Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 15:25:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 15:17:37
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 15:13:58
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 14:59:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 14:37:15
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 14:33:22
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Scratchbuilt
Vandaag om 14:33:16
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:26:32
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
wisselaandrijving MTB door rhberk
Vandaag om 14:00:44
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55

Auteur Topic: interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel  (gelezen 19742 keer)

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
« Gepost op: 27 June 2023, 10:14:26 »
Beste Forumgenoten,

"Bezint eer ge begint" is van toepassing op deze vraag aan jullie.
Ik heb namelijk de afgelopen week op internet gezocht naar oplossingen maar geen ondubbelzinnig antwoord kunnen vinden.

Ik ben namelijk voornemens een fysiek rijweg-gestuurd bedieningspaneel naast het Rocrail  digitaal bedieningspaneel te gaan bouwen.
Ik wil dus afzien van een fysiek bedieningspaneel waarin wissels, seinen bediend kunnen worden en me beperken tot de rijweg definitie.

Het idee is dat de rijweg wordt gedefinieerd door in het startblok en daarna in het doelblok een rijwegtoets te activeren.
Die activatie wordt geregistreerd door een Arduino-programma die de rijweg via SMD-LED en knipperende rijwegtoetsen toont.
Hierna kan deze gedefinieerde rijweg via een "check" toets worden gecontroleerd op het voldoen aan de voorwaarden qua bezette blokken, wisselstanden en bijbehorende seinstanden.

Ik wil dan het liefste Rocrail vanuit het Arduino-programma de rijwegopdracht geven en Rocrail de voorwaardenlogica laten toetsen.
Dit omdat het fysieke bedieningspaneel uit delen wordt opgebouwd.

Mijn vraag is of :
1. Vanuit een Arduino het mogelijk is Rocrail via een interface Rijweg-opdrachten te geven?
2. Vanuit een Arduino het mogelijk is de wissel- en seinstanden en blok-bezetmeldingen te lezen tbv weergave in het fysieke paneel?
3. Vanuit een Arduino het mogelijk is de loc-adressen van de treinen in de bezette blokken te lezen?

Dit is wat ik voor ogen heb. Eric

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
« Reactie #1 Gepost op: 27 June 2023, 11:59:05 »
Interessant (y)

V: 1. Vanuit een Arduino het mogelijk is Rocrail via een interface Rijweg-opdrachten te geven?

A: Geen idee, maar RR kan een boel met XML-scripting

V: 2. Vanuit een Arduino het mogelijk is de wissel- en seinstanden en blok-bezetmeldingen te lezen tbv weergave in het fysieke paneel?

A: DCC meelezen, dat gaat met de NMRA library en een 6N137 Optocoupler

V: 3. Vanuit een Arduino het mogelijk is de loc-adressen van de treinen in de bezette blokken te lezen?

A: Als je dat onafhankelijk van RR wilt, Moet je baan RailCom terugmelders hebben. Of en hoe RR dat zou kunnen melden weet ik niet. [edit] Ik zie dat je RFID wilt gaan melden, dan zul je daar iets voor moeten bedenken [/edit]

Grtzz,
Karst
« Laatst bewerkt op: 27 June 2023, 12:04:05 door Karst Drenth »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 June 2023, 12:40:06 »
Citaat
1. Vanuit een Arduino het mogelijk is Rocrail via een interface Rijweg-opdrachten te geven?
2. Vanuit een Arduino het mogelijk is de wissel- en seinstanden en blok-bezetmeldingen te lezen tbv weergave in het fysieke paneel?
Je kan arduino direct met RR laten interfacen met USB. Zelf heb ik geen RR en ik heb dat nog niet gedaan.

Wat ook een makkelijke optie kan zijn, is mijn PanelX project (heb inmiddels ook loconet toegevoegd)
Waarschijnlijk heb je niet veel aan de code, maar ik heb DIY PCBtjes om een arduino te hangen aan XpressNet, Loconet en DCC.

Als je centrale dus of loconet of xpressnet gebruikt, kan je je schakelpaneel arduino daarop aansluiten en dan kan je wissels of complete wisselstraten aansturen en omgekeerd kan je ook meteen je leds laten meehobbelen met de wisselstanden.

Met loconet kan je ook nog bezetmeld informatie naar je arduino voeren voor bezetmelder ledjes ofzo. Dat kan ook met XpressNet maar niet iedere centrale doet daar aan mee. Ik weet dat tenminste de DR5000 het wel doet. Maar als je dus loconet melders heb, dan kan je arduino los van rocrail ook weten waar wel en waar geen trein staat.

Citaat
Ik wil dan het liefste Rocrail vanuit het Arduino-programma de rijwegopdracht geven en Rocrail de voorwaardenlogica laten toetsen.
Dan moet je echt je arduino idd aan rocrail zelf hangen met usb en zelf uitvogelen hoe dat precies moet.

Omtrent vraag 3. De GPL loconet library die ik nu nog gebruik, die heeft geen railcom. Die informatie is dacht ik ook niet open beschikbaar. Ik ben er nog niet aan toegekomen om zelf mijn prive library te maken en railcom interesseert mijzelf eigenlijk helemaal niets  ::). Daarmee zou dat wel kunnen door middel van een loconet railcom melder. Maar ik denk dat dit een dood spoor is voor nu.

Je kan wel zelf zo'n ding in elkaar solderen. Ik heb er een schema voor. Ik heb er alleen geen code voor. Ik zou wel een PCB voor je in elkaar kunnen flansen adhv dit schema. Dat scheelt wat draadjes strippen en soldeer werk

RFID is opzich wel een leuke oplossing. Daar vind je wel arduino libraries voor. En al bij al is dit het minste werk en de makkelijkste weg denk ik zo. Maar het is net hoeveel waarde je hecht aan trein herkenning. Het zou ook wel nice zijn dat rocrail (die immers bijhoudt waar wie is) ook die informatie via USB kan versturen. Of RR dat doet, ik heb echt geen enkel benul  ???

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 June 2023, 16:59:30 »
Bas en Karst,

Dank voor jullie reacties, ze bevatten weer hints voor het vervolg. (y)
ik heb de vraag ook op het (RR=RocRail) RR-forum voor arduino's gesteld in de hoop dat er meer zicht komt op welke manieren RR aan de arduino te koppelen is voor zowel lezen als schrijfoperaties.

Ik maak gebruik van een YaMoRC centrale (opgewaardeerde DR5000) , S88 terugmelding en LDT wisseldecoders.
Die laatste zijn relikwieën uit vroeger tijden , maar weinig gebruikt en werken nog prima.
Seinen (armsignalen) wil ik via Arduino en servo's gaan aansturen.

Ad vraag 1

(@Bas) Via USB als technisch protocol kan blijkbaar.
Ik kijk gelijk naar jouw PanelX project.
Arduino Loconet PCB-tjes klinkt hoopvol.
Ik kom rechtstreek naar jou op de lijn via PB.
Dank voor deze tip.

(@Karst)
RocRail XML scripting ga ik bekijken.
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=xmlscripting-en
Dank voor deze tip.

Ad vraag 2
(@Karst)
"DCC meelezen, dat gaat met de NMRA library en een 6N137 Optocoupler"
Ik vind https://reference.arduino.cc/reference/en/libraries/nmradcc/ en ga dat bestuderen.
6N137 Optocoupler schema's ga ik bestuderen om te spannen hoe dat werkt.
Dank voor deze tip.

Ad vraag 3
De RFID-oplossing als extra terugmelding van de loc-adressen is een optie, maar verwerking daarvan op de Arduino druist een beetje in tegen het master-slave gedachte, waarbij immers Rocrail de master is.
Maar ik heb die inderdaad onderzocht om te zien of dat een te bewandelen weg is.
Moet dit wel technisch nog gaan uittesten, maar lijkt zondermeer realiseerbaar, als ik de vele bronnen op Internet mag geloven.
Maar vaak komt er meer bij kijken .....

Eric

bask185

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 June 2023, 17:05:53 »
Over die optocoupler heb ik wat korte uitleg
https://train-science.com/digitale-modelspoor-elektronica/#dcc

.. een printje uiteraard  ::)

EDIT:
Vond nog een plaatje.. Dat bovenste grote ding is de loconet print, die daaronder is voor XpressNet en die rechter is bovenstaande DCC print.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 27 June 2023, 17:08:37 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 June 2023, 17:47:40 »
Maar het is net hoeveel waarde je hecht aan trein herkenning. Het zou ook wel nice zijn dat rocrail (die immers bijhoudt waar wie is) ook die informatie via USB kan versturen.
Ik heb uit mijn voorbereidingen voor digitaal rijden begrepen, dat RR of een ander programma weliswaar bijhoudt waar wie is, maar dat bij een verandering (bijv. handmatige locwissel)  de programma's geen notie hebben van wat er gebeurt. Tenzij je de nieuwe loc eerst weer in het programma invoert.
Klopt dat of heb ik het niet correct ?

LDT wisseldecoders.
Die laatste zijn relikwieën uit vroeger tijden , maar weinig gebruikt en werken nog prima.
Hier in dit forum is mogelijk terug te vinden, dat de combinatie LDT (oud) en RailCom niet werkt. Ook ander merk oude decoders raken van slag, omdat ze de door de centrale ingestelde "Railcom Cutout" niet kunnen interpreteren. (BNLS).  Ik heb begrepen, dat soms het verwisselen van DCC draadjes helpt, maar het uitschakelen van Railcom op de centrale natuurlijk alle potentiële problemen oplost.
Zelf vind ik Railcom erg leuk en wil het installeren, juist om op je bedieningspaneel een leuk plaatje te krijgen. Maar ik ben dan ook niet van plan een programma te gebruiken en heb maar een kleine baan gepland.

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 June 2023, 21:10:34 »
Ik heb uit mijn voorbereidingen voor digitaal rijden begrepen, dat RR of een ander programma weliswaar bijhoudt waar wie is, maar dat bij een verandering (bijv. handmatige loc-wissel)  de programma's geen notie hebben van wat er gebeurt. Tenzij je de nieuwe loc eerst weer in het programma invoert.
Klopt dat of heb ik het niet correct ?

Martin ,
Ja dat klopt volgens mij en dat is ook de reden waarom ik de rijwegopdrachten (ontstaan in het fysieke bedieningspaneel) aan RocRail wil aanbieden en alle sensorberichten aan RocRail bekend wil maken.
Ook is het de reden voor het overwegen van het detecteren van locs met digitale ok-decoder adressen via RFID, dat is dan een bezetmelding met kennis van welke trein waar is. Dan kan je een lokwissel detecteren. Hoe dat dan weer in RocRail ingelezen en verwerkt moet worden weet ik nog niet.
Eric
Eric

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2023, 21:12:01 »
Hier in dit forum is mogelijk terug te vinden, dat de combinatie LDT (oud) en RailCom niet werkt.
Ook ander merk oude decoders raken van slag, omdat ze de door de centrale ingestelde "Railcom Cutout" niet kunnen interpreteren. (BNLS). 
Ik heb begrepen, dat soms het verwisselen van DCC draadjes helpt, maar het uitschakelen van Railcom op de centrale natuurlijk alle potentiële problemen oplost.

Martin,
Dank voor je waarschuwing/informatie over LDT en Railcom.
Eric

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #8 Gepost op: 27 June 2023, 22:00:08 »
Hi Eric,

Interessant project, ik ben benieuwd naar je vorderingen! Ik ga dit zeker volgen!

Mocht je nog in de toekomst wat willen weten over LocoNet / RailCom dan kan ik je daar wel wat van laten zien. Ik heb met een RailCom melder testen gedaan om uit te zoeken wat het bericht formaat is zodat ik die met de PC kan lezen.

Ik werk zelf aan een open source software pakket om een modelspoor baan te besturen (nog lang niet volwaardig alternatief tov andere software pakketten), dit idee van zn paneel lijkt mij ook leuk om te ondersteunen. Dat je zowel op het scherm als met fysieke knoppen rijwegen kan instellen. Heb voor het idee al eens een animated gif gemaakt, zie: https://github.com/traintastic/traintastic/issues/14

Reinder

bask185

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 June 2023, 22:12:30 »
Train Tastic  Arduino library is in ontwikkeling as we speak type  ;)
Train-Science.com
Train-Science github

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #10 Gepost op: 27 June 2023, 22:29:52 »
@bask185 nice (y)

Kreeg net nog een ander idee door wat Eric hier beschreef:
Traintastic (mijn open source project) heeft een ingebouwde scripting engine, als ik hier ook een losse com poort beschikbaar maak, dan kun je via script redelijk makkelijk je eigen berichten als tekst of binair naar je Arduino sturen op basis van wat er gebeurt op de baan en andersom kun je vanaf de arduino berichten naar het script sturen om daar vervolgens wat mee te doen :)

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #11 Gepost op: 28 June 2023, 07:50:25 »
Wat Eric in zijn eerste bericht beschrijft is in Rocrail aanwezig en heet CTC, wat staat voor Centralized Traffic Control:
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=ctc-loconet-en.
Als je de locomotief in half automaat mode zet kun je deze handmatig bedienen en blijft Rocrail de positie volgen op basis van de gereserveerde rijwegen.

Of het ook een antwoord is op alle 3 de vragen weet ik niet.
Er zijn verschillende mogelijkheden die ik niet ken maar waar je misschien wat mee kunt (en misschien sla ik de plank wel helemaal mis):
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=nodered:nodered-en
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=rocrail-server-scripting-en

« Laatst bewerkt op: 28 June 2023, 08:00:39 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 June 2023, 11:35:01 »
Reinder, Albert, Martin, Karst en Bas,

Ik ben enthousiast over al jullie gedeelde kennis.
Ik krijg het gevoel dat wat ik wil "rijwegopdrachten" aan RocRail of Traintastic verstrekken haalbaar zou moeten zijn.
Het uitluisteren van de wissel-, seinstanden en blokbezetting tbv het fysieke paneel lijkt ook haalbaar,

Tegelijk merk ik wel dat ik diep in de bitjes, bytes, protocollen, programmeertalen en systemen moet stappen om het behapbaar en straks werkbaar te krijgen.
Dat vraagt, denk ik, om een stapsgewijs opbouwen van het fysieke paneel en de interfaces.

Ik heb een eerste opzet gemaakt van wat ik qua systeemomponenten nu in beeld heb.

Alles overziende lijkt me de volgende aanpak wenselijk (ben benieuwd hoe jullie dat zien):

1. Loconet interface (kopen/bouwen) om de DR5000/YaMoRC centrale vanuit een Arduino uit te kunnen luisteren en uitproberen

2. Gaan begrijpen wat er gebeurt wanneer van uit het master treinbesturingsprogramma: (serverlog gaan begrijpen)
- rijwegen worden gezet
- wissels worden gezet
- seinen worden gezet

3. Gaan begrijpen waar in het master treinbesturingsprogramma (welke tabellen) worden bijgehouden voor wisselstanden, seinstanden & blokbezetting
- ik blijf ervan uitgaan dat de voorwaardenlogica voor vrijgeven/zetten van rijwegen in het master treinbesturingsprogramma wordt afgehandeld

4. Gaan begrijpen en uitproberen met welke interface opdrachten (XML oid)  individuele (of tabellen voor) wisselstanden, seinstanden & blokbezetting kunnen worden opgevraagd vanuit een Arduino
- wisselstanden lezen
- seinstanden lezen
- blokbezetting lezen (loc-adres en bezetting)

5. Vinden resp. Bouwen/Kopen/Benutten van een interface (USB of TCP/IP) om tussen het master treinbesturingsprogramma en de Arduino te kunnen communiceren
- eerst lezen
- en dan pas schrijven (schrijven is hier een (rijweg) opdracht aanbieden aan de server van het master treinbesturingsprogramma)

6. Gaan begrijpen waar in het master treinbesturingsprogramma (welke tabellen) worden bijgehouden voor rijwegen

7. Gaan begrijpen en uitproberen met welke interface opdrachten (XML oid)  individuele (of tabellen voor) beschikbare gedefinieerde rijwegen kunnen worden opgevraagd vanuit een Arduino

8. Aanbieden van de rijwegopdracht aan het master treinbesturingsprogramma  (server)

Dit alles stapsgewijs om te voorkomen dat ik vastloop in teveel details, het overzicht verlies of verkeerde sporen ga volgen. ???n

Ik ga de door jullie aangereikte links volgen/lezen en proberen te begrijpen en in onderling perspectief te zetten.

Kritisch commentaar wordt op prijs gesteld  (y)

Eric

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #13 Gepost op: 28 June 2023, 13:08:30 »
Ik ben je volledig kwijt, al ergens na het diagram  ;D ;D Maar ik volg met interesse ;)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 June 2023, 13:51:06 »
Ga je ook Roc Railen, Ronald  ;D?
Train-Science.com
Train-Science github