Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

scharnieren voor spoor 0; ik zoek een goede vervanger. door Nullem
Vandaag om 10:18:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:06:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door MOVisser
Vandaag om 09:59:47
Klein fabriekje uit de 3D printer. Eigen ontwerp. door schipcas
Vandaag om 09:57:07
Railz Miniworld door Huibert
Vandaag om 09:56:13
Repareren van gebarsten tandwielen door Eric B
Vandaag om 09:51:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 09:51:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:44:37
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 09:08:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 09:05:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:02:46
Modelspoordagen VERPLAATST naar 7 & 8 maart 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 08:51:00
DJV's andere "Lego" project in plusminus 1:18. door Jeroen Water
Vandaag om 07:59:36
Hulp en/of advies gezocht: gebruik van Piko Spunddecoder in Märklin loc door Ben
Vandaag om 07:34:42
Hulp gezocht bij wisselspoeltjes door eitreb
Vandaag om 01:09:39
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:59:42
Slijptrein door sneek
Vandaag om 00:07:08
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 00:02:33
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
10 January 2026, 23:43:57
Motorregeling bij D&H decoder door joespoor
10 January 2026, 23:09:16
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
10 January 2026, 22:49:20
Rondom Charlois door Alewijn
10 January 2026, 21:54:28
Locomotieven doen niets meer bij gebruik van led-trafo door Dirk J
10 January 2026, 21:50:59
Wat is een redelijk goedkope dcc sein decoder? door Duikeend
10 January 2026, 21:43:04
Fleischmann n 739304 SBB vectron door lare0008
10 January 2026, 21:41:41
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 January 2026, 21:24:04
Vervolg 3d printen van ns seinen door weslyr
10 January 2026, 21:09:59
Artitec Hondekop maakt geluid alsof er iets aanloopt, maar kan niks vinden door 1200blauw
10 January 2026, 20:24:19
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
10 January 2026, 19:52:52
Roco 2026 door StefanNL_Plays
10 January 2026, 19:04:53

Auteur Topic: Yamorc 8116 toegevoegd en nu vreemde problemen...  (gelezen 4095 keer)

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
Yamorc 8116 toegevoegd en nu vreemde problemen...
« Gepost op: 26 June 2023, 15:21:02 »
Ik heb (weer)  ;D wat vreemds aan de hand en vraag me af of ik nou een storing te pakken heb of dat ik zelf weer wat fout doe.

Ik heb recent een Yamorc 8116 toegevoegd aan mijn baan als aanvulling op mijn reeds aanwezige 2 8116's en 1 8008. Alle drie werkte voorheen zonder problemen.

Aan de nieuwe 8116 heb ik een relais verbonden welke een overweg schakelt, zie mijn eerdere topic hierover. Via de programmeertool, Multimaus of Rocrail werkt dat prima, aan / uit / aan / uit zonder issues.

Nu heb ik het geheel geprogrammeerd binnen Rocrail en toegevoegd aan een rijweg. Zodra een trein tussen bepaalde blokken rijdt gaat de schakeling aan en bij aankomst uit. Zelfde als ik mijn seinen heb geprogrammeerd en dat werkt uitstekend.

Nu het probleem: Het komt geregeld voor dat de schakeling plots niet meer werkt en er niks gebeurt. Het relais wordt niet geschakeld. In de log van de 8116 via de programmeertool zie ik dat op dat moment helemaal geen commando binnenkomt op de 8116 terwijl dit volgens de log van Rocrail wel netjes verstuurd wordt. Eerst dacht ik dat het aan Rocrail lag maar ook bediening via mijn Multimaus komt dan niet binnen op de 8116. Nog vreemder is dat de 8008 dan ook opeens nergens meer op reageert... De andere twee 8116's blijven wel altijd werken en zijn gewoon bedienbaar.

Soms werkt het na 1-2 keer de trein op en neer te laten pendelen of handmatig via de programmeertool de schakeling even om te zetten. Dan reageert het systeem weer naar behoren.

Het lijkt er op dat door het automatisch rijden vanuit Rocrail er een combinatie van commando's naar de Yamorc kastjes gestuurd worden (wissels schakelen, seinen ander kleurtje geven & relais schakelen) wat er voor zorgt dat twee van de 4 plots geen input meer accepteren.

Eerst dacht ik dat er wellicht een dubbel CV adres gebruikt was maar die zijn echt allemaal anders. Handmatig blijft het ook gewoon goed werken totdat je 1-2 ritjes op de automatische modus laat rijden.

Heeft iemand dit al een gezien?

Groet,

Martijn

bask185

• Online Online
Re: Yamorc 8116 toegevoegd en nu vreemde problemen...
« Reactie #1 Gepost op: 26 June 2023, 15:55:42 »
Citaat
Eerst dacht ik dat het aan Rocrail lag maar ook bediening via mijn Multimaus komt dan niet binnen op de 8116
Dit is verdacht. Dit wijst richting centrale. Als rocrail zegt het verstuurd te hebben en de decoder zegt niks gekregen te hebben, dan lijkt het dat de 'middle man' iets niet goed doet.

Welke centrale heb je?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #2 Gepost op: 26 June 2023, 16:20:04 »
Ik heb een z21 (de witte).

Ik heb ter test de nieuwe 8116 even losgehaald van het systeem. De 8008 heeft nog steeds sporadisch kuren. Na een paar ritjes automaat komen daar ook de commando's niet meer aan op de 8008. Zowel via Rocrail als via de Multimaus. De andere twee 8116 reageren wel via Rocrail én Multimaus...

Het enige wat ik recent nog heb aangepast aan mijn baan is het plaatsen van enkele Diode modules om de baanspanning gelijk te krijgen met die van de bezetmelders. De twee 8116's die wél altijd werken zitten verderop in de lus dan de gene die niet werken dus je zou zeggen dat als daar iets mis mee is juist die het probleem zouden moeten ervaren.
Groet,

Martijn

bask185

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 26 June 2023, 17:08:28 »
Hmm interessante mysterie. Dit is een lastige.

DCC decoders doen elkaar niet beinvloeden. Dus dit
Citaat
Ik heb ter test de nieuwe 8116 even losgehaald van het systeem. De 8008 heeft nog steeds sporadisch kuren.
klopt wel.

Het is ook onmogelijk dat ze gevoelig zijn voor railcom ellende. Ik geloof eigenlijk niet dat Karst dat mogelijk verpest kan hebben  ;D... maar wie weet.

Een z21 verstuurt meerdere pakketjes uit voor accessoires. Dus als hij ze uitstuurt, moet er altijd tenminste eentje daadwerkelijk aankomen.

Citaat
Het enige wat ik recent nog heb aangepast aan mijn baan is het plaatsen van enkele Diode modules om de baanspanning
Zijn ze nu verschillend aangesloten? Die 8116 die wel altijd werken, zitten die voor of achter de diodes. En degene die niet werken? Of zijn ze allemaal hetzelfde aangesloten?

We moeten de componenten uitsluiten. De z21 is redelijk betrouwbaar, die verdenk ik als laatste. Die yamorc kastjes zijn nieuw, hebben misschien iets van kinderziektes. Nu weet Karst natuurlijk wat die doet, dus....  Computer programma's verdenk ik altijd.

Ik moet nu even gebiedende wijs gebruiken, niet teveel van aantrekken ;)
Wat ik wil dat je probeert:

Op het moment dat de kuren zich voordoen, trek dan die ethernet kabel uit de z21 en probeer dan met je multimaus?

Als ze het dan spontaan wel doen, dan verdenken we rocrail.

Als ze het dan nog steeds niet doen, trek dan ook even 3s de voeding kabel uit de z21 en steek hem dan weer terug. Dan resetten we de z21. (reden: ik weet niet 100% hoe de z21 werkt, het zou misschien kunnen dat rocrail een paar dcc adressen vergrendelt, waardoor de multimaus ze ook niet meer mag aansturen).

Probeer vervolgens opnieuw met de multimaus om de yamorc decoders aan te sturen. Laat dan evt ook een trein rijden en blijf proberen om ze in de stress te laten schieten.

Als je het zonder rocrail ook voor elkaar krijgt om die dingen in de stress te schieten, dan is het waarschijnlijk niet rocrail maar een ander probleem.

Probeer dan om je schakeldecoders zonder diodes weer aan de DCC bus te hangen. Koppel de z21 weer aan rocrail en kijk dan wat er gebeurt.

Als het probleem dan weg is, weten we dat het probleem elektrisch is.

Als je na al dit geprobeerd te hebben nog steeds problemen heb, dan zijn mijn ideeën op  :-X en moet je even contact met Karst opnemen.

Oh ik vergeet nog: hoewel onwaarschijnlijk, kan je als laatste stap railcom nog uitzetten in de z21. Dat kan praktisch nooit kwaad (tenzij je railcom terugmelders gebruikt)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

spock

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 June 2023, 19:48:10 »
Hallo Martijn,

Wil je het volgende proberen:
De trein laten rijden mbv Rocrail.
Wachten totdat de 8116 niet meer werkt.
De loc van de rails halen.
De spanning van de weigerachtige 8116 halen (en de rest van de baan op spanning houden), even een paar seconden wachten en vervolgens de 8116 weer op spanning brengen.
Reageert de 8116 nu wel op commando's van de multimuis?

mvg spock

bask185

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 26 June 2023, 22:17:22 »
Het is net als op mijn werk, Testen, testen en nog meer testen  ;D

Succes iig en houdt ons op de hoogte  (y)
Train-Science.com
Train-Science github

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #6 Gepost op: 26 June 2023, 23:04:54 »
Bedankt voor de reacties! Ik ga deze week eens uitgebreid testen. Ik houdt jullie op de hoogte!
Groet,

Martijn

GerardH

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2023, 00:21:26 »
is de 8116 wel voor relails ?
een relais is toch een magneetspoel en daar is de 8008 voor

vriendelijke groet
gerard

bask185

• Online Online
« Reactie #8 Gepost op: 27 June 2023, 08:21:22 »
Citaat
is de 8116 wel voor relails ?
Ja

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #9 Gepost op: 27 June 2023, 19:00:37 »
Kleine update hierin. Ik had vanmiddag even kort tijd om het e.e.a. te testen. Ik dacht laat ik eerst eens de laatste update uit het systeem isoleren, namelijk de diode modules. Ik heb vanaf de z21 een splitsing gemaakt:

z21 + ader -> PCB Kroonsteen en vandaar uit 4 aansluitingen.

Aansluiting 1 & 2 naar de + aansluitingen van mijn bezetmelder.
Aansluiting 3 naar een aparte lus die door mijn modules naar de + aansluiting van de div. Yamorc apparatuur gaat.
Aansluiting 4 naar de + kant van mijn baanspanning buiten de blokken gaat. Deze aansluiting loopt via een diode module om de spanning gelijk te krijgen met hetgeen vanaf de bezetmelder naar de rails gestuurd wordt.

Nu heb ik mijn trein al een stuk of 10x op en neer laten rijden en nu gaat het zonder problemen, de relais schakeling werkt keer op keer feilloos. Ik ga morgen nog eens even uitgebreid testen om het zeker te weten maar de oorzaak (vooralsnog) lijkt dus te liggen in de lagere spanning richting de Yamorc aansluiting die ook via de diode module werd voorzien van de + ader.

Gegarandeerd iets wat heel logisch is   :-[ , zo leer je elke dag weer bij  ;D
Groet,

Martijn

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 27 June 2023, 22:10:02 »
Een tekening of foto van wat je met die diodes hebt gefabriekt, zou interessanr en misschien verhelderend zijn.

bask185

• Online Online
« Reactie #11 Gepost op: 27 June 2023, 22:16:14 »
Ik heb zelf een donkerbruin vermoeden gekregen dat er minstens eentje niet helemaal goed was aangesloten. Blijft natuurlijk wel vreemd dat ze het eerst wel doen en als een trein 3x heen en weert dan weer niet  ???

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #12 Gepost op: 28 June 2023, 08:14:08 »
Ik heb de Diode Brugcel Module DB van DTS in gebruik op mijn baan.

Qua aansluitingen heb ik vooralsnog alleen de + aansluiting op de Yamorc devices losgehaald van de centrale leiding. De diode modules zitten nog hetzelfde aangesloten als voorheen en dat werkt tot nu toe allemaal prima (detectie). Ik zal nog eens even controleren of die ook echt allemaal op dezelfde manier aangesloten zitten qua in / uitgang.
« Laatst bewerkt op: 28 June 2023, 08:15:53 door VulcanRaven »
Groet,

Martijn

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 28 June 2023, 08:23:11 »
Euhm ....

1) - Je praat voortdurend over de + aansluiting van de YD8116... welke aansluiting bedoel je daar mee  ?
2) - De YD8116 moet met zijn "Signal" aansluiting direct aan de track-out van de centrale, geen fratsen als diode bruggen e.d. ertussen schakelen.

Grtzz,
Karst

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #14 Gepost op: 28 June 2023, 08:35:21 »
Daar bedoel ik 1/2 aders welke uit de z21 komen. De signaal aansluiting. Ik weet even niet wat de officiële benaming is met digitale aansluiting dus ik noem het altijd + en - aansluiting.

Wat betreft de aansluiting van de YD8116, dat heb ik nu inderdaad gedaan en lijkt het issue verholpen te hebben. Ik had daar in 1e instantie niet aan gedacht omdat mijn eerder aangeschafte 3 units geen problemen leken te hebben daarmee.
Groet,

Martijn