Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Tomasso
02 July 2025, 23:50:47
Aachenau West door MichielB
02 July 2025, 23:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
02 July 2025, 23:46:25
Yet Another Servo Decoder door spock
02 July 2025, 23:19:12
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door becasse
02 July 2025, 22:31:24
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 July 2025, 22:30:50
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door j.ossebaar
02 July 2025, 22:05:27
Roco 290 digtaliseren door Herb73
02 July 2025, 22:05:20
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
02 July 2025, 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
02 July 2025, 18:15:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
02 July 2025, 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
02 July 2025, 16:37:57
Piko 2025 door spoorijzer
02 July 2025, 15:42:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
02 July 2025, 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
02 July 2025, 14:01:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
02 July 2025, 10:29:51
US diorama in H0 door Montanbahn
02 July 2025, 09:13:55
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
01 July 2025, 20:03:51

Auteur Topic: Wie wil er een EX-MotorShield8874  (gelezen 10571 keer)

Tinus Trein

• Offline Offline
Re: Wie wilt er een EX-MotorShield8874
« Reactie #60 Gepost op: 22 January 2024, 10:25:10 »
Hoi Bas,

ik heb nog nooit een hotplate gebruikt en de oven hier thuis is geveto-ed, dus soldeer ik thuis alle kleine grut met hetelucht of een mini boutje.
Dat gaat van laag naar hoog in componenthoogte (dus vaak ic's eerst) en leg als ik geen stencil gebruikt heb vaak een random stuk rondslingerend metaal op componentjes met hoog wegdrijfgehalte. Werkt perfect: drijft en waait niet weg en beschermt tegen de warmte van mijn fohn! Wel oppassen met weghalen, anders verbrand je je vingers alsnog ;)

Tinus
« Laatst bewerkt op: 22 January 2024, 10:30:28 door Tinus Trein »

Rico [momfer]

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 22 January 2024, 13:48:22 »
Ik had zelf eentje gesoldeerd met die grove punt en hoodzakelijk zuiglitze, maar ik ben er vrij zeker van dat de buck converter het niet gehaald heb.

Of de TSOT23-8 DC-DC converter nog iets doet, hangt ervan af hoe lang je die hebt warm gestookt en of er een tinbrug cq tinresten tussen de pootjes zitten.

Citaat
Die grote mosfet deed het volgens mij ook niet.

De kans is erg klein dat de mosfet het niet heeft gehaald. Ik denk dat het contact ontbreekt tussen de achterzijde mosfet en het pcb koperoppervlak. Meet maar eens of er connectie is tussen pin 2 (is zelfde als achterzijde) en de linker pad van de eerste jumperlocatie. Grote kans van niet (eigen ervaring).

Citaat
Iemand had mij benaderd via me website om ook zo'n shield te regelen.

Ik heb even dieper gekeken en ik heb de soldeer jumpers gebruikt. Er zit over die grote mosfet een soldeer jumper.

Klopt, dan kun je testen of de rest van het voedingscircuit doet wat het moet doen.

Citaat
Ik vind bij gebruik van een DC jack een polariteit protectie een beetje.. ja puntloos ofzo?

Dat mag jij vinden.

De doelgroep van dit bordje is over het algemeen meer van trial and error en kijkt dus niet of de polariteit juist is. Dat kan gemakkelijk met voedingen van bv Meanwell en afgeleiden.

Daarnaast zijn er ook adapters met omgekeerde polariteit. Het circuit niet gebruiken is in mijn optiek verkeerde zuinigheid.

Citaat
De 2e jumper bypasst de buckconverter. Dan kan je direct  je 18V op de Vin pin van de arduino zetten. Zolang je geen extra dingen aansluit op het 5V circuit, heb je redelijke kans dat die het overleeft en anders zet ik voor de beste kerel er een grotere op. Ik heb er nog wel een paar in TO220 behuizing  ;D

Bas, dit is ronduit een foute conclusie en die gaat onherroepelijk leiden tot een gefrituurde Arduino. Je zou beter moeten weten. Er is genoeg te vinden over gebruik van Arduinos met een hogere spanning op de Power Jack.

De meeste Arduino borden heb een eenvoudige spanningsregelaar aan boord die bij gebruik boven de 12V veel warmte gaat produceren.

Citaat
Daarbij komt als je een Uno met shield aan je computer hangt... dan wordt die toch door de USB port gevoed. Die buckconverter heb je volgens mij alleen maar nodig als je geen USB gebruikt maar zo'n ESP voor directe WiFi.

Iets met klok en klepel. De Arduino wordt gevoed uit de Vin als de spanning (met een zekere  marge) boven de USB spanning uitkomt.

Citaat
Maar goed. Dit shield hier werkt nu ook, alleen niet 100% zoals men bedacht had, eerder 90%  ;)

Jouw conclusie, niet de mijne. Als de aangesloten spanning de 19V overstijgt (denk aan een LGB baan) met de oplossing die jij hebt bedacht, gaat dat dus direct naar de Arduino. Trek zelf je conclusie.

Citaat
Ik moet trouwens mijn hotplate voeding terugsturen naar China en dan sturen ze een nieuwe op. Dat gaat ruim een maand duren denk ik zo. In de tussentijd heb ik een laptop voeding van werk geleend en die werkt ook.

top!

Citaat
Ik moet nog wel even oefenen en meer YT filmpje kijken. Wat ik, denk ik, hoofdzakelijk fout deed was de print tijdens het opwarmen al op de plate leggen. Bij de 2e run had ik geen soldeer bruggen, maar minstens die CH340 chip was volgens mij hartstikke dood.

Niet te warm, zoek de specs van je soldeerpasta op en ga circa 30 graden boven de top van de curve zitten (verlies van warmte door de printplaat) Zijn genoeg filmpjes over te vinden op de jijbuis

Citaat
  8><----knipje------

In ieder geval heb ik weer 1 ding geleerd. Nooit meer incomplete dingen bestellen, geen andermans ontwerpen meer bestellen en al helemaal niet als er van die absurd kleine dingen op zitten

En zo leren we elke dag weer bij.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2024, 13:50:40 door momfer. Reden: quotefouten aangepast »
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Rico [momfer]

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 23 January 2024, 20:09:23 »
En weer wat verder. Ik heb inmiddels 2 EX-8874 motor shields volledig bestuckt, headers geplaatst en gesoldeerd:

Hierboven zijn beide tracks in DCC aangezet.

Wat werkt bij het eerste bordje:
  • Vin ±7,2 Volt: Arduino wordt netjes via het motor shield van spanning voorzien en werkt
  • Track A: DC(X) (1 led, wisselend bij omgekeerde richting) en DCC(beide leds)
  • Track B: DC(X) (wisselend 1 led) en DCC(beide leds)
  • Er heeft een DCC loc gereden

Ik heb nog geen DCC adres uit kunnen lezen. Dit is vermoedelijk te wijten aan 1 of meerdere stacking headers die onbetrouwbaar zijn gesoldeerd. Dat is een bekend probleem met deze revisie (RevA! NIET de laatste RevA2 helaas ??? ), (de gaatjes in) de eilandjes zijn te klein, dus ga ik de headers nogmaals onder handen nemen.

Wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 23 January 2024, 20:14:15 door momfer »
Groet,
Rico (momfer)

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #63 Gepost op: 24 January 2024, 11:39:10 »
Mooi dat je vooruitgang boekt.
Succes met het vervolg
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Arco

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 27 January 2024, 20:12:58 »
Een heel gepriegel als ik het zo lees. Respect!

Rico [momfer]

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 27 January 2024, 20:55:23 »
Vandaag weer een klein succesje behaald: Track A kan Analoog, Digitaal en Programmeren en CV's uitlezen gaat ook goed. Zelfs de loc met micromotor (gebruiken zeer weinig stroom) wordt goed uitgelezen, zonder de instellingen aan te passen.

Het slecht nieuws is dat ik er na veel geklungel achter kwam dat mijn Chinese Arduino Mega kloon hele slechte headers heeft, waardoor het testen dus waardeloos ging.

Met mijn Robotdyn Arduino gaat gelukkig wel goed, betere bouwkwaliteit.

Vandeweek zijn de DC-DC converters van Bas binnengekomen. Maandag of dinsdag nog de drie ontbrekende Mosfets (bij Reichelt besteld) binnen krijgen en dan kunnen we de andere bordjes ook verder bestukken.

..wordt vervolgd.

Groet,
Rico (momfer)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 27 January 2024, 21:24:58 »
Citaat
Bas, dit is ronduit een foute conclusie en die gaat onherroepelijk leiden tot een gefrituurde Arduino. Je zou beter moeten weten. Er is genoeg te vinden over gebruik van Arduinos met een hogere spanning op de Power Jack.

De meeste Arduino borden heb een eenvoudige spanningsregelaar aan boord die bij gebruik boven de 12V veel warmte gaat produceren.
ja ok, daar kan je gelijk hebben. Ik gebruik zelf wel spanningsregulators in SOT23 voor losse atmega chips die ik met DCC spanning voedt en die worden slechts handwarm. Wellicht dat die onboard ledjes net even te veel sap pakken. Volgens mij wil het ook nog wel eens verschillen per board. Ik heb met die kopieen van de nano het nog niet ervaren. Dus ik klopt het af.

Citaat
Daarnaast zijn er ook adapters met omgekeerde polariteit. Het circuit niet gebruiken is in mijn optiek verkeerde zuinigheid.
Ja ook daar heb je idd wel een punt. Ik heb zelf nota bene zo'n voeding in huis met losse DC jack pluggen, maar ik kan op voorhand niet vertellen hoe ik ze in de kabel moet steken. Ik moet dat nameten. Ik gebruik zelf ook Jacks op ontwerpen, maar die kies ik aan de hand van de voeding die ik op voorhand uitkies. Zo weet ik zeker dat men ze niet per ongeluk kan vernietigen. Normaliter heb ik een hekel aan die dingen omdat er zo veel maten van zijn. Je kan eigenlijk nooit een losse voeding kopen en iets met een jack wat dan in 1x past  :-\

Ik had toch ook de mosfets meegestuurd? We hebben heb over die dikke dingen toch?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rico [momfer]

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 27 January 2024, 21:27:27 »
knipje

Ik had toch ook de mosfets meegestuurd? We hebben heb over die dikke dingen toch?

Ik heb in de eerste zending 2 Mosfets ontvangen.

De zending van deze week omvatte alleen de DC-DC chip

Groet,
Rico
Groet,
Rico (momfer)

Rico [momfer]

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 28 January 2024, 16:24:21 »
En het eerste motorschild is af!!!!

Beide kanalen werken naar behoren:
- DCC
- DC (en DCX: omgekeerde polariteit)
- Programmeren en uitlezen

Het B-kanaal gaf bij de start vandaag valse kortsluitmeldingen, dat is verholpen door:

• alle headers nogmaals te solderen
  • verbindingen van en naar de (achteraf aangebrachte) weerstanden in de stroommeting te controleren

Ook de I²C bus voor het OLED schermpje werkt.

Het uitlezen van decoderadressen gaat bijzonder goed met dit motorbord. Tot nu toe nog geen instellingen hoeven aan te passen.

Op naar de volgende :)
Groet,
Rico (momfer)

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 28 January 2024, 17:32:37 »
Mooi dat het gelukt is.
Op naar de volgende  (y)
Hartelijke groeten,
Albert.

Arco

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 28 January 2024, 21:08:58 »
Super!  (y)

Rico [momfer]

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 28 January 2024, 21:28:55 »
En de tweede is zojuist ook volledig werkend gemaakt. Nu wachten op de Mosfets voor de laatste 3 bordjes.

Daarna is nog even de vraag of jullie de ontbrekende pulldown weerstanden voor de Enable erop willen hebben. Doordat we RevA hebben, zijn deze helaas niet op de print aanwezig.
Groet,
Rico (momfer)

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 29 January 2024, 16:48:26 »
Eaarna is nog even de vraag of jullie de ontbrekende pulldown weerstanden voor de Enable erop willen hebben.
Die vraag kan ik alleen beantwoorden als ik weet wat die weerstanden doen. En wat is de consequentie als ze er niet op zitten?

Mooi dat je resultaat boekt. (y)
Hartelijke groeten,
Albert.

Rico [momfer]

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 29 January 2024, 19:02:56 »
Gedurende het opstarten van de Arduino kunnen de pinnen "floaten", dat wil zeggen dat ze elke waarde tussen 0 en Vcc kunnen zijn.

Omdat de Enable Pinnen zorgen voor het in- of uitschakelen van de tracks (rijspanning) kan dat ongewenste effecten hebben.

Een pulldown weerstand naar ground zorgt ervoor dat bij een onbekende pinstatus tijdens het opstarten wordt voorkomen en daarmee de tracks zonder aansturing altijd uit zijn.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2024, 19:05:51 door momfer »
Groet,
Rico (momfer)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 29 January 2024, 20:07:54 »
Citaat
De zending van deze week omvatte alleen de DC-DC chip
Ik was er vrij zeker van dat ik beide strips in de flop had gestopt. Ik begin nou echt aan mezelf te twijfelen  :o.

Ik heb inmiddels wel al batch 3 binnen en ik heb nog 10 van die kroonstenen die in die sockets passen. Laat maar weten als of wat ik nog moet sturen

Wat die weerstanden betreft. De datasheet beweert dat het ding in kwestie interne pulldown weerstanden heeft op de relevante pinnen. Als je 2 ledjes op de uitgang zet, kan je ze dan ook zien oplichten bij het inschakelen van de spanning?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)