Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 12:37:07
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: Roco 70116 Diesel dubbel-lok DB serie 288 002-9  (gelezen 3364 keer)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Roco 70116 Diesel dubbel-lok DB serie 288 002-9
« Gepost op: 16 May 2023, 14:13:40 »
Sinds enkele dagen staat er een nieuwe Diesel dubbel-lok op het spoor.
De eerste indrukken zijn zeer positief.
De locomotieven zien er schitterend uit en de talrijke details overtuigen ruimschoots.



Mijn ervaringen met de Roco 70116, de DB 288-002-9 a+b

Roco heeft er voor gekozen om elke lok-helft te voorzien van een aparte DCC Sound-Decoder en deze te koppelen als het ware multi tractie met één groepsadres.

Standaard heeft de lok als groepsadres “3” en de beide helften hebben “4” en “5” als eigen adres.
Het groepsadres is uiteraard meteen gewijzigd, in dit geval naar “28”.

Volgens de handleiding van de decoders zijn de functies als volgt ingedeeld:

F0   Licht aan/uit
F1   Sound aan/uit
F2   Signaal kort (via eigen adres)
F3   Signaal lang (via eigen adres)
F4   Conducteursfluit (per rijrichting in een lokhelft)
F5   Aan- en afkoppelen (per rijrichting in een lokhelft)
F6   Rangeergang aan/uit
F7   Piepen in de bochten (allen bij Sound aan en tijdens het rijden)
F8   Dak ventilatoren aan/uit
F9   Stationair stand aan/uit
F10   Mute
F11   Cabineverlichting aan/uit (via eigen adres)
F12   Machineruimte verlichting aan/uit (via eigen adres)
F13   Dashboardverlichting aan/uit (via eigen adres)
F14   Schakelkastverlichting aan/uit (via eigen adres)
F15   Luchtcompressor aan/uit (via eigen adres)
F16   Deuren openen/sluiten (via eigen adres)
F17   Luchtventiel (via eigen adres)
F18   Bezanden aan/uit (via eigen adres)
F19   Volume +  (via eigen adres)
F20   Volume - (via eigen adres)

Nu de werkelijkheid met de volgende afwijkingen:

F1   Sound aan/uit, via het groepsadres reageert alleen de B-helft, de A-helft dient via het eigen adres te worden aangesproken.
F3   Signaal lang, via het groepsadres reageert allen de A-helft, de B-helft dient via het eigen adres te worden aangesproken.
F4   Conducteursfluit, via het groepsadres reageert alleen de B-helft, de A-helft dient via het eigen adres te worden aangesproken.
F5   Aan- en afkoppelen, via het groepsadres reageert alleen de B-helft, de A-helft dient via het eigen adres te worden aangesproken.
F8   Dak ventilatoren aan/uit, , via het groepsadres reageert alleen de B-helft, de A-helft dient via het eigen adres te worden aangesproken.

De afwijkingen zijn doorgesproken met de betrokken modelspoorspeciaalzaak, maar zij hadden meer vragen dan antwoorden.
Er kwamen veel vragen binnen over deze dubbel-lok.
Ook op de Duiste fora wordt hier en daar flink "geklaagd".

Maar de rijeigenschappen zijn goed en ook het geluid overtuigt, nu alleen de aansturing fine tunen.
Hoe dat moet en zal gaan, moet ik nog even uitvinden.
De handleiding biedt wel veel informatie, maar dat hoeft nog niet altijd tot succes te leiden.

Met spoorse groet
Mart
« Laatst bewerkt op: 16 May 2023, 14:38:37 door MartOnTheWeb »
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5605
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Roco 70116 Diesel dubbel-lok DB serie 288 002-9
« Reactie #1 Gepost op: 16 May 2023, 14:24:02 »
Wat een prachtige machine Mart. Waar en waarvoor werd dit type ingezet?

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Roco 70116 Diesel dubbel-lok DB serie 288 002-9
« Reactie #2 Gepost op: 16 May 2023, 14:37:32 »
Een stukje geschiedenis vind je op mijn website: https://martontheweb.nl/hetmaterieel/diesellocomotieven/288.html

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5233
Re: Roco 70116 Diesel dubbel-lok DB serie 288 002-9
« Reactie #3 Gepost op: 16 May 2023, 14:38:09 »
Tijdens WO II, trekkracht voor onder andere (spoor)kannonen.

Daarna, goederentreinen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Roco 70116 Diesel dubbel-lok DB serie 288 002-9
« Reactie #4 Gepost op: 16 May 2023, 14:43:12 »



LIMA 3 rail uitvoering
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1750
Re: Roco 70116 Diesel dubbel-lok DB serie 288 002-9
« Reactie #5 Gepost op: 16 May 2023, 15:07:01 »
Tijdens WO II, trekkracht voor onder andere (spoor)kannonen.

Daarna, goederentreinen.

Groeten,
Jelmer

Nee hoor. De kanonnen en ondersteunende treinen werden door stoomloks vervoerd. De V 188 werden in deze treinen als zijnde wagens mee vervoerd.
Ook het uiteindelijke (fijn)positioneren deden de kanonnen zelf met ingebouwde elektromotoren en eigen generatoren.
De V 188 werden gebruikt voor ondersteunende functies. O.a. koeling van de munitie en als generatoren tijdens de opbouw.
Tijdens het afvuren werden loks en wagens naar een veilige zone verplaatst.

Bart

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Roco 70116 Diesel dubbel-lok DB serie 288 002-9
« Reactie #6 Gepost op: 01 June 2023, 10:00:00 »
Inmiddels heeft Roco begrepen dat er onder de modelspoorders veel vragen waren over de programmering van de 288 002-9.
Vandaar een uitleg vanuit Roco waarom voor deze opzet is gekozen.

Op YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=dyWWYLSN9ZE

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: Roco 70116 Diesel dubbel-lok DB serie 288 002-9
« Reactie #7 Gepost op: 01 June 2023, 22:51:11 »
Wat zou het leven een stuk makkelijker zijn geweest, als het ding gewoon maar één motor had gekregen.
Afijn, tegen de tijd dat de tp III versie er aan komt, probeer ik wel es uit te zoeken of de ene helft makkelijk naar een dummy valt te amputeren.
Scheelt immers een decoder, en misschien kan ik iemand blij maken met een losse motor.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2023, 00:09:49 door FreekH »

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6179
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Roco 70116 Diesel dubbel-lok DB serie 288 002-9
« Reactie #9 Gepost op: 02 June 2023, 22:50:35 »
Ik hoop mijn bestelde Roco-exemplaar volgende week toe te kunnen voegen aan mijn verzameling.

Misschien zijn deze web-stekken ook nog interessant:
http://www.bahnwahn.de/limadb288
https://www.modellbau-wiki.de/wiki/Wehrmacht-Baureihe_D_311

Wicher.

Marnit

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Roco 70116 Diesel dubbel-lok DB serie 288 002-9
« Reactie #10 Gepost op: 03 June 2023, 13:57:52 »
Wat zou het leven een stuk makkelijker zijn geweest, als het ding gewoon maar één motor had gekregen.
Afijn, tegen de tijd dat de tp III versie er aan komt, probeer ik wel es uit te zoeken of de ene helft makkelijk naar een dummy valt te amputeren.
Scheelt immers een decoder, en misschien kan ik iemand blij maken met een losse motor.
Of bewaren als reserve onderdeel?