Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 16:25:36
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 16:24:19
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:20:21
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Digitaliseren Trix V 120 door Ben
Vandaag om 14:35:32
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
  

Auteur Topic: Büm 232 in Nederland  (gelezen 1567 keer)

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Büm 232 in Nederland
« Gepost op: 24 July 2023, 21:42:38 »
Goedendag,

Vraag?

Hebben DB rytuigen Büm232 in de kleurstelling turkies/beige dienst gedaan in Nederland?

Evt foto's zijn welkom

Reden voor de vraag is eenvoudig

Ik heb een 4tal wagens van Roco ,digitaal met bewegende deuren omgebouwd van AC naar DC.

Maar nu welke lok in Nederland.

Vermoed alle muv 1600 en hoger..

Groet chris
« Laatst bewerkt op: 25 July 2023, 05:37:03 door Chris2412 »
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5399
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Büm 234 in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 24 July 2023, 21:53:37 »
Ha Chris,

in de topictitel heb je het over de 234, in je tekst over de 232. Welke serie rijtuigen bedoel je nu?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1429
Re: Büm 234 in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 24 July 2023, 22:12:08 »
De modellen met beweegbare deuren zijn Bm232 in ieder geval, met oude klasse-aanduiding met roken/niet roken schildjes.

Die kwamen ook in Nederland, met buurlandtreinen, zoals hier als tweede rijtuig (en ook het 4e rijtuig is waarschijnlijk een Bm232 zo te zien aan de spijl in het deurraam)
http://autobussen.blogspot.com/2015/01/buurland-treinen-in-arnhem.html

Ook de ABm221 kwam in deze uitvoering in Nederland, hier in combinatie met een Bm234 in tweede positie
https://treinposities.nl/foto/141672

In de loop van de jaren tachtig werden bij de meeste rijtuigen de klasse-aanduidingen vervangen door stickers met pictogrammen.
Dat zie je op deze foto duidelijk bij het eerste groene rijtuig, het laatste rijtuig lijkt mij ook weer een Bm232:
http://autobussen.blogspot.com/2015/01/buurland-treinen-in-arnhem.html
« Laatst bewerkt op: 25 July 2023, 08:00:35 door Quinzeedied »

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Büm 234 in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 25 July 2023, 02:10:56 »
De Bm 232 was een standaard rijtuig in vele internationale treinen.

Voorbeelden (uit eigen collectie)

DB Bm 232 - 51 80 22-40 310-0


DB Bm232 in de wasstraat


DB Bm 232 - 51 80 22-30 270-2

Mocht je toch de Bm 234 bedoelen. Ook die was een standard gast in Nederland. Hier een voorbeeld:


DB Bm 234 - 51 80 22-40 854-4 by Lolke Bijlsma, on Flickr

Groeten,
Lolke

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Büm 232 in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 25 July 2023, 05:38:39 »
Het was idd Büm 232.

Heb de titel aangepast.

Excuses voor de onduidelijkheid

Groet chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1429
Re: Büm 232 in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 25 July 2023, 07:09:02 »
@Lolke, is die laatste wel een 234? De ramen lijken zo smal...

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1825
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Büm 232 in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 25 July 2023, 08:16:56 »
Hallo,

Ik weet 100 % zeker dat de Bum 232 in de jaren 70  en 80 tot aan Amsterdam kwamen met een NS 1200 er voor of  NS 1100 zo wel in blauwe kleur al s het nieuwe geel grijs kleur of de NS 1300 daar voor heeft gestaan durf ik niet te zegg

In de jaren 70 ging ik meestal als jong jonge samen met mijn moeder  op woensdag middag vanuit Amersfoort met de trein naar Hilversum waar mijn Oma woonde dat was ook de dag dat in Hilversum de Markt plaats vond. Ik weet nog dat in de jaren 70 en 80 de markt nog erg groot was in hilversum tegenwoordig is de markt niet zo groot meer.  ik weet niet meer precies tijdstip dat de trein uit Bad Bentheim in Amersfoort binnen liep maar dat zal denk ik rond een  13.00 uur zijn geweest of zo . Ik  probeerde altijd die Duitse trein te nemen vond de wagons zo erg mooi van binnen en de stoelen zaten ook niet verkeerd.  Wat ik ook altijd gaaf vond om de  horen was het geluid als de trein bij het remmen of afremmen. Dat hoorde je niet bij NS treinstellen of NS wagons.

Ook nam ik altijd de Duitse trein vanaf Amersfoort die rond de klok van 8.30 kan ook 9.00 uur zijn geweest  als de auto Rai plaats vond of de Firato in de Rai plaats De Firato was een Nederlandse, tweejaarlijkse tentoonstelling voornamelijk gericht op audio- en videoapparatuur. Een bekende primeur was de introductie van compact disk uitvinding van Philips en Minidisc van Sony . Ook vond vanaf de Firato live radio plaats op donderdag was dat de Tros en op vrijdag Veronica . dat was de dag dat ik dan naar de Firato ging.  Vond altijd gaaf om dj zo als  Jeroen van Inkel of  Eric de ZWART  cq Bart van Leeuwen of Rob Stenders live te zien waren

Tja dat waren nog eens mooie tijden  mooie Herinneringen heb ik aan de tijd.

tot zo ver mijn verhaal.

gr bernhard
« Laatst bewerkt op: 25 July 2023, 09:16:47 door bernhard67 »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Büm 232 in Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 25 July 2023, 13:52:23 »
@Lolke, is die laatste wel een 234? De ramen lijken zo smal...
Dat is een Bm 238 inderdaad. Eind jaren 80 ingezet op Den Haag - Venlo (-Keulen) samen met ICR.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Büm 232 in Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 25 July 2023, 21:44:44 »
Dat is een Bm 238 inderdaad. Eind jaren 80 ingezet op Den Haag - Venlo (-Keulen) samen met ICR.
Bedankt voor de correctie. Dan heb ik dat destijds verkeerd opgeschreven. Zal het aanpassen.

Lolke