Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:30:54
Mijn-bouw Indonesie door Pauldg
Vandaag om 12:30:15
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Reinout van Rees
Vandaag om 11:49:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56

Auteur Topic: Oud spoortraject Eifel  (gelezen 1522 keer)

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
Oud spoortraject Eifel
« Gepost op: 21 August 2023, 18:45:56 »
Hoi hoi,

Geen idee of iemand me hier kan helpen, aangezien het Duits spoor gerelateerd is, maar wie niet waagt niet wint, er zijn voldoende liefhebbers van Duits spul hier op het forum, en ook die historisch materiaal kennen/weten, dus wie weet.

Mijn grootouders woonden vroeger in de Eifel, grootvader was beroepsmilitair in het Belgisch leger, gevestigd in de kazerne van Vogelsang in de Duitse Eifel.
Toen we steeds naar hen reden, deden we dat door het bos in Eupen, en kwamen we zo via het boerengat Mutzenich in Duitsland om vandaar via de binnenwegen richting Einruhr te rijden, en zo naar Vogelsang.
Nu ik heb altijd geweten dat we daar over een kleine enkelsporige spoorlijn moesten rijden, en ik meen me heel vaag te herrineren dat we daar 1x zelfs eens een woeste diesel hebben tegengekomen, ik durf het niet met zekerheid zeggen, maar ik zou denken dat het een V200 was.

Wat zoekwerk op Google heeft me alvast deze oude kaart opgeleverd van de oude Eifelbahnen :

https://eifelfuehrer.de/images/Burgen/Eifel-Bahnstrecken/Eifelbahnen-1000.jpg

En het stukje dat voor mij interessant is, bevindt zich in het gebied : Muddzenich - Monchau - Simmerrath - Schleiden.

Echter veel meer dan dat vind ik er momenteel niet over terug.
Heeft iemand enig idee welke spoorlijn dit juist was, en van waar naar waar hier de treinen reden en met welk materiaal ?
Ik ben dus al vrij zeker van de V200 ( i think ), met vermoedellijk iets van zilverlingen of die oude groen middeninstijgwagens, misschien ook de rode schienenbussen, en daarvoor vrij zeker ook nog iets van duitse stomers, maar geen idee welke.

Iemand die me meer info kan bezorgen over dit stukje Duitsland en wat er zo allemaal over het spoor reed ?
Of is er iets van lectuur/naslagwerk over dit deel spoor ?

Bedankt alvast.

Duits-lijntjefan

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
    • duitslijntje.info
Re: Oud spoortraject Eifel
« Reactie #1 Gepost op: 21 August 2023, 19:05:43 »
Zou het de Vennbahn kunnen zijn, van grofweg Aken naar Luxemburg? Deze slingert zo'n beetje over de grens van België en Duitsland. Tegenwoordig ligt er tot Walheim nog spoor, en daar zit een historische railvereniging die ieder jaar een open dag organiseert in en om het oude station.

Er is een leuk Youtubefilmpje over, alhoewel dat vooral over grenszaken gaat: https://www.youtube.com/watch?v=KEM_cp6hVeM

d.vanaalst

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2023, 19:20:55 »
Hoi,

Als ik je omschrijvingen zo lees, kan het bijna niet anders dan de Vennbahn zijn. Vanuit Eupen, die kaarsrechte weg richting Mützenich, dan passeer je daar de Vennbahn. Grenstechnisch een ingewikkeld stukje, tegenwoordig is deze spoorlijn grotendeels omgebouwd tot fietspad. (Overigens fijn fietsen) Ben er toevallig vorige week nog geweest.

Omdat de spoorlijn Belgisch grondgebied is geworden na WO-1 en de gebieden eromheen niet is de inzet van woeste diesels zeker denkbaar.

Ik heb even in het boek Eisenbahnchronik Eifel (isbn: 978-3-8446-6410-2) gekeken, daar zijn bijna 30 pagina's aan deze spoorlijn gewijd, en daar ontdek ik geen foto's van de inzet van V200's op deze lijn. Wel foto's van br 215 en br 211 (V100) met redelijk korte houttreinen. Dan zie ik als datum tweede helft jaren 70 staan. Ik weet niet of dat klopt met jouw leeftijd/herinnering?

Groet Dennis
Groeten Dennis

RdJ

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2023, 20:02:35 »
Dat lijkt me ook de Vennbahn, paar jaar geleden in het topic "25 jaar geleden" heb ik wat foto's geplaatst uit 1993 toen het nog als museumbaan in gebruik was.

4 september 1993

Van mij wat foto's iets dichter bij huis: De Vennbahn met de 50.3666
Sinds 1989 was de Vennbahn als Museumspoorlijn in gebruik, helaas is het treinverkeer in 2001 alweer beëindigd.

Bij Bütgenbach

Tussen Sourbrodt en Kalterherberg

Tussen Raeren en Eupen

Tot slot in Eupen

Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2023, 20:04:57 »
Ook ik hou het op Vennbahn (wikipedia). Zeg maar "Aken-Luxemburg over wat nu de Duits-Belgische grens is". Vroeger lag de grens 25 km verder België in. Het filmpje in het tweede bericht geeft een leuk idee van hoe raar het nu is.

Het laatste stuk richting Luxemburgse grens was na de 2e wereldoorlog stuk, de lijn eindigde in St Vith, een stuk ten zuiden van waar jij het gezien hebt. Beetje goederenvervoer, denk tot 1980 ofzo. Er takte een lijn af verder België in (weer wikipedia), die is in de jaren 90 voor toeristenvervoer met stoomlok gebruikt. Zo'n grote Duitse lok van de BR50, (of die hadden 'em naar de ZLSM overgedaan?). Ah, ik zie dat Ron zonet foto's ervan op de Vennbahn heeft neergezet: mooie!

Ook takte er een lijn naar Duitsland af (url=https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_45A]weer wikipedia
) via Losheim.
Daar ging ook wel wat goederenvervoer naar toe, er zat een groot houtverwerkend bedrijf bij de grens. Dus: dikke Belgische diesel.
Militair vervoer kwam ook daarlangs en dan de Vennbahn op in "jouw" richting. Deels dikke Belgische diesel, deels Duitse.

Qua museumperiode kan je wat bij http://www.vennbahn.de/ vinden. Op de pagina "Bilder" vind je bijvoorbeeld een v200-achtige lok, de DDR variant ervan. Daar hebben ze veel mee gereden

Bij die plaatjes zie ik ook ergens een echte v200 staan, maar die zat dacht ik niet in hun eigen materieelvoorraad.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 21 August 2023, 22:06:47 door Reinout van Rees. Reden: Plaatje als link, want http werkt niet lekker binnen https »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2023, 20:56:52 »
Bedankt al allemaal voor de info. Allemaal heel interessant.
Periode waar ik het over heb, vermoed dat ik toen ergens tussen 8 a 12 jaar was, dus periode 1988-92.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #6 Gepost op: 21 August 2023, 21:07:40 »
Het gaat inderdaad de Vehnbaan zijn.

Ik denk niet dat het hier is, maar hier zie je nog wel een overweg :

https://www.google.be/maps/@50.5651003,6.2342371,3a,75y,145.61h,88.31t/data=!3m9!1e1!3m7!1s6_bveany76lggQjuQn18yw!2e0!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i54?entry=ttu

Ik ben er vrij zeker van, dat het hier was ( de volgende kleine baan richting Eifel ), de Kirschensteinweg :

https://www.google.be/maps/@50.5750868,6.2380928,3a,75y,110.38h,104.87t/data=!3m9!1e1!3m7!1s_TUX5ypeJuhrlfZySl7H9Q!2e0!7i16384!8i8192!9m2!1b1!2i54?entry=ttu

Spijtig genoeg ligt daar blijkbaar dus helemaal de fietsostrade.

Is er daar toevallig nog iets op te zien van de voormalige spoorweg ( oude signalisatie, baanwachtershuisjes ofzo ) ?

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #7 Gepost op: 21 August 2023, 22:26:08 »
Her en der staat nog een seinpaal. Stationsgebouwen zijn er ook deels nog wel. Onder Monschau ligt nog een stuk lijn waar ze met railfietsen overheen rijden.
Als je er fietst proef je best wel wat van de geschiedenis, op de ene plek meer dan de andere. Sowieso leuk traject!
In Raeren ligt de spoorlijn er nog, toevallig zag ik zonet op een Duits forum een linkje naar deze korte video, er ging voor het eerst weer een trein naartoe. (Hoewel op het forum gezegd werd dat er elke paar jaar wel een onderhoudstrein van de Belgische infrabeheerder langs komt, maar goed).

Een paar voorbeelden uit 2015, toen ik daar fietste.

Waismes. Gebouwen staan er nog. Zoals op veel plekken staan er ook goede informatieborden met foto's van hoe het vroeger was.

Hierboven twee foto's uit Sourbrodt. Seinhuis staat er nog, en ook nog wat seinen.

Bij Kaltenherberg is er nog iets voor de dorstige loks.

Qua boek is Hommage a la Vennbahn een erg mooie en uitgebreide. Tweetalig, Duits en Frans. Goede beschrijving van de lijn, de geschiedenis en het vervoer. Ook het latere museumverkeer wordt niet vergeten.
Je kan het ook rechtstreeks bij het museum kopen. Het museum is ook een goede informatiebron. Het zit in St Vith op het vroegere stationsterrein.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2023, 00:10:15 »
De Vennbahn ligt zeker voor de hand maar ook de Oleftalbahn lijkt hier in beeld te komen. Die ging vanaf Kall (aansluiting Eifestrecke) over het dorpsplein van Olef naar Schleiden. Daar was veel militair vervoer door de DB, waarbij inderdaad V160 en V200 werden ingezet. Reguliere personentreinen reden ook met Umbauwagen en Schienenbusse.
Zie https://de.wikipedia.org/wiki/Oleftalbahn

Het militaire verkeer ging naar de grote Bundeswehr aansluiting te Schleiden-Höddelbusch vanwaar de militaire oefenplaats Vogelsang (B) het doel was. Die werd in 2006 gesloten nadat het pantsertransport vier jaar eerder was gestaakt.

Meer plaatjes o.a. op
https://bw-kottenheim.de/viewtopic.php?t=235 en http://www.die-zugfolgestelle.de/cgi-bin/bild.cgi?bild=5300330

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 22 August 2023, 09:02:48 »
Misschien kun je via railtrash nog wat vinden over de Vennbahn?

http://railtrash.jalbum.net/Vennbahn_1/index.html

http://railtrash.jalbum.net/Vennbahn_2/
Jeroen

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2023, 09:38:30 »
Rond de eeuwwisseling met veel moeite dit lijntje bereden vanuit Raeren. Het leuke van dit station is dat de wissels en seinen werden bediend met trekstangen i.p.v. draden en kettingen, de Engelse variant dus en vrij ongebruikelijk voor België cq Duitsland. Met moeite zeg ik, want Sourbrodt kwamen we wel in, maar niet zo makkelijk uit: het uitrij-wissel richting Malmedy lag vast in de verkeerde stand en iemand moest heen-en-weer met de auto van een toevallige voorbijganger om de sleutel van het wissel in Raeren op te halen ! Zodoende heb ik Sourbrodt uitgebreid kunnen fotograferen en kunnen constateren dat onderhoud aan de spoorbaan minimaal was (wat uiteindelijk ook heeft geleid tot de sluiting van deze lijn). De lijn was zeer schilderachtig met diepe bossen, vergezichten en overal bruggetjes, spoordijken en insnijdingen. In Raeren stond een werkplaats met een DeDietrich treinstel ervoor, ik ben wel benieuwd waar die gebleven is..  ???

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
« Reactie #11 Gepost op: 22 August 2023, 09:40:03 »
Overigens heeft Kibri een tijd geleden het karakteristieke seinhuis van Raeren in H0 uitgebracht, die kun je nog tegenkomen op beurzen..
Paul Bellon heeft destijds messing balustrades geproduceerd ter vervanging van de plastic exemplaren, een stuk mooier ook.

d.vanaalst

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 August 2023, 11:53:44 »
Overigens heeft Kibri een tijd geleden het karakteristieke seinhuis van Raeren in H0 uitgebracht, die kun je nog tegenkomen op beurzen..
Paul Bellon heeft destijds messing balustrades geproduceerd ter vervanging van de plastic exemplaren, een stuk mooier ook.

Weet je ook heeeel toevallig welk nummer dit exemplaar had?

Groet Dennis
Groeten Dennis