Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modellbau Lingen 2026 door Gerrit H
Vandaag om 11:43:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:37:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 11:20:54
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 09:16:09
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
  

Auteur Topic: Een 50-Öl met open schort  (gelezen 1182 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Een 50-Öl met open schort
« Gepost op: 15 October 2023, 18:29:28 »
Gewoon een ombouwverslagje….

Net als in West-Duitsland waren in de DDR na de oorlog nog een zeer groot aantal baureihe 50 en 52 voorhanden. In de jaren ’60 besloot de DR een groot aantal van 50’ers te moderniseren; voornaamste reden hiervoor was het vervangen van de ketel. Een deel van de verbouwde loks werd geschikt gemaakt voor stookolie: de 50-Öl, officieel de 50.50.

Roco heeft beide versies in het programma; een eerste oplage van de 50 0018-7 (62265) en de meer recente 50 0063-3 (72244 ea). Echter, de laatste versie was in ieder geval ten dele voorzien van de ketel van de kolengestookte versie. De ketel van de oliegestookte versie kenmerkte zich door het ontbreken van de beluchtingskleppen (?) aan weerszijden van het rooster onder de vuurkist en door het de extra leidingen hierboven. Ter info: de correcte ketel was voorzien van afgeronde sandkasten en de 'verkeerde' was met rechthoekige zandkasten uitgevoerd, zoals deze ook is gebruikt voor de 50.35 modellen bijv 50 3663-7.

Aangezien de 50-Öl zeldzamer is (lees: moeilijker voor een leuke prijs te krijgen), was ik een tijdje terug een begonnen aan het ombouwen van een Roco 50.35 naar een oliegestookte versie:
-   Diverse extra leidingen op de ketel, thv de vuurkist; dit zijn standaard Roco onderdelen.
-   Aanpassen beluchtingskleppen onder de vuurkist;
-   Uiteraard een olietender;
-   Verwijderen schort onder rookkast.

Dat laatste was namelijk een kenmerkende detail van de olieversie die Roco voor beide modellen niet heeft meegenomen: op een enkeling na, was bij de 50.50 de beplating van de omloopschort opengemaakt onder de rookkast. Vermoedelijk omdat bij oliegestookte machines er zich nauwlijks as verzamelde in de rookkast en de open schort vergemakkelijkte inspectie en onderhoud aan de achterliggende cilinders en andere delen.
Hieronder de foto’s van de verbouwde 50.35.







Maar.. De bovenzijde van de tender, het onderdeel om van de kolengestookte tender een olieversie te maken, is al heel lang niet verkrijgbaar en wordt om onduidelijke redenen vermoedelijk ook niet meer gemaakt! Dus daar strandde het project… Tot ik enige tijd terug de 50 0018-7 op de kop wist te tikken. Restte mij alleen om daar de schort open te maken en dat heb ik afgelopen week opgepakt. Bovendien; waar ik bij de eerder ombouw alleen de schortplaat had weggezaagd, heb ik nu ook de aansluiting naar de treden aangebracht. Hieronder de foto’s.





PS mocht iemand een 50-Öltender onderdeel hebben liggen :) Wellicht dat het mogelijk is een kopie in resin te maken..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #1 Gepost op: 15 October 2023, 21:12:31 »
...Vermoedelijk omdat bij oliegestookte machines er zich nauwelijks as verzamelde in de rookkast en de open schort vergemakkelijkte inspectie en onderhoud aan de achterliggende cilinders en andere delen.
Mooi gedaan Vincent (y)

Een kleine opmerking: Bij deze 2-cilinderloc is er geen sprake van achterliggende cilinders, toch...?

Groet, Bas

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2023, 22:09:05 »
Nee, het zijn geen compunds ;D maar kan mij wel voorstellen dat je makkelijker bij de bevestiging en stoomtoevoerleidingen van de cilinderblokken kan komen. Weet niet wat er verder nog zit? Draaipunt voor loopstel? Veerpakketten?
« Laatst bewerkt op: 15 October 2023, 23:20:20 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2023, 22:15:55 »
Nog een aanvullende Reichsbahn-vraag: ik dacht altijd dat een groot deel van de 50.35's voorzien waren van een Neubautender 2'2' T28, maar volgens mij klopt dat niet en hadden het grootste deel nog de origele 2'2' T26 tender..? Wie kan dat bevestigen?

PS of is dat een kwestie van periode..? Dat er meer 2'2' T28 tenders beschikbaar kwamen nadat de br 23.10/35 uitgefaseerd werd? Al dacht ik dat die grotendeels naar de reko-58's gingen?
« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 22:21:34 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2023, 23:01:37 »
Vincent,

Hierbij een link naar Wikipedia Duitsland met info over de BR 50.35/50.50: https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_50.35

Daar worden beide tenders genoemd.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2023, 23:07:17 »
Ze hebben met beide rondgereden, maar mijn vraag is welke werd het meest gebruikt.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn