Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door MichielB
Vandaag om 22:06:54
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: Welke loc voor Badische Eilzugwagen L384601/701/801/901 TP III  (gelezen 1057 keer)

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2865
  • Duitsland TP III/IV
Welke loc voor Badische Eilzugwagen L384601/701/801/901 TP III
« Gepost op: 14 September 2023, 20:00:08 »
Ik zit met een probleem. Ik ben in het bezit van een aantal Liliput Badische Eilzugwagen L384601/701/801/901 TP III.
Mijn vraag, welke loc('s) kan ik hier voor zetten? Google levert weinig of geen resultaten qua afbeeldingen.
« Laatst bewerkt op: 16 September 2023, 11:59:22 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Dilemma.
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2023, 20:46:52 »
Ik zou zeggen een Br18.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2865
  • Duitsland TP III/IV
Re: Dilemma.
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2023, 21:01:29 »
Tom,

Die machine had er zeker voor gepast maar daar zit het dilemma in, BR 181 werd al in 1956 buiten dienst gesteld en ik zit met mijn tijdperk richting '60 - '65.
Grt, Ronald.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Dilemma.
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2023, 21:59:50 »
Hebben de rijtuigen het wel veel langer volgehouden dan dat? Namelijk houten rijtuigen uit de gruppe 05...

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • Steel is king!
Re: Dilemma.
« Reactie #4 Gepost op: 15 September 2023, 09:39:43 »
Misschien helpt Wikipedia ?
en mogelijk ook nog deze pagina
« Laatst bewerkt op: 15 September 2023, 09:44:24 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Dilemma.
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2023, 10:23:29 »
Die laatste pagina helpt niet zoveel, die beschrijft alleen de stalen typen vanaf eind jaren twintig.

De Liliput-wagens zijn strikt genomen ook geen Eilzugrijtuigen, maar sneltreinrijtuigen.
Die zullen in hun nadagen vast wel voor "minderwaardige" treinen zijn ingezet

Wat zoeken verder zoeken, geeft de informatie dat de inzet van wagens met een houten opbouw vanaf 1962 sowieso niet meer toegelaten was bij de DB
https://www.modellbahn.net/index.php/startseite/vorbildinformationen-db-ep-iii/zugbildung-db-ep-iii/114-zugbildung-ep-iii-d-zug-mit-vorkriegs-d-wagen
Citaat
Besonders die Drehgestellwagen mit (blechverkleidetem) Holzaufbau der Länderbahnzeit waren in einem schlechten Zustand und durften aufgrund ihrer schwächeren Konstruktion nicht so freizügig eingesetzt werden, wie es ein wirtschaftlicher Betriebsablauf erfordert. Sie wurden daher nach 1952 zügig abgestellt und waren ab 1962 nicht mehr im Personenverkehr zugelassen. Brauchbare Bauteile (Rahmen, Fahrwerk, Drehgestelle) wurde in Umbauprogrammen (4yg, MPw4) weiterverwendet.

De kans dat deze rijtuigen dus tussen 1960 en 1962 nog veel ingezet werden, is dus al niet meer zo groot, een trein uit alleen maar dit type rijtuigen zo mogelijk nog minder waarschijnlijk.
Qua tractie zou het dan gewoon iedere loc zijn die de DB voorhanden had voor regionale treinen.
« Laatst bewerkt op: 15 September 2023, 10:27:33 door Quinzeedied »

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • Steel is king!
Re: welke loc voor een Badische Eilzugwagen L384601/701/801/901 TP III
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2023, 14:19:34 »
Zijn niet heel veel van die wagens gesloopt en de onderstellen 'gestandaardiseerd' omgebouwd tot Umbauwagens?
Edit. Staat al in je quote.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5402
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: welke loc voor een Badische Eilzugwagen L384601/701/801/901 TP III
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2023, 14:58:51 »
Ik zie dat het rijtuigen uit tijdperk 3 zijn. Als trekkracht zou je kunnen denken aan locomotieven van de series 18.1, 18.4, 18.5, 18.6, 38.10, 39, 64, 75.0, 75.4, 75.10, 78, en E44, om maar wat te noemen.
De Baureihe 18.3, Badische IVh zou mooi geweest zijn, maar die stond toen al aan de kant, behalve een drietal dat voornamelijk onderweg was voor het Versuchsanstalt in Minden.

Groet,
Bas

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2865
  • Duitsland TP III/IV
Re: welke loc voor een Badische Eilzugwagen L384601/701/801/901 TP III
« Reactie #8 Gepost op: 15 September 2023, 15:36:56 »
Mannen en  moderatieteam

Dank voor de reacties en veranderen van topicnaam.

@Bas,

Dan ga ik voor een BR 39, 3810, 64, 7510-12 en 78 zijn al aanwezig en hebben een eigen stam rijtuigen.
Een 181 had ook gekunt maar zoals ik al eerder schreef ging deze al in '56 buiten dienst.
Een BR E44 is ook een goede kandidaat omdat  deze in die regio(Höllentalbahn en Schwarzwald) heeft gereden.
Grt, Ronald.