Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door FreekH
Vandaag om 00:45:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
23 November 2025, 22:13:30
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
23 November 2025, 21:41:40
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
23 November 2025, 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54

Auteur Topic: Van analoog naar digitaal?  (gelezen 3016 keer)

buurtspoorweg

• Offline Offline
Van analoog naar digitaal?
« Gepost op: 31 July 2023, 11:34:20 »
Ik overweeg mijn analoge Märklin locomotieven om te laten bouwen naar digitaal. Wissels en seinen wil ik handmatig blijven bedienen. Ik gebruik M rails.
Voor die digitalisering heb ik veel vragen, waaronder:
Welk systeem/ welke software kan ik het best aanschaffen
Kan ik contactrails (zoals 5105) blijven gebruiken, of geeft dat storing.

Wellicht is er ergens een cursus over digitalisering.

Alvast dank voor (serieuze) reacties.

bask185

• Offline Offline
Re: Van analoog naar digitaal?
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2023, 11:56:03 »
Ik heb een Crash course modeltrein elektronica gemaakt. Daarin kan je veel antwoorden op je vragen vinden. Er staat waarschijnlijk meer in dan dat je voor nu nodig heb, dus mocht je iets nog niet snappen. Sla gerust een hoofdstukje over of stel je vragen.

Een ding wat moet je snappen, is dat veel van je verwachtte antwoorden ook mening afhankelijk zijn. Sommigen vinden het fijn om achter zo'n groot ding als een EcosII of Cs3 te kruipen anderen willen een handregelaar zoals een multimaus of mobile hanteren. Ik ben zelf fan van het z21 systeem van Roco.

Citaat
Dit is geen probleem. Wat doe je daar nu mee als ik vragen mag?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2023, 12:16:07 »
Ik heb zelf niet zoveeel verstand van drierailsytemen maar er zijn nogal wat draadjes over digitaliseren van Märklin locomotieven waar je misschien wat kunt vinden wat je zoekt:

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=23611.0

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64329.0

https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/Gemakkelijk_ombouwen_deel_1.pdf

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=49541.msg797319#msg797319 (let op, de inititiefnemer van dit draadje is niet meer onder ons, dit i.v.m. eventuele vragen die je stelt.)

« Laatst bewerkt op: 31 July 2023, 13:22:56 door JoopSpoort. Reden: woordje toegevoegd »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #3 Gepost op: 31 July 2023, 13:27:36 »
Hallo Buurtspoor,

Ik heb maar een klein beetje verstand van Marklin locomotiefjes dus ..  ;)

Even je vraag in twee delen op splitsen.
Digitaliseren marklin locomotieven.
Uitgangspunt is dat alle loks vanuit de fabriek analoog zijn i.e. voor ~2000 geleverd.
Hier zijn nu grof weg drie variaties voor het ombouwen en allen niet heel lastig..

- Vervangen van het schakelrelais in de lok door een digitale decoder zoals een Uhlenbrock AnDi (75000), 76200 of Marklin 60906.
  Hierbij hoef je alleen t relais te vervangen en de spoel van de motor aan de decoder aan te sluiten (daar waar de nu de draden aan gesoldeerd zijn). Dit is een snelle ombouw. Je krijgt er een digitale lok mee, maar de loopeigenschappen zijn maar beperkt beter. De UH75000 kan ik je niet aanraden. Deze heeft wat vreemde eigenschappen zeker als je nog 'gemixt' analoog/digitaal rijdt tijdens de ombouw.

- Vervangen van t schakelrelais en ombouw naar gelijkstroom motor (Hamo magneet).
 Naast het vervangen van het schakelrelais wordt hierbij de motor met behulp van een permanent magneet die op plek van de elektro-magneet past omgebouwd naar gelijkstroom motor. Door de ombouw naar gelijkstroom motor komt er een stortvloed aan verschillende decoders beschikbaar. De grote namen (lees verkrijgbaarheid) hier in zijn Marklin, Esu, Zimo en Uhlenbrock. Wil je tijdens de ombouw van de locomotievenvloot nog op de analoge baan rijden, hou dan rekening mee dat de decoder de omschakelpuls van de trafo moet kunnen weerstaan.

- Vervangen van t schakelrelais en ombouw naar hoogvermogen motor.
Eigenlijk zoals boven, maar naast het vervangen van de elektromagneet vervang je ook de het motorschild en anker. Het anker heeft 5 armen in plaats van de 3 die in de analoge loks zitten. De loks worden hierdoor iets efficiënter en beter aan te sturen. Hiervoor zijn complete sets van Marklin voor bijna alle lokomotieven te koop, maar ook alleen de motor ombouw om zelf een 'passende' decoder te kiezen.

Voor t blijven gebruiken van de Marklin 5105 t volgende.
Als je ze voor wissel, relais of seinbesturing gebruikt zit hier geen limiterende factor aan zolang je de wissels/seinen handmatig blijft gebruiken.
Als je de Marklin 5105 voor terugkoppeling wil gebruiken naar de centrale, (evt daarop volgend PC), is het handig om een centrale (en boosters) met een common ground/massa ("O") te gebruiken. Deze kontaktrail schakelt naar massa, en heeft daar buiten de Marklin wereld andere/specifieke terugmelders voor nodig.

Welke combinatie software/centrales (of handregelaars) je kan/wil gebruiken, daar zijn de nodige draadjes hier op t forum al mee volgeschreven, en dus niet handig omdat hier nog eens dunnetjes over te doen.

Jan-Peter   
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 31 July 2023, 13:48:59 »
Hoi,

Misschien is er iemand bij je in de buurt die dat eens samen met je wil doornemen?

Mag via Persoonlijk Berich mij wel eens benaderen.

Anders kan ik ook de stamtafels via het 3rail forum aanbevelen, daar zit ook ombouw kennis. Zo ben ik ook ooit begonnen bij iemand op cursus...

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 31 July 2023, 14:27:00 »
Even inhaken op het verhaal van Jan-Peter. Wat niets aan onduidelijkheid over laat  (y)

Welk systeem/ welke software kan ik het best aanschaffen

Goed, je wil handmatig blijven rijden. Als je in het Märklinmerk trouw wil blijven: Twee opties: De "beginnerscentrale" Märklin Mobile Station II (in het grijs of zwart) (afgekort MS2) of de uitgebreide centrale: Märklin Central Station 3/3+ (afgekort CS3/3+). Met een MS2 kan je heel leuk baantje met 4 treinen laten rijden. Wil je meer treinen dan zal je moeten uitkijken naar een andere digitale centrale die meer vermogen op de baan kan zetten. Märklin heeft daar dus de CS3/3+ voor. Dat is dan ook meteen de hoofdprijs. Je kan eventueel uitwijken naar andere digitale centrales. Kijk daarvoor links en rechts goed rond omdat er dan voor en nadelen aan zitten. Maar beginnen met een wat eenvoudiger centrale en dan later verder is niet verkeerd. Je raakt een beginnerscentrale altijd wel weer kwijt.

Succes!
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #6 Gepost op: 31 July 2023, 17:20:53 »
Zoals Ronald aangeeft: je kunt afzien van bezetmelding als je afziet van enigerlei vorm van computerbesturing of centrale. Maar dat beperkt het aantal treinen dat je tegelijktijdig digitaal kunt aansturen, tot een veel lager aantal treinen dan je analoog gewend bent (20 is geen uitzondering).

Van digitaal weet ik weinig, maar rond 2017 was er een M-rails rijder die overstapte van analoog naar digitaal, en dat stap voor stap goed documenteerde. Hij wilde kennelijk uitkomen op softwarematige besturing, en af van z'n analoge schakelpaneel voor wissels en seinen. Ik bedoel Kaleb (Henk). En hij stelde al zijn relevante vragen op als discussie-items (zeg maar Polls). Pas tijdens de 2e baan met metaal rails ging hij over op C-rails. omdat hij die betrouwbaarder vond bij digitaal gebruik, en omdat massadetectie daarop gemakkelijker is te bereiken.

Gebrookerbaan 1.0
Op pagina 4 en 5 van dat draadje gaat hij om naar digitaal
Het lonken naar digitaal
Maar met welke software dan?

M-rails vergt stroomdetectie op basis van contactrails, en, als je contactrails te duur vindt, dan kun je die zelf maken, maar dat is veel werk.
Bij C-rails gebruik je precies het zelfde railstype (contactrails) voor massadetectie, maar die maak je makkelijker zelf; het is veel minder werk.
Je ontkomt er niet aan omdat stroomdetectie (metalen rails) of massadetectie (kunststof rails) de goedkoopste detectie vormen, oftewel meestal nodig zijn als onderdeel van bezetmelding. Alles kan anders, uiteraard.

Een voorbeeld van een digitale baan met 5105 rails erin, is De baan van BoschSpoor .
Citaat
Dit schakelsysteem bestaat uit schakelrails (5146, 5147, 5213), contactrails (5105) en relais (7045, 7245).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

borotof

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 31 July 2023, 17:53:40 »
Ook M rails heeft geen stroomdetectie nodig, (1 van de grote voordelen van 3-rail als je het mij vraagt...)contactrails werken prima met massadetectie, en een beetje handige knutselaar maakt ze zelf.

008200

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 31 July 2023, 19:38:59 »
-
Citaat
Vervangen van t schakelrelais en ombouw naar hoogvermogen motor.
Eigenlijk zoals boven, maar naast het vervangen van de elektromagneet vervang je ook de het motorschild en anker. Het anker heeft 5 armen in plaats van de 3 die in de analoge loks zitten. De loks worden hierdoor iets efficiënter en beter aan te sturen. Hiervoor zijn complete sets van Marklin voor bijna alle lokomotieven te koop, maar ook alleen de motor ombouw om zelf een 'passende' decoder te kiezen.[/i]
Die ombouwsetjes passen meestal wel goed, een enkele keer moet je met één van de twee schroeven volstaan, omdat de wielen tegen deze iets dikkere motorbehuizing aanlopen. En de soms iets te lange schroef kan aan de andere kant je tandwielen beschadigen.. ( hoe weet ik dat... ;D?) Laat je goed voorlichten welk setje op welke motor past. En, niet onbelangrijk: deze setjes kosten rond €40, plus een decoder €25-35) en ook eventueel een 8polige stekkeraansluiting (€2,75). Bij Esu-decoders kun je de hoogvermogenmotor instellen in de cv-waarden.
François
« Laatst bewerkt op: 31 July 2023, 19:46:41 door 008200 »

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2023, 21:09:42 »

Waarvoor? Voor het schakelen van seinen en wissels? Dat kan gewoon nog.
Als je alleen maar je loks digitaal wil besturen hoef je aan je baan verder niks te veranderen.
Wil je met een pc programma je baan gaan besturen dan wordt het ingewikkeld(er).
Persoonlijk zou ik dan de m-rail de prullenbak inkieperen en voor c of k rail gaan.

Bart
« Laatst bewerkt op: 31 July 2023, 21:12:57 door Bahn-AG »

buurtspoorweg

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 August 2023, 18:00:35 »
Dag Bas,
Ik gebruik de contactrails:
1. op een ovale baan, om een bloksysteem te creëren.
2. voor bezetmelding van sporen in een station

Uitgebreide crashcursus; daar ga rustig voor zitten.

groet
Roeland

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 August 2023, 20:14:57 »
Hallo,

Ik ben gelijkstroomrijder. Dus weet niet zeker of mijn systeem voor jou ook van toepassing is.
Ik heb een ruime hoeveelheid analoge locs zodat ombouwen geen optie is. Maar ik wilde toch ook digitaal rijden.
Met een eenvoudige dubbelpolige of-schakelaar wordt of de baan digitaal gereden OF analoog gereden.
Dat kan dus niet tegelijk.
Locs die op de baan staan, staan op een stroomloos baanvak(met een schakelaar) net zo als altijd al analoog was.
OP deze manier kun je eenvoudig digitaal rijden en langzaam je locs ombouwen of nieuw kopen en ook je analoge locs blijven gebruiken.

Voor verdere uitleg hierover doe maar een PB.

groeten jandcargo

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #12 Gepost op: 03 August 2023, 21:25:51 »
@Jandcargo: Dat is ook een mogelijkheid. Dat kan zeker. Een schakelaar voor van Analoog naar Digitaal is geen probleem ook bij 3rail niet. Voor de stroom maakt het niet uit of ze door 2 spoorstaven of door 2 spoorstaven en wat puko's gaan  ;D
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
« Reactie #13 Gepost op: 03 August 2023, 21:58:25 »
Hier zijn nu grof weg drie variaties voor het ombouwen en allen niet heel lastig..

1: Vervangen van het schakelrelais in de lok door een digitale decoder zoals een Uhlenbrock AnDi (75000), 76200 of Marklin 60906
2: Vervangen van t schakelrelais en ombouw naar gelijkstroom motor (Hamo magneet)
3: Vervangen van t schakelrelais en ombouw naar hoogvermogen motor
Voordat ik de overstap naar 'die kleine Rote' maakte, heb ik deze alle drie geprobeerd met het zelfde doel: Wat levert het op?

Mijn ervaring:
1: Eenvoudig, maar de rijeigenschappen blijven te wensen overlaten
2: Iets meer werk, maar nog steeds te doen en geeft een aanzienlijke verbetering van de rijeigenschappen en betaalbaar
3: Qua werk vergelijkbaar met 2, wel hogere kosten (waarbij je ook nog eens onderdelen overhoudt) die ik niet op vond wegen tegen de nauwelijks betere eigenschappen