Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 21:26:01
Rijnstraat
door
R1954
Vandaag
om 21:17:15
PBM/PWM met joystick
door
Eric v C
Vandaag
om 20:59:39
Digitaal-delta
door
Dick Bernard
Vandaag
om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Rick
Vandaag
om 20:43:43
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Vroeger
Vandaag
om 20:37:04
modulebaan in spoor 1
door
hervé
Vandaag
om 20:17:37
Rondom Charlois
door
Wim1969
Vandaag
om 20:16:47
NS 8100 in 0
door
FritsT
Vandaag
om 20:14:36
W.V. Kalender 2026
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:03:18
Piko 2025
door
Eelco Storm
Vandaag
om 19:58:52
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:46:40
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
Huup
Vandaag
om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
prutser
Vandaag
om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale
door
VAM65
Vandaag
om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
RobbertJan
Vandaag
om 18:16:15
Line-up foto's van modellen
door
Martijn193
Vandaag
om 18:15:04
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 17:51:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Menno
Vandaag
om 17:31:15
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 15:33:08
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
Vandaag
om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig
door
Luc2000
Vandaag
om 14:40:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Begleitwagen Pwg van RCT
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Begleitwagen Pwg van RCT (gelezen 7962 keer)
martijnhaman
Offline
Berichten: 1812
Re: Begleitwagen Pwg van RCT
«
Reactie #45 Gepost op:
12 March 2024, 09:08:54 »
Daar komt je nu mee
(maar dank voor de tip).
Een kleine update van de stand van zaken voor de RCT Pwg. Alle decals zijn aangebracht en het model is met een matte lak afgewerkt. Vervolgens zijn de ramen, de handgrepen en de buisbalg aangebracht.
Tijd voor een plaatje van de wagen aan het einde van een goederentrein
Het dak spuit ik binnenkort in de juiste kleur. Wat dan nog rest is het aanbrengen van de ramen in de dakkoepel en de twee ruitenwissers. Voor de ramen ben ik aan het experimenteren met vacuüm trekken van kunststof.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
martijnhaman
Offline
Berichten: 1812
Re: Begleitwagen Pwg van RCT
«
Reactie #46 Gepost op:
17 March 2024, 14:26:04 »
De ruiten in de dakkoepel vanaf de binnenzijde in de koepel gelijmd. Dat is nog best een priegelwerkje omdat de raamstijlen erg dun zijn, maar deze moeten wel de rand van de twee ramen afdekken. De ramen heb ik gesneden uit transparant styreen (Evergreen 9007).
Bij deze wagen niet gewacht op een succesvolle proef met het vacuüm trekken van ramen. De raamstijlen van de koepel zijn best dun, waardoor het minder opvalt dat ze niet in de wand liggen.
De geëtste ruitenwissers van Laserbahnhof zijn naar mijn mening te fijn in vergelijking met de overige onderdelen van de wagen. Een zelfgemaakte ruitenwisser van twee stukjes styreen (Evergreen 218) past dan beter. Ter vergelijking heb ik beide varianten op de koepel gelegd.
Twee wissers gemaakt op de juiste grootte en alle onderdelen gemonteerd. En dan is het moment aangebroken dat de wagen gereed is.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
spoorzeven
Offline
Berichten: 5628
Re: Begleitwagen Pwg van RCT
«
Reactie #47 Gepost op:
17 March 2024, 14:38:46 »
Fraai staaltje huisvlijt, Martijn! Complimenten
Gelogd
Groet, Frank
martijnhaman
Offline
Berichten: 1812
Re: Begleitwagen Pwg van RCT
«
Reactie #48 Gepost op:
17 March 2024, 16:07:39 »
Dank je.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
martijnhaman
Offline
Berichten: 1812
Re: Begleitwagen Pwg van RCT
«
Reactie #49 Gepost op:
07 June 2024, 08:31:17 »
Na de bouw van de RCT Begleitwagen hield ik twee bauzug-wagentjes over waarvan er een niet helemaal compleet was. Voor dit project had ik namelijk drie wagens kunnen aanschaffen via marktplaats. Toch zonde dat ze blijven liggen, dus uiteindelijk besloten een tweede Begleitwagen te bouwen.
De basis voor de tweede wagen is de bak van het 2e klas met bagageafdeling (de linker op de foto). Wanneer het deel met de vouwdeuren wordt dichtgezet, dan komt dit overeen met de bakindeling van de 50 80 09-29 067-8 [P] Pwg. Dat exemplaar heeft geen rolluiken maar een dichte zijwand. Met gebruik van onder andere wat ramen van de derde wagen is het model eenvoudig om te bouwen. Het mooie is dat de beide kopzijden en het dak van deze Roco-wagen al overeenkomen met de indeling van de echte wagen.
Voor de bouw van de eerste wagen heb ik diverse verfproeven op de bak en het dak van deze wagen gedaan. De eerste stap was dan ook om de bak en het dak in de Dasty te leggen en alle verf te verwijderen.
Vervolgens een dun plaatje achter de ramen van de vouwdeuren geplakt en in de ramen zelf een stukje styreen. De kieren opgevuld met wat Vallejo plastic putty en vervolgens de wanden glad schuren. Het aanbrengen van putty en schuren diverse leren herhaald om tot een glad resultaat te komen
Vervolgens het aanbrengen van de vrachtbriefhouders op de zijwand en de deurstoppers en lampen bij de toegangsdeuren.
De stelbalk met een wattenstaafje ingesmeerd met 96% alcohol en na het inweken de opschriften met een tandestoker weggekrabd. Voor een ontbrekende bufferschijf de derde wagen gekannibaliseerd. Vervolgens het onderstel mat transparant gespoten en het gewicht op de wagenbodem gelijmd. Daarmee is dit deel van de wagen al klaar.
De wagenbak in RAL 5003 gesproten en de deurklinken en lampen bij de toegangsdeuren aangestipt met wat verf. Dan kunnen de decals aangebracht worden. Na het drogen worden deze nog met micro sol behandeld.
De Roco-wagens hebben deels geopende ramen. Die wil ik niet gebruiken voor de Begleitwagen, dus uit de ramen van de twee donorwagentjes een set van bruikbare ramen samengesteld.
Deze wagen heeft in de WC ruimte geen wit geblindeerd raam, maar bestaat uit een soort matglas. Daarvoor kan ik mooi het raam uit een van de wagentjes gebruiken waarop dit effect is aangebracht.
Des stand van zaken: het onderstel en de wagenbal zijn gereed en het interieur en dak moeten nog worden aangepakt.
De wagen even in de vitrinekast gezet in afwachting van de werkzaamheden aan dak en interieur.
Ondertussen de onderdelen voor het interieur in elkaar gemaakt. De hoofdindeling bestaat uit een bodemplaat, drie wandjes en twee wanden voor het toilet. Daar worden twee stapelbedden, twee banken met tafel, een aanrechtblad en een hoge stoel voor in de koepel in geplaatst.
Het is bij deze wagen wat meer passen en meten dan bij de eerste wagen. In tegenstelling tot de MBT kap heeft de Roco kap aan de bovenzijde dwarsverbindingen tussen de zijwanden.
Het dak op de bak van de derde bauzugwagen bevestigd voor de stevigheid. De vorm van de dakkoepel met een potlood aangegeven en vier gaten geboord. Met een zaagje vanuit de boorgaten een deel van het dak weggezaagd.
Vervolgens met wat vijltjes het gat groter en in vorm gevijld. De kunst is om het gat zo groot te maken dat het niet meer te zien is door de ramen van de dakkoepel. Wel moet er voldoende dak overblijven om de dakkoepel vast te kunnen lijmen. Ik gebruik hiervoor Ruderer L530 lijm.
De ruitenwissers bestaan weer uit twee stukjes styreen (Evergreen 218) die zwart zijn geschilderd.
Het plaatsen van de ruiten in de dakkoepel is een lastige klus. De spijlen tussen de ramen zijn 1 mm dik en de gebruikte transparante Evergreens sheet is 0,38 mm dik. Diverse pogingen zijn in de prullenbak beland, maar uiteindelijk is het gelukt.
Na het aanbrengen van de beide ruitenwissers kan het dak vastgeklikt worden en is de tweede Pwg van Royal Corps of Transportation gereed
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
Re: Begleitwagen Pwg van RCT
«
Reactie #50 Gepost op:
07 June 2024, 09:43:18 »
Mooi project, en goed gelukt!
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
martijnhaman
Offline
Berichten: 1812
Re: Begleitwagen Pwg van RCT
«
Reactie #51 Gepost op:
07 June 2024, 10:18:54 »
Dank je wel Arjen.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Begleitwagen Pwg van RCT