Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 16:08:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 15:56:09
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 15:42:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
  

Auteur Topic: Belgische treinsamenstellingen TP. IV  (gelezen 1554 keer)

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Belgische treinsamenstellingen TP. IV
« Gepost op: 18 September 2023, 19:07:41 »
Ik ben bezig om NMBS materiaal te verzamelen voor een nog te bouwen Belgische tp.IV baan. De fictieve lokatie ligt ergens in het grensgebied tussen België en Luxemburg, en qua tijdzetting zo ruwweg tussen 1980-1986 (zie: Gruxelles.

Nu zou ik graag een paar leuke (personen-)treinsamenstellingen willen maken, maar ik weet er net niet helemaal het fijne van.

Naar aanleiding van het gesprek dat begon in het aanwinsten-topic heb ik nog een paar vragen over TP. IV treinsamenstellingen van de NMBS, en dan in combinatie met wat er in model (enigszins) te verkrijgen is.

Voor m'n HLD 53 is het niet zo moeilijk, daar kan prima een vrij willekeurige stoet aan goederenwagens achter. Idem voor de HLR 82, onder het mom van rangeerdienst.

Echter voor de HLD 62 ben ik nog zoekend, en dan vooral hoe het in h0 uit te voeren. Een sleep bestaande uit M2-wagens lijk wel zo'n beetje het standaard ding te zijn, maar voor tp.IV is er dan in h0 weinig te vinden. Ik weet dat Lima ooit een reeks heeft gemaakt, maar die zijn best schaars en ook alweer minimaal 25 jaar oud. De recente MäTrix-set is dan weer tp.III en zover ik weet, zijn de wagons na 1970 allemaal vernummerd naar de nieuwe NMBS-nummering, dus dat kan eigenlijk ook niet...  :(

Iemand nog leuke ideeën? Hoe kneuteriger hoe leuker :)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2697
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
« Reactie #1 Gepost op: 18 September 2023, 20:20:25 »
Als ik goed voor heb, kan je achter de 62'ers ook gewoon bordeaux M4 rijtuigen zetten.
Lima heeft daar een boel rijtuigen van uitgebracht.
Als je rond grens Luxemburg zit, kan je ook 55'ers laten meedraaien.
Zowel in de geel-groene als de geel blauwe uitvoering.

Tevens de HLE21 en HLE27 ers kunnen denk ik wel.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3605
    • Flickr
Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
« Reactie #2 Gepost op: 18 September 2023, 20:25:44 »
M2's in rood zijn er ook van Märklin. Rood verscheen ca. 1985, de laatste groene verdwenen medio jaren negentig. Computernummers verschenen op de rijtuigen, zoals overal in Europa, vanaf 1966. En nee,Märklin heeft nog altijd niet de groene tijdperk IV rijtuigen, waar er 600+ van waren.
Overigens is een 62 uiterst zeldzaam in de grensstreek met Luxemburg geweest. Op de Amblèvelijn was het vooral reeks 55 en CFL 1800 en op de Athus-Meuse de AFB's en een beetje 55-ers. Daar werd het reizigersverkeer hoofdzakelijk met dieselmotorwagens uitgevoerd. Op Luik-Luxemburg reden vanaf de jaren tachtig de IC/IR-treinen met M4-rijtuigen en blauwe 55-ers, daarvoor waren het M2's met alle kleuren 55-ers en 1800-en en nog verder daarvoor de I1-rijtuigen. De blauwe 55-ers verschenen rond 1980 en reden aanvankelijk een paar diensten met M2 en de autoslaap- en D-treinen op die route, later dus ook met de M4's. De laatste M2-diensten waren ene paar dagelijkse IR-treinen tot Gouvy en de Ardenner, een binnenlandse trein van Vlaanderen die soms zelfs uit een elektrische trekduwset bestond (uiteraard dan altijd getrokken).
Kinkempois had een klein aantal 62-ers in onderhoud. Die reden in de goederendienst rond Luik en de lichte reizigerstreinen naar Jemelle. Er was wel een enkele dienst naar Gouvy, bijvoorbeeld in voorspan voor de autoslaaptreinen. Natuurlijk vervingen ze wel eens 55-ers, zo heb ik er zelf eens een in Maastricht gezien.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3605
    • Flickr
Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
« Reactie #3 Gepost op: 18 September 2023, 20:26:41 »
Als ik goed voor heb, kan je achter de 62'ers ook gewoon bordeaux M4 rijtuigen zetten.
Lima heeft daar een boel rijtuigen van uitgebracht.
Als je rond grens Luxemburg zit, kan je ook 55'ers laten meedraaien.
Zowel in de geel-groene als de geel blauwe uitvoering.

Tevens de HLE21 en HLE27 ers kunnen denk ik wel.

Voor rode M4's kunnen alleen de blauwe diesels, aangezien die dus geen stoomverwarming meer hadden. Verder natuurlijk elke eloc.

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
« Reactie #4 Gepost op: 18 September 2023, 20:34:07 »
Als iemand de samenstelling weet van  de Italia Express tussen Brussel en Luxemburg in die periode, houd ik me aanbevolen.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
« Reactie #5 Gepost op: 18 September 2023, 20:51:32 »
Voor treinsamenstellingen zou je ook eens kunnen kijken op http://www.beluxtrains.net/

Martijn

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
« Reactie #6 Gepost op: 18 September 2023, 20:54:43 »
Voor de M4's reden ook groen/gele 55'ers in de zomer; geen verwarming nodig. En op Luik-Luxemburg reden ook Wegmanns van de CFL getrokken door een CFL 1800 of een NMBS 55'er.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
« Reactie #7 Gepost op: 18 September 2023, 21:10:56 »
Als iemand de samenstelling weet van  de Italia Express tussen Brussel en Luxemburg in die periode, houd ik me aanbevolen.

De samenstelling van de 294/295 inclusief het deel brussel - luxemburg uit 1973 vind je op deze pagina (niet echt scherp, maar wel leesbaar)

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2023, 22:12:35 »
Bedankt voor alle input, leuk weer wat uit te pluizen.

Ik kwam voor rijtuigen, maar ik moet op vooral zoek naar een 2-rail HLD 55 of CFL 1800 dus...  ;D

Dit zijn namelijk wel leuke kneuterige sleepjes:




Bron: http://www.beluxtrains.net


Of het denkbeeldige Gruxelles moet toch maar wat naar het westen opschuiven  :angel:

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2023, 23:35:05 »
Leuk thema Sikko

Met een blauwe 55'er kun je ook nog de zomerse slag 1139/1138 (Zandvoort - Maastricht - Liège - Luxembourg v.v.) nabootsen. Deze bestond uit NS ICR en was in de beginjaren (v.a. 1982) overzichtelijk kort: A+BKD+B+B. Ik wist niet wat ik zag toen op zaterdagmiddag 30 juni 1984 ineens ICR bij Kautenbach langs kwam...

Dit kwam twee dagen later voorbij:



Type rijtuigen weet ik niet, K-rijtuigen? 
« Laatst bewerkt op: 18 September 2023, 23:37:25 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3605
    • Flickr
Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
« Reactie #10 Gepost op: 19 September 2023, 05:48:32 »
Pakwagen RIC en I1

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1381
Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
« Reactie #11 Gepost op: 19 September 2023, 14:28:19 »

Sicco Dierdorp
Nostalgist
Berichten: 3327
Re: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
« Reactie #22003 Gepost op: 18 september 2023, 07:59:10 »
Citaat:
" ... Alle Belse lijndiesels hadden een stoomverwarmingsketel ..."
- - - - -
het type HLD 202, 203, 204 (werden later reeks 52, 53, 54 -  'bolle neuzen' ) :
de 203 was vanuit fabriek AFB een goederenloc, zonder verwarming ;             (behoudens vergissing ...)
de 202 had die wel, af fabriek  AFB ;
type 204:  voor snellere passagierstreinen  (andere 'verhouding' v. d. aandrijving) ;
( AFB , niet NOHAB  ;) )

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3605
    • Flickr
Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
« Reactie #12 Gepost op: 19 September 2023, 16:09:12 »
Sja, veralgemeniseren is soms wel handig