Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Rehausen2 door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: De oude lijn in de NRC  (gelezen 1271 keer)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1367
  • Southern....de oude dan
De oude lijn in de NRC
« Gepost op: 30 August 2023, 22:23:50 »
Een (volgens mij) goed gedocumenteerd artikel in de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/08/30/tussen-leiden-en-dordt-komen-alle-spoorproblemen-samen-a4173117?utm_campaign=share&utm_medium=clipboard&utm_source=clipboard&utm_term=in-metabox

Natuurlijk eigenlijk niks nieuws in dit volle landje, maar ik schrik telkens weer opnieuw van de doorlooptijd voor een nieuw station. Verder staat er o.a. in dat Leiden CS weer eens gerenoveerd gaat worden; ben benieuwd.

Grtz Gerard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #1 Gepost op: 31 August 2023, 08:04:13 »
Het artikel zit achter betaalmuur.

In Leiden grootse plannen met bebouwing rond Stationsplein zag ik dinsdag op TV-West.

Zou "Nieuwe plannen voor Oude Lijn" geen betere titel zijn!?


« Laatst bewerkt op: 31 August 2023, 08:46:34 door hrp »
Groet,
      Ronald

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22560
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #2 Gepost op: 31 August 2023, 08:16:01 »
Ja, interessant artikel. Gaat over de noodzaak de capaciteit tussen Leiden en Dordrecht uit te breiden vanwege allerlei nieuwbouwwijken en andere activiteiten. En hoeveel moeite dat momenteel kost door een rij oorzaken: procedures, geen personeel, hogere rente, ingewikkeld wegens druk spoorgebruik, er is sowieso onderhoud nodig om de dijklichamen geschikt te maken voor meer en zwaardere treinen, etc. etc. Ze weten nu al dat het budget moet worden opgehoogd, maar dat speelt pas over een paar jaar.

Als voorbeeld wordt genoemd een nieuw station RijswijkBuiten bij een wijk die al wordt gebouwd. De verwachting is dat het station over negen jaar in gebruik kan worden genomen. Over station Kethel wordt al gesproken zo lang ik me kan herinneren. En er worden nog drie nieuwe stations genoemd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #3 Gepost op: 31 August 2023, 08:54:10 »
Ja, interessant artikel. Gaat over de noodzaak de capaciteit tussen Leiden en Dordrecht uit te breiden vanwege allerlei nieuwbouwwijken en andere activiteiten. Over station Kethel wordt al gesproken zo lang ik me kan herinneren.

Waar Station Kethel zou/zal komen.
Rechts tramtrace...

Oude Lijn: alleen tussen Delft Campus en Schiedam liggen er nog maar twee sporen...
« Laatst bewerkt op: 31 August 2023, 08:55:51 door hrp »
Groet,
      Ronald

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22560
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #4 Gepost op: 31 August 2023, 09:50:44 »
Voor zover ik weet worden tussen Rijswijk en Rotterdam de facto twee sporen gebruikt. Ik las in het artikel dat de tweede buis in Delft volgend jaar in gebruik wordt genomen. De twee voormalige Hoek van Holland sporen tussen Schiedam en Rotterdam hebben nog niet veel nut. Dat komt pas als Delft-Zuid - Schiedam viersporig is geworden ergens in 20??.

Er wordt ook gesproken over een nieuw station Rotterdam Van Nelle, Rotterdam Stadionpark en Dordrecht Leerpark. Kennelijk nieuwbouwplannen rond de Delftse Schie. Zie ik wel zitten.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #5 Gepost op: 31 August 2023, 10:18:13 »
Het station gaat er toch komen.
"Rijk, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag en Rotterdam kondigen een hebben een gezamenlijke investering van € 4,8 miljard aan, in de bereikbaarheid de regio. Hierover zijn zij het eens geworden." Zie https://schiedam24.nl/nl/nieuws/nieuws/miljarden-maken-viersporigheid-en-station-kethel-mogelijk/22439.
Ronald

Sh.t: de link werkt niet meer!
Deze wel: https://mrdh.nl/nieuws/mega-investering-bereikbaarheid-woningbouw-zuid-holland

@Henk: volgens mij zijn er recent aanpassingen gerealiseerd om op korte termijn tussen Schiedam en Rotterdam CS meer capaciteit te hebben?
Waar zou er langs de Delftse Schie gebouwd kunnen worden; Spaanse Polder?
« Laatst bewerkt op: 31 August 2023, 10:25:39 door hrp »
Groet,
      Ronald

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22560
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #6 Gepost op: 31 August 2023, 10:47:04 »
Ah ja, samen met het in gebruik nemen van de tweede buis in Delft, wordt de capaciteit dan toch groter op korte termijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #7 Gepost op: 31 August 2023, 15:46:26 »
NRC is hier een beetje van oude wijn (2021) in nieuwe zakken (2023): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98773.msg3222318764#msg3222318764
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #8 Gepost op: 31 August 2023, 17:46:40 »
 :)
Heeft NRC vaker last van.
Groet,
      Ronald