Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
  

Auteur Topic: 200 literdrum of vaten als belading  (gelezen 1394 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
200 literdrum of vaten als belading
« Gepost op: 15 May 2023, 16:58:14 »
Vaten als lading

Naast het bekende vervoer met tankauto’s en spoorketelwagens worden vloeibare producten ook in de bekende vaten (Drums) van 200 liter vervoerd. Een voorbeeld van dit vervoer kwam ik een paar jaar geleden in het oude havengebied van Antwerpen en Rotterdam tegen.
Bij het zien van deze vaten zal men in eerste instantie denken dat het om een lading gevaarlijke stoffen gaat. Nader onderzoek zal leren dat deze nieuwe vaten over het algemeen leeg en ongevaarlijk zijn. Bij schone vaten met een onbestendige kleur gaat het meestal om nieuwe nog niet gebruikte exemplaren. Lege gebruikte vaten zijn te onderscheiden van hun nieuwe collega’s door een ratje toe aan kleuren en opschriften en aan hun niet al te schone en gedeukte uiterlijk. Voor het transport van deze vaten die gebruikt zijn voor opslag en transport van niet gevaarlijke en agressieve chemicaliën, vetstoffen, smeermiddelen en eetbare oliën zijn geen speciale veiligheidsmaatregelen nodig. Voor het bulk transport van deze vaten met een relatief goedkope inhoud, worden veel open E en K-wagens gebruikt. Dat is aanmerkelijk goedkoper als het gebruik van gesloten wagens. Volle 200 liters drums, met kostbare en/of gevaarlijke inhoud worden in de regel op pallets gestouwd en met gesloten wagens vervoerd.


001 Het beroemde 200 liter vat, in het Engels “Drum” genoemd


002 Deze nieuwe vaten staan nog in de grondverf, maar bezitten wel het  beeldmerk van de toekomstige eigenaar.


003 En zo ziet een stapel gebruikte afgekeurde vaten eruit. Het is niet meer dan Schroot op een pallet.


004 In 1989 staat bij Antwerpen-Luchtbal een lange rij Rs-en met nieuwe vaten te wachten om opgehaald te worden


005 Beladen met nieuwe vaten.  Het kopschot, de zijwanden en de rongen staan hier volgens voorschrift op. Voor het in model vullen van deze wagen met vaten moet al snel gerekend worden op 4 x Preiser 17101 a  € 8.84 Een kleine 35 euro!


006 Nieuwe vaten (Drums) zijn te herkennen aan hun ongeschonden, ongeverfde en schone uiterlijk. De eigenaar zal deze vaten van een vers eigendomsverfje voorzien. (Groen (BP), Geel(SHELL), Rood Smeerolie), Blauw (ARAL))))))


007 Het is eigenlijk een lading van niks!


008 In de NS folder “Voor elk vervoer een wagen” beveelt  NS deze S-HTS voor het transport van nieuwe lege vaten van fabriek naar afnemer deze wagen aan.


009 Maatschets en beladings raster van de Rs zoals door NS aangeleverd.


010 Het model van een Rs met kopschot en zijborden die we uit financieel oogpunt niet ga behandelen (zie de prijsberekening van de benodigde lading)


011 De Rs slaan we uit financieel oogpunt (zie de kosten berekening van de Preissers) over met realistisch beladen.


012 Het waren niet alleen de stalen kolenbakken die gebruikt werden voor dit transport. Sporadisch kan men nog een Houten kolenbak tegen komen, zoals deze GTM 59221van het NSM in Utrecht


013 Houten kopschot van de Historische GTM 59221


014 De GTOW Maatschetsen met beladingsraster uit het boekje van NS


015 Zoals in de tekst aangegeven worden niet alleen vierassige platte wagens voor het vatenvervoer gebruikt, maar ook de twee assige GTWO, de ex-kolenbakken, tegen komen. Zeker als het om bulkschroot gaat! Het getoonde en nummerloze exemplaar is eigendom van de SGB in Goes


016 Realistisch met twee rijen vaten beladen kolenbak.


017 Zo hoort een lage bakwagen beladen te zijn. De lading mag niet boven de zijwanden uitsteken.


018 De onbehandelde vaten aan de gietboom. Bij het openen van het doosje wordt je verrast door de vierkleuren van de vaten!


019  Om vaten te sparen leggen we onderin de wagen een fake bodem van piepschuim zoals in de tekening aangegeven.


020 Besparing van vaten als men bij de Kibri modellen een ring laat vervallen.


021 Een ander type wagen wat voor dit vervoer in aanmerking kan komen is de twee assige rongenwagen, S-LWO en de LWW, tegenwoordig de K(s)


022 Maatschets en beladingsraster van de S-LWO




023 Liggende vaten op de Belgische 9584 828-6 in het Antwerpse. Let een op de hier toegepaste spaakwielen van de wagen.


024 Deze LWW van PIKO is door de geringe diepte van de bodem, eigenlijk ongeschikt om vaten te vervoeren. De verhoudingen zijn hier compleet zoek.


025 Hier is de  “(on)diepte “duidelijk te zien


026 Ook deze DB rongenwagen van ROCO heeft te kampen met de ondiepte van de laadbak. De vaten staan te hoog tov het boord.


027 Boven aanzicht van de beladen wagen. Rechts is de niet verbouwde, en links de wel verbouwde K te zien


028 Als we de bodem laat zakken zoals bij ombouw is beschreven, kunnen  lagebordwagens op deze manier geladen worden.


029 Korte buurtgoederentrein met een beladen E op het einde.




« Laatst bewerkt op: 21 May 2023, 16:11:18 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: 200 literdrum of vaten als belading
« Reactie #1 Gepost op: 16 May 2023, 08:32:30 »
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Met de 3D printer kan ik velen van deze vaten printen. En zo heb ik er ook gelijk een mooi doel voor. Dus de printer nog maar weer eens aan het werk zetten hiervoor.

Groet,
Roelco

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: 200 literdrum of vaten als belading
« Reactie #2 Gepost op: 16 May 2023, 09:42:55 »
Als het goed is komt er nog meer. Houd dit topic maar in de gaten.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 200 literdrum of vaten als belading
« Reactie #3 Gepost op: 16 May 2023, 12:33:37 »
Vaten als op foto 02 , werden bij Romi aan de Kon. Wilhelminahaven te Vlaardingen afgevuld met margarine. Eerst ging er een plastic zak in en vervolgens de margarine. Ook vetmengsels werden zo verpakt.
Bondeldrums.
« Laatst bewerkt op: 16 May 2023, 12:38:25 door hrp »
Groet,
      Ronald