt op: 19 October 2023, 13:16:40 door hervé. Reden: correctie »