Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:05:31
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Mijn-bouw Indonesie door Hans K
Vandaag om 19:44:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 19:01:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
  

Auteur Topic: TGV Sud Est seinbeeld: waarom een topsein?  (gelezen 914 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
TGV Sud Est seinbeeld: waarom een topsein?
« Gepost op: 25 August 2023, 23:32:03 »
Dag allen, hoop dat dit het goede forum is, het is vrij algemeen maar gaat over het grote voorbeeld denk ik.

Ik heb voor de leukigheid een TGV Sud Est aangeschaft. Sinds het Lima model uit kwam vond kleine Biesje dat al een interessant ding zo op de speelgoedbeurs bij de RAI, zag er supersnel uit en knal oranje. Weer eens wat anders als die groene oude zooi (Mat46 die ik nu wel leuk vind :P ) Dit betreft een redelijk nieuwe versie van Jouef, dus er vallen geen panto's te pimpen :P . Ook heeft het stel al LED front- en sluitseinen. Wel nog die kopelingen tussen de motorbakken en rijtuigen mooier maken, dat gapende gat kan natuurlijk niet.

Maar wat wel ontbreekt is een werkend topsein. Dus die heb ik er 'even' in gefrot met een warm witte LED op F1. Maar waarom heeft de Franse TGV dit topsein? De SNCF rijdt bij mijn weten met tweepunts frontseinen. Is dit speciaal voor de hoge snelheids lijnen? Of werd er al rekening mee gehouden dat de stellen over de grens zouden gaan?

Mvg,

Robert

Kaptein Koek

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: TGV Sud Est seinbeeld: waarom een topsein?
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2023, 08:25:21 »
Dit is maar een idee, geen feit. Maar als je kijkt naar waar dat topsein zit. Helemaal bovenaan. In heuvelachtig landschap is zo'n hoog licht veel eerder zichtbaar dan de lagere lampen. Helemaal als er 300km wordt gereden.
Met vriendelijke groet,
Sjoerd

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4424
Re: TGV Sud Est seinbeeld: waarom een topsein?
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2023, 10:31:50 »
3e sein is verplicht op de LGV
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: TGV Sud Est seinbeeld: waarom een topsein?
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2023, 18:00:46 »
Dank voor de informatie Kapitein Koek en Dave met 7 puntjes (y)

Ik had getracht deze info op te snorren met Google, maar mijn Frans is treh teribleuh en Google translate vertaalt spoorweg jargon niet helemaal lekker denk ik. Nu weet ik in ieder geval dat ik het niet voor Jodocus heb ingebouwd. Nu mijn Thalys PBA nog, deze is iets lastiger doordat het topsein lager is en door de lichtbreking van het plastic het er al snel uitziet als een zoeklicht voor UFO's :(

Mvg,

Robert

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4424
Re: TGV Sud Est seinbeeld: waarom een topsein?
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2023, 18:12:33 »
Deepl.com vertaald vaak beter dan Google is mijn ervaring.

Overigens hou er rekening mee dat voor de Thalys je licht wit moet zijn, geen geel.
Op de HSL is ( in Nl elk geval) alleen drie witte lampen toegestaan.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2023, 18:14:10 door Dave....... »
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: TGV Sud Est seinbeeld: waarom een topsein?
« Reactie #5 Gepost op: 26 August 2023, 19:26:41 »
Hoi, dank voor de extra info.

Mijn Thalys PBKA heeft onderin nog de originele gloeilampjes, bovenin zit een warmwite LED. Voor de PBA heb ik onderin een setje nieuwe lampglaasjes met LED verlichting van Jouef geregeld ooit (zoals ook in het Sud Est stel zit). Veel mooier als de transparante massieve klontjes die Lima gebruikte. Dit is ook warmwit, niet super fel koud wit licht. Geen Mehano toestanden :) (daar zaten gele LEDs in)

Toen ik nog in Amsterdam woonde stond ik vaak op metrostation Lelylaan te wachten op de metro als er een Thalys voorbij reed op de spoorlijn ernaast, het was mij toen ook al opgevallen dat ze witte lichten voerden. Het leek mij logisch daar de treinen ook door België, Frankrijk en ook Duitsland (PBKA) moesten kunnen flitsen.

Mvg,

Robert