Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door NS264
Vandaag om 10:29:32
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Motorpost ombouwen ? door henk
Vandaag om 10:25:10
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:58
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: Wie wil er een EX-MotorShield8874  (gelezen 7121 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4070
Wie wil er een EX-MotorShield8874
« Gepost op: 06 oktober 2023, 21:19:24 »
Het bleek vandaag dat er drie man geinteresseerd waren in iets wat een 'EX-MotorShield8874' heet. Ik leerde pas vandaag wat het was. Het is een verbeterd motorshield speciaal voor het DCC++ EX project. Hier vind je er meer informatie over. Het is kort een DCC centrale voor ~€40 euro die je aan je computer kan hangen.

Als ik er vijf bestel zullen ze rond de €30,- per stuk liggen. Ik zal er niet te diep op in gaan, maar de startup kosten bedragen al €50. Die betaal ik voor 5 of voor 50 printen. Ofwel meer print -> minder € per print.

Als er nog meer mensen zijn dan de drie heren in kwestie, zeg dat dan in dit draadje en dan ga ik volgende week zaterdag of zondag een bestelling plaatsen.



Mvg,

Bas

P.S. Ik moet zelf 1 chip er zelf op solderen, die zijn out of stock
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2024, 10:51:25 door Duikeend. Reden: titel aangepast »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2023, 22:33:03 »
Citaat
Als ik er vijf bestel zullen ze rond de €30,- per stuk liggen. Ik zal er niet te diep op in gaan, maar de startup kosten bedragen al €50. Die betaal ik voor 5 of voor 50 printen. Ofwel meer print -> minder € per print.

Da's best aan de prijs.

Ik laat regelmatig hier-doe-maar-klik prototypes maken met SMD bestücking. Die kosten, voor toch wel complexere printen dan deze shield, meestal zo rond de 6-8 Euro bij 30 stuks...

En kale PCBs zijn daar ook ernstig voordelig.: Proto 100x100mm max. per 5 Stuks ==> $2.00 :O

Grtzz,
Karst

P.S. Het is "Wie wil" ( zonder T ;) )

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4070
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2023, 22:44:18 »
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105341.msg3222358062;topicseen#msg3222358062
Waar denk je waar ik 3x in de week shop?

Nu ga ik er toch wel dieper op in. Dat ding heeft heel erg veel extended parts. Er zitten 3 logic gate ICs op die je volgens mij alleen nodig heb met analoog bedrijf. Verder een opamp die ooit basic was en nu niet meer, die H-brugs zijn extended, de spoel in de buck, en een exotische weerstandswaarde en een of andere 20A mosfet bij de polariteit beveiliging... (terwijl ze een DC jack gebruiken).... Dus al die extended dingen, daar komt die 50$ van daan

Bas

P.S.
Ik ben West Fries laat me  :o
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #3 Gepost op: 06 oktober 2023, 22:55:09 »
Citaat van: bask185
Dus al die extended dingen, daar komt die 50$ van daan

Ja, klopt. Extended Parts zijn niet leuk. ==> Beter ontwerp maken ;) . En idd lijkt me ook behoorlijk overkill te zijn wat er op zit. Naar mijn mening hoeft er niet heel veel meer dan de echte DRV8874 op. Die kan direkt door de Arduino pins gestuurd worden.

Citaat van: bask185
P.S.
Ik ben West Fries laat me  :o

Aha... dat verklaart veel :P

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober 2023, 23:08:57 »
En over welke revisie praten we dan?
Met vriendelijke groet,
Ron

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2023, 02:31:51 »
@Bask: Let wel even op de restricties, zoals die op de DCC-EX website vermeldt staan:

Citaat
For quantities of 10 or less per annum, you may utilise a PCB manufacturing and assembly service such as JLCPCB without licensing fees. A donation to DCC-EX would be appreciated, so click the DONATE button! The production files are available on the DCC-EX GitHub.
[bron]

en op github:
Citaat
(1) The production must be non-commercial.
(2) The licencee may not produce more than 10 Shields or derived products per year. Any larger production runs may be considered commercial.
[bron]

Just saying ;)
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2023, 02:39:06 door momfer »
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4070
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2023, 08:32:58 »
Worry not. Ik hou hem uit de boeken  ;) en ik verwacht er niet meer dan 5  :laugh:

Bovendien liggen mijn centrales op dit moment te bakken in JLC's ovens dus ik heb straks toch iets veel beters te verkopen  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4070
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #7 Gepost op: 08 oktober 2023, 22:55:35 »
We hebben een 4e!!  Nog eentje, zelf hoef ik ze niet.

Citaat
Extended Parts zijn niet leuk. ==> Beter ontwerp maken
Als je er maar 5 wilt hebben, is dat zeker waar.

Ik vind een buck converter voor het 5V circuit ook lichtelijk overkill. Bovendien maken ze iets van 7 en een beetje V en dat sluiten ze aan op de Vin pin. En alleen de Arduino dient er mee gevoerd te worden. Je kan ook een 1A LDO pakken die je met alleen basic componenten kan maken.

Ik snap ook die 3 logic ICs nog steeds niet, ik heb ook geen zin om dat uit te pluizen. Maar als die allemaal met die soldeerjumpers verbonden zijn... kunnen ze vast weg, scheelt ook weer 9$... ::). Die connectors wou ik er ook zelf op zetten.

Ik heb opgezocht waarom je die dingen kan stapelen. Het was wel ff zoeken en het stond ergens onderin op en github pagina
Citaat
It is possibile to stack two EX-MotorShield8874s, though for use in in DCC-EX EX-CommandStation this is not fully tested or yet supported by software configuration.

There are two different proposed operating modes possible:

    Independent district mode: The DCC-EX Motor Shields are controlled independently using different control signals. This allows a total 4 independent H-Bridges to be driven completely independently for separate DCC or DC PWM districts.
    Parallel booster mode: Both EX-MotorShield8874s are controlled with the same control signals so both pairs of H-bridges are running in parallel. This mode is used to increase the current capabilities of the 2 DCC or DC PWM districts.
Ik vind het opzich wel creatief bedacht om op je centrale een booster er bij te prikken voor als je het nodig heb. Maar ik zou dan een stand alone ding maken met een microcontroller en een side-by-side uitvoering maken en iets slims doen met I2C. Ik meen dat jouw centrale en extensie apparatus dat ook doen (Io link?) en je hebt nog veel pinnen over om andere dingen mee te doen, paar relaitjes, paar servo'tjes, misschien ingebouwde terugmelders?

Ik kan ook nog wel voordelen bedenken om 4 gescheiden circuits te hebben: programmeerspoor, hoofdspoor, extra DCC bus voor alleen je wissels (als de SW dat zou ondersteunen) en misschien nog een PWM regelaar voor een extra pendeltreintje ofzo?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2023, 11:05:58 »
Doe mij er ook een maar, Bas. Kan ik daar ook eens mee prutsen en testen met een ESP32 CS uitvoering.
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2023, 11:19:19 »
We hebben een 4e!!  Nog eentje, zelf hoef ik ze niet.
Als je er maar 5 wilt hebben, is dat zeker waar.

Ik vind een buck converter voor het 5V circuit ook lichtelijk overkill. Bovendien maken ze iets van 7 en een beetje V en dat sluiten ze aan op de Vin pin. En alleen de Arduino dient er mee gevoerd te worden. Je kan ook een 1A LDO pakken die je met alleen basic componenten kan maken.

Ik snap ook die 3 logic ICs nog steeds niet, ik heb ook geen zin om dat uit te pluizen. Maar als die allemaal met die soldeerjumpers verbonden zijn... kunnen ze vast weg, scheelt ook weer 9$... ::). Die connectors wou ik er ook zelf op zetten.

Ik heb opgezocht waarom je die dingen kan stapelen. Het was wel ff zoeken en het stond ergens onderin op en github paginaIk vind het opzich wel creatief bedacht om op je centrale een booster er bij te prikken voor als je het nodig heb. Maar ik zou dan een stand alone ding maken met een microcontroller en een side-by-side uitvoering maken en iets slims doen met I2C. Ik meen dat jouw centrale en extensie apparatus dat ook doen (Io link?) en je hebt nog veel pinnen over om andere dingen mee te doen, paar relaitjes, paar servo'tjes, misschien ingebouwde terugmelders?

Ik kan ook nog wel voordelen bedenken om 4 gescheiden circuits te hebben: programmeerspoor, hoofdspoor, extra DCC bus voor alleen je wissels (als de SW dat zou ondersteunen) en misschien nog een PWM regelaar voor een extra pendeltreintje ofzo?

Mvg,

Bas

Van wat ik ervan begrepen heb, zitten er een extra componenten op die nodig zijn voor o.a. :
- enkelvoudige voeding via Vin zowel voor de Arduino (en evt andere shields)
- (gestapelde) toepassing, tot max 8 power districts in zowel DCC als DC
-  3,3V en 5V toepassing (ESP32 en STM32 vs Arduino Mega/Uno)

Aanvullend en als ik het goed heb gefilterd uit de gesprekken op discord is het bord ook voorbereid op Railcom.




Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Arco

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2023, 21:49:58 »
Ehm Bas,

Er komen nogal wat ideeen voor modificaties voorbij in de laatste posts. Ik heb het volste vertrouwen in jou, maar niet zozeer in mijzelf, ben een beginneling in electronica.
Komt er straks nog wel een shield uit de oven tevoorschijn wat ik kan voeden met mijn 19.5 V adapter en wat ook mijn Arduino voedt?

Groeten,
Arco

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4070
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2023, 21:59:33 »
Uiteraard. Ik ga je geen defecte dingen verkopen hoor  :P
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Arco

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2023, 22:15:14 »
Uiteraard. Ik ga je geen defecte dingen verkopen hoor  :P

Dat bedoelde ik ook absoluut niet hoor, maar meer dat de specs niet zodanig veranderen dat een noob als ik er nog wel mee overweg kan...   :)

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #13 Gepost op: 09 oktober 2023, 22:27:51 »
Hmm, Door de opmerking van Arco rijst bij mij de vraag of je ze gaat modificeren of niet.....

Ik neem aan dat als je ze zelf niet gaat toepassen of testen, je ze uitlevert zoals die in de github staat?  Anders zoek ik wel een andere oplossing :)
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4070
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #14 Gepost op: 09 oktober 2023, 23:06:08 »
Ik wou ze wel het zelfde leveren. Ik verkoop deze toch non-profit. Dus dat jullie €2 moeten lappen voor die drie logic IC's die je wss toch niet gebruikt, maakt mij niet zo heel veel uit hoor  ;D  ;D.

Definitieve prijs ga ik dit weekend dan uitzoeken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)