Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 15:11:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Eerste stapjes met 0n30  (gelezen 18125 keer)

ijsengel

• Offline Offline
  • Boem! zegt'ie...
Eerste stapjes met 0n30
« Gepost op: 25 April 2008, 10:11:42 »
Hola dames, heren ook,
Op een kleine lokale modeltreinenbeurs liep ik pardoes tegen een modeltrein van Bachmann aan in schaal 0n30. Eerlijk is eerlijk, ik was op slag verliefd. Wat een schatje was dat zeg! Prachtig geweathered en voorzien van een soundmodule waar je u tegen zegt. Nu zou ik graag samen met mijn vader een leuke baan gaan bouwen in deze schaal.
Kunnen jullie mij vertellen waar ik materiaal in deze schaal kan aanschaffen? Wij zijn woonachtig in het oosten van het land. Zijn er naast Bachmann nog andere fabrikanten die deze schaal voeren? Zijn er ook mensen die ervaring hebben met modellen in 0n30 wat betreft rijeigenschappen, storingsgevoeligheid, onderhoud etc? Welke rails raden jullie aan?
Hopelijk kunnen jullie ons een end op weg helpen.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten,
Fred Engel

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: Eerste stapjes met 0n30
« Reactie #1 Gepost op: 25 April 2008, 11:06:20 »
Neem eens contact op met de contactgroep-nmra nederland. Zal zo het adres opzoeken.
www.nmra.nl
SK
« Laatst bewerkt op: 25 April 2008, 11:18:09 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 April 2008, 11:13:15 »
Hoi,

Leuk dat je gevallen bent voor On30, zelf ben ik ook een baan en materieel aan het bouwen in On30.
Wat betreft de verkrijgbaarheid van Bachmann materieel, bij jou in de buurt weet ik even niet waar het verkocht wordt, in Gouda zit HenH modelbouw die On30 standaard in zijn winkel heeft ( ook wat andere merken, daar straks meer over ). De Wapstad in Den Haag heeft ook wel iets, maar dat is beperkt tot 1 of 2 loks en een handvol wagens. Ze zijn ook iets duurder dan HenH.
In Duitsland zijn er meer winkels/internetshops die On30 verkopen maar de prijzen die ze daar vragen zijn belachelijk hoog. Ook is er de optie om rechtstreeks uit Amerika te bestellen ( evt. via Ebay ), er worden geen invoerrechten op modelspoor artikelen geheven bij de douane, maar er moeten wel inklaringskosten en BTW betaald worden. Omdat de laatste tijd de verzendkosten vanuit Amerika sterk zijn gestegen is het voordeel om het daarvandaan te halen een beetje weggevallen.

Wat betreft andere merken, Bachmann is vwb het goedkopere materieel wel de grootste op de markt, en ondanks de redelijk lage prijzen van het spul is het zeker geen rommel, de detaillering en rijeigenschappen zijn gewoon uitstekend. Er zijn nog een aantal andere merken, bijv. Precision Scale die prachtig spul maakt, alleen bij voorintekening en in een beperkte oplage. De prijzen liggen ook ietsje hoger.. ;)  Zo rond de 500 euro...maar dan heb je echt een juweel van een model. Kijk maar in een van mijn eerdere berichten: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3556.msg53411#msg53411 , vergis je echter niet in de ruimte die je nodig hebt bij deze grotere modellen, de minimum radius die dit model kan hebben is 70cm, dus een cirkel van 1m40. De Bachmann modellen kunnen wel een kleinere radius aan..

Er zijn nog wel meerdere merken, Google even op On30 en je komt ze vanzelf tegen. Wat een populaire bezigheid is in On30 is om het materieel ( vaak locomotieven ) te verbouwen/aan te passen. Enkele fabrikanten zijn hier handig op ingesprongen en hebben een compleet programma van ombouwartikelen en detaillerings produkten, kijk bijv. even bij Backwoods Miniatures ( http://www.backwoodsminiatures.com/0n3kits.htm ), International Hobbies ( http://www.interhobmodels.com/id15.html ) en Boulder Valley models ( http://hometown.aol.com/on30resinkits/index.html ).

Wat betreft de rails, het makkelijkst verkrijgbaar hier in NL is PECO rails (0e), ik weet niet welke winkels bij jou in de buurt PECO voeren. Zelf gebruik ik flex rails van Micro Engineering, maar dat is nauwelijks verkrijgbaar in NL en vrij duur ( plm. 9 euro per lengte )
Als je een klein industriebaantje gaat maken is er ook nog een andere optie die veel toegepast wordt, neem H0 rails en verwijder iedere tweede biels. Het is niet exact natuurgetrouw maar het ziet er wel leuk uit. Ga je voor realisme, kijk dan eens naar de PECO rails.

Succes,

Ron
« Laatst bewerkt op: 25 April 2008, 13:34:29 door ron »

modelbouwer_V

• Offline Offline
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
« Reactie #3 Gepost op: 25 April 2008, 11:21:37 »
Beste Fred, zoals hierboven al geschreven zou je inderdaad eens een dagje Gouda moeten doen. De eigenaar van H&H modelbouw bouwt namelijk zelf ook een baan in 0n30 (er staat zelfs een baantje in de etalage) en kan er met veel passie en kennis van zaken over vertellen.
groet,
Vincent

• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 25 April 2008, 13:01:03 »
Hoi luitjes,

Ron, wat moet ik er nog aan toevoegen..... Duidelijk!

Fred, ik woon ook in het oosten des landes dus... Rails; Houten, ga naar GM&S (Piet Peetoom). Heeft meestal wel wat bij zich in 0N30 Peco. Verder staat er nog iemand in de linkse hal, komt van een der eilanden. Heeft ook Peco, is alleen ietsje duurder.

Als je vragen hebt stel ze maar, er komt zeker antwoord terug. Ook op mijn site een stukje 0N30. Kijk maar.

Zal volgende week een draadje starten hier over de bouw van mijn 0N30 baantje.

Grtz,  8) Ronald 8)

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 25 April 2008, 13:24:44 »
Wat betreft rails, dit is natuurlijk ook prachtig spul: http://wenz-modellbau.eshop.t-online.de/epages/Store.sf/?ObjectPath=/Shops/Shop00671/Categories/0n30/0n30std, maar met een prijskaartje...( alhoewel ik het eigenlijk wel vind meevallen..kijk bijv. eens naar de prijzen van de wissels...)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #6 Gepost op: 25 April 2008, 13:26:00 »
idd de meeste winkels hanteren een 1 dollar is 1 euro principe en das erg duur. Ik importeer regelmatig voor anderen spullen uit usa ( ho, 1: 22.5 en On 30) zie mijn avatar ::)

On 30 is een schaal waarin niet al te veel te koop is kant en klaar maar waar veel zelfbouw gedaan wordt.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 April 2008, 13:29:51 »
idd de meeste winkels hanteren een 1 dollar is 1 euro principe en das erg duur. Ik importeer regelmatig voor anderen spullen uit usa ( ho, 1: 22.5 en On 30) zie mijn avatar ::)

On 30 is een schaal waarin niet al te veel te koop is kant en klaar maar waar veel zelfbouw gedaan wordt.

Deze laatste regel vind ik echt uit de lucht gegrepen Han, tel voor de gein het aantal On30 locomotieven en wagens eens op de site van Bachmann USA, en dan heb ik nog niet over de andere fabrikanten die 'kant en klaar' modellen leveren...ik kan zo uit m'n blote hoofd 15 bedrijven opnoemen die kant en klaar modellen in On30 maken.....
Als je nou zou zeggen: 'minder dan in H0', okee...maar 'niet al te veel' betekent voor veel mensen 'zeer weinig'....en dat is pertinent niet waar..
« Laatst bewerkt op: 25 April 2008, 13:32:47 door ron »

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #8 Gepost op: 25 April 2008, 13:34:08 »
ik bedoelde uiteraard " te koop is in nederland. :-*

On 30 kennen we hier vooral van de Shay's, Climaxjes en de leuke vrachtautootjes op rails. idd allemaal van bachmann. Wil echt veel On 30 hebben dan moet je naar USA.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 25 April 2008, 13:34:56 »
Oh...sorry, dan begreep ik je verkeerd... :-[

Overigens zit Backwoods Miniatures in Engeland, dus daarvandaan geen problemen met inklaring en BTW....

Ron

ijsengel

• Offline Offline
  • Boem! zegt'ie...
« Reactie #10 Gepost op: 25 April 2008, 14:03:49 »
Hola dames, heren ook!
Dank voor alle reacties tot zo ver. Erg informatief. Het leuke van een voorbereidende fase is dat je je lekker kan inlezen en modellen bekijken. Plaatjes kijken van modellen op internet is leuk, maar beter is om ze in het echt te aanschouwen. Dan is het ook wel prettig als dat in een goed geoutilleerde winkel kan waar ook nog eens iemand met verstand van zaken zit en het liefst ook nog eens om de hoek!
Zelf bouwen behoort wel tot de mogelijkheden, maar tot de categorie der extreem techneuten kan en mag ik mijn pa en mijzelf niet rekenen. Wel zijn die add-on kits erg leuk en niet moeilijk in gebruik. Daar gaan we zeker eens mee stoeien.
Haste la Pasta
Fred

@Ron, is er ook een internetsite van die fabrikant waar jij met je link naar je laatste aanwinsten aan refereert?

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 25 April 2008, 15:05:02 »
Fred,

De link naar de fabrikant van mijn K-27 is: http://www.precisionscaleco.com/
De door hen geïmporteerde modellen zijn daar niet te koop, die moet je echt bij een dealer bestellen ( ik heb hem door HenH in Gouda hier naartoe laten komen ), alleen onderdeeltjes en kits  kan je via de website bestellen ( en ook de catalogi van PSC )
Overigens is het echt de moeite waard om een keertej bij HenH te gaan kijken zoals al gezegd door Ronald Halma. Huib, de eigenaar, heeft veel in 0n30 om te laten zien, ook bouwpakketten van gebouwen in schaal 0, onderdelen, etc.

Ron

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #12 Gepost op: 25 April 2008, 22:19:57 »
Citaat
Overigens is het echt de moeite waard om een keertej bij HenH te gaan kijken zoals al gezegd door Ronald Halma.
Oh, Ron, fijn dat je mij die eer geeft, maar het was toch echt Vincent die het noemde.... ::) ;D

En ja, er is veel te koop. Maar dan wel in de states. Op dit moment is de dollar dermate laag dat het zeker lonend is ondanks de invoerrechten om zelf de spullen daar te bestellen. Hou echter rekening met 20% extra voor het invoeren.

Grtz,  8) Ronald 8)

modelbouwer_V

• Offline Offline
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
« Reactie #13 Gepost op: 25 April 2008, 22:56:30 »
Oh, Ron, fijn dat je mij die eer geeft, maar het was toch echt Vincent die het noemde.... ::) ;D
Ach ja, dat komt omdat ik in H0e bouw, da's te klein en dan val je minder op... :P
maar goed, kijk ook eens op http://www.lostcreek.nl/, dat is een fraai 0n30 baantje.
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 25 April 2008, 23:09:03 »
Sorry heren, ik ben helaas ook geen twintig meer, ik had een beetje last van verstandsverduistering.. ;D