Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:33:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
Vandaag om 16:29:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
  

Auteur Topic: Philips Drachten  (gelezen 2058 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Philips Drachten
« Reactie #15 Gepost op: 04 October 2023, 22:50:38 »
Goedenavond,

Wat ik bedoelde:   blijkbaar was er géén productie van Philips-koelkasten en evenmin van Philips-mixers      -in de toenmalige Drachtense Philips-vestiging-     voor de eventuele bewaring en/of verwerking van groenten uit de langszij paraat staande NS-groentewagen    ;)   ;)
 ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Philips_in_Noord-Nederland )
 
« Laatst bewerkt op: 04 October 2023, 23:03:15 door hervé »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Philips Drachten
« Reactie #16 Gepost op: 04 October 2023, 23:02:44 »
Gewoon een vierdeurswagen voor wagenladingen , scheerapparaten.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Philips Drachten
« Reactie #17 Gepost op: 04 October 2023, 23:08:24 »
Goedenavond,

Volgens de heer Alewijn in zijn boeiende Charlois-historie, zou dit wel degelijk een (ex-)groentewagen zijn, uitgerust met verluchtingsarmaturen op het dak:   https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.msg3222420446#msg3222420446.
Ik lees, kijk en vergelijk maar ...   ;).
« Laatst bewerkt op: 04 October 2023, 23:10:45 door hervé »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Philips Drachten
« Reactie #18 Gepost op: 04 October 2023, 23:28:41 »
Goedenavond,
Ik lees, kijk en vergelijk maar ...   ;).

Misschien een idee om het daar bij te laten? :)
Groet,
      Ronald

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Philips Drachten
« Reactie #19 Gepost op: 04 October 2023, 23:57:27 »
Terug naar de Loods dus.  (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 678
Re: Philips Drachten
« Reactie #20 Gepost op: 05 October 2023, 08:55:14 »

(Bron foto: http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_65/gn.gif )

Op "Sporenplan" heb ik het sporenplan van 1965 gevonden.

Het omlopen van een loc moest dus in Drachten gebeuren.
Ik had meer wissels en mogelijkheden verwacht eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: 05 October 2023, 08:57:53 door Spoor010 »
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: Philips Drachten
« Reactie #21 Gepost op: 05 October 2023, 08:56:12 »
Wanneer verdween het spoor uit Drachten?

Klik 1 van de links aan die iemand hier aan heeft gedragen je vindt een schat aan informatie, zo ook het antwoord op je vraag. Interessant is zeker ook het Wikipedia-artikel waarin in 1 van de links wordt verwezen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Philips Drachten
« Reactie #22 Gepost op: 05 October 2023, 09:03:28 »
thxs.
1985 viel het doek dus.

Frank, is jouw start vraag eigenlijk beantwoord; spoor in de loods?

Groet uit Rotjeknor!
Groet,
      Ronald

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: Philips Drachten
« Reactie #23 Gepost op: 05 October 2023, 09:05:40 »
1985 is niet het antwoord op de vraag die je stelde ;-)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 678
Re: Philips Drachten
« Reactie #24 Gepost op: 05 October 2023, 09:28:16 »
Het is mij nu duidelijk dat de wagons een gedeelte van het gebouw "in" gereden konden worden.

Ik heb zelf het vermoeden dat het gedeelte waar de wagons naar binnen kunnen eigenlijk niet meer is dan een stuk spoor dat overkapt is en dat de wagons langs een laadperron staan.
Dit laadperron zou dan ook gebruikt kunnen worden voor vrachtwagens die achteruit tegen het laadperron aan gezet worden. (Zoals de kikker Daf op de foto)
Een overdekt en multifunctioneel laadperron

Maar meer foto's zijn zeker welkom!
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

MaKrail

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Philips Drachten
« Reactie #25 Gepost op: 05 October 2023, 10:55:17 »
Wat mij opvalt, is de afstand tussen de wisselstellers en de wissels: Op deze manier geen overlast voor de vrachtwagens.