Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door AP3737
Vandaag om 19:48:42
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 19:38:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 19:29:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43

Auteur Topic: verpakkingen van locomotieven en wagons  (gelezen 5796 keer)

MopperSmurfje

• Offline Offline
verpakkingen van locomotieven en wagons
« Gepost op: 18 April 2008, 22:25:28 »
Waar ik me nog steeds over verbaas is hoe sommige fabrikanten de locs en wagons verpakken. Als modelliefhebber ben je geinteresseerd in een waarheidgetrouw model welke in een orginele staat is. Nu zijn de locs vaak dusdanig verpakt dat er beschadigingen aan de loc optreden. Marklin is hier heel sterk in. Ik begrijp dit niet, zoveel geld voor een model en toch meestal (kleine) beschadigingen als het product nieuw uit de ovp komt.

Wat vinden jullie hier van?

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: verpakkingen van locomotieven en wagons
« Reactie #1 Gepost op: 18 April 2008, 23:47:05 »
Marklin verpakkingen heb ik alleen bij een enkel rijtuig en goederenwagen en kom ik het genoemde probleem niet tegen.

Ben voornamelijk een Roco rijder en daar valt mij regelmatig op dat ik stukken van de verpakking moet wegsnijden. Dit omdat een model dat is voorzien van al de toeters en bellen dan niet meer goed in de verpakking past. Dit komt veel voor bij de goederenwagens en soms ook locomotieven.

Bij modelen van andere merken die ik bezit hoef ik dit dus meestal niet.

Dat een model wordt beschadigd door de verpakking waar deze inzit is natuurlijk een kwalijke zaak.

Dion
« Laatst bewerkt op: 18 April 2008, 23:55:11 door dion »
groetjes Dion

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #2 Gepost op: 19 April 2008, 01:13:27 »
Yep, de Roco 2400 is een mooi voorbeeld ... toch graag meer uitvoeringen aub, desnoods in dezelfde verpakking  ;D.

De loc die ik het makkelijkste uit de verpakking kreeg was de 1300 in Ho van Rivarossi. Geen enkele kans op beschadigingen.

Shinkansen200

• Offline Offline
  • ありがとうございました新幹線200系!
« Reactie #3 Gepost op: 19 April 2008, 01:25:51 »
de Roco Plan D rijtuigen zijn hier ook een mooi voorbeeld van, als je niet op past ben je zo je treeplankjes kwijt.

met Marklin locs en rijtuigen heb ik nooit problemen gehad, vond de verpakking altijd juist heel handig en veiliger. het is een stuk moeilijker om de inhoud van een Marklin doos er perongeluk uit te laten vallen dan de doosjes van Roco, Piko en Flesichmann (die Fleischmann doosjes hebben me een jaar geleden bijna een rijtuig gekost). Liliput en de andere leden van de Bachman group hebben dezelfde soort verpakking (en ook Life Like/walthers Proto).

mvg

-Sander
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #4 Gepost op: 19 April 2008, 11:15:10 »
het is een stuk moeilijker om de inhoud van een Marklin doos er perongeluk uit te laten vallen dan de doosjes van Roco, Piko en Flesichmann

En dat is mij nou vorig jaar voor het eerst (en hopelijk voor het laatst) overkomen. Prachtig nieuw DB-rijtuig van Märklin dat bij het openen zo uit de doos vloog. Van alles was er stuk en de enige die tot nu toe iets aan het rijtuig gehad heeft is de Grote Ger die ik blij kon maken met het glaswerk. ;D

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 April 2008, 11:35:27 »
Misschien een tip voor de strakke piepschuim verpakkingen:

de eerste keer haal je je lok, rijtuig of wagon heel voorzichtig uit de verpakking. Daarna knijp je met duim en vingers om de paar cm de omtrek van het piepschuimen vak samen, zodat het vak waarin het moois ligt, iets ruimer wordt. Dan hoef je niet te snijden, en past het er voortaan met meer gemak in.

Leen.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 April 2008, 12:14:36 »
Ik heb echt nog nooit problemen gehad met marklin verpakking. Werkte altijd soepel en het zat toch goed en strak verpakt. over een paar weken mijn eerste roco aankoop. dus we zullen zien.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 19 April 2008, 12:53:57 »
Zowel bij Roco, Fleischmann, Minitrix en de andere merken hier is het me nog nooit gelukt om een lok te beschadigen bij het uit het doosje halen. Misschien dat de doosjes in N gewoon beter zijn. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 April 2008, 15:35:14 »
Een voorbeeld van een goede verpakking vond ik de Artitec plan E verpakkingen. Vacuum gezogen trays in een doosje.
Dat zou men meer moeten doen.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 19 April 2008, 15:50:20 »
Ik denk dat de doorsnee verpakking bij N-spoor idd beter is want ik ben eigenlijk nog niet veel N-spoor loc's of rijtuigen tegengekomen die in piepschuim zaten. N-spoor is meestal verpakt in een echt hard doorzichtig kunstof doosje met een plastic schaal erin waar het model in ligt, dat lijkt me over het algemeen toch beter.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #10 Gepost op: 19 April 2008, 19:15:03 »
Toch zie je dat in de fraaie vacuum gezogen verpakkingen, je lok zijn lak verliest aan die verpakking op de scherpe hoekjes.

Mehano heeft zijn les geleerd, toen de class 66 uitkwam van ERS, en de blauwe kant van de cabine schade door wrijving had met lok en verpakking, de zowat complete eerste batch was beschadigd.
tegenwoordig plaatst men er een vilten doekje over de scherpe randjes, zo ook Trix/Marklin.

Geef mij maar de manier van verpakken zoals bv de TEE van Roco, in zacht schuim.
Piepschuim is ook prima, men zou alleen moeten nadenken inderdaad over het feit dat de onderdelen er nog op moeten.

Is toch niet zo moeilijk heren fabrikanten ?  8)

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 April 2008, 19:19:44 »
Neem nu de verpakking waar Roco zijn platte wagens met tank of pantserwagen in doet, eenmaal alles gemonteerd niet meer bruikbaar als verpakking. Jammer!

Gideon

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 20 April 2008, 15:02:20 »
Roco is inderdaad goed in het maken van slechte verpakkingen, ik heb al heel wat doosjes van m'n verzameling rongenwagens aan moeten passen omdat ik er zo nodig rongen op moest (ja, waarom heb je anders een rongenwagen?), en de 2400 verpakking ben ik ook geen vriendjes mee. Marklin heeft wel juiste wagonverpakkingen, tenminste, de sets (en trix dus automatisch ook) met meerdere wagons, maar het dekselsysteem vind ik een beetje laf, er is al vaker dan eens een deksel van de doos afgedonderd met als effect dat de wagons eruit vielen, gelukkig niet op de vloer, maar toch.

de wagonverpakkingen (plastic doosjes) van fleischmannn vind ik ook wel oke, maar die gaan iets te moeilijk open, ik heb al wat doosjes met scheurtjes erin, en nou is dat niet zo erg, zolang de wagon maar niet scheurt, maar het gaat om het idee.

sachsenmodelle heeft ook een leuke poging gedaan, maar dan is vaak de plastic hoes die om de wagons zit weer wat slapjes, en dus vind ik eigenlijk de piko verpakkingen het beste, de wagon in een plastic vormpje, met een stukje karton eromheen.

Timo

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 April 2008, 17:15:25 »
Waarschijnlijk gaan de fabrikanten uit van het feit dat je een model koopt en daarna op je baan of in een vitrine zet. ;)
Maarja, modeltreinverzamelaars die alles in dozen bewaren zijn er echter wel veel, ik kan er nu ook een zien in mijn monitor ::)

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #14 Gepost op: 20 April 2008, 17:20:38 »
@Chris. Is dat het hoekje helemaal midden bovenaan in het dak waar een stukje verf mist. Want in dat geval heb ik het niet zelf kapot gemaak :P
Voor grootspoorfoto's zie site