Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 18:34:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Welke winkel voert deze merken? door Eric v C
Vandaag om 17:59:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 17:50:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:28:02
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 17:19:01
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:54:01
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33

Auteur Topic: Zoemende decoders en flikkerende verlichting  (gelezen 1150 keer)

W. Dagevos

• Offline Offline
Zoemende decoders en flikkerende verlichting
« Gepost op: 25 August 2023, 22:18:59 »
Goede avond,

Aangezien ik geen vaste modelbaan heb, haal ik zo nu en dan eens wat rails uit om mijn trots verzamelde modelletjes een parade rondje te laten rijden.

Na jarenlang met een rode multimaus / 10764 Roco booster gespeeld te hebben, heb ik mijzelf getrakteerd op de z21. Niet de Z21 maar ook geen "start" model.

Leuk en aardig, wat gespeeld in de app. Wat treintjes laten rijden.. en wat mij opviel is dat van een hoop treinstellen de binnenverlichting erg flikkerd. Alsof er een stoorsignaal is. Dit kon ik mij niet herrineren. Tegelijkertijd viel op dat eigelijk alle ESU lokpilots echt een zoemend geluid maken. Niet zodanig hard dat het daadwerkelijk storend is, maar wel hard genoeg om het te horen en dat ik mijzelf de vraag stel: is dit wel normaal? Aantal verschillende loks en stellen geprobeerd, maar allemaal hetzelfde euvel. Zoemende decoders en flikkerende AUX uitgangen. Hmm vreemd.. maar dat is mij nooit eerder opgevallen? Nou uit de oude doos die trouwe Roco 10764 genomen. Zelfde voeding gebruikt, multimaus omgeprikt, kabels van de rails omgeprikt.. en je raad het al. Geen flikkerende lichten, geen zoemende decoders.

Is dit fenomeen al eens eerder opgevallen? Is er ook oorzaak en bekend en belangrijkste.. een oplossing voor? Kan het überhaupt kwaad? Of is het gewoon een vervelende bijkomstigheid van de nieuwe technieken.

Wie o wie kan mij helpen.

bask185

• Offline Offline
Re: Zoemende decoders en flikkerende verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 25 August 2023, 22:28:45 »
Het enige verschil, wat ik kan bedenken, in baanspanning tussen Multimaus/versterker en de z21 zijn de railcom cutouts. Dat zijn spanningsloze momentjes waarin decoders terug kunnen praten naar de centrale. Het is later aan DCC toegevoegd. Ik weet niet met 100% zekerheid of dat dit veroorzaakt. Het is mogelijk.

Je kan met de maintenance tool railcom uitzetten in de z21, het verschil observeren en de resultaten posten. Als je die booster straks met z21 wilt blijven gebruiken, moet je railcom sws uitzetten. Die boosters kunnen er ook niet mee overweg.

Citaat
... Of is het gewoon een vervelende bijkomstigheid van de nieuwe technieken.
Ja precies dit. Er bestaan perfect werkende DCC decoders die niet of niet goed met railcom om kunnen gaan. Sommige fleischmann decoders gaan kruipen en er zijn ook verscheidene accessoire decoders die niet of niet goed meer werken als railcom aanstaat.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 August 2023, 22:49:08 »
Gooit een z21 niet ook motorola op de baan?

Bart

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 August 2023, 23:05:49 »
Goed opgemerkt. Hij kan MM2 maar hij doet het alleen als je hem dat vertelt. Je kan het uitzetten in de maintenance tool, kan geen kwaad immers. Maar volgens mij gaat hij pas MM2 uitsturen wanneer je de z21 dat vertelt met de z21 app of met een computer programma. Met de multimaus kan je hem dat niet vertellen. MM2 zou overigens geen verklaring zijn voor de flikkering van de verlichting.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 25 August 2023, 23:47:27 »
Citaat van: Bahn-AG
Gooit een z21 niet ook motorola op de baan?

Yep, doettie...

Citaat van: bask185
Hij kan MM2 maar hij doet het alleen als je hem dat vertelt. Je kan het uitzetten in de maintenance tool, kan geen kwaad immers. Maar volgens mij gaat hij pas MM2 uitsturen wanneer je de z21 dat vertelt met de z21 app of met een computer programma. Met de multimaus kan je hem dat niet vertellen.

Half correct. Hij heeft 3 standen: Geen/Nooit MM, Altijd MM, alleen "On Demand". Is idd alleen via de Maintenance of de App te regelen.

Citaat van: bask185
MM2 zou overigens geen verklaring zijn voor de flikkering van de verlichting.

Incorrect. dat is juist reden voor het flikkeren. ( assymetrisch rail-protocol )

Dus advies:

RailCom uitzetten en MM generatie op "Nooit".

Grtzz,
Karst

[Edit]

Zoemende decoders komt door RailCom, Flikkerende verlichting door MM

[/Edit]

spock

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 August 2023, 00:17:24 »
Zoemende motoren is ook een ESU dingetje

Mvg spock

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

bask185

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 August 2023, 08:06:23 »
Citaat
Half correct. Hij heeft 3 standen: Geen/Nooit MM, Altijd MM, alleen "On Demand"
Dat weet ik, maar uit de fabriek staan die dingen standaard op beide . Er is geen app/pc gebruikt alleen een Multimaus. Dus ik dacht dat hij met deze combinatie geen MM2 pakketjes zou uitklokken. En nu denk ik dat ik een oscilloscoop nodig heb, meten = weten.. Ik weet bijvoorbeeld niet of er MM2 idle pakketjes in de mix gaan  ???

Dan zou dat ding dus op MM2 moeten staan en ik vind dat vreemd, maar ik heb vreemdere dingen gezien...

Wat ik vreemder vind, is dat strips gaan flikkeren door asymmetrische signalen. Als je nou MM2 of DCC door een gelijkrichter gooit dan hoor je gelijkspanning over te houden...tenzij
.. er zitten toch wel gelijkrichters op die dingen? Of is er iets wat ik niet weet. ::)

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 August 2023, 09:14:09 »
Je hebt in ieder geval last van een asymetrisch signaal als een stroomafnamepool wordt gebruikt als gemeenschappelijke plus voor de functieuitgangen. Ik heb zuiver Motorola gereden en het gebibber was over bij gebruik van de blauwe draad. Misschien heeft Dagevos een paar Fleischmannlocs met zespolige aansluitplug?

Bij een multiprotocolsignaal kan je van alles en nog wat verwachten. Nou ja, het is zeker de moeite waard Motorola uit te zetten en te kijken wat er gebeurt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 26 August 2023, 10:57:30 »
Wat ik vreemder vind, is dat strips gaan flikkeren door asymmetrische signalen. Als je nou MM2 of DCC door een gelijkrichter gooit dan hoor je gelijkspanning over te houden...tenzij
.. er zitten toch wel gelijkrichters op die dingen? Of is er iets wat ik niet weet. ::)
Uhm... bij gebruik van een rail als retour loopt er slechts gedeeltelijk stroom: alleen negatief óf alleen positief. Dat betekent dat die gelijkrichter geen donder gaat doen, immers, slechts 1 helft van de gelijkrichter werkt, verder loopt er geen stroom. Het signaal gaat niet meer door 0. Daarnaast zijn sommige systemen gewoon zo gebouwd dat de aan-tijd korter is dan de uit-tijd of andersom, waardoor knipperen al snel op gaat vallen, zeker als je je hoofd snel beweegt of een video-opname maakt.

Daarnaast worden de meeste diodes/gelijkrichters gespecificeerd op een sinus van 50 of 60 Hz. Ja, de meesten zijn tegenwoordig heel goed en draaien hun hand niet om voor een paar kiloHertz blokgolf, maar je zal net zien dat er een goedkope variant op zo'n strip zit die het in bijna alle gevallen prima doet, maar níet goed om kan gaan met een signaal in die vorm en daardoor z'n werk niet goed doet.

W. Dagevos

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 August 2023, 11:30:23 »
Goedemorgen allen,

Bedankt voor de uitgebreide en behulpzame reacties. Na wat Google en Youtube, de maintenance tool op de laptop aan de gang gekregen.

Track signal type stond op DCC Only en activate RailCom aangevinkt.
Activate RailCom uitgevinkt en Write. En per direct stopt het flikkeren van de lichten en het zoemen van de decoders. Alles is weer stabiel en fluisterstil.

Het is jammer dat ik geen video kan posten, maar het resultaat is bevredigend.

Om nog even kort op een aantal vragen te reageren.

Heer Dagevos heeft diverse merken locomotieven op de baan, van Piko tot LS Models. Allemaal hadden ze hetzelfde euvel.

Ik heb geen ervaring met, dat zoemende motoren een ESU dingetje zijn. Overigens waren het ook de DR80010 ledstrips die ineens erstig flikkeren. (Is nu ook opgelost)

Kan het overigens nog kwaad? Of kan ik nu nog ergens anders tegen aanlopen nu RailCom uitgevinkt is?

Nogmaald hartelijk dank voor de tips! Zeer behulpzaam.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 August 2023, 13:04:25 »
Citaat
Of kan ik nu nog ergens anders tegen aanlopen nu RailCom uitgevinkt is
Nou je hebt waarschijnlijk voorkomen dat je ooit ergens tegen aan zal lopen in de toekomst.

Hoe heb je die strips eigenlijk aangesloten? Gewoon 2 stroomafnemers direct aangesloten zoals meeste mensen doen?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

W. Dagevos

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 August 2023, 14:28:02 »
Hallo Bas,

Ik gebruik enkel DR80010 strips. Deze zijn met geïntegreerde DCC decoder. Dus het antwoord op je vraag: Ja.
Alle andere treinstellen, sluit ik mijn ledstrips aan op een AUX uitgang van de decoder. Ik gebruik enkel ESU lokdecoders en functiedecoders.
Voor toepassingen i.c.m. een ESU decoder gebruik ik aluminium ledstrips van 50cm, voor relatief betaalbaar bedrag verkrijgbaar bij o.a. een grote verkoopsite die zijn waren, voornamelijk vanaf de andere kant van de aardbol verstuurd.

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #12 Gepost op: 26 August 2023, 14:52:48 »
Ik heb tientallen DR80010 LEDstrips in rijtuigen gebouwd en altijd met een 470 of 680 elko. NOOIT een flikkering te zien, ook niet als ik ze met de daartoe bestemde CV's dim. Railcom gebruik ik niet.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus