Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Gert Arkema
Vandaag om 09:08:48
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19

Auteur Topic: Wat neem ik mee met vakantie? Het is een Philotrain kit van de 7700.  (gelezen 8632 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: Wat neem ik mee met vakantie? Het is een Philotrain kit van de 7700.
« Reactie #30 Gepost op: 13 August 2023, 17:14:06 »
Nee, dit wordt zeker een NS versie. Maar HSM is ook mooi, maar dan moet ik weer op zoek naar een zeldzame kit. Deze past wel mooi in een rijtje van 7000 nummers.

Werkzaamheden aan de ketel zijn redelijk rechttoe rechtaan. Alle onderdelen passen op hun plek. Soms zijn de garen wat ruim, maar dat komt wel goed. Inmiddels het meeste gedaan. Puzzel is nog wel de smeerleidingen aan beide kanten. Eén leiding is in elk geval geen smeerleiding en dat is de stoomleiding naar de bel. Foto's van het origineel brengen uitkomst.

Linker kant van de ketel. Hier lopen de 4 leidingen naar de voetplaat en gaan daar doorheen en zijn waarschijnlijk smeerleidingen van de schuiven en de cylinders. Zitten mooie beugeltjes in de kit waarmee de leidingen worden vastgemaakt aan de ketelbanden. Je moet wel op de juiste hoogte nog gaatjes boren door de ketelbanden.

De leidingen tussen pompen en voorwarmer leg ik bij voorkeur pas na het spuiten. Zoals ik eerder zei ontbreekt aan deze kant de stang van de bediening van de blazer. Die komt er straks nog bij boven de handrail.

Vraag is wat die verrticale bak doet. Is dit een vulpunt voor het water of iets anders? De zandbakken staan keurig op de voetplaat. Het is daarom de vraag wat deze dingen zijn.

De andere kant:

Hier zie je 2 draden uit de bundel van 4 die ik heb uitgebogen. De ene loopt straks naar de stoombel en de andere naar de bovenkant van de pomp. de twee resterende gaan weer door de voetplaat naar de cylinders / schuiven. Je zou verwachten dat dat links en rechts samen 8 smeerleidingen moeten zijn, maar op foto's zie je er maar 6 door de voetplaat gaan, links en rechts opgeteld. In het gat dat in dezelfde lijn ligt als de handrailhouders komt later nog een stoompomp die de pomp aandrijft.
mvg,
Ivo

*

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #31 Gepost op: 13 August 2023, 17:39:40 »
Nee, dit wordt zeker een NS versie. Maar HSM is ook mooi, maar dan moet ik weer op zoek naar een zeldzame kit.

Er is toevallig gisteren op Catawiki voor €415 zo’n kit van eigenaar gewisseld…… :-\
Tbinnebarretije…

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 13 August 2023, 19:49:01 »
Als dat de Catawiki prijs is dan komt daar nog commissie bij en verzendkosten en inmiddels vraag ik me af of dat het nog wel waard is.

mvg,
Ivo

*

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #33 Gepost op: 13 August 2023, 20:14:12 »
Ja helaas ben ik niet de gelukkige eigenaar geworden. Ruim boven de 400 met commissiekosten werd mij te gortig. Helaas, want de kit kom je zelden tegen. Mijn kans komt nog wel. Voorlopig geniet ik van jouw bouwverslag, Ivo. En de resultaten zijn super (y)

Groet, mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Tinus Trein

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 14 August 2023, 10:40:10 »
Hoi Ivo,

Verticaal ding 1 is een zandkist. Komt 4x voor op de lok, zandleidingen sluiten hier op aan. Verticaal ding 2 is vultrechter voor waterbak: deze ligt tussen de frameplaten.

Leiding loopt vanaf het ketelfront tot voor de middelste as.

Mvg, Tinus

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 14 August 2023, 11:31:11 »
Bedankt Tinus,  snap nu weer meer van de lok.   (y)
mvg,
Ivo

*

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 14 August 2023, 11:32:27 »
Ziet er goed uit! :P Ben benieuwd naar het eindresultaat!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 17 August 2023, 11:22:23 »
Voordat ik aanpassingen ga doen, zoals de kolenbakken in het machinistenhuis, wil ik eerst een beter beeld hebben wat waar komt als een en ander in elkaar wordt gezet. Kortom, waar is ruimte en waar niet. Daarom het chassis en de tandwielkast opgepakt voordat ik doorga met detailleren. Het chassis zit op hoofdlijnen snel in elkaar door 2 chassisplaten met 2 afstandhouders aan elkaar te solderen. Wel een nauwkeurig klusje, want alles oet exact haaks en de gaten voor de hornblocks moeten ook netjes tegenover elkaar staan. Hoewel een en ander goed past zit er toch altijd weer speling op. En bij nadere inspectie moet er ook aanpassingen aan onderdelen worden gedaan. Maar de proef op de om en de assen erin geschoven en dit loopt allemaal vrij:

De echte test komt nog door de wielen met de koppelstangen te verbinden en kijken of het dan goed loopt. Maar ik mis een boutje, dus dat wordt even een tijdelijke oplossing.

Dan de tandwielkast met motor. Waar zit die precies en waar is er dus ruimte?

De onderdelen van de tandwielkast:

Het is eenvoudig en bestaat uit 2 halve delen. Daarin ligt het wormwiel in 2 losse bronzen lagers. De motor heeft een worm met aan beide kanten een bronzen lager. Degene die hier nu los ligt heb ik na 24 uur weer veroverd op het tapijtmonster  >:(.

Het is wel duidelijk waar alle onderdelen moeten komen, maar de montage is dat niet. Met name de plaat waar de motor op wordt vastgezet (midden onder) zorgt voor problemen. De 2 uitstekende pinnen onder zorgen ervoor dat de motor niet gaat draaien in het frame, maar maken montage moeilijk. Normaal schroef ik zo'n onderdeel vast aan de motor, maar dan passen de zijkanten niet meer op elkaar omdat de pennen in de weg zitten. en juist die verhinderen het kantelen van de motor. Oplossing is om deze plaat niet vast te schroeven aan de motor, want het gat is groot genoeg om omhoog en omlaag te kunnen schuiven. Dan kan de kast in elkaar, maar nu is voor mij nog even het raadsel hoe ik de mini schroefjes weer in die plaat en in de motor krijg, want daar kun je met een schroevendraaier alleen schuin bij.  Komt goed.

En zo wordt dan het chassis en nu maar passen en meten:

Voor de kijkers: links is voor en daar komen de cylinders en de schuiven.

mvg,
Ivo

*

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
« Reactie #38 Gepost op: 18 August 2023, 10:04:07 »
Ik ben al weer onder de indruk (y)

Ook een fijn verder verloop van je vakantie toegewenst

Groet Gerard
Groet,

Gerard

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 23 August 2023, 21:58:53 »
Kleine voortgang en achteruitgang ;)

Ten eerste had ik de wielen al in het frame geplaatst en dat liep goed. Vervolgens de koppelstangen erop en dat liep helemaal niet lekker of eigenlijk helemaal niet. Dus maar even opzij gelegd voordat ik het verder ging onderzoeken en de gaten in de koppelstangen voorzichtig ruimen. Er is nog vermeld dat de veren tussen de hornblocks en het chassis er echt in moeten, maar de bijgeleverde veren worden volledig ingedrukt als je de bodemplaat erin schroeft. Die veren zullen op een kleinere maat moeten worden geknipt.

Na een paar dagen toch nog eens naar het chassis gekeken. En wat zag ik met de schuifmaat erbij: de asafstanden zijn verschillend. De 3 assen zullen wel op verschillende afstanden van elkaar horen. Ik had in elk geval beide koppelstangen verkeerd gemonteerd. Even omdraaien en het chassis loopt. Er zit nog wel ergens een zwaar puntje in, maar dat zal met een beetje ruimen wel zijn op te lossen. Dus belangrijk leermoment voor diegenen die nog een maagdelijke kit hebben: de asafstanden zijn niet gelijk.

Op deze foto is links voor en je kunt op de foto wel zien dat de achterste as korter op de middelste as staat dan de voorste.

Alle halfproducten bij elkaar:

Ik heb inmiddels de blazer achter de schoorsteen gezet. Is een miniscuul gietdeel met nota bene een kleine hendel voor de bediening. Des te vreemder dat op de ketel geen positie van de handrailhouders is gemaakt voor de bediening van de blazer vanuit het machinistenhuis. Op foto's en op tekeningen is dit goed te zien dus dat komt er nog bij.

Achteruitgang: ik vond de rookkast deur er niet goed inzitten, dus dat wordt nog even over gedaan.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 29 August 2023, 11:26:27 »
Inmiddels door met het opbouwen van de bouwgroepen. Mij was het op een gegeven moment onduidelijk hoe het chassis aan de opbouw moets worden vastgemaakt. Inmiddels heb ik 3 gebouwde modellen van vrienden kunnen bekijken en nu is het wel duidelijk. De Philotrain tekening was dat niet.

De voorkant van het chassis staat als volgt getekend:

Uit deze tekenng leid ik af dat het messing deel tussen de frameplaten op de afstandhouder moet komen. Maar dat is niet zo, want dan zit dit veel te laag. Deze moet bovenin tussen de frameplaten worden gesoldeerd en dan komt er door het voorste gaatje een schroef die door de voetplaat in de bodem van de rookkast wordt geschroefd en zo 3 delen aan elkaar zet.

Je ziet op de foto ook nog het voorstel gietdeel liggen dat de voorkant wordt van de waterbak voorin tussen de cylinders. Deze heeft aan de bovenkant een uitsparing, maar die is niet breed genoeg om te passen. Dit deel moet worden uitgezaagd/gevijld om  passend te krijgen.

Hier zijn de cylinderblokken met schuiven al aan het chassis gesoldeerd. Ervoor ligt het aangepaste onderdeel.

Dit past met de pennen aan de achterkant in de gaatjes van de cylinderblokken (althans na aanpassing).

Hier zit alles op zijn plaats. Nu zit ook het eerder genoemde messing deel bovenin tussen de frameplaten. Een en ander kan behoorlijk schuiven, dus het is even uitkijken waar je dit deel soldeert, zodat ook straks het frame op de juiste plek in lengterichting op de voetplaat wprdt vastgezet en de wielen netjes recht onder de (imitatie) veren staan.

Nog een paar plaatjes hoe een en ander samenhangt:

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 30 August 2023, 19:46:53 »
Onder het machinistenhuis zit een opbergruimte voor gereedschap en eronder hangen trapjes voor de machinist en stoker. ook dit zijn weer mooie gietdelen met één klein foutje. Onder de trap zit keurig een schuine steun en eronder zie je nog een draad van het begin van de schuine steun lopen naar een beugeltje waaronder de leiding uitsteekt. Dit zijn de overloopleidingen van de injecteurs. Maar die leiding moet schuin naar voren lopen naar recht onder/voor het ketelfront. Dus die leiding wordt nog losgeknipt en richting de onderkant van het ketelfront geleid.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 31 August 2023, 11:05:59 »
In de vorige post had ik het over de trapjes. Die zijn inmiddels aan het chassis gesoldeerd:

Zit nog niet helemaal naar mijn zin, maar dat heeft te maken met de achterste bodemplaat aan het chassis, die je lastig mooi recht aan het chassis kunt solderen. Het moet er trouwens weer helemaal af, want ook in lengterichting klopt dat niet

Onder dezelfde plaat zit nu ook duidelijk zichtbaar de handrem, die een arm kan aantrekken en daarmee de zaak o de handrem zet. Er achter zie je ook nog de remcylinder met hefboom voor de rem. En aan de onderkant voor een remreservoir(tje). Zal wel een hulpreservoir zijn (heet niet zo, maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel.

Vanaf de andere kant:

En aan de onderkant:

Vervolgens de zaak los in elkaar en een en ander blijft kieren. Met name de watervulbakken moeten nog verder worden aangepast om een en ander makkelijker te plaatsen.

Vervolgens de bufferbalken vol gemaakt. Afhankelijk van de uitvoering zie ik op foto's soms 2 oude, soms 2 nieuwe en soms een combinatie van 4 luchtslangen. Ik heb er 4 geplaatst, maar dan wreekt zich wel dat vaak in model onderdelen te groot zijn. Met name de kranen aan de nieuwe luchtslangen steken te ver uit.

Een en ander aan elkaar geschroefd en dan verdwijnen de kieren. Maar nog maar eens goed controleren of alles recht en haaks blijft.

Aan de achterkant zit het machinistenhuis nog niet geschroefd en is de bodemplaat van het machinistenhuis nog niet gesoldeerd. Dit heb ik nog niet gedaan, omdat ik me nu eerst ga uitleven op het interieur en zo kan ik er beter bij.

mvg,
Ivo

*

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #43 Gepost op: 31 August 2023, 11:40:23 »
Geweldig mooi 👍  (y)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 05 September 2023, 16:59:56 »
Er is een fraai gedetailleerd ketelfront bij de kit geleverd. Maar klopt deze enigzins: ja!

Uitsnede uit een tekening van het Utrechts Archief:

En dit is het front met al enkele aanvullende onderdelen:

Rechts van het ketelfront liggen nog een hendel op een standaard, volgens mij bedoeld als een aandrijving van de smeerpers. Dit gietdeel moet bovenop de rechter kolenbak worden geplaatst. Meteen rechts daarvan een ding met leidingen dat rechts door de opening van het machinistenhuis zichtbaar is en erboven ligt een rudimentair etsdeel bedoeld als het ganghendel.

Het ketelfront zelf is natuurgetrouw en vrij compleet:

De vuurdeur is duidelijk zichtbaar. Erboven zit een kraan waarschijnlijk voor de stoomverwarming. Daar direct boven de regulateursleutel en aan de beide kanten een peilglas met aan de bovenzijde een afsluiter en ernaast 2 injecteurs met afsluiter. Bovenop het ketelfront zitten 2 manometers en links 2 afsluiters in een leiding. Daar weer schuinonder de remkraan met leidingen.

Nu ontbreekt met name nog de smeerpers, die rechtsboven het ketelfront zit en duidelijk herkenbaar is op de tekening. Het is niet duidelijk te zien hoed daarvandaan de leidingen langs de ketel rechts en links naar de cylinders en schuiven gaan vanuit het machinistenhuis.

De smeerpers kan ik waarschijnlijk wel imiteren met gietdelen van gietbomen van Erwin Werps voor de 8100 en 8400.

En er moet nog een handvat aan de regulateursleutel, te zien op deze tekening:

mvg,
Ivo

*