Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
klusser
Vandaag
om 19:37:23
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:22:02
W.V. Kalender 2026
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:18:38
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:17:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:16:54
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 19:09:37
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Frank 123
Vandaag
om 19:03:52
Rail away
door
Huup
Vandaag
om 19:02:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
1200blauw
Vandaag
om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 17:47:00
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
g-j
Vandaag
om 16:21:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:08:21
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Karben
Vandaag
om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:17:40
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:16:23
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los?
door
008200
Vandaag
om 11:53:09
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af.
door
bellejt
Vandaag
om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Martijn193
Vandaag
om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:43:08
Nahmertaler Kleinbahn
door
Lucien
Vandaag
om 07:58:41
Zee. Land.
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:56:30
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 07:32:09
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
02 December 2025, 23:31:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
200 literdrum of vaten als belading
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 200 literdrum of vaten als belading (gelezen 1649 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12557
200 literdrum of vaten als belading
«
Gepost op:
15 May 2023, 16:58:14 »
Vaten als lading
Naast het bekende vervoer met tankauto’s en spoorketelwagens worden vloeibare producten ook in de bekende vaten (Drums) van 200 liter vervoerd. Een voorbeeld van dit vervoer kwam ik een paar jaar geleden in het oude havengebied van Antwerpen en Rotterdam tegen.
Bij het zien van deze vaten zal men in eerste instantie denken dat het om een lading gevaarlijke stoffen gaat. Nader onderzoek zal leren dat deze nieuwe vaten over het algemeen leeg en ongevaarlijk zijn. Bij schone vaten met een onbestendige kleur gaat het meestal om nieuwe nog niet gebruikte exemplaren. Lege gebruikte vaten zijn te onderscheiden van hun nieuwe collega’s door een ratje toe aan kleuren en opschriften en aan hun niet al te schone en gedeukte uiterlijk. Voor het transport van deze vaten die gebruikt zijn voor opslag en transport van niet gevaarlijke en agressieve chemicaliën, vetstoffen, smeermiddelen en eetbare oliën zijn geen speciale veiligheidsmaatregelen nodig. Voor het bulk transport van deze vaten met een relatief goedkope inhoud, worden veel open E en K-wagens gebruikt. Dat is aanmerkelijk goedkoper als het gebruik van gesloten wagens. Volle 200 liters drums, met kostbare en/of gevaarlijke inhoud worden in de regel op pallets gestouwd en met gesloten wagens vervoerd.
001 Het beroemde 200 liter vat, in het Engels “Drum” genoemd
002 Deze nieuwe vaten staan nog in de grondverf, maar bezitten wel het beeldmerk van de toekomstige eigenaar.
003 En zo ziet een stapel gebruikte afgekeurde vaten eruit. Het is niet meer dan Schroot op een pallet.
004 In 1989 staat bij Antwerpen-Luchtbal een lange rij Rs-en met nieuwe vaten te wachten om opgehaald te worden
005 Beladen met nieuwe vaten. Het kopschot, de zijwanden en de rongen staan hier volgens voorschrift op. Voor het in model vullen van deze wagen met vaten moet al snel gerekend worden op 4 x Preiser 17101 a € 8.84 Een kleine 35 euro!
006 Nieuwe vaten (Drums) zijn te herkennen aan hun ongeschonden, ongeverfde en schone uiterlijk. De eigenaar zal deze vaten van een vers eigendomsverfje voorzien. (Groen (BP), Geel(SHELL), Rood Smeerolie), Blauw (ARAL))))))
007 Het is eigenlijk een lading van niks!
008 In de NS folder “Voor elk vervoer een wagen” beveelt NS deze S-HTS voor het transport van nieuwe lege vaten van fabriek naar afnemer deze wagen aan.
009 Maatschets en beladings raster van de Rs zoals door NS aangeleverd.
010 Het model van een Rs met kopschot en zijborden die we uit financieel oogpunt niet ga behandelen (zie de prijsberekening van de benodigde lading)
011 De Rs slaan we uit financieel oogpunt (zie de kosten berekening van de Preissers) over met realistisch beladen.
012 Het waren niet alleen de stalen kolenbakken die gebruikt werden voor dit transport. Sporadisch kan men nog een Houten kolenbak tegen komen, zoals deze GTM 59221van het NSM in Utrecht
013 Houten kopschot van de Historische GTM 59221
014 De GTOW Maatschetsen met beladingsraster uit het boekje van NS
015 Zoals in de tekst aangegeven worden niet alleen vierassige platte wagens voor het vatenvervoer gebruikt, maar ook de twee assige GTWO, de ex-kolenbakken, tegen komen. Zeker als het om bulkschroot gaat! Het getoonde en nummerloze exemplaar is eigendom van de SGB in Goes
016 Realistisch met twee rijen vaten beladen kolenbak.
017 Zo hoort een lage bakwagen beladen te zijn. De lading mag niet boven de zijwanden uitsteken.
018 De onbehandelde vaten aan de gietboom. Bij het openen van het doosje wordt je verrast door de vierkleuren van de vaten!
019 Om vaten te sparen leggen we onderin de wagen een fake bodem van piepschuim zoals in de tekening aangegeven.
020 Besparing van vaten als men bij de Kibri modellen een ring laat vervallen.
021 Een ander type wagen wat voor dit vervoer in aanmerking kan komen is de twee assige rongenwagen, S-LWO en de LWW, tegenwoordig de K(s)
022 Maatschets en beladingsraster van de S-LWO
023 Liggende vaten op de Belgische 9584 828-6 in het Antwerpse. Let een op de hier toegepaste spaakwielen van de wagen.
024 Deze LWW van PIKO is door de geringe diepte van de bodem, eigenlijk ongeschikt om vaten te vervoeren. De verhoudingen zijn hier compleet zoek.
025 Hier is de “(on)diepte “duidelijk te zien
026 Ook deze DB rongenwagen van ROCO heeft te kampen met de ondiepte van de laadbak. De vaten staan te hoog tov het boord.
027 Boven aanzicht van de beladen wagen. Rechts is de niet verbouwde, en links de wel verbouwde K te zien
028 Als we de bodem laat zakken zoals bij ombouw is beschreven, kunnen lagebordwagens op deze manier geladen worden.
029 Korte buurtgoederentrein met een beladen E op het einde.
«
Laatst bewerkt op: 21 May 2023, 16:11:18 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
rjr
Offline
Berichten: 2085
Re: 200 literdrum of vaten als belading
«
Reactie #1 Gepost op:
16 May 2023, 08:32:30 »
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Met de 3D printer kan ik velen van deze vaten printen. En zo heb ik er ook gelijk een mooi doel voor. Dus de printer nog maar weer eens aan het werk zetten hiervoor.
Groet,
Roelco
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12557
Re: 200 literdrum of vaten als belading
«
Reactie #2 Gepost op:
16 May 2023, 09:42:55 »
Als het goed is komt er nog meer. Houd dit topic maar in de gaten.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
hrp
Offline
Berichten: 4214
Re: 200 literdrum of vaten als belading
«
Reactie #3 Gepost op:
16 May 2023, 12:33:37 »
Vaten als op foto 02 , werden bij Romi aan de Kon. Wilhelminahaven te Vlaardingen afgevuld met margarine. Eerst ging er een plastic zak in en vervolgens de margarine. Ook vetmengsels werden zo verpakt.
Bondeldrums.
«
Laatst bewerkt op: 16 May 2023, 12:38:25 door hrp
»
Gelogd
Groet,
Ronald
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
200 literdrum of vaten als belading