Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:38
Ucci en IB1 met Itrain door RobVille
Vandaag om 18:38:23
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 17:02:05
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 16:50:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
  

Auteur Topic: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad  (gelezen 3325 keer)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Gepost op: 11 August 2023, 20:23:18 »
Hi all,

Ik zag begin deze week dat er werkzaamheden plaatsvonden aan het spoor bij Weststad in mijn woonplaats Oosterhout.  Is vaker het geval dus geen aandacht aan gespendeerd. Gisteren er eens even langsgereden maar blijkt toch een grotere aanpassing te zijn dan ik dacht. Helaas is er veel spoor opgebroken. In het kort:

-alle sporen inclusief omloopspoor langs de loods aan de Rederijweg zijn opgebroken inclusief de aansluiting. Alle geknipte spoorsecties zijn opgestapeld en worden door Freddy Prinsen afgevoerd. Voorheen zat aan het eind van dit spoor Whirlpool ook met een spooraansluiting waarbij 1 spoor zich vertakte in de loods en de andere ernaast lag. Dit laatste stuk is al tijd geleden opgebroken maar nu dus het gehele spoor wat er naar toe heeft geleid ook weg. Wel jammer want bedrijven die aan dat spoor zaten kunnen nu nooit meer gebruik maken van het spoor omdat het nu is weggehaald.

-het wissel naar het spoor naar de Energieweg is ook verwijderd. Het spoor is -daar waar het een weg kruist- opgebroken. Er liggen dus simpelweg nog maar een paar stukken aan deze weg

-het hoge spoor op de industrieweg is afgekoppeld. Betekent concreet dat het Engels wissel bij de losplaats nu ook is vervangen door een normaal wissel.
-bij de losweg is het spoor direct langs de doorgaande weg nu geen omloopspoor meer. Het wissel ter hoogte van Jannis vaten is namelijk verwijderd. Is nu dus een kopspoor geworden.

Het emplacement naar Gefco alsmede de sporen direct aan de nieuwe losweg zijn allemaal nog intakt en deels vernieuwd.

Alles is dus wat vereenvoudigd. 

In rood hetgeen deels of compleet weg is.












Van Dura Vermeer zijn ze nog heel dit weekend bezig begreep ik van ze.

gr
Teun





Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Steel is king!
Re: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2023, 08:43:16 »
Alhoewel ik ter plaatse onbekend ben, en dus het directe nut van een dergelijke opruimactie niet kan beoordelen, is het wel duidelijk dat met het weghalen van alle mogelijke laad en losplaatsen (ik zie ook een container opslag op een van de foto's) dat we op deze manier nooit het door Europa gevraagde aandeel in goederentransport van de spoorwegen gaan halen. We bungelen al ergens ver onder de middenmoot en dat wordt er hier niet beter op.
Geldt ook hier 'Lang leve de vrachtauto'?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2023, 10:05:27 »
Geldt ook hier 'Lang leve de vrachtauto'?

en/of het binnenvaartschip.
Zie kaartje :)

Teun, in hoeverre wordt/werd er van de spooraansluitingen gebruik gemaakt?
Groet,
      Ronald

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2023, 10:25:06 »
Het is denk ik allereerst aan de ondernemers om gebruik te maken van de railaansluitingen. En als zij dat niet doen..... Binnenvaartschepen zijn aardig voor bulk, ik zie daar nog geen producten van Wirlpool mee vervoerd worden. Voorraden van consumentenproducten zijn vaak minimaal, dat betekent dus snelle transportlijnen om de voorraden weer aan te vullen als er weer een koelkastje aan een winkel geleverd is. Rail- en wegtransport zijn geschikter om fabrikaten en halffabrikaten aan bedrijven als Wirlpool te leveren.

Lang leve de vrachtwagen. Die wordt natuurlijk elektrisch.  ;D Die staat de helft van de tijd (liefst in de daluren) aan de laadpaal, want de actieradius is naadje. Het probleem met onze milieutransitie is dat we aan het eind zijn begonnen. Geen aannemer die erover denkt om te beginnen met de dakkapel en van boven naar beneden te werken en tenslotte de fundering.  ??? :-\
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2023, 10:53:00 »
Als ik naar de staat van de bielzen kijk vraag ik me af of dat spoor überhaupt ooit nog functioneel zou kunnen zijn...
Groet!  Frans

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Reactie #5 Gepost op: 25 August 2023, 23:38:51 »
De sporen op de Rederijweg werden al tijdje niet meer bereden sinds het moment dat Whirlpool paar jaar geleden haar spooraansluiting op einde van de Rederijweg heeft laten weghalen. Dit na een incident waarbij een trein een vrachtwagen heeft aangereden. Aan de Rederijweg zit nog wel een grote loods met een verhoogde losplaats maar zit al tijdje geen bedrijf meer in. Ook het spoor aan de Energieweg werd niet meer gebruikt. Hier werd in het verleden nog wel eens oud materiaal geplaatst (oude kranen Strukton) die dan bij de Ijzerboer aan de andere kant van het spoor werden gesloopt. Dat is echter al lang geleden. Er stond ook een Sik. Meest vreemde is dat het emplacement als geheel ook tijden van tientallen jaren inactief heeft gekend. Na een korte hevige opleving 20 jaar geleden en tal van klanten die aanhaakten (o.a. ook Ikea) is tegenwoordig alleen de losplaats nog in gebruik (staalplaten), Gefco met autotransporten en de Graaf Logistics (inpandige sporen) op het nieuwe gedeelte van Weststad. De sporen lijken overigens heel slecht maar zijn gewoon kapot getrokken. Zag er echt allemaal nog prima uit.

Bijgaand een korte foto impresssie.

Langs de Bovensteweg is het oude emplacement van Gefco (sporen liggen er nog maar nu grote loods voor LG geplaatst op het terrein dat vroeger vol stond met auto's.) Ook dit gedeelte wordt niet meer bereden maar is dus blijven liggen. Deze sporen zijn zeer slecht ten opzichte van de rest wat nu is weggehaald en zijn ook heel lang niet bereden). De houten dwarsliggers zijn waarschijnlijk ook echt rot.


Hier zie je nog een beetje de sporen liggen. Zijn er 3 maar bijna niet te zien. Hier stonden vroeger de wagons met auto's opgesteld. Tegenwoordig zit Gefco dus op Weststad 3 met nieuwe aansluitingen


Hier zicht op het spoor aan de Energieweg. Werd dus niet meer bereden maar was volledig intakt en aangesloten. Nu op veel plaatsen onderbroken en aansluitwissel is weggehaald








Spoor buigt naar rechts. Aan de linkerzijde zie je vervolgens de met lampen beveiligde aansluiting naar het oude Gefco emplacement zoals op voorgaande fotos te zien was.




Het spoor van de Energieweg is dus niet meer aangesloten


Hier is veel veranderd. Deze overweg was vroeg 2 sporig. Langs de Industrieweg lagen van oudsher 2 sporen langs de weg. Er is maar 1 spoor aangesloten (spoor wat naar links buigt). Het andere (meest linker)spoor ligt er nog maar is nergens meer aangesloten nu. Heel vreemd. Dit spoor werd ook nog wel eens bereden. Werd regelmatig materiaal gestald. Ook wissel in dit niet meer aangesloten spoor met pompbediening is blijven staan. Het andere spoor op de foto dat naar rechts buigt is ook versimpeld. Hier lag nog een extra wissel in om de aftakking naar de Rederijweg te bereiken. Heel het wissel is weggehaald (en de complete aansluiting) waardoor je nu feitelijk van 4 sporen naar 2 sporen bent gegaan op de Industrieweg.














Hier lag voorheen een Engels wissel. Nu normaal wissel. Let even op sporen in het wegdek in de achtergrond. Aan de rechterkant zie je het hoge spoor dat nu ook niet meer is aangesloten. Dat was het vroegere toegangsspoor tot het emplacement. Met de verplaatsing van Gefco is er een compleet nieuwe gedeelte op Weststad bijgekomen met een nieuw emplacement en kruiswissels en een nieuwe aansluitboog naar de Industrieweg.. E.e.a. was tot voor kort dus nog wel gewoon aangesloten. Let op de fotos nog even op het spoor in de bossages op de voorgrond. Dit is dus het losgekoppelde spoor aan de industrieweg.






Dit is het verdwenen stuk aan de Rederijweg. In de blauwe loods had Whirlpool een inpandige spooraansluiting en liep er ook nog een spoor naast de loods. Nu allemaal verleden tijd en met het weghalen zal al het spoorvervoer aan de Rederijweg ook niet meer terugkomen.














Duidelijk te zien is het afgegraven spoor naar de Rederijweg pal naast het hek. Daar waar het spoor is vernieuwd zat dus een aansluitwissel.





« Laatst bewerkt op: 25 August 2023, 23:40:42 door Langstraatspoorlijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Reactie #6 Gepost op: 26 August 2023, 09:39:18 »
Teun,

Prima verslag van de sporensituatie.
Je hebt er veel tijd in gestoken om zoveel foto's van soms bijna niet meer zichtbare sporen vanuit de bushbush in beeld te brengen brengen.
Dank!
Jammer natuurlijk dat er zo veel verdwijnt, want het houdt ook in dat elders het gebruik van het goederenspoor verminderd: als hier geen wagons meer geladen worden wordt die van op de bestemming ook met opbraak bedreigd. >:(
Groet,
      Ronald

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Reactie #7 Gepost op: 26 August 2023, 16:06:49 »
Snap eigenlijk niet goed waarom e.e.a. is weggehaald. Ook al wordt het niet bereden dan laat je het toch liggen...gebeurt op zo veel plaatsen.

Hier nog even snel van hoe het was.

Rederijweg verhoogde losplaats (alles nu weg)









Rederijweg van enkel naar dubbelspoor ter hoogte van de verhoogde losplaats. Stond ook pompwissel




Rederijweg bocht naar aansluiting emplacement




Koopvaardijweg. Spoor op voorgrond is oude toegangsspoor en nu dus afgekoppeld




Het verdwenen Engels wissel dat het oude toegangsspoor verbond met de 2 oude sporen naar de Industrieweg.







Industrieweg midden met wissels





Dubbelsporige overweg (nu enkelspoor)


Voormalig wissel aansluiting naar Energieweg (nu verdwenen)




Energieweg nog met oversteek spoor. Overigens lijkt het of dit ooit was voorbestemd om ook dubbelsporig te worden uitgevoerd.




Spoor lijkt in het verleden ook verder te hebben doorgelopen:




Emplacement Weststad 3; Gefco, De Graaf Logistics en Ikea met spooraansluiting waarbij de laatste niet meer gebruikt wordt. Alles is daar dubbelsporig met heus kruiswissel in het midden.












hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Reactie #8 Gepost op: 26 August 2023, 16:39:13 »
Snap eigenlijk niet goed waarom e.e.a. is weggehaald. Ook al wordt het niet bereden dan laat je het toch liggen...gebeurt op zo veel plaatsen.

Kwestie van veiligheid?
Als bijvoorbeeld de dwarsliggers verrot zijn gebeuren er ongelukken.
Groet,
      Ronald

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4774
    • Filmpjes op YouTube
Re: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Reactie #9 Gepost op: 26 August 2023, 17:06:17 »
Hoezo? Als er niet wordt gereden en dwarsliggers zijn rot, welke ongelukken gebeuren er dan?

Slechte zaak dat het wordt weggehaald. Komt niet meer terug, railgoederenverkeer ook niet. Gemeente zal het wel niet willen en als ze het wel toestaan is er vast wel een burger die gaat mekkeren.
Moet je eens over vrachtwagens vinden.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Reactie #10 Gepost op: 26 August 2023, 17:20:12 »
Hoezo? Als er niet wordt gereden en dwarsliggers zijn rot, welke ongelukken gebeuren er dan?
Dan gebeurt er niets, ook geen ongelukken.
Maar wanneer er wel een sik passeert klappen de spoorstaven om staat gansch het raderwerk stil...
Groet,
      Ronald

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4774
    • Filmpjes op YouTube
Re: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Reactie #11 Gepost op: 26 August 2023, 17:54:25 »
Wanneer er niet wordt gereden zoals Langstraatspoorlijn aangeeft passeert er ook geen sik.....
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Reactie #12 Gepost op: 26 August 2023, 20:09:23 »
Dat opbreken kan zoveel redenen hebben, grootste zal zijn dat er geen bedrijven meer zijn die willen betalen voor hun spooraansluiting en de kans is groot dat de sporen en bovenbouw gewoon einde levensduur zijn. Als het toch niet bereden word heeft het ook geen nut om de hele handel te vernieuwen.

En dat spoor kan misschien dan wel niet bereden worden maar met bv overwegen rijdt natuurlijk ook het wegverkeer overheen en dat moet ookwel veilig kunnen. En wissels leidend naar ongebruikte sporen liggen uiteindelijk ergens wel in sporen die wel bereden worden, dat dient dan ook allemaal

En je kunt het allemaal wel ongebruikt laten liggen, maar als je het later dan wel in gebruik zou moeten nemen moet je praktisch ook alles vernieuwen en opnieuw aanleggen...
« Laatst bewerkt op: 26 August 2023, 20:19:02 door Thom »

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Reactie #13 Gepost op: 27 August 2023, 00:21:07 »
Hi Thom,

Denk dat dat ook de reden is. Geen bedrijven meer die van het spoor gebruik willen maken aan de Rederijweg. De overwegen aan de Energieweg waren overigens allemaal nog prima zoals je ziet op de foto..niet verzakt of zo....  Er reed echter nooit meer een trein in de afgelopen 10 jaar. Het spoor is op al die plekken nu weggehaald en vervangen door normale bestrating. In de groenstroken ligt zoals gezegd het spoor er nog wel steeds. Hadden ze dan ook meteen net zo goed kunnen weghalen wat mij betreft.  :) We gaan het wel zien komende jaren wat het spoorvervoer naar Oosterhout gaat doen.  :)

Op maandag, woensdag en vrijdag rijdt er in ieder geval een trein. De Graaf Logistics, Gefco en op de losweg Martens met staalplaten zijn vaste waarden als het gaat om spoorvervoer.

gr
Teun

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4774
    • Filmpjes op YouTube
Re: Opbraak/aanpassingen Oosterhout Weststad
« Reactie #14 Gepost op: 27 August 2023, 09:11:06 »
En je kunt het allemaal wel ongebruikt laten liggen, maar als je het later dan wel in gebruik zou moeten nemen moet je praktisch ook alles vernieuwen en opnieuw aanleggen...

Dat is zeker waar, echter leert de ervaring dat als je het spoor weghaalt er al snel allerlei constructies en bouwsels op het trace verschijnen die een reactivering nog lastiger maken.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT