Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 01:25:17
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 01:22:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:57:39
Duits transport, waar in NL? door Spelfaut
Vandaag om 00:54:45
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 October 2025, 17:19:12
  

Auteur Topic: Een 50-Öl met open schort  (gelezen 1121 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Een 50-Öl met open schort
« Gepost op: 15 October 2023, 18:29:28 »
Gewoon een ombouwverslagje….

Net als in West-Duitsland waren in de DDR na de oorlog nog een zeer groot aantal baureihe 50 en 52 voorhanden. In de jaren ’60 besloot de DR een groot aantal van 50’ers te moderniseren; voornaamste reden hiervoor was het vervangen van de ketel. Een deel van de verbouwde loks werd geschikt gemaakt voor stookolie: de 50-Öl, officieel de 50.50.

Roco heeft beide versies in het programma; een eerste oplage van de 50 0018-7 (62265) en de meer recente 50 0063-3 (72244 ea). Echter, de laatste versie was in ieder geval ten dele voorzien van de ketel van de kolengestookte versie. De ketel van de oliegestookte versie kenmerkte zich door het ontbreken van de beluchtingskleppen (?) aan weerszijden van het rooster onder de vuurkist en door het de extra leidingen hierboven. Ter info: de correcte ketel was voorzien van afgeronde sandkasten en de 'verkeerde' was met rechthoekige zandkasten uitgevoerd, zoals deze ook is gebruikt voor de 50.35 modellen bijv 50 3663-7.

Aangezien de 50-Öl zeldzamer is (lees: moeilijker voor een leuke prijs te krijgen), was ik een tijdje terug een begonnen aan het ombouwen van een Roco 50.35 naar een oliegestookte versie:
-   Diverse extra leidingen op de ketel, thv de vuurkist; dit zijn standaard Roco onderdelen.
-   Aanpassen beluchtingskleppen onder de vuurkist;
-   Uiteraard een olietender;
-   Verwijderen schort onder rookkast.

Dat laatste was namelijk een kenmerkende detail van de olieversie die Roco voor beide modellen niet heeft meegenomen: op een enkeling na, was bij de 50.50 de beplating van de omloopschort opengemaakt onder de rookkast. Vermoedelijk omdat bij oliegestookte machines er zich nauwlijks as verzamelde in de rookkast en de open schort vergemakkelijkte inspectie en onderhoud aan de achterliggende cilinders en andere delen.
Hieronder de foto’s van de verbouwde 50.35.







Maar.. De bovenzijde van de tender, het onderdeel om van de kolengestookte tender een olieversie te maken, is al heel lang niet verkrijgbaar en wordt om onduidelijke redenen vermoedelijk ook niet meer gemaakt! Dus daar strandde het project… Tot ik enige tijd terug de 50 0018-7 op de kop wist te tikken. Restte mij alleen om daar de schort open te maken en dat heb ik afgelopen week opgepakt. Bovendien; waar ik bij de eerder ombouw alleen de schortplaat had weggezaagd, heb ik nu ook de aansluiting naar de treden aangebracht. Hieronder de foto’s.





PS mocht iemand een 50-Öltender onderdeel hebben liggen :) Wellicht dat het mogelijk is een kopie in resin te maken..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #1 Gepost op: 15 October 2023, 21:12:31 »
...Vermoedelijk omdat bij oliegestookte machines er zich nauwelijks as verzamelde in de rookkast en de open schort vergemakkelijkte inspectie en onderhoud aan de achterliggende cilinders en andere delen.
Mooi gedaan Vincent (y)

Een kleine opmerking: Bij deze 2-cilinderloc is er geen sprake van achterliggende cilinders, toch...?

Groet, Bas

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2023, 22:09:05 »
Nee, het zijn geen compunds ;D maar kan mij wel voorstellen dat je makkelijker bij de bevestiging en stoomtoevoerleidingen van de cilinderblokken kan komen. Weet niet wat er verder nog zit? Draaipunt voor loopstel? Veerpakketten?
« Laatst bewerkt op: 15 October 2023, 23:20:20 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2023, 22:15:55 »
Nog een aanvullende Reichsbahn-vraag: ik dacht altijd dat een groot deel van de 50.35's voorzien waren van een Neubautender 2'2' T28, maar volgens mij klopt dat niet en hadden het grootste deel nog de origele 2'2' T26 tender..? Wie kan dat bevestigen?

PS of is dat een kwestie van periode..? Dat er meer 2'2' T28 tenders beschikbaar kwamen nadat de br 23.10/35 uitgefaseerd werd? Al dacht ik dat die grotendeels naar de reko-58's gingen?
« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 22:21:34 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2023, 23:01:37 »
Vincent,

Hierbij een link naar Wikipedia Duitsland met info over de BR 50.35/50.50: https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_50.35

Daar worden beide tenders genoemd.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2023, 23:07:17 »
Ze hebben met beide rondgereden, maar mijn vraag is welke werd het meest gebruikt.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn