Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
Vandaag om 20:55:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:51:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 20:41:21
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 20:32:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
  

Auteur Topic: KleinSpoor NS 1500  (gelezen 4321 keer)

jakop

  • Gast
KleinSpoor NS 1500
« Gepost op: 25 April 2008, 13:31:01 »
Heeft iemand ervaring met de ombouw van een 2-rail KleinSpoor 1500 naar digitaal 3-railbedrijf?  Met name het plaatsen van de sleper geeft mee kopzorgen :P

jakop

  • Gast
Re: KleinSpoor NS 1500
« Reactie #1 Gepost op: 30 November 2008, 15:55:57 »
Toch maar weer eens verder gegaan met dit project......sleper zat er nog steeds niet onder. Nu wel dus  :D

Onder het kunststof van het wielstel is geen ruimte, dus hij moest er op e.o.a. manier in. De bodem van het wielstel houd de assen op z'n plaats dus kan er niet af. Ik heb de bodem zo aangepast dat de sleper ingedrukt vlak zit met de bodem.
Door het tandwielhuis hier en daar af te slijpen past het plaatje van de sleper er op en raakt de tandwielen niet. De bodem er weer opgeklikt (deze houd de sleper ook op z'n plaats) en testen maar..

Gesleept door een collega doet ie het goed (toen de cardan's nog niet aan de motor zaten) over K-rail-wissels, zowel gesleept als geduwt ontspoort het onderstel niet niet en de wielen worden niet gelift.
Nu de lok verder afbouwen en kijken wat er op eigen kracht gebeurt... :-|



Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: KleinSpoor NS 1500
« Reactie #2 Gepost op: 01 December 2008, 16:34:52 »
Netjes gedaan!!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

wvdm

  • Gast
Re: KleinSpoor NS 1500
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2008, 18:15:42 »
Hallo Jakop,

Ik heb mijn 1505 op Marklin M rails laten rijden.
Het was een heel gepuzzel om de sleper eronder te krijgen, maar het is gelukt.
Een sleper vanaf het schroefje tot achter het tweede wiel en dan het kunststof plaatje eraf halen, de lipjes afknippen
Het bodem plaatje uit frezen zoals op de foto.
De sleper met seconden lijm vastplakken op het plaatje.



Ik had de RP25 wielen bij Kleinspoor omgeruild voor gewone wielen, want met die "op schaal" wielen ontspoorde hij altijd op een wissel ongeacht of die op afbuigen of op rechtdoor stond.

Ik rij nu gelijkstroom en heb hem terug om gebouwd voor gelijk stroom.
In het midden is er plaats voor een decoder, daar zat mijn Uhlenbrok electronische rijrichting schakel relais voor gelijkstroom locomotieven ook.

Ik heb de 1505 gemaakt.

Succes

Groetjes
Wil van der Meer

jakop

  • Gast
Re: KleinSpoor NS 1500
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2008, 20:23:42 »
Hoi Wil,

Zo ziet het er bij mij ook ongeveer uit. Al denk ik dat ik nog iets dieper ben gegaan. Ingedrukt zit de sleper geheel vlak met de bodemplaat van het wielstel. Vooralsnog is hij slepend en duwend nog niet ontspoort op wissels; afwachten dus. Mocht het nodig zijn dan toch maar andere wielen. Ik rijdt wel op k-rails, misschien is dat een verschil.
Wat je bedoelt met ruimte in het midden snap ik niet.   ???
Het midden wordt bij mij gevuld door een machima motor (past net in de kap) met cardanassens naar voor- en achter. In eerste instantie dacht ik dat er alleen mogelijkheden waren in de cabines, dus in het zicht, achter de raampjes.  :-|
Nu heb ik hem aan de zijkant zitten aan de zijkant met de minste ramen; tussen de motor en een raampje in, met dubbelzijdig plakband op de zijde van de kap. Past precies en met een stekkerverbinding tussen frame en kap is demontage ook nog mogelijk.
Ik plaats nog wel een foto als ik verder ben.

Jakop

wvdm

  • Gast
Re: KleinSpoor NS 1500
« Reactie #5 Gepost op: 03 December 2008, 02:07:58 »
Hallo Jakop,

Je bent denk ik even diep. Op de foto is het niet goed te zien, maar in de bodemplaat is een rechthoekig gat gezaagd. je kan nog wel zien , dat de dunne strippen daardoor ietsje wijken.
K-rails zal wel iets beter rijden, maar over het algemeen is het beter om ongeïsoleerde wielen te gebruiken. De vorm van de wielen is ietsje anders dan de geïsoleerde wielen voor twee rail gelijk stroom.

Ik heb vier wielen met antislipbanden, dus twee assen.
Ik heb wat geëxperimenteerd met de plaatsing van die assen en op elk draaistel een as op de derde plek van voor en achter gezien.

Succes
Groetjes
Wil

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:KleinSpoor NS 1500
« Reactie #6 Gepost op: 18 April 2011, 22:34:24 »
Sorry voor het opdiepen van dit topic!

Graag zou ik willen weten welke wielen jullie gebruikt hebben om de rp25 te vervangen voor gewone wielen?
Erwin van kleinspoor gaf me de de tip 700070 marklin as met 12 mm diameter, echter dan moet ik de asgaten opboren tot 2,4 mm

En tegen dat opboren zie ik wel een beetje op :)

Met vriendelijke groet,

Arkadas

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:KleinSpoor NS 1500
« Reactie #7 Gepost op: 20 April 2011, 20:29:58 »
Sorry heren nog een vraagje....Hoe krijg ik die kunststof bodem los om hem in te kunnen bewerken voor de sleper?

groet,

arkadas

jakop

  • Gast
Re:KleinSpoor NS 1500
« Reactie #8 Gepost op: 20 April 2011, 20:33:42 »
Volgens mij kan je die los klikken...zit gehaakt aan de uiteinden meen ik me te herinneren.
Heb mijn lok niet 1, 2, 3 tevoorschijn om het na te kijken.

Groet

Jakop

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:KleinSpoor NS 1500
« Reactie #9 Gepost op: 21 April 2011, 19:44:35 »
Oke maar welke kant kan ik los klikken, aan de kop kantten of de delen die naar het midden van de lok wijzen?

Inmiddels heb ik via DCC Decoder Service een sleper gevonden, waarvoor ik niet hoef te slijpen in de onder-plaat!
Hij heeft voor mij ook Assen en Wielen kunnen vinden, welke passen in deze draaistellen.


Groetjes,

Arkadas

wvdm

  • Gast
Re:KleinSpoor NS 1500
« Reactie #10 Gepost op: 25 May 2011, 12:03:45 »
Hoi Arkadas,

Ik zie dit berichtje nu pas.
Aan de koppeling kant zit de bodem plaat met kleine lipjes vast.
Aan de andere kant zitten de klik lipjes hoger en die kan je makkelijker iets uit buigen.
Dan scharnieren om de voorste lipjes, totdat de bodemplaat vrij is van de wielenen assen, dan ietsje naar voren schuiven. Doe dit met de lok onderste boven, want de vierkante as lagertjes zijn lastig weer in de metalen platen te krijgen.
Stroomdraadjes aan de metalen platen solderen. Is lastig, maar lukt wel.

DKM heeft voor de 2400 ongeveer dezelfde constructie, maar dan met twee assen.

groetjes
Wil