Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Duvel
Vandaag om 22:12:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
  

Auteur Topic: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek  (gelezen 7067 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Gepost op: 11 September 2023, 16:20:45 »
Bewegende pantografen kennen we wel, vooral in de schalen H0 en groter zijn deze al lange tijd normaal. Maar in schaal N  ???

Ik loop al best lang mee in het digitale spoor N wereldje, maar ik heb het nog niet eerder gezien. Een digitale locomotief met volledig sound en lichtfuncties voorzien van bewegende pantografen.

Tot vandaag:
https://youtu.be/fhsPlVVDWyc?feature=shared

Vandaag heb ik vanuit Guppingen een model mogen ontvangen ter demonstratie. Met speciale dank aan De Kleine Meppel voor het bewerkstelligen.

Het model staat gepland voor uitlevering in oktober. Dus de consument moet nog even geduldig afwachten.

Op de Digitale Infodag (www.digitaleinfodagen.nl) zullen wij de BR 103 meenemen en demonstreren. Daarna zullen we de demo tonen in onze winkel.

Wat vinden jullie? Naar mijn mening heeft Minitrix de lat op digitale mogelijkheden in schaal N een stuk hoger gelegd!

Mijn oprechte hulde aan de ontwerpers in Güppingen.

Groetjes Martin
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Reactie #1 Gepost op: 11 September 2023, 17:28:24 »
Waanzinnig  (y)
Als het in een N-loc kan is het zo jammer dat het niet standaard in H0 zit.
Ik ben benieuwd naar hoe het is gedaan, ook met een draadje zoals bij Märklin?
Ooit is proberen in m’n trek/duw locs het voor elkaar te krijgen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
    • Bouw van mijn baan
Re: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Reactie #2 Gepost op: 11 September 2023, 18:01:16 »
Inderdaad waanzinnig....
Als ze nu ook in de personenwagens de 'pootjes' van de draaistellen eens weg weten te werken, dan wordt het nog wel eens wat  :D

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5025
Re: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Reactie #3 Gepost op: 11 September 2023, 18:07:13 »
Voor H0 ben ik bezig  ;). Nog even en je kan je huidige E-locs retrofitten met bewegende panto's. N schaal is wat lastiger  :-X

@Martin
Ik ben erg benieuwd naar de motor die er in zit. Kunnen we een plaatje van de binnen kant zien?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Reactie #4 Gepost op: 11 September 2023, 18:21:14 »
Ik ben benieuwd!
En wacht met spanning af haha.
Een LSM 101 en Piko 143+110 graag
 ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Reactie #5 Gepost op: 11 September 2023, 18:26:33 »
Aan de buitenzijde zie je niets. Geen draadje of iets zichtbaar.

In de handleiding op pagina 19 en 22 doen ze wat uit de doeken:
https://static.maerklin.de/damcontent/66/a3/66a3d855c64afad54df1fdb7d46bdb0d1667885526.pdf

Ik ben morgen de hele dag op locatie, maar wil woensdag de kap inderdaad even liften om te zien hoe ze dat gedaan hebben.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2023, 18:28:30 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Reactie #6 Gepost op: 11 September 2023, 18:58:51 »
Ja met zo’n draadje is niet mijn 1e keuze zeg maar.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1399
Re: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Reactie #7 Gepost op: 11 September 2023, 19:11:21 »
Nou ja, dit is met een lip aan de onderste arm van de pantograaf die in een schuifje haakt, dat levert wel een groter gat op in het dak. Het zal wel een stuk onderhoudsvriendelijker zijn omdat je pantograaf en aandrijving makkelijk los kan monteren.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2023, 19:13:04 door Quinzeedied »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Reactie #8 Gepost op: 12 September 2023, 00:46:59 »
Ik weet niet.
De gebruiksaanwijzing (tandheugel naar binnen duwen) en explosietekening zeggen mij dat de pantografen "actief" naar boven geduwd worden. Benieuwd hoe goed deze dan een bovenleiding volgen.
Veertjes lijken er niet in de pantografen te zitten.
Het is eigenlijk hetzelfde principe dat roco ook toe past. Bij roco wordt de panto aktief naar beneden getrokken door de tandheugel.

Bart

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2023, 08:44:21 »
Nou ja, dit is met een lip aan de onderste arm van de pantograaf die in een schuifje haakt, dat levert wel een groter gat op in het dak. Het zal wel een stuk onderhoudsvriendelijker zijn omdat je pantograaf en aandrijving makkelijk los kan monteren.

Wel slim, zojuist de kap even gelift en inderdaad een sleufje in het dak en de panto wordt actief omhooggeduwd en valt op gewicht naar beneden. Wel slim bedacht want nu kan je tenminste fatsoenlijk onderhoud doen. Althans, wat er aan onderhoud echt nodig zal zijn.

Ik weet niet.
De gebruiksaanwijzing (tandheugel naar binnen duwen) en explosietekening zeggen mij dat de pantografen "actief" naar boven geduwd worden. Benieuwd hoe goed deze dan een bovenleiding volgen.
Veertjes lijken er niet in de pantografen te zitten.
Het is eigenlijk hetzelfde principe dat roco ook toe past. Bij roco wordt de panto aktief naar beneden getrokken door de tandheugel.

Bart


Je kan de panto gewoon op en neer duwen met de vingers, de pantograaf heeft natuurlijk zelf een eigen veerweg door het scharnier.

Maar jullie zitten goed hoor:

20230913_083105 by Martin Domburg, on Flickr

20230913_083111 by Martin Domburg, on Flickr

20230913_083124 by Martin Domburg, on Flickr
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Reactie #10 Gepost op: 13 September 2023, 10:03:48 »
Interessant concept en met een smal gleufje en een betere plaatsing van het armpje aan de panto mooier dan het van marklin bekende nylondraadje.
Toch blijven de vragen. Hoe gemakkelijk druk je de panto naar beneden. Bijvoorbeeld als je heel dun bovenleidingdraad wil gebruiken.
Welke motoren zitten erin. Als ik de 4 aansluitingen op de printplaat zo bekijk een micro-stappenmotor? Kan ik dan ook instellen hoe ver de panto naar boven gaat?

Bart

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5025
Re: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Reactie #11 Gepost op: 13 September 2023, 10:11:08 »
Ik zat even te kijken maar het lijken deze te zijn. 10 stuks voor €4  (y)

https://nl.aliexpress.com/item/32908973633.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.4ca91415ErlEIi&algo_pvid=3e6d07c8-5634-42d5-a801-87a508b32f0f&algo_exp_id=3e6d07c8-5634-42d5-a801-87a508b32f0f-0&pdp_npi=4%40dis%21EUR%215.05%213.94%21%21%215.31%21%21%4021038edc16945922100044531e91bd%2165918225369%21sea%21NL%21175003200%21S&curPageLogUid=LlWsoxOLsRCT

Ik weet niet hoe deze trein dat doet, maar met deze motor is het wel mogelijk om de hoogte in stellen. Misschien/hopelijk hebben ze daar CVs voor gebruikt. Ik zal vanavond in mijn ideeen draadje een filmpje plaatsen van mijn H0 equivalent. Ik had bedacht om de puls lengte van een functie uitgang te gebruiken voor hoogte instelling. Nu doe ik het door zelf met de multimaus de puls te regelen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Reactie #12 Gepost op: 13 September 2023, 10:14:58 »
En hoe tel je de stappen als de panto met de hand of door de bovenleiding wordt neergedrukt?
Dat is een beetje dat ik op dit systeem aan te merken heb. Als je de panto door veertjes naar boven houdt en actief naar beneden trekt hoef je de tandheugel alleen maar in een vaste positie te houden.

Bart
« Laatst bewerkt op: 13 September 2023, 10:19:25 door Bahn-AG »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5282
Re: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Reactie #13 Gepost op: 13 September 2023, 10:38:40 »
Hoogte is in te stellen met CV's... (niet heel makkelijk bereikbaar maar goed).

Uit de handleiding:
"Een bepaald bereik van de CVs is meervoudig toegewezen. Om de hoogte van de stroomafnemers in te kunnen stellen, moet er eerst gewisseld worden naar de overeenkomstige toewijzing: CV31 -> 17, CV32 -> 3 Daana kan in CVs 301 en 305 de hoogte van de stroomafnemers die omhoog staan, worden ingesteld. Om fouten later te vermijden adviseren wij daarna CV31 weer op 17 en CV32 op 0 te zetten."
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5025
Re: Minitrix 16345 BR103.1 nieuwe mijlpaal in Digitale techniek
« Reactie #14 Gepost op: 13 September 2023, 11:20:57 »
Die met dat armpje die ik thuis heb, kan je veilig tot voorbij zijn eindlimieten sturen. Als je hem zeg maar lang genoeg door zijn nul punt laat heen draaien dan weet je zeker dat hij op nul staat en vanaf dat punt kan je 'theoretisch' de hoogte goed regelen. Anders zou je een externe sensor moeten gebruiken. Ik denk als het koppel niet te hoog is, zou je dat met deze ook wel kunnen doen.

Als ik de panto omhoog beweeg dan laat ik de controller bijhouden hoe lang dat duurde. Bij het omlaag draaien pak ik dan die tijd + een klein beetje extra zodat ik zeker weet dat hij beneden is.

Als je met je hand aan die panto roert, dan noem ik dat "oneigenlijk gebruik" van de machine.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)