Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Boodschappenlijstje Arduino  (gelezen 794 keer)

Arvidus

• Offline Offline
Boodschappenlijstje Arduino
« Gepost op: 18 May 2023, 20:44:59 »
Hoi allemaal,

Wegens omstandigheden heb ik de bouw van mijn baan stop moeten zetten. Er komt zeker weer een vervolg, maar dit zal nog een jaar, misschien zelfs twee duren.

Om in de tussentijd wel bezig te kunnen blijven en ik altijd al het plan had om "ergens in de toekomst" de boel te digitaliseren, ben ik mij nu aan het oriënteren op de mogelijkheden. Wat voor mij belangrijk is:
  • Het moet makkelijk uit te breiden zijn
  • Het mag niet te prijzig worden
  • Het moet veelzijdig kunnen zijn

Na een zoektocht kom ik uit op de Arduino. Dit lijkt mij perfect in het rijtje passen. Juist omdat het adaptief is, (ogenschijnlijk) makkelijk te realiseren en legio mogelijkheden heeft om treinen te detecteren. En het lijkt goedkoop genoeg om mee te beginnen. Programmeren is voor mij geen probleem.

Het plan is nu om in de komende periode een klein baantje met twee ovalen en een aantal wissels te maken. Genoeg om in elk geval met twee treinen de hardware en software onder de knie te krijgen, zodat ik over twee jaar voorbereid van start kan gaan.

Op Youtube en op BNLS zelf zijn legio tips en trucs te vinden over het digitaliseren en het rijden met Arduino, wat ik alleen heel erg mis, is een boodschappenlijstje. Als ik zou willen beginnen met een simpel testbaantje en twee treinen, wat heb ik dan allemaal nodig?

• Arduino, maar welke?
  • Sensoren, maar welke?
  • Boosters? Voedingen?
  • Servo's?
  • Decoders?

Graag hoor ik jullie input. Of vragen, mocht er iets onduidelijk zijn.
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Remco_Nzo

• Offline Offline
Re: Boodschappenlijstje Arduino
« Reactie #1 Gepost op: 18 May 2023, 23:38:29 »
Tja, eerst met de deur in huis vallen -: je bent met de eerste met dit plan, met de zoekfunctie op het forum en de encyclopedie zou je al een tijdje zoet zijn.

Voor Arduino centrale kijk eens naar dcc-ex

Ik ben zelf gecharmeerd van de arcomora serie
 Okkie (detectie), arloco (loconet terugmelding), mardec (dcc accessoire decoders) -  maar heb de printen en software zelf gebouwd/aangepast.

Ik denk dat wat je kiest sterk afhangt wat je interesseert
Alleen kosten sparen ?
Uitgewerkte zelfbouw kitjes in elkaar solderen ?
Zelf schema in printjes ontwerpen?
Zelf programmeren van de Arduino - en waarom dan?

Gaat het je om het doel of de reis  ;D
En dat bepaalt in mijn hoofd ook het boodschappen lijstje

Remco

« Laatst bewerkt op: 18 May 2023, 23:41:18 door Remco_Nzo. Reden: Autocorrect op de telefoon blijft frustreren »
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Frans

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 18 May 2023, 23:54:01 »
Als je wilt digitaliseren met Arduino zijn er volop artikelen op internet en vooral op de kijkbuis te vinden.
Je bent bijna alleen gebonden aan DCC-ex. Er zijn voldoende site's te vinden waarin wordt
uitgelegd hoe te maken, programmeren en aan te sluiten. De boodschappen lijsten kun je
uitschrijven tijdens het kijken. Het vergt zeer veel zelfredzaamheid en creativiteit.
Een commercieel product is misschien duurder maar gemakkelijker(sneller) te maken.

Frans

Tja hoe weet hij dat?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 May 2023, 09:47:54 »
Wil je ook digitaal rijden? je kan natuurlijk ook analoog blijven rijden. Ook dat kan je goed doen met arduino. Allebei door elkaar kan ook.  :police:

Ik heb qua hardware een paar minimalistische printjes gemaakt, een printje voor een lichtsluis, Xnet interface, Lnet interface, DCC interface, stroomdetectie printje, LDR detectie printje etc.

In dit draadje, heb ik een arduino icm gebruikt met mijn Xnet printje om een inleerbare schakelpaneel controller te maken.
In dit draadje gebruik ik een multimaus om via Xnet een analoge baan met servo's en relais aan te sturen.

Ik heb ook een arduino library gemaakt waarmee ik relatief makkelijk handelingen kan opnemen en afspelen. Zo kan ik bepaalde dingen automatisch laten doen.

Wat je nodig hebt aan boodschappen:
Om een arduino servo's aan te laten sturen wijs ik meestal naar een arduino Nano en IO base shield
Om inputs zoals schakelaars aan te sluiten, wijs ik ook naar de nano met een screw terminal shield.
Die vind je o.a. allemaal hier

Als je analoog wilt rijden, wil je waarschijnlijk relais modules hebben.

Om trein te laten rijden zijnde analoog of digitaal heb je iets van een H-brug nodig. Je kan denken aan een losse of een arduino met motorshield

Evt, hangt er van af wat je wilt, heb je handige potmeters, encoders

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Arvidus

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 May 2023, 15:18:14 »
Heren, bedankt voor de reacties. Ik ga het zo allemaal even doornemen, vooral de linkjes van Bas.

Om alvast antwoord te geven op de vragen en opmerkingen:

Ik heb een haat-liefde verhouding met de zoekfunctie van BNLS. Als je zoekt op Arduino vind je heel veel, maar ook heel veel gevorderd en moet je echt goed zeven om erachter te komen wát er nu precies gebruikt wordt. Ik heb de encyclopedie geraadpleegd, waar helaas heel weinig over digitaal gaan te vinden is. Het lijkt mij wel fijn dat er ergens een basis lijstje komt waar duidelijk omschreven wordt wat je nodig hebt om te beginnen. Zoals het nu gaat motiveert niet echt...

Kosten besparen is voor nu wel belangrijk. Eigenlijk voor altijd wel, het is al een dure hobby, ik heb een paar dure treinen op mijn verlanglijst staan, als daar dan ook nog eens dure artikelen voor digitaliseren bij komen kijken.. Solderen is in principe het probleem niet, de boel zelf in elkaar zetten ook niet. Ik ben zelfredzaam en creatief genoeg om dat op te pakken. Vind ik ook alleen maar leuk, al geef ik toe dat ik nog genoeg te leren heb. Gaat het om de bestemming of de reis? Uiteindelijk allebei. Maar de reis zelf vind ik vaak wel het leukste.

De bedoeling is echt digitaal te rijden.

*Edit*
Als aanvulling nog even dit. Ik had gister op youtube deze reeks gevonden: https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR6Rey6GnF_sW_FqAPShW081. Stom dat ik was (of slaperig, dat kan ook) ben ik begonnen met wat te kijken vanaf aflevering 2. De eerste opzet dus helemaal gemist.

Kan ik er van uitgaan dat deze tips (en dus ook het boodschappenlijstje) prima is om mee te beginnen?
« Laatst bewerkt op: 19 May 2023, 15:57:54 door Arvidus. Reden: Extra toevoeging »
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0