Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 00:55:58
Piko NS 2200 zwaailicht verbeteren. door Biesje
Vandaag om 00:36:13
Modelspoor enquete door barry1972
Vandaag om 00:24:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:11:29
Lux stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox door jerrytrein
23 september 2023, 23:44:09
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
23 september 2023, 23:28:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door the_gold
23 september 2023, 23:23:10
Fleischmann 6052 draaischijf H0 ombouwen naar spoor N door breaker
23 september 2023, 23:10:10
Beginnen met een spoorbaan door breaker
23 september 2023, 23:03:55
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door MOVisser
23 september 2023, 23:02:09
30 september en 1 oktober opendeurdagen De Zwitserse Treinclub door Seinhuis
23 september 2023, 22:46:03
Raadplaatje door Rody v. G.
23 september 2023, 22:32:43
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
23 september 2023, 22:11:25
Mehano Lint - Motorproblemen? door Te 2/2
23 september 2023, 21:57:24
Digitale Infodag 2023 - Zaterdag 23 september - Ermelo door Martin Domburg
23 september 2023, 21:56:27
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
23 september 2023, 21:53:36
Multimaus Error 13 door Paul67
23 september 2023, 21:36:41
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Spoor010
23 september 2023, 21:25:28
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door jerrytrein
23 september 2023, 21:09:17
Probleem met de Ecos besturing door Rene de Haan
23 september 2023, 21:04:12
Bauarbeiten im gange door 741230
23 september 2023, 20:58:03
Frans loodsje et cetera door Noordernet
23 september 2023, 20:30:33
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk? door MetalForever
23 september 2023, 20:21:38
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door BlauweEngel-fan
23 september 2023, 20:19:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Lolke Bijlsma
23 september 2023, 20:12:07
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
23 september 2023, 19:48:15
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
23 september 2023, 19:11:19
Vraag over Graan/Veevoer per spoor. door Arjan6511
23 september 2023, 18:50:12
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door zwitserland
23 september 2023, 17:53:17
Workshop solderen door TonM
23 september 2023, 17:44:38
  

Auteur Topic: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?  (gelezen 1128 keer)

Jeroen Trainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Gepost op: 28 mei 2023, 11:50:30 »
Ik sta op het punt een partij Roco Line rails over te nemen van iemand.
Hierbij zitten ook een aantal wissels.
Nou gaat het mij om die wissels die geen originele verpakking hebben, ook geen artikelnummer hebben aan de onderkant van de wissel.
Ik wil graag een aantal gepolariseerde wissel op mijn baan hebben.

De concrete vraag is dus zijn er herkenningspunten waaraan ik een gepolariseerde wissel kan onderscheiden van een niet gepolariseerde wissel?

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2023, 11:53:47 »
Een wissel met polariseerbaar puntstuk heeft een metalen puntstuk en iets van een aansluiting aan het puntstuk. In H0 zijn dat vaak een of drie busjes onder een dwarsligger. Wissels met een plastic puntstuk kun je niet polariseren.

Succes! Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21243
Re: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2023, 12:09:49 »
Rocoline-wissels hebben altijd een polariseerbaar puntstuk. Met uitzondering van de Engelse wissels dacht ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2023, 13:51:46 »
Roco line 2.1? Dan kunnen alle wissels, ook kruiswissels, gepolariseerd worden middels aansluitingen die goed zichtbaar zijn aan zowel de zijkant van de wissels (bielzen met gaatjes voor de draadjes, als aan de onderzijde (kopere geleidingen).
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2023, 14:07:06 »
Wat bedoel je met kruiswissel, een Engels-wissel of een zogeheten Hosenträger? De laatste bestaat uit vier wissels (Roco-line te polariseren) en een kruising (2xde hoek van een wissel) en die hoeft niet te worden gepolariseerd tenzij je met locjes rijdt met een geringe radstand of draaistellen met een geringe radstand, waar de spanning wordt afgenomen. Bij een Engels-wissel is dat van een andere orde.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2023, 14:53:39 »
Bij de Rocoline wissels worden de snoertjes met stekers meegeleverd.

De wissels van Rocoline "mit Bettung" zijn tegenwoordig alle gepolariseerd, maar de stekers kunnen eruit gehaald worden. In de handel is her en der nog wel een voorraadje 15 graden wissels zonder polarisatie te koop, maar voor die ene euro minder zou ik het niet kopen. Je kunt het stekertje er zo uithalen. Dat heb ik ook gedaan omdat een bepaald wissel alleen maar opgereden wordt (werd) in mijn baan. Dat scheelt weer een wisselaandrijving.
De kruising kun je polariseren met een relais indien gewenst. Uiteraard wordt weer geadviseerd een peperduur relais van het merk Roco aan te schaffen. Wij van WC-eend adviseren WC-eend.  ;) Met het oog op copyright maar even de link naar de gebruiksaanwijzing i.p.v. het bestand.
https://www.roco.cc/static/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/AN/1/DE/8042597920.pdf
Hartelijke groet,
Joop


Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Jeroen Trainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2023, 22:49:57 »
Waar zie ik bij deze de mogelijkheid en een stekkertje?





bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3406
Re: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2023, 23:42:18 »
Citaat
Waar zie ik bij deze de mogelijkheid
Door naar de bovenkant te kijken waar de zaagsneden zitten. Dan kan je achterhalen of het een elektrofrog, unifrog of insulfrog is.

Insulfrog heeft een plastic puntstuk zoals vermeld.
Bij een unifrog heb je een metalen puntstuk die is geisoleerd aan beide zijdes. De wissel tongen zijn dan verbonden aan de rails waar ze naast liggen. Deze heeft roco wel in assortiment.
Bij elektrofrogs liggen de tongen vast aan het puntstuk. Je puntstuk kan dan gevoed worden door te tongen zelf. Ik weet het niet zeker, maar roco heeft deze niet.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
Re: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2023, 00:33:58 »
Nee Bas, bij deze Roco-bedding-wissels zie je aan de bovenkant geen enkel verschil. Geen gedoe met frogs, hier.

Jeroen, kijk nog eens naar de twee foto's die je geplaatst hebt. Op de bovenste van de twee zie je aan de rechterkant een zwart kabeltje lopen, het bovenste (op de foto) einde daarvan zit aan een metalen lipje dat is verbonden met het puntstuk, het onderste einde verdwijnt in het mechaniek van de wissel. Dit betekent dat het om een gepolariseerd wissel gaat. In dat wisselmechaniek zit dan nog een schakelaartje om uiteindelijk de polarisering te laten werken, het verbindt het puntstuk oftewel het zwarte kabeltje met de linker danwel de rechter rail, afhankelijk van de wisselstand.

In de onderste van je twee foto's zit er niet zo'n kabeltje, dat is dan zeer waarschijnlijk een niet-gepolariseerd wissel. Aan de "bovenkant" kunt je weliswaar zelf nog een draadje solderen, dat je aan de "onderkant" weer in het mechaniek van de wissel steekt - maar binnen dat mechaniek ontbreekt het schakelaartje om uiteindelijk de polarisering te laten werken.

In het kort en in het algemeen: zo'n zwart snoertje betekent dus een gepolariseerd Roco-met-bedding-wissel - tenzij iemand de kluit probeert te flessen door er zelf zo'n snoertje aan te plakken maar das wel erg veel moeite voor een paar euro verschil.

Jeroen Trainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2023, 08:40:15 »
Heren bedankt voor de info  (y)
Maakt het verder nog wat uit of ik er een elektrische aandrijving inzet gestuurd door een decoder ?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21243
Re: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2023, 08:50:39 »
Ik heb geen ervaring met Rocoline met bedding. Dus voor mijn informatie, ontbreekt op de onderste foto nu ook het metalen aansluitplugje naar het puntstuk?
Ik ken alleen Rocoline zonder bedding en af fabriek zijn die nooit gepolariseerd, maar wel polariseerbaar in de zin dat alle aansluitpunten aanwezig zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4924
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2023, 09:48:05 »
Nee, als je inzoomt zie je de lip zitten voor aansluiten van de polarisatie
RETROBAHN A.G.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24373
    • Pagina van klaas
Re: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2023, 10:06:25 »
Had ik ook overheen gekeken, maar daar dus, in de rode cirkel:



Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
Re: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2023, 10:11:01 »
 
Heren bedankt voor de info  (y)
Maakt het verder nog wat uit of ik er een elektrische aandrijving inzet gestuurd door een decoder ?

Twee opties: de witte Roco wissel motor en decoder in een (42624). Of de zwarte wissel motor (42620) die je aansluit op een digikeijs/Roco/yamorc decoder.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2023, 10:49:54 »
Heren bedankt voor de info  (y)
Maakt het verder nog wat uit of ik er een elektrische aandrijving inzet gestuurd door een decoder ?
Ja dat maakt wel wat uit.  :) Ik heb zelf ervaring met inbouwdecoders (Roco 42624). Als het wissel omgaat is dat duidelijk hoorbaar. Het geeft een flinke brom. Voordeel is dat je ter plekke een adres kunt geven en ze kunnen de voeding uit de rail krijgen. Zelf doe ik dat niet. Ik gebruik aparte DCC-voeding uit de centrale die ik alleen gebruik voor schakeldecoders etc. of ik sloot ze aan op een ongedetecteerd stuk rail.
Ik heb geen ervaring met de andere wisselaandrijving (42620). Volgens de gebruiksaanwijzing heb je daarvoor minimaal 14-16 V ~nodig. Mijn ervaring met de spoelen van Fleischmann profi (14-16V ~) waren niet zo positief samen met de decoder van Uhlenbrock.
De universele wisselaandrijving is ongeveer € 10 goedkoper, maar dan heb je wel weer een aparte schakeldecoder nodig.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak