Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 19:00:13
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 18:26:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Printje laten bestucken bij JLCPCB, hoe doe je dat?  (gelezen 1482 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Printje laten bestucken bij JLCPCB, hoe doe je dat?
« Gepost op: 20 december 2022, 23:34:03 »
Ik heb voor diegene die al bezig zijn met printjes maken of die daaraan willen beginnen, een filmpje gemaakt over hoe je in China je print kan laten bestucken. Je kan het natuurlijk ook bij eurocircuits doen, maar dat is zo'n intens prijsverschil dat het voor hobbyisten simpelweg niet te doen is.

Ik werk met Kicad 6 dus als je een ander pakket gebruikt om printjes te fabrieken, kan je op zoek naar een ander filmpje.

Ik leg niet uit hoe je een print maakt, daar mag je 20 uur aan andere youtube filmpjes bekijken. Ik raad John's basement aan als je Kicad wilt leren.

1 spoiler. Het filmpje eindigt ietsje abrubt omdat mijn adres in beeld kwam. Ik heb nog niet de film editing skills om dat weg te halen  ::). Ik was al blij dat het inkorten me lukte  :-X
<a href="https://www.youtube.com/v/LlRf6xa_yBU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/LlRf6xa_yBU</a>

Ik heb momenteel twee dingen in bestelling staan. Dat is de mosfet print van het fimpje. Je kan hem per toeval aan een mardec knopen met jumper kabels maarrrrrrr..

Het andere ding wat ik reeds eerder besteld heb, is deze print. Het is een print met een atmega328P chip (dat ding wat op arduino's zit) een rij connectoren voor... bijvoorbeeld een mosfet print en een loconet interface.


Met deze printen samen heb je feitelijk een loconet schakeldecoder die tot 8 magneet wissels kan schakelen.

Waarom zijn deze twee nou gescheiden?

Behalve de mosfet print, heb ik ook een ontwerp in de maak voor stroomdetectie. Wat zijn immers de twee dingen die we hardste nodig hebben? Goedkope schakeldecoders en goedkope terugmelders!

En wat zijn nog meer mogelijkheden? Een servo printje? evt met punstukrelais. Of een print met alleen maar relais? Misschien een printje speciaal voor seinen? En je kan natuurlijk ook schakelaars via jumper kabels in de controller steken. Dan kan je de controller alleen al gebruiken om in een schakelpaneel te stoppen

Een ander voordeel van de scheiding tussen controller <> IO printjes is dat ik de controller maar 1x hoef aan te passen voor een wijziging. Als ik vijf printen heb waar de controller op zit en ik wil iets wijzigen, dan moet ik dat 5x doen. Tevens heb ik de vrijheid om 'eventjes' een controller te maken voor... XpressNet of DCC of zelfs BiDiB.

Het is alleen ietsjes duurder om twee losse ontwerpen te laten fabrieken, maar dat moet ik nog bekijken. Eerst de controller en mosfet printen binnen krijgen en aan de praat krijgen :police:

Mvg,

Bas

EDIT:
Ik vergat die URL toe te voegen voor in de plugin manager: https://raw.githubusercontent.com/Bouni/bouni-kicad-repository/main/repository.json
« Laatst bewerkt op: 20 december 2022, 23:36:36 door bask185. Reden: url vergeten bij te voegen »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Printje laten bestucken bij JLCPCB, hoe doe je dat?
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2022, 00:37:05 »
je zou bijna denken dat je dat filmpje voor mij gemaakt hebt  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Geert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Printje laten bestucken bij JLCPCB, hoe doe je dat?
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2022, 11:01:24 »
Bedankt om dit te delen.

Het verbaasd me dat het soms fout kan lopen bij de oriëntatie van enkele componenten, en dat je er op moet letten waarvoor dank.

Ik was deze dagen YouTube filmpjes aan het bekijken hoe je zoiets doet, dit filmpje van jou is zeer verhelderend.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Printje laten bestucken bij JLCPCB, hoe doe je dat?
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2023, 16:48:46 »
Hi Bas, ik kom hier via het linkje wat je in mijn topic hebt geplaatst, maar mijn vraag leek mij hier het meest relevant :)

Ik zie dat er in KiCad offcial plugin repository ook een JLC Fabrication Toolkit zit, namelijk deze: https://github.com/bennymeg/JLC-Plugin-for-KiCad. Ben jij bekend met die plugin?
Ik heb even snel de Github pages bekeken van de plugin die jij noemt en die in de officiele Repo zit en ze lijken mij (bijna) hetzelfde. Alleen zeg ik dat met weinig kennis van zaken. Wellicht heb jij er wel een onderbouwde mening over  ;)

Edit: Wat ik in ieder geval in de plugin uit de officiele repo zie, is dat die een optie heeft om de rotatie van de componenten goed te zetten, Daar heb jij het ook over in je filmpje. Wellicht scheelt je dat werk, bij een volgende bestelling ;)
« Laatst bewerkt op: 05 december 2023, 17:05:48 door Wummeke »
Gr,

Jan Willem

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Printje laten bestucken bij JLCPCB, hoe doe je dat?
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2023, 21:56:13 »
Die plugin die jij bedoelt, heb ik nooit gebruikt. Zal ongetwijfeld ook wel werken.

Ik had later geleerd dat je bij rotations kon klikken en dan op 'update'. Dat lost ook een heleboel rotatie mismatches op.
Ik weet tenminste van deze dat je in dit menuutje makkelijk nog componenten kan tunen. Dingen in en uit BOM en CPL halen, LCSC nummertje aanpassen.


Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)