Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 14:14:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:10:54
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
Welke kleur is Roco oud bruin? door Rob Ellerman
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:23:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
  

Auteur Topic: Wat betekent wat bij de ICR's..?  (gelezen 5471 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #15 Gepost op: 16 August 2017, 12:39:21 »
Zo zijn ze ontworpen en toegelaten. Rond 1980 was er geen reden om meer dan 160 in Nederland te rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #16 Gepost op: 16 August 2017, 12:56:30 »
Wat is technisch de reden waarom ICRn niet harder mogen dan 160 km/u terwijl de Duitse (klassieke) intercity en TEE-rijtuigen in de jaren 70 en 80 al 200 km/u reden op bepaalde trajecten (achter zo'n BR 103-serie). En de huidig RailJet-rijtuigen van de ÖBB die op Neubaustrecke zelfs 230 kunnen achter een Taurus (is ook een trek-duwcombinatie net zoals nu bij de Intercity-direct). Heeft dit met de draaistellen te maken die eronder zitten of lopen ze uit de rails als ze harder gaan?
Heeft inderdaad met de draaistellen te maken  en het ontbreken van magneetremmen. Als die er, zoals bij ICL/ICK rijtuigen, wel onder hadden gezeten mochten ze ook 200 km/h. Navraag leerde mij dat het niet zo eenvoudig was om er een stelletje magneten onder te zetten. Daarvoor waren de draaistellen niet geschikt.
Groeten Joop, machinist Lls

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1379
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #17 Gepost op: 16 August 2017, 13:54:56 »
Heeft inderdaad met de draaistellen te maken  en het ontbreken van magneetremmen. Als die er, zoals bij ICL/ICK rijtuigen, wel onder hadden gezeten mochten ze ook 200 km/h. Navraag leerde mij dat het niet zo eenvoudig was om er een stelletje magneten onder te zetten. Daarvoor waren de draaistellen niet geschikt.

De draaistellen zijn toch gewoon Franse Y32-draaistellen? Die zijn ook geschikt gemaakt voor 200 km/h (zonder magneetrem zo te zien op foto's). Lijkt me toch vooral een kwestie van hoe zinvol het was (en nog steeds is) om 200 km/h te kunnen rijden.

En de huidig RailJet-rijtuigen van de ÖBB die op Neubaustrecke zelfs 230 kunnen achter een Taurus (is ook een trek-duwcombinatie net zoals nu bij de Intercity-direct).

De RailJet-rijtuigen zijn niet echt te vergelijken met de Intercity-direct of ICRm-trekduw, aangezien de rijtuigen van de Railjet onderling een vaste koppeling hebben in plaats van een schroefkoppeling.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #18 Gepost op: 16 August 2017, 15:32:07 »
En het zal misschien ook met afstanden te maken hebben? In Frankrijk en Duitsland kun je nog een beetje vaart maken. In Nederland ben je net een beetje op snelheid of je moet al weer in de remmen voor het volgende station  :)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #19 Gepost op: 16 August 2017, 16:12:51 »
De draaistellen zijn toch gewoon Franse Y32-draaistellen? Die zijn ook geschikt gemaakt voor 200 km/h (zonder magneetrem zo te zien op foto's). Lijkt me toch vooral een kwestie van hoe zinvol het was (en nog steeds is) om 200 km/h te kunnen rijden.
Mja, ik vertel alleen maar wat de ingenieur van Nedtrain (tevens goede kennis van ons) mij vertelt heeft. Draaistellen waren niet geschikt en ook niet voorbereid.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #20 Gepost op: 16 August 2017, 21:46:16 »
Wat is technisch de reden waarom ICRn niet harder mogen dan 160 km/u terwijl de Duitse (klassieke) intercity en TEE-rijtuigen in de jaren 70 en 80 al 200 km/u reden op bepaalde trajecten (achter zo'n BR 103-serie). En de huidig RailJet-rijtuigen van de ÖBB die op Neubaustrecke zelfs 230 kunnen achter een Taurus (is ook een trek-duwcombinatie net zoals nu bij de Intercity-direct). Heeft dit met de draaistellen te maken die eronder zitten of lopen ze uit de rails als ze harder gaan?

Het is een beetje appels met peren vergelijken, dan wel een kip en ei verhaal.

Eerst maakt men de keuze, of men heeft de ambitie dat men op bepaalde trajecten waar dat mogelijk is, 200 km/h wil gaan rijden.
Vervolgens wordt het traject en het materieel daarop aangepast.
De ambitie had men in Duitsland al in 1965, toen de E 03 gebouwd werd.
Na een aantal jaren proefritten bleek voor (TEE) rijtuigen de combinatie schijf- en magneetrailrem voldoende voor de remweg.
Voor het rijcomfort bleek nog een andere maatregel nodig, hydraulische dempers in de draairichting van de draaistellen, om het slingeren tegen te gaan.

In Nederland was er in die tijd nog lang geen sprake van zo snel rijden. Dus bestelt men rijtuigen met de op dat moment gebruikelijke maximum snelheid, 160 km/h, zonder extra aanpassingen om nog sneller te rijden.

In principe zijn alle rijtuigen die geschikt zijn voor 160 km/h, ook geschikt te maken voor 200 km/h. Maar dat vergt extra investeringen in reminstallatie en slingerdempers. Het is aan de spoorwegmaatschappij om dat wel of niet te doen.

De ICR's zijn nooit bedoeld geweest om over een HSL te rijden. Dat ze daar nu wel rijden, is en blijft een noodoplossing.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2017, 21:47:49 door VictorPM »

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #21 Gepost op: 16 August 2017, 22:49:12 »
ICR is bijvoorbeeld ook niet drukdicht en dat is wel zeer wenselijk.
Jeanne Kok