Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: 200 literdrum of vaten als belading  (gelezen 962 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
200 literdrum of vaten als belading
« Gepost op: 15 mei 2023, 16:58:14 »
Vaten als lading

Naast het bekende vervoer met tankauto’s en spoorketelwagens worden vloeibare producten ook in de bekende vaten (Drums) van 200 liter vervoerd. Een voorbeeld van dit vervoer kwam ik een paar jaar geleden in het oude havengebied van Antwerpen en Rotterdam tegen.
Bij het zien van deze vaten zal men in eerste instantie denken dat het om een lading gevaarlijke stoffen gaat. Nader onderzoek zal leren dat deze nieuwe vaten over het algemeen leeg en ongevaarlijk zijn. Bij schone vaten met een onbestendige kleur gaat het meestal om nieuwe nog niet gebruikte exemplaren. Lege gebruikte vaten zijn te onderscheiden van hun nieuwe collega’s door een ratje toe aan kleuren en opschriften en aan hun niet al te schone en gedeukte uiterlijk. Voor het transport van deze vaten die gebruikt zijn voor opslag en transport van niet gevaarlijke en agressieve chemicaliën, vetstoffen, smeermiddelen en eetbare oliën zijn geen speciale veiligheidsmaatregelen nodig. Voor het bulk transport van deze vaten met een relatief goedkope inhoud, worden veel open E en K-wagens gebruikt. Dat is aanmerkelijk goedkoper als het gebruik van gesloten wagens. Volle 200 liters drums, met kostbare en/of gevaarlijke inhoud worden in de regel op pallets gestouwd en met gesloten wagens vervoerd.


001 Het beroemde 200 liter vat, in het Engels “Drum” genoemd


002 Deze nieuwe vaten staan nog in de grondverf, maar bezitten wel het  beeldmerk van de toekomstige eigenaar.


003 En zo ziet een stapel gebruikte afgekeurde vaten eruit. Het is niet meer dan Schroot op een pallet.


004 In 1989 staat bij Antwerpen-Luchtbal een lange rij Rs-en met nieuwe vaten te wachten om opgehaald te worden


005 Beladen met nieuwe vaten.  Het kopschot, de zijwanden en de rongen staan hier volgens voorschrift op. Voor het in model vullen van deze wagen met vaten moet al snel gerekend worden op 4 x Preiser 17101 a  € 8.84 Een kleine 35 euro!


006 Nieuwe vaten (Drums) zijn te herkennen aan hun ongeschonden, ongeverfde en schone uiterlijk. De eigenaar zal deze vaten van een vers eigendomsverfje voorzien. (Groen (BP), Geel(SHELL), Rood Smeerolie), Blauw (ARAL))))))


007 Het is eigenlijk een lading van niks!


008 In de NS folder “Voor elk vervoer een wagen” beveelt  NS deze S-HTS voor het transport van nieuwe lege vaten van fabriek naar afnemer deze wagen aan.


009 Maatschets en beladings raster van de Rs zoals door NS aangeleverd.


010 Het model van een Rs met kopschot en zijborden die we uit financieel oogpunt niet ga behandelen (zie de prijsberekening van de benodigde lading)


011 De Rs slaan we uit financieel oogpunt (zie de kosten berekening van de Preissers) over met realistisch beladen.


012 Het waren niet alleen de stalen kolenbakken die gebruikt werden voor dit transport. Sporadisch kan men nog een Houten kolenbak tegen komen, zoals deze GTM 59221van het NSM in Utrecht


013 Houten kopschot van de Historische GTM 59221


014 De GTOW Maatschetsen met beladingsraster uit het boekje van NS


015 Zoals in de tekst aangegeven worden niet alleen vierassige platte wagens voor het vatenvervoer gebruikt, maar ook de twee assige GTWO, de ex-kolenbakken, tegen komen. Zeker als het om bulkschroot gaat! Het getoonde en nummerloze exemplaar is eigendom van de SGB in Goes


016 Realistisch met twee rijen vaten beladen kolenbak.


017 Zo hoort een lage bakwagen beladen te zijn. De lading mag niet boven de zijwanden uitsteken.


018 De onbehandelde vaten aan de gietboom. Bij het openen van het doosje wordt je verrast door de vierkleuren van de vaten!


019  Om vaten te sparen leggen we onderin de wagen een fake bodem van piepschuim zoals in de tekening aangegeven.


020 Besparing van vaten als men bij de Kibri modellen een ring laat vervallen.


021 Een ander type wagen wat voor dit vervoer in aanmerking kan komen is de twee assige rongenwagen, S-LWO en de LWW, tegenwoordig de K(s)


022 Maatschets en beladingsraster van de S-LWO




023 Liggende vaten op de Belgische 9584 828-6 in het Antwerpse. Let een op de hier toegepaste spaakwielen van de wagen.


024 Deze LWW van PIKO is door de geringe diepte van de bodem, eigenlijk ongeschikt om vaten te vervoeren. De verhoudingen zijn hier compleet zoek.


025 Hier is de  “(on)diepte “duidelijk te zien


026 Ook deze DB rongenwagen van ROCO heeft te kampen met de ondiepte van de laadbak. De vaten staan te hoog tov het boord.


027 Boven aanzicht van de beladen wagen. Rechts is de niet verbouwde, en links de wel verbouwde K te zien


028 Als we de bodem laat zakken zoals bij ombouw is beschreven, kunnen  lagebordwagens op deze manier geladen worden.


029 Korte buurtgoederentrein met een beladen E op het einde.




« Laatst bewerkt op: 21 mei 2023, 16:11:18 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: 200 literdrum of vaten als belading
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2023, 08:32:30 »
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Met de 3D printer kan ik velen van deze vaten printen. En zo heb ik er ook gelijk een mooi doel voor. Dus de printer nog maar weer eens aan het werk zetten hiervoor.

Groet,
Roelco

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: 200 literdrum of vaten als belading
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2023, 09:42:55 »
Als het goed is komt er nog meer. Houd dit topic maar in de gaten.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 200 literdrum of vaten als belading
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2023, 12:33:37 »
Vaten als op foto 02 , werden bij Romi aan de Kon. Wilhelminahaven te Vlaardingen afgevuld met margarine. Eerst ging er een plastic zak in en vervolgens de margarine. Ook vetmengsels werden zo verpakt.
Bondeldrums.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2023, 12:38:25 door hrp »
Groet,
      Ronald