Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 20:08:21
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57

Auteur Topic: Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan)  (gelezen 13416 keer)

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan)
« Gepost op: 20 September 2023, 14:02:42 »
En jawel, een nieuw project. Ofschoon "nieuw" best tussen aanhalingstekens mag. Het betreft hier een 4-tal modules die vriend Dick Schuurman in 2017 naar het voorbeeld van Niemendahl (H0e) voor mij gebouwd heeft. Daar had ik allerlei wilde plannen mee, variërend van een Oost-Duitse Rügen- , via een Oost-Duitse Saksische- naar een Zuid-Duitse Jagsttal smalspoorbaan. Dat werd het allemaal niet en de modules stonden eigenlijk een beetje in de weg te staan, terwijl Newman Townstation (Southern schaal 1:76) voor Frank Haalmeijer (o.a. te zien geweest op de Beneluxspoor stand in Rijswijk 2020 pal voor Corona), Oberunter H0e en tenslotte ook de Wittdünner Kleinbahn H0e, beiden voor Dick Schuurman, een soort van voordrongen.

Eind november 2020 kwamen Luciën Eijdems en Dick Schuurman op bezoek en haalde ik de modules weer tevoorschijn om Luciëns H0e materieel te kunnen laten rijden & en passant mijn eigen collectie 009 te showen. Beiden zeiden dat een Engelse scenery toch wel een goed idee zou zijn voor deze modules. Het kwartje (of een dime) was gevallen...

Dat is dus Luciën die ondertussen praat en praat en praat en nog iets zit uit te pakken uit zijn gigantische collectie H0e materieel..  ;D

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
Re: Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan)
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2023, 14:22:49 »

Het echte startschot werd afgegeven nadat ik een burn-out had gekregen. Medio juli 2022 ging ik onderuit tijdens het tanken (niet van de absurde prijzen maar van een overdosis stress op m'n werk). Resultaat was dat ik tijdelijk arbeidsongeschikt was en tevens in afwachting van een ingrijpende voet operatie waardoor ik wellicht weer "normaal" kon lopen in plaats van een uurtje wandelen en daarna de rest van de dag en avond ondragelijke pijn, met een toekomst in een rolstoel in het verschiet. Mijn verhaal deelde ik op Facebook en uit het niets kreeg ik een berichtje van Job Weessies, die ik kende uit een Engelse karton modelbouw groep, plotseling met de vraag of ik interesse had om zijn verzameling lasercut kartonnen bouwpakketten over te nemen. Tegen betaling van de portokosten zou Job me een en ander toesturen...

Een paar dagen later kwam er een stevige doos met een giga-verzameling kartonnen en mdf lasercut kits, witmetalen figuurtjes, schoorstenen en ander detailleringsspul, kortom overweldigend en ongelofelijk aardig & welkom. De scenery bouw aan de modules kon meteen van start !

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2023, 14:25:47 »

Zoals gezegd: een doos vol scenery kitjes. Heel divers en niet alles kon ik plaatsen maar het startschot om eindelijk met de bouw te beginnen was hiermee wel gegeven..  :D

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2023, 15:40:30 »

De research naar voorbeelden die ik kan nabouwen is voor mij nog altijd het leukste. In dit geval zat er een lasercut mdf kitje bij van Petite Properties ("The Little Acorn School") als full reliëf. Petite Properties maakte in eerste instantie poppenhuizen in 1:24 plus interieurtjes, dat werd uitgebreid met modellen in 1:48 (zo ongeveer schaal 0 of 7mm in de UK) en een jaar of 10 geleden kwamen de eerste modellen in 00 (1:76) en N (1:144). Je krijgt de lasercut wanden, kartonnen details, een bedrukte "glas"folie, een rond plastic buisje waarvan je een schoorsteen kan fabrieken en een beknopte maar duidelijke bouwbeschrijving. Hoe het model eruit komt te zien bepaal je zelf, in mijn geval dus met Scalescenes Papers. Vergt wat fantasie maar het resultaat is best mooi.

In dit geval vond ik dat de school een interieur nodig had, daarvoor vond ik een plaatje in mijn uitgebreide collectie literatuur van een dorpsschool in 1954 wat zomaar ook in de jaren '20 gefotografeerd had kunnen zijn. Mijn smalspoorbaan heb ik gesitueerd in West Schotland in het graafschap Ayrshire, de bakermat van de clan MacArthur en wel in het jaar 1923, tevens het geboortejaar van mijn vader. Ik moest dus een model maken uit die jaren..Gelukkig liepen ze in die regio destijds een beetje achter dus de laatste Parijse model kwam je daar niet tegen, de meeste inwoners konden zich dat ook niet veroorloven en dus werd kleding versteld en doorgegeven van vader op zoon/zonen.. 

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2023, 15:44:29 »

Als eerste was een lessenaar nodig. In de collectie van Job zat een 00 3D geprintte figuur die best voor de bovenmeester door kon gaan. Aan de hand van diens lengte werd een Auhagen hekje op maat gesneden en met twee stukjes styreen een werkblad gemaakt. Daarna bruin verven (hout, formica moest nog uitgevonden worden..) en voorin het klaslokaal plaatsen.

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #5 Gepost op: 20 September 2023, 15:55:20 »

De schoolbanken van de 'pupils' bestaan uit de bankjes en tafeltjes van Faller's bierfeest, tikje aangepast met een plankje ervoor omdat dat er vroeger ook voor zat. Inktpotjes etc is niet nodig, dat zie je naderhand toch niet, maar papieren op de tafels in diverse vormen en kleuren natuurlijk wel. De 'pupils' zijn netjes geschilderde zittende H0 Preisertjes, in 00 ziet dat eruit als kids van een jaar of 10 tot 12. De jongens links en de meisjes rechts, zo ging dat vroeger. Voor de klas de lessenaar, een blackboard aan de wand en de kolenkachel aan de kopse kant met een hekje eromheen om te voorkomen dat de jeugd zich kon branden in het jeugdig enthousiasme..

Je ziet hier 2 wandjes om een indruk te geven van de opstelling. de vloer is voorzien van "houten beplanking" uit de collectie van Busch. De Petite Properties glasfolie zit hier al tussen de gevel en de binnenmuur van dun karton; de lambrisering komt uit de collectie van Scalescenes.

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #6 Gepost op: 20 September 2023, 15:59:11 »

Zo ziet het er dan met 4 muren uit. De voorzijde ligt vooraan, aan de buitengevel komt een mooi portaal. Op de opklapbare ezel naast de bovenmeester kan een schoolbord geplaatst kan worden, in de originele foto boven staat deze opgeklapt tegen de achterwand. Aan de zijwand is hier een ondiepe kast bevestigd, uiteindelijk is dat nauwelijks zichtbaar na plaatsing op de module.  ;)
« Laatst bewerkt op: 20 September 2023, 16:04:56 door MacArthur »

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #7 Gepost op: 20 September 2023, 17:00:56 »
Mooi werk, Marco  (y)

Het meubilair lijkt verdraaid veel op dat waarop ik mijn zes lagereschooljaren op een openbare lagere school vanaf 1966 in Noord-Nederland heb doorgebracht. Met het verschil dat het frame uit stalen buizen was gemaakt, en het werkblad en de zitting uit een lichtere gelakte houtsoort. En met niet meer in gebruik zijnde inktpotten.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #8 Gepost op: 20 September 2023, 20:08:23 »
Mooie spulletjes, Marco. En een leuk thema. Ik ga dit met belangstelling volgen.

Groeten,
Gerard

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 September 2023, 21:20:22 »
Ik moest bij het klaslokaal onwillekeurig denken aan 'Little House on the Prairie '.
Maar Laura woonde niet in Schotland.

Freelance en smalspoor hebben altijd mijn warme belangstelling.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 September 2023, 21:49:01 »
Hallo Marco,

Dat ziet er allemaal weer heel netjes en mooi uit. Niemendahl doet het nog steeds heel netjes.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #11 Gepost op: 21 September 2023, 08:06:01 »
Leuk! De school ziet er netjes uit en de leraar staat op z'n gemak uit te leggen.Mooi uitgebeeld.
Ik blijf je dus volgen.

groet,
Michel

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #12 Gepost op: 21 September 2023, 09:23:04 »
Ik moest bij het klaslokaal onwillekeurig denken aan 'Little House on the Prairie '.

Haha, ik ook! ;D

Ik sta in volgmodus ;)

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #13 Gepost op: 21 September 2023, 11:51:26 »
Hallo Marco,

Dat ziet er allemaal weer heel netjes en mooi uit. Niemendahl doet het nog steeds heel netjes.

Bedankt Dirk ! Niemendahl stond natuurlijk aan de basis hiervan. Fijn dat alles nog steeds functioneert. Wil ik de vegetatie nog eens opfrissen ?

Groet, Marco

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
« Reactie #14 Gepost op: 21 September 2023, 12:13:16 »

Ook een Schotse smalspoorbaan heeft een station nodig. In de collectie van Job Weessies zat een lasercut cardbase van Castle Hedingham Station, dit is een compact stationnetje met bijgebouwen. Edoch, omdat het stationnetje tussen de sporen ge-"sqeezed" moest worden was de buiten-profiel-ruimte uiterst beperkt en kon er weer naar hartelust gekitbasht worden. Ik ben een fan van de Corris Railway en het station van Corris was ook nogal smal maar had tevens een overkapping om de reizigers droog te laten in- en uitstappen: perfect voor de westcoast van Schotland !

Dit is het interieur voor het personeelsverblijf. Witte lambrisering, een openhaard, kasten en tafels en tevens een statieportret van Queen Victoria (Sven wees mij erop dat die in 1923 al een tijdje was overleden  ;D), alles uit de range van Scalescenes. Het venster in de achterwand is een messing kozijn van Scalelink.