Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 07:44:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 04:19:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Trein033
Vandaag om 02:47:35
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46

Auteur Topic: Hengelo's eerste elektrische locomotief  (gelezen 3649 keer)

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
Hengelo's eerste elektrische locomotief
« Gepost op: 15 September 2023, 18:30:50 »
Velen denken dat de NS 1200-serie de eerste elektrische locomotiefserie is die Nederland heeft voortgebracht. Dat is echter niet het geval. Een aantal experts hier weten dat natuurlijk allang. Ik wilde wel eens weten hoe het nu zat, dus ik heb het nodige uitgezocht. En als je dan toch bezig bent is het een kleine moeite de resultaten ook hier te delen. Aldus. Aanvullingen en correcties zijn natuurlijk welkom.

Wikipedia
ESS/WH 3201 op het fabrieksspoor van HEEMAF

Reeds in 1925, bijna 100 jaar geleden dus, bouwde HEEMAF Hengelo in samenwerking met Werkspoor Amsterdam een serie van zes 1500V DC locs met asindeling 1-Bo+Bo-1 voor de Nederlands Indische Spoorwegmaatschappij ESS (Electrische Staats Spoorwegen). De ESS was een dochteronderneming van de SS (Staats Spoorwegen). De serie werd aangeduid als ESS 3200, met de individuele nummers 3201-3206. De ESS bestelde ook kleine aantallen elocs bij andere fabrikanten. Wellicht was het de bedoeling de verschillende producten te vergelijken.

holechistorie.nl

Elektrische componenten werden geleverd door het Amerikaanse Baldwin, terwijl de motoren werden geproduceerd door HEEMAF naar een ontwerp van Westinghouse. Frame en opbouw van de locomotief kwamen voor rekening van Werkspoor. De machines leverden 1200pk (volgens sommige bronnen 1050pk) en bereikten een maximum snelheid van 75km/u. Hoewel 1500V DC in de beginjaren van de 20e eeuw vrij gangbaar was, waren zowel Baldwin als Westinghouse destijds bekend om hun AC-locomotieven, dus de keuze voor juist die partners lag wat minder voor de hand.

holechistorie.nlWikipedia

Speciaal voor het testen van deze locomotieven en ander spoormaterieel werd een spoortraject aangelegd van het HEEMAF-terrein, waarvan de contouren nog wel een beetje in het hedendaagse landschap terug te vinden zijn.

Fotoarchief Museum Hengelo via indischebuurten.nl
Kadastrale kaart van HEEMAF

mijnstadmijndorp.nl
De HEEMAF-spoorlijn zoals die er vanaf de aanleg in 1919 tot ca. 1944 bij lag. Let op de bunker naast de overweg.

De lijn liep van de fabriek richting het westnoordwesten. Daar lag ook de elektriciteitscentrale van Hengelo die we op de achtergrond in bovenstaande foto kunnen zien. Het landelijk karater van het gebied laat onderstaande foto uit 1938 goed zien. Links in de achtergrond zien we de markante toren van de Lambertuskerk. De NH-kerk rechts op de foto werd in de jaren '80 gesloopt. De montagehal van HEEMAF is midden op de foto vrij prominent aanwezig.

Bovenleiding en smalspoorrail werden in de oorlog door de bezetter verwijderd en zijn na  de oorlog niet meer hersteld. De normaalspoorrails lag er nog wel. Die werd gebruikt tot zeker begin jaren '70. Uit eigen waarneming weet ik dat er nog rails lag over de Bankastraat eind jaren '80. Rond 1990 is ook dat laatste stukje herinnering opgebroken.

In eerste instantie werden twee locomotieven opgeleverd, de (WH) 3201 en 3202 (constructienummers 547 en 548).

holechistorie.nl
Loc 3201 wordt gedemonteerd ten behoeve van verscheping naar Java in de montagehal van HEEMAF, 10 januari 1925

holechistorie.nl
Treinwagon met daarop de deels gedemonteerde 3201 te Hengelo. De genoemde datum van 9 april 1925 komt me als onjuist voor.

Op 6 april 1925 werd locomotief 3201 voor het eerst ingezet op de op diezelfde dag in gebruik genomen lijn van Tanjung Priok naar Meester Cornelis. Al snel werden de beide locs door de inlanders "Si Bon-Bon" (de bonbon) genoemd, vanwege de vorm en bruine kleur.

holechistorie.nl
Nachtopname van loc 3201, 23 april 1925

Kennelijk bevielen beide locomotieven goed. In 1927 werd dan ook een tweede serie van vier exemplaren besteld, genummerd 3203-3206 (W/n 566-569), en in 1928 afgeleverd. Uiterlijk onderscheiden deze machines zich van de eerste twee ondermeer door een grotere dakopbouw, waarschijnlijk bedoeld om de ventilatie te verbeteren.

holechistorie.nl
Proefrit van de eerste locomotief van de tweede batch, loc 3203, bij de elektriciteitscentrale van Hengelo

holechistorie.nl
Staatsieprotret van dezelfde loc in 1927

Bovenstaande foto is met vrij grote zekerheid in Indië gemaakt. Dat kan qua tijdslijn echter niet kloppen met de proefritfoto, die beslist in Hengelo gemaakt is en volgens bijschrift in 1928. De staatsiefoto komt daarom vermoedelijk uit een later jaartal.

Uitrol van een feestelijk uitgedoste 3200 op het fabrieksterrein van HEEMAF. Op de achtergrond links Sientje, de zelfgebouwde fabrieksloc van HEEMAF.

Blik in de montagehal van HEEMAF.

Uit bovenstaande foto meen ik op te maken dat de feestelijk uitgedoste machine NIET de 3206 is, maar een ander exemplaar uit de reeks 3203-3206. Als ik deze foto vergelijk met de tweede uit dit schrijfsel, die waarschijnlijk rond dezelfde tijd gemaakt is, dan meen ik dat de locomotief die hier links geassembleerd wordt de 3206 is.

Tijdens de beproeving van de feestelijk uitgedoste loc kreeg Hengelo hoog bezoek.

Vlissingse Courant 24-02-1928, via holechistorie.nl

Stichting Old Hengelo via holechistorie.nl
Minister Koningsberger bezoekt HEEMAF Hengelo om de nieuwe elektrische treinen voor Nederlands Indië te aanschouwen.

Op 29 februari 1928 werd loc 3206 uit elkaar genomen om te worden verscheept naar Indië. Aan deze datum twijfel ik ook vanwege het ministeriële bezoek op ziezelfde dag (zie krantenartikel).

holechistorie.nl

holechistorie.nl

In de film hieronder zijn vertegenwoordigers van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs bij de HEEMAF-fabriek op bezoek om een proefrit mee te maken van de eerste locomotief, 3201. Als datum wordt 9 november 1924 genoemd. Ook het latere bezoek van Minister van Koloniën Koningsberger komt aan bod als de feestlocomotief naar buiten wordt gerold. Tot slot wordt de verscheping van één van de locomotieven uit de tweede batch getoond, in 1928.

https://www.youtube.com/watch?v=SfmN2cD1K1A

Toen in 1930 de elektrificatie van het spoorwegnet werd uitgebreid naar Depok en Buitenzorg, werd de serie 3200 ook naar die bestemmingen ingezet.

Tropenmuseum via holechistorie.nl
Een locomotief serie ESS 3200 tussen Batavia en Buitenzorg in 1931

Ten tijde van de Japanse bezetting werden de locomotieven vernummerd in 201-206. Over de inzet van de locserie gedurende deze periode is weinig bekend.

Na de oorlog en de Indonesische onafhankelijkheid behielden de locomotieven het nieuwe nummer, maar werd de aanduiding ESS weggelaten.

internationalsteam.co.uk, via BNLS
Loc 205 in de buurt van Jakarta, rond 1970

Op 20 september 1968 sloeg het noodlot toe voor loc 201. Om 9.30 uur kwam de loc met aan de haak passagierstrein KA406 uit Jakarta station Depok binnen. De beveiliging werd geregeld door middel van telefoonverbindingen. Station Depok nam dus contact op met het volgende station, in dit geval Citayam, om te vragen of trein KA406 ontvangen kon worden. Dat was niet het geval. De trein moest wachten, omdat daar juist loc BB201 11 met trein KA309 uit Bojong Gede aankwam die over het enkelspoorstraject zou worden doorgestuurd naar Depok. Om 10.26 uur zag men op station Depok op een seintableau dat het traject naar Citayam op veilig stond. Zonder verder telefonisch overleg werd trein KA406 op weg gestuurd. Tegelijkertijd vertrok echter ook trein KA309 uit Citayam richting Depok. Niet helemaal duidelijk is of men vanaf station Citayam naar Depok gebeld heeft om te melden dat trein KA309 onderweg was. De verklaringen van de verschillende beambten spreken elkaar tegen. De beide treinen botsten frontaal op elkaar ter hoogte van Ratujaya. Beide locs raakten zwaar beschadigd en drie passagiersrijtuigen werden volledig vernield. Bij de ramp kwamen 46 mensen om het leven en raakten er 63 zwaar- en 52 lichtgewond.

roda-sayap.com
Onduidelijke laatste foto van de onfortuinlijke (3)201

De overgebleven vijf locomotieven werden tot 1976 ingezet in de reguliere passagiersdienst. Daarna werden ze gesloopt.

Echter...

Om onduidelijke redenen is loc 202 achtergebleven bij de werkplaats Manggarai in Zuid-Jakarta. Daar werd hij jaren later opgemerkt door de Indonesian Railway Preservation Society, Friends of CC200.

holechistorie.nl

Na jaren van verwaarlozing werd de loc in 2007 weer toonbaar, getooid in de kleuren zoals hij was aangetroffen.

Wikipedia
Statische loc 3202 met (reproductie?) nummerplaten van de 3201 te Tanjung Priok, mei 2009

In 2009 werd ESS 3202 voor het eerst tentoongesteld tijdens de inhuldiging van het nieuwe station Tanjung Priok door president Yudhoyono op 28 april.
In september van dat jaar werd de loc versleept naar Balai Yasa Manggarai, waar de loc jarenlang gestaan had en nu rijvaardig gemaakt werd. De resultaten daarvan werden in 2013 getest op het station van Depok. Motoren, veel installaties en stroomafnemers werden uit een Rheostatic KRL-treinstel overgezet.

Rezza Habibie via dhr. Platjouw/holechistorie.nl

Wikipedia
Een groot deel van de huidige uitrusting van ESS 3202 is afkomstig van Rheostatic, leverancier van modern treinmaterieel aan Indonesië

De loc werd hardblauw gespoten, de oorspronkelijke kleur die men uit een HEEMAF-folder meende af te leiden.

Dat is echter niet correct, want de locomotieven hadden bij aflevering juist een bescheiden bruine kleur. Dat de locomotief in de HEEMAF-folder blauw was schijnt gekomen te zijn doordat de bruine mengkleur op dat moment niet af te drukken was.

Locomotief ESS 3202 in haar opvallende jasje rijdt nog zelden, vanwege problemen met de oude overbrenging die door nieuwe regelgeving met betrekking tot cultureel erfgoed niet mag worden vervangen. De loc staat momenteel in de werkplaats Manggarai Yasa Hall.

Wikipedia
ESS 3202 op station Jakarta Kota, onderweg naar Tanjung Priok Station, 17 augustus 2022

Tot slot nog een recent filmpje van een rijdende "3201"/(3)202, nog steeds liefkozend "Bonbon" genoemd.
In Indonesië is de loc zelfs zo populair, dat er een digitale 3D-versie van bestaat voor Train Simulator, in verschillende uitvoeringen (tot NS-geel aan toe) en zelfs een wel aardig slapstick-achtig filmpje dat een Indonesiër met veel hulp van een vertaalprogramma in elkaar gedraaid heeft.

De loc is zelfs te zien op Google Maps (bekijk de foto's links).

Deels off-topic (de locserie 3200 komt er wel degelijk in voor) kwam ik op mijn zoektocht ook nog dit filmpje tegen. Mijn Indonesisch is niet erg goed, maar de beelden vond ik al waardevol genoeg om die met jullie te delen. De treinstellen die je ziet zijn in ieder geval voor een deel ook van HEEMAF/Werkspoor afkomstig en stammen uit dezelfde periode.
« Laatst bewerkt op: 16 September 2023, 16:33:26 door 1200blauw »

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Hengelo's eerste elektrische locomotief
« Reactie #1 Gepost op: 15 September 2023, 19:02:05 »
Op YouTube is ook het eea te vinden over het spoor in Indonesie.

En deze zag ik ook:
https://www.youtube.com/watch?v=rBokmkwHjjI

Karben

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 September 2023, 19:18:05 »
Dank voor dit overzicht.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

FreekH

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 September 2023, 20:24:28 »
 (y) Heerlijk lees- & kijk-voer  (y)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #4 Gepost op: 15 September 2023, 21:48:51 »
Ik zal van het weekend eens kijken naar nog wat foto’s van die loc die in Hengelo gemaakt zijn tijdens de bouw en die ik hier nog niet tussen zag.

Rob
Tbinnebarretije…

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2023, 08:16:07 »
Interessant stuk  (y)
Mvh Steef

kar

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 September 2023, 08:28:23 »
Dank voor het delen, interessant stuk spoorgeschiedenis.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Wies

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 September 2023, 10:34:09 »
Een interessant stukje uit de plaats waar ik ben geboren en getogen.

Hier nog een link naar wat (oude) foto's vanuit de lucht: https://beeldbank.nimh.nl/foto-s/?mode=gallery&view=horizontal&q=hengelo&rows=1&page=1&fq%5B%5D=search_s_mediatype:%22Foto%27s%22

Op diverse foto's is, met enige kennis van de wegenstructuur in Hengelo, de ligging van de Heemaffabrieken uit te maken. Ook de aansluiting van het (proef)spoor met het "reguliere" spoor richting Borne/Almelo nabij de IJsselcentrale is goed zichtbaar op de eerste en derde foto.

Allen een fijn weekend.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Rob Ellerman

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 September 2023, 10:50:27 »
Ik zal van het weekend eens kijken naar nog wat foto’s van die loc die in Hengelo gemaakt zijn tijdens de bouw en die ik hier nog niet tussen zag.

Rob

Ik heb het volgende gevonden (ik heb ze gefotografeerd met de IPad omdat de scanner onbereikbaar is op het moment :():

Wat ik aan deze foto mooi vind, afgezien van het historische aspect, is dat ie in het onderste deel van de loc met de hand geretoucheerd is…

Alle foto’s en tekeningen in deze post: collectie Rob Ellerman
« Laatst bewerkt op: 16 September 2023, 11:41:15 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 September 2023, 11:13:43 »
Ik heb al eens eerder op internet een filmpje  (Of toch  alleen deze zelfde foto's ?)gezien van de proefrit ,
waar bovenstaande foto s ook van zijn,
Wat een mooie lok is dit! :D
Hij lijkt een beetje op zijn kleinere broer bij de toenmalige Furka Oberalb Bahn  serie 30-?? de z,g,n, Balconlok. (y)
Ik heb van deze lok een model van de 37.
Peter
« Laatst bewerkt op: 16 September 2023, 11:51:07 door Peter Kleton. Reden: eerst verkeerde maatschappij naam gebruikt.. »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #10 Gepost op: 16 September 2023, 12:40:08 »
Een interessant stukje uit de plaats waar ik ben geboren en getogen.

Hier nog een link naar wat (oude) foto's vanuit de lucht: https://beeldbank.nimh.nl/foto-s/?mode=gallery&view=horizontal&q=hengelo&rows=1&page=1&fq%5B%5D=search_s_mediatype:%22Foto%27s%22

Op diverse foto's is, met enige kennis van de wegenstructuur in Hengelo, de ligging van de Heemaffabrieken uit te maken. Ook de aansluiting van het (proef)spoor met het "reguliere" spoor richting Borne/Almelo nabij de IJsselcentrale is goed zichtbaar op de eerste en derde foto.

Allen een fijn weekend.

Met vriendelijke groet,
Wies.

Ik ben eveneens in Hengelo geboren en getogen. Ik vroeg me als kind altijd af hoe het spoor bij de Heemaf werd aangesloten op het NS-spoor. Op één van de foto's zag ik dus dat de lijn via de IJsselcentrale liep. Ik herkende de koeltorens, die ook al weer verdwenen zijn.
De gesloopte kerk aan het Mitchamplein was een Gereformeerde kerk.  Een vriendje ging daar naartoe, maar de bouw van de kerk toonde ook het gereformeerde karakter. De Hervormde (waterstaats)kerk staat aan de Deldernerstraat.
Het aardige is dat Heemaf staat/stond aan het begin van de Indische buurt, aan de Bankastraat.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #11 Gepost op: 16 September 2023, 15:50:07 »
Bedankt voor de leuke reacties!

Ik heb het volgende gevonden (ik heb ze gefotografeerd met de IPad omdat de scanner onbereikbaar is op het moment :():

[foto's]

Alle foto’s en tekeningen in deze post: collectie Rob Ellerman

Geweldig! Vooral die tekeningen en elektrische schema's zijn voor mij nieuw. Ik zou ze graag eens wat beter bekijken. Zou je die nog een keer op de flatbed willen leggen wanneer je er weer de beschikking over hebt / zin in hebt / tijd voor hebt? Dank ook voor het delen van de foto's.
Ook op jouw foto's van de loc met de grote 6 erop is te zien welk bedrijfsnummer het betreft. Dat valt me op. Dat het 3206 niet is staat voor mij eigenlijk wel vast. Dan ben ik wel benieuwd hoe dat nu precies in elkaar zat. Zou 3206 niet op tijd klaar zijn geweest? Ik weet inmiddels dat de tweede batch, dus 3203-3206, in twee scheepsladingen verzonden is, eentje van drie locs en één apart. Zou 3206 zijn nagezonden? Iemand die het weet?

De gesloopte kerk aan het Mitchamplein was een Gereformeerde kerk.  Een vriendje ging daar naartoe, maar de bouw van de kerk toonde ook het gereformeerde karakter. De Hervormde (waterstaats)kerk staat aan de Deldernerstraat.
Het aardige is dat Heemaf staat/stond aan het begin van de Indische buurt, aan de Bankastraat.

Ik kwam als kind vaak aan de Bankastraat, omdat mijn vader daar werkte. Nu je Gereformeerde Kerk zegt klinkt dat bekend. Ik bedoelde inderdaad die aan het Michampleintje. Ik vond het wel een mooi gebouw. Jammer dat het weg is. Dat HEEMAF tegen de Indische buurt aan lag is in dit verband wel een aardig toeval natuurlijk.

Die luchtfoto's zijn geweldig. Inderdaad is in één oogopslag duidelijk hoe het HEEMAF-lijntje liep. Ik had helemaal niet door dat het ook door de centrale gebruikt werd, hoe voor de hand liggend dat natuurlijk ook is.

Een stukje geschiedenis dat onderbelicht is gebleven is de periode 1942-1976. Ik kan daar maar weinig over vinden, maar dat maakt des te nieuwsgieriger eigenlijk. Mocht iemand dat gat kunnen invullen...

Rob Ellerman

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 16 September 2023, 18:35:18 »
Die loc-tekeningen en dat elektrische schema van de apparatenkast staan op een A3, om en om. Mijn scanner kan alleen A4 hebben, dus in die zin moet ik je teleurstellen.

Rob
Tbinnebarretije…

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 16 September 2023, 20:20:19 »
Als een set A4-tjes scannen. Eea kan weer aan elkaar worden gezet met Microsoft Stitch.
Mvrgr

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #14 Gepost op: 17 September 2023, 08:22:18 »
Ik hoop dat je de moeite wilt doen, maar ik kan niet in je agenda kijken natuurlijk (y)

Ik heb inmiddels weer wat meer info verzameld. Het blijkt dat de Indonesian Railway Preservation Society in tegenstelling tot mijn eerdere bericht slechts een voorstel heeft ingediend om ESS 3202 te behouden bij de raad van bestuur van de PT Kereta Api (de Indonesische spoorwegen). Dat voorstel is in overweging genomen, waarna het Manggarai Yasa Center, de werkplaats van de spoorwegen in Manggarai, ermee aan de slag is gegaan. Op 12 juli 2007 werd bij de werkplaats een ceremonie gehouden voor de voltooiing van het eerste deel van de restauratie. Die werd bijgewoond door het personeel van de werkplaats, personeel van het operationele gebied van PT Kereta Api. 1 Djakarta en overige belangstellenden.

heritage.kereta-api.co.id

heritage.kereta-api.co.id