Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:05:48
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
  

Auteur Topic: De oude lijn in de NRC  (gelezen 1269 keer)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1367
  • Southern....de oude dan
De oude lijn in de NRC
« Gepost op: 30 August 2023, 22:23:50 »
Een (volgens mij) goed gedocumenteerd artikel in de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/08/30/tussen-leiden-en-dordt-komen-alle-spoorproblemen-samen-a4173117?utm_campaign=share&utm_medium=clipboard&utm_source=clipboard&utm_term=in-metabox

Natuurlijk eigenlijk niks nieuws in dit volle landje, maar ik schrik telkens weer opnieuw van de doorlooptijd voor een nieuw station. Verder staat er o.a. in dat Leiden CS weer eens gerenoveerd gaat worden; ben benieuwd.

Grtz Gerard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #1 Gepost op: 31 August 2023, 08:04:13 »
Het artikel zit achter betaalmuur.

In Leiden grootse plannen met bebouwing rond Stationsplein zag ik dinsdag op TV-West.

Zou "Nieuwe plannen voor Oude Lijn" geen betere titel zijn!?


« Laatst bewerkt op: 31 August 2023, 08:46:34 door hrp »
Groet,
      Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #2 Gepost op: 31 August 2023, 08:16:01 »
Ja, interessant artikel. Gaat over de noodzaak de capaciteit tussen Leiden en Dordrecht uit te breiden vanwege allerlei nieuwbouwwijken en andere activiteiten. En hoeveel moeite dat momenteel kost door een rij oorzaken: procedures, geen personeel, hogere rente, ingewikkeld wegens druk spoorgebruik, er is sowieso onderhoud nodig om de dijklichamen geschikt te maken voor meer en zwaardere treinen, etc. etc. Ze weten nu al dat het budget moet worden opgehoogd, maar dat speelt pas over een paar jaar.

Als voorbeeld wordt genoemd een nieuw station RijswijkBuiten bij een wijk die al wordt gebouwd. De verwachting is dat het station over negen jaar in gebruik kan worden genomen. Over station Kethel wordt al gesproken zo lang ik me kan herinneren. En er worden nog drie nieuwe stations genoemd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #3 Gepost op: 31 August 2023, 08:54:10 »
Ja, interessant artikel. Gaat over de noodzaak de capaciteit tussen Leiden en Dordrecht uit te breiden vanwege allerlei nieuwbouwwijken en andere activiteiten. Over station Kethel wordt al gesproken zo lang ik me kan herinneren.

Waar Station Kethel zou/zal komen.
Rechts tramtrace...

Oude Lijn: alleen tussen Delft Campus en Schiedam liggen er nog maar twee sporen...
« Laatst bewerkt op: 31 August 2023, 08:55:51 door hrp »
Groet,
      Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #4 Gepost op: 31 August 2023, 09:50:44 »
Voor zover ik weet worden tussen Rijswijk en Rotterdam de facto twee sporen gebruikt. Ik las in het artikel dat de tweede buis in Delft volgend jaar in gebruik wordt genomen. De twee voormalige Hoek van Holland sporen tussen Schiedam en Rotterdam hebben nog niet veel nut. Dat komt pas als Delft-Zuid - Schiedam viersporig is geworden ergens in 20??.

Er wordt ook gesproken over een nieuw station Rotterdam Van Nelle, Rotterdam Stadionpark en Dordrecht Leerpark. Kennelijk nieuwbouwplannen rond de Delftse Schie. Zie ik wel zitten.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #5 Gepost op: 31 August 2023, 10:18:13 »
Het station gaat er toch komen.
"Rijk, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag en Rotterdam kondigen een hebben een gezamenlijke investering van € 4,8 miljard aan, in de bereikbaarheid de regio. Hierover zijn zij het eens geworden." Zie https://schiedam24.nl/nl/nieuws/nieuws/miljarden-maken-viersporigheid-en-station-kethel-mogelijk/22439.
Ronald

Sh.t: de link werkt niet meer!
Deze wel: https://mrdh.nl/nieuws/mega-investering-bereikbaarheid-woningbouw-zuid-holland

@Henk: volgens mij zijn er recent aanpassingen gerealiseerd om op korte termijn tussen Schiedam en Rotterdam CS meer capaciteit te hebben?
Waar zou er langs de Delftse Schie gebouwd kunnen worden; Spaanse Polder?
« Laatst bewerkt op: 31 August 2023, 10:25:39 door hrp »
Groet,
      Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #6 Gepost op: 31 August 2023, 10:47:04 »
Ah ja, samen met het in gebruik nemen van de tweede buis in Delft, wordt de capaciteit dan toch groter op korte termijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #7 Gepost op: 31 August 2023, 15:46:26 »
NRC is hier een beetje van oude wijn (2021) in nieuwe zakken (2023): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98773.msg3222318764#msg3222318764
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De oude lijn in de NRC
« Reactie #8 Gepost op: 31 August 2023, 17:46:40 »
 :)
Heeft NRC vaker last van.
Groet,
      Ronald