Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Magneet koppelingen voor Bemo door Sylvester
Vandaag om 20:44:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door jan47
Vandaag om 20:39:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 20:36:36
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:21:40
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:30:54
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:50:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 18:34:41
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
  

Auteur Topic: Omnummeren van NS Locs , Vragen omtrent Realisme  (gelezen 1077 keer)

Plan U

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Omnummeren van NS Locs , Vragen omtrent Realisme
« Gepost op: 12 May 2023, 21:31:55 »
Goedenavond allen!

Graag wil ik enkele locs omnummeren. Nu heb ik hiertoe al enig research gedaan en ben ik tot de volgende keus gekomen. Om er zeker van te zijn dat wat ik kies ook historisch verantwoord is, graag jullie mening :D

Roco NS 1219 --> NS 1213. De 1219 betreft de gerenoveerde 1200 van Roco.
Roco NS 1631 --> NS 1744. De 1631 betreft de recent uitgebrachte 1600 van Roco. Hierbij wil ik graag de 1744 met Stadswapen van Wijchen uitbeelden, zoals deze met de ICR stammen reed.
Roco NS 2209 --> NS 2204. De 2209 heeft een gele stelbalk en een hoog A-Sein.
Roco NS 2328 --> NS 2305. De 2328 heeft een gele stelbalk.


Met vriendelijke groet,

Plan U

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Omnummeren van NS Locs , Vragen omtrent Realisme
« Reactie #1 Gepost op: 12 May 2023, 21:36:09 »
Afhankelijk hoe kritisch je op details bent: de NS 1600’n hadden een sticker als ‘fabrieksplaat’, terwijl de 1700’n een echte fabrieksplaat kregen. Hier zie je duidelijk verschil in tussen 1600 en 1700. Ook de deurkrukken van de cabinedeuren waren bij de 1600 en 1700 verschillend.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 13 May 2023, 06:43:08 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Plan U

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Omnummeren van NS Locs , Vragen omtrent Realisme
« Reactie #2 Gepost op: 12 May 2023, 21:48:23 »
Goedenavond Jeroen,

De details vind ik niet onbelangrijk, dus hartelijk dank! Weet jij zo of de dakopbouw van de 1631 overeenkomt met hoe de 1744 rijdt/reed?

Plan U

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Omnummeren van NS Locs , Vragen omtrent Realisme
« Reactie #3 Gepost op: 12 May 2023, 23:12:21 »
Optisch zijn er enkele verschillen tussen de 1700 en de 1600/1800, ik geloof echter niet dat die aanpassingen ooit in model zijn vertaald.
De plaatsing van de luchtslangen is verschillend en ook het rooster in de zijkant is net anders. Qua geluid is er natuurlijk ook onderscheid, vooral tussen de loeiende compressor van de 1600/1800 en de veel stillere compressor van de 1700.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2023, 23:13:55 door EN446 »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Omnummeren van NS Locs , Vragen omtrent Realisme
« Reactie #4 Gepost op: 13 May 2023, 06:52:48 »
De kleine verschillen oo het dak zijn in model inderdaad nooit doorgevoerd. Let nog wel even op in welke periode je de 1744 in wilt zetten. In zijn beginjaren had de loc een BSI koppeling voor de DD-AR. Later kwam deze te vervallen en ging de loc gewone getrokken treinen rijden. Weer later kregen de locs aircokasten op het dak en tegenwoordig heeft de 1744 het UIC nummer onder het grote locnummer.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re: Omnummeren van NS Locs , Vragen omtrent Realisme
« Reactie #5 Gepost op: 13 May 2023, 09:03:23 »
Paar zaakjes nog:

  • Op het model van de 1631 zitten op de zijkant van de dakrand de nokjes waar ooit de dakladders op gemonteerd zaten. De 1700 heeft die dakladders nooit gehad en dus ook die nokjes niet
  • De houders voor de retourstroomborstels op de aspotten waren bij de 1600 rond en bij de 1700 vierkant
  • Roco heeft de ATB-asgever voor ATB-fase 3 netjes nagemaakt. De 1700 heeft echter fase 4 en die heeft een kleinere asgever

Als je echt tot de details wilt gaan kan je dus niet zomaar de 1631 omnummeren naar een 1700. Maar dat is voor ieder natuurlijk een persoonlijke afweging.

Wat betreft de 2305 en 2328: beide loc's hadden een grijze stelbalk, niet geel.
Meer NS in spoor 1!