Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bram S
Vandaag om 14:26:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:26:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 14:24:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 14:12:30
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 13:25:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:13:13
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 12:44:38
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 12:40:33
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:25:58
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 09:58:31
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47

Auteur Topic: Stroombuffer voor decoders  (gelezen 13887 keer)

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Stroombuffer voor decoders
« Reactie #15 Gepost op: 21 April 2008, 23:02:57 »
Er zijn inderdaad oplossingen bedacht om de decoder zelf onder spanning te houden als de stroom even wegvalt. Dat voorkomt het opnieuw opstarten van de processor in de decoder. Dat helpt in elk geval iets.

Bij decoders die er op zijn voorbereid - er is ongetwijfeld wel een uitzondering te vinden - houdt de stroombuffer niet alleen de decoder, maar ook de motor, de verlichting en eventueel de geluidsmodule onder spanning. Vandaar dat die buffer ook 16 Volt moet kunnen leveren. Je ziet bij zo'n decoder dan ook niet de lampjes flikkeren, de motor hikken of het geluid stotteren. Dat kan wel het geval zijn als je alleen de spanning van de processor buffert. Er s dus nogal een verschil tussen bufferen en bufferen.

Grtn,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Sik204

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 22 April 2008, 00:34:48 »
De zelfbouw buffer a la Zimo werkt volgens mij gewoon met alle decoders. Daar hoeft een decoder niet speciaal op voorbereid te zijn. Je zal alleen de massa en de +18V op moeten speuren om de buffer aan te sluiten. De +18V is in het algemeen de blauwe draad en de massa is wel te vinden via bekende componenten op de decoderprint, bijvoorbeeld een microcontroller.

Zelf heb ik de schakeling toegepast bij een Lenz LE122 en een Uhlenbrock 76200. Beide in een Hamo motorpost en met een fikse 10000 uF elco.

- Eddy

« Laatst bewerkt op: 22 April 2008, 00:38:37 door Sik204 »

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #17 Gepost op: 27 April 2008, 22:06:52 »
Het is belangrijk om hier toch wat meer aandacht aan te geven want een aantal decoders toepassingen zullen beter funktioneren bij een korte digitaal signaal onderbreking.
Ik heb al een aantal jaren mee bezig met een redelijk resultaat.
Maar op internet kan je nog wel wat meer er over lezen b.v.
htmhttp://www.lokwelt.de/Elektronik/ESU_MOD_C/ESU_UMBAU_C.htm

http://www.ralf-bueker.de/Lopipufferrung.

Hierbij nog twee foto's van bovenstaande links.

Het op de processor aanbrengen van een buffer condensator heb ik voor gekozen.

wil.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #18 Gepost op: 19 May 2008, 20:57:00 »
Ik heb mijn Hamo V200 voorzien van een stroombuffer, exact volgens het artikel van Huib Maaskant. Het resultaat stelt mij echter teleur. Misschien een halve seconde uitloop, maar echt niet langer. Dat is te weinig om vlekkeloos te lopen.

Als decoder heb ik een Zimo MX64R gebruikt.
De Elco heeft een capaciteit van 4700 mF. Groot genoeg lijkt mij, toch?

Wat kan er aan de hand zijn?
1.
Verkeerd ingebouwd? Lijkt me niet waarschijnlijk. Maar stel dat ik toch een fout gemaakt heb, hoe kan ik dan de soldeerverbindingen controleren zonder de decoder om zeep te helpen met m'n multimeter?
2.
Is er misschien een CV-waarde in te stellen, zodat de volledige capaciteit van de buffer benut wordt? Ik heb overigens niets op de site van Zimo kunnen vinden. Nog even afgezien van het feit dat in de gebruiksaanwijzing de MX64R niet specifiek terug te vinden is.

Wie helpt?
Alvast dank.

Groet, Bas

ReesCees

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 19 May 2008, 21:06:48 »
Bas:

Heeft die Hamo van die kerstboom lampjes of zitten er al LEDjes in?

Kijk eens hoelang de "stoomuitloop" is als de verlichting niet aan staat (een 1100 hamo met 5000uf had daar ook last van namelijk).

Kees-Jan

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #20 Gepost op: 19 May 2008, 21:10:49 »
Beste Bas,

De uitloop die je bereikt wordt direct bepaald door de capaciteit van de condensator en het stroomverbruik van de loc. Het lijkt mij zo op afstand dat je HAMO loc erg veel stroom gebruikt. Met dezelfde condensator haal ik in een spoor 0 model met een Faulhaber (en lampjes als verlichting) een uitloop van 1 à 2 seconden.

Ik zou eens proberen om een grotere condensator te plaatsen of om meerdere condensatoren parallel (niet in serie) te zetten. Waarschijnlijk is daar genoeg plek voor in de HAMO.

Groeten,

Huib Maaskant
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 19 May 2008, 21:20:56 »
Sluit eens een amperemeter aan en je schrikt. Hamo (of zelf omgebouwde M*ers) zijn verschrikkelijke stroomvreters, totaal niet te vergelijken met een hedendaagse aandrijving.
Voor zover ik uit mijn zeefgeheugen nog terug kan halen is een 1/2 A niks, dan begint het pas te rijden. Met last tegen de 1 A was normaal, en waag het niet om hem tegen te houden, dan komt het daar nog boven. (herinneringen van jaaaaren terug)

Maarten van der Burgt

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #22 Gepost op: 20 May 2008, 20:13:16 »
Heren, dank voor jullie reacties.

Kees-Jan.
Er zitten inderdaad nog normale gloeilampjes in.
Die gloeien trouwens na stroomonderbreking nog wat langer na, nadat de motor al uitgedraaid is.

Maarten.
Dat de motor een grote stroomverbruiker zou zijn, stelt me enigszins gerust. Heb ik tenminste niets verkeerd gedaan! Dat de motor meer dan 1A zou gebruiken bij zware belasting, lijkt me wel wat onwaarschijnlijk. Ik heb al diverse decoders in deze loc gehad, alle met een capaciteit van maximaal 1A, en er is nooit wat fout gegaan. Maar dat het dicht tegen de 1A aan zit wil ik graag aannemen.

Huib.
Een 2e Elco lijkt mij een goede optie. De V200 is gezegend met een zee van binnenruimte. Even puzzelen en ik vind wel een plekje. Parallel schakelen. Dat betekent dat ik de nieuwe min-pool vastknoop aan de bestaande min-pool en idem voor de plus-polen? Toch? Even voor de zekerheid.

Groet, Bas

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20 May 2008, 20:23:26 »
Parallel schakelen. Dat betekent dat ik de nieuwe min-pool vastknoop aan de bestaande min-pool en idem voor de plus-polen?

Inderdaad.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #24 Gepost op: 20 May 2008, 20:56:32 »
Dank je.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #25 Gepost op: 26 May 2008, 21:29:34 »
De V200 is gezegend met een zee van binnenruimte.

Zulke dingen moet je nooit hardop zeggen (en ook niet op een forum posten). De 2e Elco van 4700 mF kreeg ik er dus met geen mogelijkheid in. Terug naar de winkel en geruild voor 2 Elco's van 2200 mF.
Lekker bezig geweest. M'n indertijd gefabriceerde NEM(contra)stekker een paar keer moeten verschuiven. Uiteindelijk gelukt. Alle 3 de Elco's passen tussen de inwendige uiteinden van de kap waarmee deze op het onderstel geschroefd wordt. Natuurlijk had ik ook freeswerk kunnen verrichten. Vond ik een beetje riskant. Het rijgedrag zou zomaar tegen kunnen vallen.

En het uiteindelijke resultaat valt dus ook behoorlijk tegen. Met veel goede wil kan ik geloven dat de loc iets minder snel blijft staan, dan voor de ingreep. De stroomafname van deze loc moet wel heel beroerd zijn. De extra Elco's leveren ook nauwelijks extra overbrugging.
Los daarvan is het natuurlijk ook zo dat wanneer de loc op een vervuild stuk stil komt te staan (al dan niet gewild), dat die daar blijft staan. Een commando komt immers niet meer door. Mij lijkt dat de stroombuffer alleen een rijdende loc in gang kan houden (of niet dus).

Had ik dan toch voor de kant en klare module van Lenz moeten gaan? En functioneert de eigenbouw alleen goed bij Faulhabers enzo?

Tot slot nog even een plaatje. Het was wel een leuk klusje.

Groet, Bas

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 26 May 2008, 21:36:38 »
Had ik dan toch voor de kant en klare module van Lenz moeten gaan? En functioneert de eigenbouw alleen goed bij Faulhabers enzo?

Als ik een auto een jerrycan van 5 liter reserve meegeef, komt ie altijd wel bij een benzinepomp.
Als ik dat bij een tank doe, komt die misschien nog een paar honderd meter.
Jouw lok verbruikt waarschijnlijk zoveel reserve als een tank, kijk alleen maar naar het verbruik van je gloeilampen.

Het aanschaffen van ander spul zou je alleen maar een gebrek aan  reservebrandstof in je portemonnee opgeleverd hebben, geen beter resultaat in de lok.

Maarten.

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #27 Gepost op: 11 August 2008, 14:26:34 »
Hallo,

Ik heb nog twee vraagjes m.b.t. het aansluiten van de condensator.
1) Ik heb een ESU Lokpilot V2.0 DCC en wil daar graag een condensator op aansluiten. Kan ik die hetzelfde aansluiten als op de plaatjes van Wil staan. Dit is de decoder:

2) Ik heb een functiedecoder, maar de stroomopname is niet optimaal. Mijn vraag: Kan ik tussen de blauwe draad en 1 van de functiedraden een elco plaatsen. Dus met de + aan de blauwe draadn, en de min aan de groene draad ???
Vriendelijke groet, Servé.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 11 August 2008, 14:58:16 »
Mijn vraag: Kan ik tussen de blauwe draad en 1 van de functiedraden een elco plaatsen.

Als je de decoder wilt opblazen wel ja. Weet jij wat "een elco" aan stroom trekt zogauw die een plus krijgt? Ik niet, maar wel dat dat veel kan zijn.
Bovendien is het het paard achter de wagen spannen: je moet de decoder van een buffer voorzien, niet een uitgang.

Maarten.

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #29 Gepost op: 11 August 2008, 15:26:29 »
oke, maar waar moet ik die dan aansluiten ???
De functiedecoder is een LF100X

Plaatje komt van Lenz.com
« Laatst bewerkt op: 11 August 2008, 16:57:46 door servéDB »
Vriendelijke groet, Servé.