Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:58:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
Wat zit er in deze tender? door Ronald69
Vandaag om 18:30:06
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:22
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
  

Auteur Topic: Presentatie: Stroom-lijning bij de NS  (gelezen 640 keer)

CAW

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Presentatie: Stroom-lijning bij de NS
« Gepost op: 15 October 2023, 07:40:32 »
In het kader van de Maand van de Geschiedenis organiseert de NVBS twee presentaties op donderdag 19 en zaterdag 21 oktober over “Eureka”-momenten (het thema van dit jaar) in de Nederlandse spoorgeschiedenis.
Voor technici en geïnteresseerden in de techniek achter de spoorwegen van vroeger en nu is de presentatie op 21 oktober van auteur Jan Tromp (Voor de draad ermee) over omslagmomenten in de elektrificatie van de Nederlandse Spoorwegen een interessante bijeenkomst. Nederland begon als een van de eerste Europese landen met de grootschalige elektrificatie van de spoorwegen en kan gerust als pionier op dit gebied omschreven worden. Ook in de latere stadia van de elektrificatie  van de spoorlijnen bleef Nederland een vooruitstrevende positie behouden. Over al deze ontwikkelingen van de eerste elektrische spoorlijn in Nederland in 1908 tot vraagstukken over de huidige bovenleidingsspanning zal Jan Tromp een uitvoerige en diepgaande presentatie geven.

Foto Stichting NVBS Railverzamelingen

De presentatie begint om 13.30 in de verenigingsruimte van de NVBS, NVBS Centraal, aan het Stationsplein 47 in Amersfoort. Ook de NVBS-winkel, de best gesorteerde spoorboekwinkel van Nederland, en de NVBS Bibliotheek en Archief zullen op deze dagen voor het bezoekende publiek geopend zijn. Deelname is gratis, maar vooraf aanmelden is wel verplicht. Dat kan via de Eventbrite pagina van de NVBS:https://www.eventbrite.com/e/tickets-stroom-lijning-bij-de-ns-omslagpunten-bij-de-elektrificatie-van-het-spoor-682074853247?aff=ebdsoporgprofile
« Laatst bewerkt op: 16 October 2023, 12:28:31 door Martijn193 »