Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 20:59:36
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Wim Romijn
Vandaag om 20:38:47
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 20:29:14
US diorama in H0 door Joz
Vandaag om 20:15:03
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Silvolde
Vandaag om 19:43:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
Vandaag om 19:41:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 19:34:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 18:44:25
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Tom Z.
Vandaag om 17:44:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
  

Auteur Topic: Wat betekent wat bij de ICR's..?  (gelezen 5779 keer)

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Gepost op: 23 April 2008, 17:59:12 »
Ik ben van plan om op mijn modelbaan een trein met ICR-rijtuigen rond te laten rijden; zeker nu er van LS Models (op een nog af te wachten moment) heel wat uitvoeringen gaan verschijnen.

Maar ik kom - ook met zoekwerk op dit forum, wikipedia en internet in het algemeen - niet helemaal uit welke type rijtuigen er nu precies zijn.

Ik heb al gevonden dat ICR-1 rijtuigen voor het buurlandverkeer betreffen, ICR-2 zijn rijtuigen voor het binnenland, ICR-3 zijn beneluxrijtuigen en ICR-4 zijn rijtuigen voor het buurland (en deels benelux). Waarschijnlijk is dit na de renovatie tot ICRm niet zo, maar dat weet ik niet precies.

Ik heb ook al gevonden dat A staat voor eerste klas en B voor tweede klas, BKD is een tweede klas rijtuig met keuken en bagageruimte, Bf is een rijtuig met plaats voor fietsen.

Maar wat is nu precies het verschil tussen BD en BDs en Bs= Voor zover ik kan ontdekken zijn dit allemaal stuurstandrijtuigen of is er toch een verschil? En wie kan mij vertellen wat SF en SR zijn?

Graag wil ik tot een compleet lijstje komen. Welke rijtuigen komen voor in welke ICR serie en wat betekenen de verschillende afkortingen precies? Het volgende weet ik:

ICR-1
  • A
  • B
  • BKD
  • BD
  • Bf
  • BDs
ICR-2
  • A
  • B
ICR-3
  • A
  • B
  • AB
  • BD
  • Bs
ICR-4
  • A
  • B
  • BKD
  • SF
  • SR

Maurice

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #1 Gepost op: 23 April 2008, 18:09:14 »
Maar wat is nu precies het verschil tussen BD en BDs en Bs= Voor zover ik kan ontdekken zijn dit allemaal stuurstandrijtuigen of is er toch een verschil? En wie kan mij vertellen wat SF en SR zijn?
BD is geen stuurstand, maar als ik het goed heb een 2e klas rijtuig met dienst of bagageruimte.
Bs is de stuurstand van een benelux
BDs is stuurstand voor ICRm

SF is denk ik een fietsenrijtuig en SR is een salonrijtuig.

Voor afkortingen kan je ook hier kijken ;)

Groet,
Bruno
« Laatst bewerkt op: 23 April 2008, 18:17:07 door Bruno »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8600
  • Spoor N
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #2 Gepost op: 23 April 2008, 18:26:54 »
Van een ICR SR en SF heb ik nog nooit gehoord, waar heb je die gevonden?

SF is geen fietsenrijtuig, een f staat voor fiets.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Anoniem

  • Gast
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #3 Gepost op: 23 April 2008, 19:19:50 »
Van een ICR SR en SF heb ik nog nooit gehoord, waar heb je die gevonden?

Ik ook niet, maar misschien is een van beide het koninklijk rijtuig? 't Is maar een wilde gok ;D.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #4 Gepost op: 23 April 2008, 19:25:21 »
Hoe het zit met die bouwseries weet ik niet, maar er zijn grofweg drie groepen rijtuigen; buurland, binnenland en Benelux. Bij ongereviseerd ICR waren er buurland-A, -B en -BKD; binnenland-A en -B; Benelux-A, -AB, -B, -BKD en -Bs*. Na de revisie zijn er buurland-A, -B, -BD en -Bf; binnenland-A, -B en -BDs**; Benelux-A, -B en -BD***.
*Bs zijn nooit gereviseerd en gaan eruit binnen niet al te lange tijd.
**BDs zijn omgebouwd uit buurlandrijtuigen en hebben dus bijvoorbeeld wel klaptreden.
***Ook een aantal 'normale' buurlandrijtuigen is overgegaan naar Hispeed, er bestaan in die kleuren dus zowel Benelux- als normale buurlandrijtuigen.

Verder zijn/waren er nog allerlei al dan niet tijdelijke ombouwvarianten, zoals het koninklijk rijtuig (SR), IC+, het bioscooprijtuig, etc.  Martijn Haman schrijft daar op zijn site het een en ander over.

Julius

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #5 Gepost op: 23 April 2008, 21:56:46 »
Verder zijn/waren er nog allerlei al dan niet tijdelijke ombouwvarianten, zoals het koninklijk rijtuig (SR), IC+, het bioscooprijtuig, etc.  Martijn Haman schrijft daar op zijn site het een en ander over.

Mijn dank voor deze site! Het is me al weer een stuk duidelijker. Het rijtuig SR is inderdaad het Koninklijk rijtuig (de S staat voor salon) en ik kom nog aardig wat leuke varianten tegen, die volgens Brekelmans Modelbouw ook in model gaan verschijnen (o.a. het bioscooprijtuig.

Overigens denk ik dat ik bij SF consequent een typefoutje heb gemaakt en dat dit ook gewoon een Bf moet zijn. Bij het nalezen van het pdf-bestandje op de site Het Openbaar Vervoer Railnieuws zag ik geen SF staan bij de ICR-4. Dit moet dus gewoon Bf zijn.

Ik ben al een heel eind, maar als er nog aanvullingen zijn dan hoor ik ze graag!

Maurice

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8600
  • Spoor N
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2008, 22:09:36 »
Ik ook niet, maar misschien is een van beide het koninklijk rijtuig? 't Is maar een wilde gok ;D.
Dacht ik al, alleen de SF kon ik niet plaatsen. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2008, 22:10:36 »
Science Fiction. DAt zijn speciale groene icr. Met koepels en die zweven boven de baan.
Voor grootspoorfoto's zie site

obicham

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #8 Gepost op: 31 May 2008, 04:00:31 »
makkelijke manier om te zien of het een landloper of omringende landen is
in het registratie nummer staat 70 of 77 draai dit om en je krijgt ol (omringende landen) LL (landloper) op dit moment lopen er enkel icrm 3/4 rond in ns kleur
de icrm in de roze witte  strepen zijn 1/2
 OL icrm is exact hetzelfde als een LL met dit kleine verschil er zit een extra schakelaar in de hs kast .

Hanzelijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #9 Gepost op: 31 May 2008, 11:05:26 »
met hoeveel rijtuigen reed een ICR-2 serie en wat was de samenstelling, hoeveel A-rijtuigen en hoeveel B-rijtuigen?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8600
  • Spoor N
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #10 Gepost op: 31 May 2008, 12:01:11 »
@Obicham: Er rijdt ook nog ICR 1/2 rond in de NS kleuren hoor. ICR 3 rijdt juist in de Hispeed kleuren want dit waren de oude Benelux rijtuigen.

@Hanzelijn: 0-12, ze reden door elkaar met de andere series ICR.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

obicham

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #11 Gepost op: 31 May 2008, 12:07:17 »
Dan hebben ze het mij fout geleerd.
Het geleerde:
3/4 alluminium strips om de plafondplaten
1/2 stekkers op andere plaatsen zoals de hispeed.

Maar als jij betere info hebt  deel deze dan ff met me :-)

Hanzelijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #12 Gepost op: 31 May 2008, 12:10:43 »
ik bedoel meer wat was de verhouding 1e klas (A) en 2e klas (B)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8600
  • Spoor N
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #13 Gepost op: 31 May 2008, 12:12:13 »
ICR-3 is Benelux en nu Hispeed voor zover ik weet, aangevuld met nog wat rijtuigen uit de serie ICR4.

@Hanzelijn: A BKD B B, aangevuld met nog 1 of 2 B's. Ligt aan de trein.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Wat betekent wat bij de ICR's..?
« Reactie #14 Gepost op: 16 August 2017, 12:28:44 »
Wat is technisch de reden waarom ICRn niet harder mogen dan 160 km/u terwijl de Duitse (klassieke) intercity en TEE-rijtuigen in de jaren 70 en 80 al 200 km/u reden op bepaalde trajecten (achter zo'n BR 103-serie). En de huidig RailJet-rijtuigen van de ÖBB die op Neubaustrecke zelfs 230 kunnen achter een Taurus (is ook een trek-duwcombinatie net zoals nu bij de Intercity-direct). Heeft dit met de draaistellen te maken die eronder zitten of lopen ze uit de rails als ze harder gaan?
Groetjes,
John