Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin My world, motor heeft kuren door Hans.F
Vandaag om 11:41:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:38:00
Oud model gangbaar maken door Torikoos
Vandaag om 11:29:41
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Polderbaan(tje) 0,3m2 door tothebeach
Vandaag om 10:28:18
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorzeven
Vandaag om 10:21:56
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Rondom Charlois door Vislijn
Vandaag om 09:56:35
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 09:29:13
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 09:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:01:05
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:49:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
  

Auteur Topic: TGV Sud Est seinbeeld: waarom een topsein?  (gelezen 947 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2290
    • Biesje.nl
TGV Sud Est seinbeeld: waarom een topsein?
« Gepost op: 25 August 2023, 23:32:03 »
Dag allen, hoop dat dit het goede forum is, het is vrij algemeen maar gaat over het grote voorbeeld denk ik.

Ik heb voor de leukigheid een TGV Sud Est aangeschaft. Sinds het Lima model uit kwam vond kleine Biesje dat al een interessant ding zo op de speelgoedbeurs bij de RAI, zag er supersnel uit en knal oranje. Weer eens wat anders als die groene oude zooi (Mat46 die ik nu wel leuk vind :P ) Dit betreft een redelijk nieuwe versie van Jouef, dus er vallen geen panto's te pimpen :P . Ook heeft het stel al LED front- en sluitseinen. Wel nog die kopelingen tussen de motorbakken en rijtuigen mooier maken, dat gapende gat kan natuurlijk niet.

Maar wat wel ontbreekt is een werkend topsein. Dus die heb ik er 'even' in gefrot met een warm witte LED op F1. Maar waarom heeft de Franse TGV dit topsein? De SNCF rijdt bij mijn weten met tweepunts frontseinen. Is dit speciaal voor de hoge snelheids lijnen? Of werd er al rekening mee gehouden dat de stellen over de grens zouden gaan?

Mvg,

Robert

Kaptein Koek

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: TGV Sud Est seinbeeld: waarom een topsein?
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2023, 08:25:21 »
Dit is maar een idee, geen feit. Maar als je kijkt naar waar dat topsein zit. Helemaal bovenaan. In heuvelachtig landschap is zo'n hoog licht veel eerder zichtbaar dan de lagere lampen. Helemaal als er 300km wordt gereden.
Met vriendelijke groet,
Sjoerd

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: TGV Sud Est seinbeeld: waarom een topsein?
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2023, 10:31:50 »
3e sein is verplicht op de LGV
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2290
    • Biesje.nl
Re: TGV Sud Est seinbeeld: waarom een topsein?
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2023, 18:00:46 »
Dank voor de informatie Kapitein Koek en Dave met 7 puntjes (y)

Ik had getracht deze info op te snorren met Google, maar mijn Frans is treh teribleuh en Google translate vertaalt spoorweg jargon niet helemaal lekker denk ik. Nu weet ik in ieder geval dat ik het niet voor Jodocus heb ingebouwd. Nu mijn Thalys PBA nog, deze is iets lastiger doordat het topsein lager is en door de lichtbreking van het plastic het er al snel uitziet als een zoeklicht voor UFO's :(

Mvg,

Robert

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: TGV Sud Est seinbeeld: waarom een topsein?
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2023, 18:12:33 »
Deepl.com vertaald vaak beter dan Google is mijn ervaring.

Overigens hou er rekening mee dat voor de Thalys je licht wit moet zijn, geen geel.
Op de HSL is ( in Nl elk geval) alleen drie witte lampen toegestaan.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2023, 18:14:10 door Dave....... »
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2290
    • Biesje.nl
Re: TGV Sud Est seinbeeld: waarom een topsein?
« Reactie #5 Gepost op: 26 August 2023, 19:26:41 »
Hoi, dank voor de extra info.

Mijn Thalys PBKA heeft onderin nog de originele gloeilampjes, bovenin zit een warmwite LED. Voor de PBA heb ik onderin een setje nieuwe lampglaasjes met LED verlichting van Jouef geregeld ooit (zoals ook in het Sud Est stel zit). Veel mooier als de transparante massieve klontjes die Lima gebruikte. Dit is ook warmwit, niet super fel koud wit licht. Geen Mehano toestanden :) (daar zaten gele LEDs in)

Toen ik nog in Amsterdam woonde stond ik vaak op metrostation Lelylaan te wachten op de metro als er een Thalys voorbij reed op de spoorlijn ernaast, het was mij toen ook al opgevallen dat ze witte lichten voerden. Het leek mij logisch daar de treinen ook door België, Frankrijk en ook Duitsland (PBKA) moesten kunnen flitsen.

Mvg,

Robert